2015-06-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som gammal moderat så måste jag säga att misstron är så stor, efter alla svek, att för min del räcker det inte att partiledningen byts ut. Så länge någon i den gamla partiledningen överhuvudtaget är kvar i livet så kommer jag aldrig att återvända till M. Hellre röstar jag KPML(r) eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag är beredd att gå längre.
Så länge Reinfeldt-Borg-Tolgfors-Ask-Enström m.fl. inte är ställda inför rätta och fängslade kommer en röst på M att vara utesluten.

Samma här!

Nya M har inget med moderaterna att göra annat än med namnet.

Av de partier som idag finns som alternativ är SD tveklöst bäst, men presenteras ett snarlikt parti men med tuffare nypor kommer jag lägga rösten där.
2015-06-11, 09:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Jag skulle inte vilja förkasta det helt då det är lite oroväckande att 25% av SDs väljare hellre vill rösta på andra partier. Å andra sidan så finns ju risken/möjligheten att de anger att de föredrar andra partier för att de fortfarande inte är helt öppna med sina SD-sympatier. Risken att de blir uthängda minskar ju om de säger att deras SD-röst bara är en proteströst.

Jag har använt mig av "proteströst-taktiken", inte i någon opinionsundersökning dock. Att säga att det är en proteströst är ett effektivt sätt att vinna sympatier från övriga i sällskapet och har gjort att de låsningar som finns kring att prata om att rösta på SD som ett riktigt alternativ bland alla andra släpps.

Vet inte vad ni övriga debattörer har för bakgrund eller social status i samhället, men i mina kretsar är det inte riktigt hundra att rösta på SD även om jag tycker mig märka att folks attityder mot SD har förändrats från "rasisterna" till "anti-etablissemangspartiet". Idén om att alla som röstar på SD är nazister, rasister, homofober osv är väldigt passé och det var nog över 4-5 år sedan jag hörde någon i min umgängeskrets eller människor relaterade till denna på allvar säga saker som "Om man röstar på SD så är man ...".

En trend jag sett på FB (Facebook) är att även folk i högre grad börjat kritisera saker som går lite på SD:s linje eller väljer att dela saker som också är inne på SD:s sätt att tänka. För min umgängeskrets är detta något nytt då jag, till skillnad från alla andra här (?), inte haft min Facebook fylld av länkar till Avpixlat och Fria Tider.
2015-06-11, 10:20
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag har använt mig av "proteströst-taktiken", inte i någon opinionsundersökning dock. Att säga att det är en proteströst är ett effektivt sätt att vinna sympatier från övriga i sällskapet och har gjort att de låsningar som finns kring att prata om att rösta på SD som ett riktigt alternativ bland alla andra släpps.

Vet inte vad ni övriga debattörer har för bakgrund eller social status i samhället, men i mina kretsar är det inte riktigt hundra att rösta på SD även om jag tycker mig märka att folks attityder mot SD har förändrats från "rasisterna" till "anti-etablissemangspartiet". Idén om att alla som röstar på SD är nazister, rasister, homofober osv är väldigt passé och det var nog över 4-5 år sedan jag hörde någon i min umgängeskrets eller människor relaterade till denna på allvar säga saker som "Om man röstar på SD så är man ...".

En trend jag sett på FB (Facebook) är att även folk i högre grad börjat kritisera saker som går lite på SD:s linje eller väljer att dela saker som också är inne på SD:s sätt att tänka. För min umgängeskrets är detta något nytt då jag, till skillnad från alla andra här (?), inte haft min Facebook fylld av länkar till Avpixlat och Fria Tider.

Jag brukar förklara för folk att jag röstar SD och om de kommer med saker som: "de rasisterna?" "de idioterna?" eller "hur kan du rösta på några som vill slänga ut folk ur landet?" så brukar jag bara fråga hur de menar och sakligt förklara att så inte är fallet. Och ja detta förekommer fortfarande dock inte alls lika frekvent längre.

