• 1
  • 2
2015-06-11, 08:08
Medlem
Hej,

Måste få höra allmänhetens åsikter i detta.

Är så att jag börjat på en anställning (timmar) på en arbetsplats där jag blir inringd med kort varsel. Nej inte jour och inte hemtjänst dock. Jag finner att ha arbete fantastiskt skönt (efter ungefär 3-4 månaders uppehåll) med några få undantag.

Egentligen är anställningen tänkt att gälla en viss tid under semesterdagarna (då jag ska gå på schema) med chans till mer arbete.

Eftersom semesterdagarna inte riktigt börjat ännu, så har jag blivit inringd med kort varsel några gånger då de behövt folk och jobbat dessa tider också. Telefonen går då varm redan runt kl 06 (Eftersom man bör kunna ställa in sig på arbetet till kl 07, men ordinarie tid är redan från kl 06).

Jag vet inte med er, men detta stressar mig så sjukt mycket. Att inte veta riktigt hur morgondagen ser ut eller kunna planera för sig. Jag ser dock annorlunda på ett schemalagt arbete (då mina tider är utstakade och jag vet hur jag ska jobba och planera därefter). Att sedan från nyvaket tillstånd kasta sig in i duschen och göra sig redo för att ställa in sig för arbete med knappt en timmes mellanrum känns... ja, stressigt.

Så. Låt mig då säga att det förstås inte är nytt. Jag har tidigare varit inom hemtjänsten (c. 2011) men frångick tjänsten efter att ha jobbat nästan ett år, pga att stressen med telefonsamtalen / inringningar blev olidligt. Det bör dock sägas att jag då arbetade som ett svin, bokstavligt talat, för att glädja min arbetsgivare och såg inte till mitt eget mående.

Ungefär samtidigt som denna period, strax efter hemtjänsten, gick jag in i en depression (utmattningssymptom?) som jag först i slutet av 2014 blivit mer eller mindre fri från, läget är stabilt men kommer alltid ha en inneboende stress i mig som jag måste lära mig hantera. Men det har tagit sin tid från insjuknad till någorlunda frisk, och jag har hållt mig aktiv genom att under årens lopp tagit på mig småjobb eller kortare anställningar.

Så. I skrivande stund har jag blivit uppringd av nuvarande arbetsgivare (strax innan 07) , men har inte svarat. Dels för att jag faktiskt inte är hemma (det där med planeringen igen!) med möjlighet att ta mig till arbetet, men också dels för att jag inte visste vad jag skulle säga. Hursomhelst framstår jag ju som att jag bortförklarar arbetet. "Nej jag är tyvärr inte hemma så jag kan inte".

Återigen, jag uppskattar arbete och jobbar på bra, men insådana här lägen spelar en viss moral in och jag känner liksom att pressen på mig ökar och att det egentligen bara slår tillbaka på mig själv som person om jag inte svarar och ställer upp på arbete (trots att jag inte är hemma och trots att jag då måste stressa till arbetet). Inget läge känns egentligen bra oavsett om jag hade svarat och tackat nej, eller att ignorerat samtalet.

Vet inte hur länge jag pallar "spela spelet". Jag tycker om att arbeta, dock inte under dessa förhållanden även om jag inte har mkt att säga till om som timanställd. Känns mest som "suck it up" och jobba för helvete. Jag är i behov av pengar liksom alla andra för att få ekonomin att gå runt, men är inte pengakåt eller känner för att arbeta extra "bara för att dra in fett med cash" (vilket jag hört ett flertal personer säga).

Jag vet dock som sagt att jag snart ska påbörja schemalagt arbete under en bestämd period, men bör man vara uppriktig med chefen om stressen att bli inringd med kort varsel? Hjälper det eller stjälper det? Borde jag lägga fram för chefen att jag åtminstonde önskar veta planeringen minst en dag i förväg, om möjligt?

Jag söker inte sympatier men vill höra olika åsikter i detta.
Citera
2015-06-11, 08:20
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal45
Hej,

Är så att jag börjat på en anställning (timmar) på en arbetsplats där jag blir inringd med kort varsel. Nej inte jour och inte hemtjänst dock. Jag finner att ha arbete fantastiskt skönt (efter ungefär 3-4 månaders uppehåll) med några få undantag.

Egentligen är anställningen tänkt att gälla en viss tid under semesterdagarna (då jag ska gå på schema) med chans till mer arbete.

Eftersom semesterdagarna inte riktigt börjat ännu, så har jag blivit inringd med kort varsel några gånger då de behövt folk och jobbat dessa tider också. Telefonen går då varm redan runt kl 06 (Eftersom man bör kunna ställa in sig på arbetet till kl 07, men ordinarie tid är redan från kl 06).

