Citat:
Trenden i Sverige går nu åt samma håll som i andra länder som legat några år före. Invandringskritiska partier vinner först väljare bland låginkomsttagare och/eller lågutbildade. Från detta skyndar man sig i regel att dra slutsatsen att attityd till invandring är en bildningsfråga. Men efter hand växer de i de högre samhällsskikten. I diagrammet på sidan 8 i denna undersökning kan du se hur uppfattningarna inom grupper med olika utbildningsnivå är på väg att konvergera. Notera särskilt hur brant uppåt den gula kurvan (eftergymnasial utbildning) pekar.Inte speciellt förvånande kanske men jag tycker i.a.f. att det är intressant.
Jag skulle ju föredra ifall folk röstade på mitt parti för att de delar partiets ideologi hellre än att de röstar på partiet för att de är missnöjda med andra. Det borde ju också vara långsiktigt mer hållbart?
Varför är det en floskel. Enligt mätningar röstar fler med lägre utbildningsnivå på SD än vad de med hög gör.
Ska vi bortse från det bara för att det inte passar din världsbild och kalla det floskler så kan vi ju kalla hela denna tråden för floskler och skita i att diskutera mätningar och undersökningar helt.
Sen kommer ju inte det du beskriver som vi fått in i landet försvinna, även om SD kommer i någon typ av regeringsställning. De flesta som är här redan är här för att stanna.
Nej, för SD är det ju en fördel ifall utbildningsnivån inte ökar med det resonemanget...
Jag skulle ju föredra ifall folk röstade på mitt parti för att de delar partiets ideologi hellre än att de röstar på partiet för att de är missnöjda med andra. Det borde ju också vara långsiktigt mer hållbart?
Varför är det en floskel. Enligt mätningar röstar fler med lägre utbildningsnivå på SD än vad de med hög gör.
Ska vi bortse från det bara för att det inte passar din världsbild och kalla det floskler så kan vi ju kalla hela denna tråden för floskler och skita i att diskutera mätningar och undersökningar helt.
Sen kommer ju inte det du beskriver som vi fått in i landet försvinna, även om SD kommer i någon typ av regeringsställning. De flesta som är här redan är här för att stanna.
Nej, för SD är det ju en fördel ifall utbildningsnivån inte ökar med det resonemanget...
Det handlar således inte om utbildningsnivå utan i vilken mån man själv drabbas. Arbetarklassen får ta den första och största smällen men efterhand letar sig den invandringskritiska attityden uppåt till tjänstemän och näringslivets toppar.