Jag personligen tror att detta är ett bättre sätt ,åtminstone i min umgängeskrets, för att värva fler röster. Jag har helt själv värvat över 30 röster bara genom att göra på detta sätt (nu vet jag ju inte om de faktiskt röstar på SD eller om de bara säger det).

Vad gäller "Fejjan" så använder jag det inte till mer än ett chattprogram längre så kan inte uttala mig hur det ser ut där men helt klart är att "IRL" så är tonen mot SD lättare.
2015-06-11, 11:45
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Visst är det så, normaliseringen av Sverigedemokraterna har kommit igång på allvar.
I mina kretsar (arbetslivet som består nästan enbart av akademiker, privatlivet som är en blandad kompott) så är man inte längre en rasist om man röstar på Sverigedemokraterna utan bara en idiot. Att vara en idiot är troligen bättre än att vara en rasist så det går ju tydligen framåt.

Tids nog så kommer säkerligen idiot bytas ut till okunnig och naiv. Då ligger man trots allt på samma anseende som Vänsterpartiet har bland akademiker.
2015-06-11, 12:07
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Helt galet fel analys, Alliansen är bästa valarbetarna, SD är fullt med missnöjda moderater.
Att SD skulle vara så fantastiskt och bra, nej.
De skulle kunna ställa upp med en kaktus som partiledare.

SD är främst ett missnöjesparti, jag själv tex skulle lämna SD direkt om det kom ett vettigt högerparti.

Att högutbildade inte skulle drabbas av massinvandringen är inte sann heller, klart de gör.
Det finns tiggare även på Östermalm i Stockholm.
Däremot träffar de kanske mest högutbildade invandrare vilket får de att bli mer positiva antar jag.
Massinvandringen och tiggeriet har bara ytligt sett med varandra att göra. Vi skulle kunna ha en flykting- och anhöriginvandring på 1000 personer per år men ändå låta tiggeriet fortsätta som nu eller accelerera. Att ha tiggare omkring sig är, hur mycket jag än ogillar fenomenet och hur negativ till mångkultursexperimentet jag än är, inte att drabbas av massinvandringen.

Att drabbas av massinvandringen, det är kulturkrockar på arbetsplatsen, att bli kallad rasist av en aggressiv kravmaskin till invandrare när du säger ifrån vid oacceptabelt beteende, att du eller din son blir rånad av ett invandrargäng, att utsättas för annan brottslighet från invandrare, att den där filmen du så gärna ville se på bio bara gjorde dig förbannad för det var för mycket invandrarungdomar som skrek och pratade i mobil och den enda svensken som sa ifrån fick bara ett hot som innefattade orden "brushor" och "din mamma" till svar, att du inte vill gå till ditt bibliotek för där är det för stökigt och våldsamt återigen på grund av hänsynslösa invandrarungdomar, att flyktingförläggningen som öppnat i den lilla orten som du bor på helt plötsligt har gjort att väntetiderna på vårdcentralen har tiodubblats och du har "nyanlända" som går in i din trädgård och återigen beter sig som hänsynslöst patrask, det är att du måste fundera över vem du ska sälja din bil till om du inte vill öka risken rejält att få problem med köparen på olika sätt (Det gäller för övrigt allt man säljer), att din trappuppgång nu bebos av ett invandrargäng för "att de inte har någon lokal" som skriker och skräpar ned och tittar hotfullt på dig som svensk när du går förbi eller att dina grannar, som brukade vara tysta svenskar, nu skriker på nätterna så att du inte kan sova och är helt slut på jobbet, det är att bli kallad svennejävvel eller svennehora dagligen när du går i grundskolan. Och så vidare.

Jag kan fortsätta men i min mening har tiggeriet väldigt lite att göra med den migrationspolitik som vi väljer att föra och de konsekvenser den får, förutom att de är sprungna ur samma attityder om Sverige som humanitär stormakt ungefär och försvaras av samma typ av människor.