Jag vet inte med er, men detta stressar mig så sjukt mycket. Att inte veta riktigt hur morgondagen ser ut eller kunna planera för sig. Jag ser dock annorlunda på ett schemalagt arbete (då mina tider är utstakade och jag vet hur jag ska jobba och planera därefter). Att sedan från nyvaket tillstånd kasta sig in i duschen och göra sig redo för att ställa in sig för arbete med knappt en timmes mellanrum känns... ja, stressigt.

Så. Låt mig då säga att det förstås inte är nytt. Jag har tidigare varit inom hemtjänsten (c. 2011) men frångick tjänsten efter att ha jobbat nästan ett år, pga att stressen med telefonsamtalen / inringningar blev olidligt. Det bör dock sägas att jag då arbetade som ett svin, bokstavligt talat, för att glädja min arbetsgivare och såg inte till mitt eget mående.

Ungefär samtidigt som denna period, strax efter hemtjänsten, gick jag in i en depression (utmattningssymptom?) som jag först i slutet av 2014 blivit mer eller mindre fri från, läget är stabilt men kommer alltid ha en inneboende stress i mig som jag måste lära mig hantera. Men det har tagit sin tid från insjuknad till någorlunda frisk, och jag har hållt mig aktiv genom att under årens lopp tagit på mig småjobb eller kortare anställningar.

Så. I skrivande stund har jag blivit uppringd av nuvarande arbetsgivare (strax innan 07) , men har inte svarat. Dels för att jag faktiskt inte är hemma (det där med planeringen igen!) med möjlighet att ta mig till arbetet, men också dels för att jag inte visste vad jag skulle säga. Hursomhelst framstår jag ju som att jag bortförklarar arbetet. "Nej jag är tyvärr inte hemma så jag kan inte".

Återigen, jag uppskattar arbete och jobbar på bra, men insådana här lägen spelar en viss moral in och jag känner liksom att pressen på mig ökar och att det egentligen bara slår tillbaka på mig själv som person om jag inte svarar och ställer upp på arbete (trots att jag inte är hemma och trots att jag då måste stressa till arbetet). Inget läge känns egentligen bra oavsett om jag hade svarat och tackat nej, eller att ignorerat samtalet.

Vet inte hur länge jag pallar "spela spelet". Jag tycker om att arbeta, dock inte under dessa förhållanden även om jag inte har mkt att säga till om som timanställd. Känns mest som "suck it up" och jobba för helvete. Jag är i behov av pengar liksom alla andra för att få ekonomin att gå runt, men är inte pengakåt eller känner för att arbeta extra "bara för att dra in fett med cash" (vilket jag hört ett flertal personer säga).

Jag vet dock som sagt att jag snart ska påbörja schemalagt arbete under en bestämd period, men bör man vara uppriktig med chefen om stressen att bli inringd med kort varsel? Hjälper det eller stjälper det? Borde jag lägga fram för chefen att jag åtminstonde önskar veta planeringen minst en dag i förväg, om möjligt?

Risken ifall du säger det är att chefen kommer börja ringa in någon annan på morgonen. Arbetsgivaren kan oftast inte veta dagen innan vem som t.ex är sjuk.

Du kommer inte jobba som timanställd hela livet.

Det fungerar som så att den person som alltid säger ja det är den person arbetsgivaren ringer först eftersom han vill hitta en lösning snabbt och ringa till så få som möjligt.

Så börjar du tacka nej är risken
att någon annan tar din plats.
Citera
2015-06-11, 08:25
Medlem
Klownfaces avatar
Kommer precis från ett sådant arbete, vi fick tiderna runt 21.00 på kvällen och då kan man börja jobba 06.00 på morgonen, alltså upp vid 04.30 eftersom det tar 40 min med bil att ta sig till arbetsplatsen eftersom vi alla anställda bor på annan ort. Pallade 3 år av skiten, sen slutade jag svara på morgonen när dom ringde för att jag blev mer och mer förbannad på att dom snålar in kronor på att inte bestämma dagen innan vilka som ska jobba och känner att dom kan ringa och väcka en på morgonen för att dom har fuckat upp som vanligt med hur många som ska jobba den dagen. Knega på men försök hitta något bättre, ingen mår bra av det där i längden tro mig
Citera
2015-06-11, 08:29
Om du är timvikarie får du räkna med att det rings väldigt ofta. Folk blir sjuka och vabbar. Sen blir du mer populär om du kan jobba regelbundet.

Tycker det är lite respektlöst att ej svara. Såklart at du kan ha andra planer men bättre att säga det så att din arbetsgivare vet om det.
Citera
2015-06-11, 08:36
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cal45
Hej,

Tyvärr är det så det oftast fungerar idag, du får tänka att du får ha en målsättning med arbetet.

Ställ dig frågan, är det här ett jobb jag vill ha fast tillsvidareanställning eller är det ett jobb under tiden jag hittar jobbet jag faktiskt vill ha.
Är svaret ja på första frågan så får du ligga i och svara, när det blir aktuellt med att tillsätta vikariat (föräldra, semester etc.) eller nyanställning kommer du ligga bra till.
Är svaret ja på andra frågan så har jag bara ett råd, sök andra jobb!
Citera
2015-06-11, 11:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Tyvärr är det så det oftast fungerar idag, du får tänka att du får ha en målsättning med arbetet.

Ställ dig frågan, är det här ett jobb jag vill ha fast tillsvidareanställning eller är det ett jobb under tiden jag hittar jobbet jag faktiskt vill ha.
Är svaret ja på första frågan så får du ligga i och svara, när det blir aktuellt med att tillsätta vikariat (föräldra, semester etc.) eller nyanställning kommer du ligga bra till.
Är svaret ja på andra frågan så har jag bara ett råd, sök andra jobb!
Lite märkligt råd till TS att söka nya arbeten när de flesta arbeten nuförtiden har dessa premisser. Fasta tjänster ramlar inte ner från himlen och tillsätts sällan till någon som inte har kontakt med eller är knuten till företaget. Såtillvida inte en specificerad tjänst kräver specialkompetens t.ex.
Citera
2015-06-11, 12:25
Medlem
Fjodorovs avatar
Ja det suger, jobbade på det viset i två olika yrken i två års tider och det tog knäcken på mig eftersom jag i princip låg vaken tidigt på morgonen redo att svara i telefonen. Bäst var de dagar man fick reda på att de behövde en några dagar framöver, så visste man liksom när man kunde jobba och var.

Men det är så utvecklingen verkar gå, du ska vara arbetsgivarnas bitch och du ska minsann le när du tar den i röven.

Annars är du lat....
Citera
2015-06-11, 13:33
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Lite märkligt råd till TS att söka nya arbeten när de flesta arbeten nuförtiden har dessa premisser. Fasta tjänster ramlar inte ner från himlen och tillsätts sällan till någon som inte har kontakt med eller är knuten till företaget. Såtillvida inte en specificerad tjänst kräver specialkompetens t.ex.

Jag har inte gett TS det rådet, jag frågade vad målet med sitt nuvarande jobb är. Läste du bara sista tre orden i mitt inlägg?
Senast redigerad av forwarder 2015-06-11 kl. 14:12.
Citera
2015-06-11, 13:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forwarder
Jag har inte gett TS det rådet, jag frågade han vad målet med sitt nuvarande jobb är. Läste du bara sista tre orden i mitt inlägg?
Mål och mål, oavsett måste TS som de flesta av oss andra, ha en inkomst. Skippar hen denna anställning får hen med 99% säkerhet hoppa på en annan med liknande villkor.
Citera
2015-06-11, 14:14
Medlem
forwarders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Mål och mål, oavsett måste TS som de flesta av oss andra, ha en inkomst. Skippar hen denna anställning får hen med 99% säkerhet hoppa på en annan med liknande villkor.

Såklart, men min erfarenhet är att desto längre man stannar på anställningen, hur osäker den än ter sig vara så blir den bara stabilare desto längre tiden går.
Citera
2015-06-11, 14:59
Medlem
När jag var i den situationen med timanställning, ffa under studietiden men också nu, så var jag tydlig med arbetsgivaren. Jag mailade in varje måndag morgon med vilka dagar jag kunde jobba, och vilka jag inte kunde jobba, tex dagarna innan och under tenta, planerade möten osv. Då kunde jag tacka ja till 100% av alla förfrågningar och mentalt förbereda mig inför att börja jobba. Jag gjorde så för att jag på tidigare arbeten varit rädd att de skulle ringa in andra om jag tackade nej och därför jobbade hela tiden.
Citera
2015-06-11, 15:20
Medlem
Klopeks avatar
Som andra redan påpekat, sjukskriver sig en ordinarie personal på morgonen måste chefen ringa in någon samma morgon, något annat är omöjligt. Ett otacksamt jobb att någon ringer än samma morgon kl 6.00 för att man ska iväg och jobba kl 7.00. En del anställda blir sjuka samma dag på eftermiddagen och då är det enklare att planera morgondagen då chefen kan ringa dagen innan.

Samtidigt förstår jag din situation att stressa iväg och inte kunna planera morgondagen. Ev att du inte ens är hemma eller har redan något inplanerat. Förstår verkligen varför du inte svarar på telefon.

Är nog mest enstöringar detta passar, att inte kunna planera morgondagen nånsin. De flesta har intressen och ett liv och måste därför veta hur morgondagen ser ut. Bli inringd på morgonen passar alltså en viss kategori av människor.

Jag tycker du ska ta upp det med chefen och säga att du vill veta en dag före om du ska jobba. Du ska ju ändå få schema snart så det ska inte spela någon roll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in