Jag tror, att så länge tiggeriet inte är aggressivt eller stör (Det vill säga tiggare som bara sitter utanför butiker och säger "hejj" eller "kråna") så är det inte en bråkdel så effektiv rekryterare av SD-röstare som den typen av upplevelser som jag räknat upp ovan. Svensken är rätt trög och behöver oftast själv direkt få utsättas för de obehagliga delarna av effekten av migrationspolitiken för att fatta galloppen. Och de som är högutbildade som oftast tjänar mer och har råd att bosätta sig i vita svenskreservat stöter inte på den typen av upplevelser som jag nämnt ovan en bråkdel så ofta som lägre utbildade, åtminstone inte i lite större städer som tenderar att vara rejält segregerade (Malmö undantaget). Att det sitter en tiggare utanför ICA och säger "kråna" är inte en tillräckligt obehaglig upplevelse för att få folk att börja fundera.

Sedan tror jag också högutbildade av någon anledning har större tilltro till dagens sjuklöverpolitiker och oftare tror att SDs företrädare är särskilt korkade eller brottsbelastade, eller tror att deras övriga politik är mindre genomtänkt än andra partiers. Jag stöter ofta på uppfattningen "Invandringen är ju åt helvete men SD kan man ju inte rösta på. Kolla på deras övriga politik". Sedan har de ingen aning om vad SDs övriga politik är men de tror ovanstående.
Senast redigerad av Accubond 2015-06-11 kl. 12:19.
2015-06-11, 12:30
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Visst är det så, normaliseringen av Sverigedemokraterna har kommit igång på allvar.
I mina kretsar (arbetslivet som består nästan enbart av akademiker, privatlivet som är en blandad kompott) så är man inte längre en rasist om man röstar på Sverigedemokraterna utan bara en idiot. Att vara en idiot är troligen bättre än att vara en rasist så det går ju tydligen framåt.

Tids nog så kommer säkerligen idiot bytas ut till okunnig och naiv. Då ligger man trots allt på samma anseende som Vänsterpartiet har bland akademiker.
Väl talat. Fast jag som jobbar i vården möts nog lite oftare av uppfattningen att man är ond trots allt.

I min umgängeskrets är man faktiskt redan en idiot som ungefär är på samma nivå som de som röstar på Vänsterpartiet. "Hur kan du rösta på SD med den ekonomiska politk de har?" "Sverige skulle gå under på ett halvår om SD fick styra" är saker jag hört. Det är uppfattningen bland många dåligt insatta (Till vilka jag skulle räkna 66-75 % av alla) men i övrigt vettiga människor, ofta lätt invandringskritiska, som tillhör borgerligheten.
2015-06-11, 12:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond

Sedan tror jag också högutbildade av någon anledning har större tilltro till dagens sjuklöverpolitiker och oftare tror att SDs företrädare är särskilt korkade eller brottsbelastade, eller tror att deras övriga politik är mindre genomtänkt än andra partiers. Jag stöter ofta på uppfattningen "Invandringen är ju åt helvete men SD kan man ju inte rösta på. Kolla på deras övriga politik". Sedan har de ingen aning om vad SDs övriga politik är men de tror ovanstående.

Har du funderat på varför du tror att det är så?

Nu kan kanske SD bli ett seriöst parti så småningom (vem sade det?), men en av de viktiga faktorerna (för att nå någon vart i opinionen) är att uppfattas som ett parti som är för något som väljarna är intresserade av, inte bara emot.

Den gängse uppfattningen bland folk som är konstruktiva och "för" något är troligtvis att SD är emot (invandring, till exempel) och inte tillräckligt utvecklade i sin argumentation "för" sina hjärtefrågor, vilka de nu kan vara. Men att JÅ hälsar sina proselyter med "Sverigevänner!" kommer inte att räcka, inte i längden.

Vill SD respekteras (vilket är ett steg på vägen mot verkligt inflytande) krävs att man uppfattas som "för" sina frågor, på ungefär samma sätt som Mp respekteras för sin hjärtefråga "miljö". (Vi vet vad som händer då man diversifierar och breddar sig - man väljer då lätt fel sängkamrater och man tappar kanske till och med sina kärnväljare på det sättet).
2015-06-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Accubond
Väl talat. Fast jag som jobbar i vården möts nog lite oftare av uppfattningen att man är ond trots allt.

I min umgängeskrets är man faktiskt redan en idiot som ungefär är på samma nivå som de som röstar på Vänsterpartiet. "Hur kan du rösta på SD med den ekonomiska politk de har?" "Sverige skulle gå under på ett halvår om SD fick styra" är saker jag hört. Det är uppfattningen bland många dåligt insatta (Till vilka jag skulle räkna 66-75 % av alla) men i övrigt vettiga människor, ofta lätt invandringskritiska, som tillhör borgerligheten.

Från ena hållet hör de oinsatta att "invandringen kostar 100 miljarder/år, men åt andra sidan går vi 100 miljarder plus varje år tack vare invandringen" och från andra hållet hör de att vi går 100 miljarder minus.

De hjärntvättade vaknar en dag också...
2015-06-11, 13:18
Medlem
Jag brukar hävda att jag är till låns, vilket ju är sant.
Kommer det ett BÄTTRE alternativ så byter jag. Jag tvivlar att det kommer ett bättre med större chans att förändra.
2015-06-11, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan

http://www.svt.se/nyheter/sd-byter-f...olavslutningar

hur tror ni detta kommer påverka sd:s ställning i opinionen?
Inte alls, det spelar ingen roll vad SD gör så kommer fler och fler över. Inte ens om det skulle läcka videoklipp där Jimmy slickar upp P3-Kodjos sperma från Romsons lurviga sköte så skulle man ens ana en dip. (utom kanske i skop)
Det som kanske skulle kunna skada SD är om KD omstöps till nåt slags TEAparty eller om de tonar ner sin hjärtefråga.
Det är inte det att SD är särskilt bra, det är alla andra som är kassa.
2015-06-11, 13:50
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Har du funderat på varför du tror att det är så?

Nu kan kanske SD bli ett seriöst parti så småningom (vem sade det?), men en av de viktiga faktorerna (för att nå någon vart i opinionen) är att uppfattas som ett parti som är för något som väljarna är intresserade av, inte bara emot.

Den gängse uppfattningen bland folk som är konstruktiva och "för" något är troligtvis att SD är emot (invandring, till exempel) och inte tillräckligt utvecklade i sin argumentation "för" sina hjärtefrågor, vilka de nu kan vara. Men att JÅ hälsar sina proselyter med "Sverigevänner!" kommer inte att räcka, inte i längden.

Vill SD respekteras (vilket är ett steg på vägen mot verkligt inflytande) krävs att man uppfattas som "för" sina frågor, på ungefär samma sätt som Mp respekteras för sin hjärtefråga "miljö". (Vi vet vad som händer då man diversifierar och breddar sig - man väljer då lätt fel sängkamrater och man tappar kanske till och med sina kärnväljare på det sättet).
Jag kan ge dig ett kort och enkelt svar:

För att SD konsekvent utmålas som annorlunda och inkompetent och som drivet av ett gäng inavlade lantisar i media.

Finns det någon enda journalist som före årsskiftet har skrivit något positivt om SDs politik? Finns det någon enda journalist som gjort detta ens efter årsskiftet, med tanke på att vi börjat se en liten problematisering av SDs kärnfråga i media den senaste tiden?

Detta påverkar givetvis mest de som inte är speciellt insatta och själva inte sitter och läser partiprogram på nätet, vilket är en kraftig majoritet av svenska folket.
2015-06-11, 14:08
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Det är så på Flashback.
Högernissarna vill aldrig se sanningen i vitögat, SD ökar pga av Alliansen.
De skyller på allt eller finner förklaringar på de mest osannolika teorier, den enklaste förklaringen är oftast den mest rätta.

SD kommer fortsätta öka pga av de andra partierna tror jag, som du säger.

På något sätt borde de bry sig, men det finns inga alternativ just nu för många, eller så är det det som var planen, låter lite långsökt dock.
Fler som jag känner som röstade på SD gör det för andra saker, t ex deras syn på jämlikhet och feminism. Vilket alliansparti har samma syn på feminism som SD?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in