2015-06-10, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Inte speciellt förvånande kanske men jag tycker i.a.f. att det är intressant.
Jag skulle ju föredra ifall folk röstade på mitt parti för att de delar partiets ideologi hellre än att de röstar på partiet för att de är missnöjda med andra. Det borde ju också vara långsiktigt mer hållbart?
Varför är det en floskel. Enligt mätningar röstar fler med lägre utbildningsnivå på SD än vad de med hög gör.
Ska vi bortse från det bara för att det inte passar din världsbild och kalla det floskler så kan vi ju kalla hela denna tråden för floskler och skita i att diskutera mätningar och undersökningar helt.
Sen kommer ju inte det du beskriver som vi fått in i landet försvinna, även om SD kommer i någon typ av regeringsställning. De flesta som är här redan är här för att stanna.
Nej, för SD är det ju en fördel ifall utbildningsnivån inte ökar med det resonemanget...
Trenden i Sverige går nu åt samma håll som i andra länder som legat några år före. Invandringskritiska partier vinner först väljare bland låginkomsttagare och/eller lågutbildade. Från detta skyndar man sig i regel att dra slutsatsen att attityd till invandring är en bildningsfråga. Men efter hand växer de i de högre samhällsskikten. I diagrammet på sidan 8 i denna undersökning kan du se hur uppfattningarna inom grupper med olika utbildningsnivå är på väg att konvergera. Notera särskilt hur brant uppåt den gula kurvan (eftergymnasial utbildning) pekar.

Det handlar således inte om utbildningsnivå utan i vilken mån man själv drabbas. Arbetarklassen får ta den första och största smällen men efterhand letar sig den invandringskritiska attityden uppåt till tjänstemän och näringslivets toppar.
2015-06-10, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Trenden i Sverige går nu åt samma håll som i andra länder som legat några år före. Invandringskritiska partier vinner först väljare bland låginkomsttagare och/eller lågutbildade. Från detta skyndar man sig i regel att dra slutsatsen att attityd till invandring är en bildningsfråga. Men efter hand växer de i de högre samhällsskikten. I diagrammet på sidan 8 i denna undersökning kan du se hur uppfattningarna inom grupper med olika utbildningsnivå är på väg att konvergera. Notera särskilt hur brant uppåt den gula kurvan (eftergymnasial utbildning) pekar.

Det handlar således inte om utbildningsnivå utan i vilken mån man själv drabbas. Arbetarklassen får ta den första och största smällen men efterhand letar sig den invandringskritiska attityden uppåt till tjänstemän och näringslivets toppar.

Det stora bortfallet kan spela en en viss roll här. De välutbildade och högavlönade har ofta mer att förlora genom trakasserier, och vågar därför inte säga sin mening. Särskilt inte till ett statligt institut i dessa tider då staten satsar enorma resurser på att avlyssna sin befolkning.
2015-06-10, 19:18
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Trenden!

Instämmer i analysen - baserad på hur de negativa personliga verkningarna drabbar successivt alla sociala skikt mer eller mindre - och att SD motsvarande successivt ökar sin väljarbas!
2015-06-10, 19:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
CrispyKreem Nja, fast det är ju ingen som tvingat medias största SD-hatare Aftonbladet att anlita nya OI som använder webbpaneler som ger SD 17,2% (Inizio, maj). Ingen tvingade dem att anlita UM (som gav SD över 7% inför valet 2010) heller. Så man kan knappast anklaga AB för att ha tillrättalagt opinionsläget efter den världsbild man önskar förmedla till sina 3 miljoner dagliga läsare.

Aftonbladet tog fram sitt egna Inizio i hopp om att Sd var grovt överskattat. Parat med Sd hatet fanns "en visshet" om att det UM;s mätningar visade för mycket. När Inizio också visar "för" högt, var det givetvis besvärande, men det finns ett förlåtande moment i detta. En tidnings främsta uppgift att sälja så många tidningar som möjligt och vad är då bättre än att göra det till sverigedemokrater, ivrigt dräglande efter nya rekord.

Citat:
Inget av de påstådda tricken för att hålla väljarna ovetande om SD:s väljarstöd har någon effekt. SD:s vandring från c:a 7,5 till 18-20 har inte ens tagit 3 år (de hade 7,2 i medel i september 2012, innan ketchupeffekten kom). För DF tog den vandringen från 1998 till 2013. 15 år. Mot 3 år. SD:s utveckling är fullkomligt explosiv och upphäver alla naturlagar. Det sköter sig självt. Och nej, de skulle inte ha haft 98% väljarstöd om Ipsos eller Sifo bara hade viktat upp dem lite mer.

Jo det är en uppfattning som finns bland expertis, att framgång föder framgång. Och för sverigedemokratisktliknande partier i andra länder har det gått betydligt fortare, Sannfinländarna exempelvis.
Ny demokrati hade på kort tid en fantastisk framgång i opinionsmätningarna tills de föll i onåd hos media så att de började skriva ner dem.

--slut på svaret nytt kapitel ---!

Forskare hävdar att sympatisörer till Sd är den typ av personlighet som oftare än andra inte litar på det etablerade samhället. Det må vara myndigheter eller privata opinionsinstitut. Man vill inte vara med trots att att de skulle gynna det egna partiet att få högre resultat.

Tillhör själv de som aldrig skulle ställa upp på en intervju för ett opinionsinstitut. Det är inte rationellt om man vill öka Sd;s enligt resonemanget ovan. Det är helt drivet av en känsla av vi för ett krig mot samhällets översittare. Ju mer Löfven ylar om Sd som nazister, djupare går vi ner i skyttegravarna och knyter näven.

Att Löfvens skulle begripa att han hans, allt annat än landsfaderliga sd hat, vidgar klyftorna det kan man inte hoppas på. Jämför Per Albins försonande folkhems tal http://www.angelfire.com/pe/peralbin/folkhemstalet.html

Men å andra sida hade han inte en sjuk massinvandring att försvara. Med en sådan kvarnsten om halsen kan ju vem som helst bli desperat.
2015-06-11, 00:37
Medlem
Malingins avatar
Helt galet fel analys, Alliansen är bästa valarbetarna, SD är fullt med missnöjda moderater.
Att SD skulle vara så fantastiskt och bra, nej.
De skulle kunna ställa upp med en kaktus som partiledare.

SD är främst ett missnöjesparti, jag själv tex skulle lämna SD direkt om det kom ett vettigt högerparti.

Att högutbildade inte skulle drabbas av massinvandringen är inte sann heller, klart de gör.
Det finns tiggare även på Östermalm i Stockholm.
Däremot träffar de kanske mest högutbildade invandrare vilket får de att bli mer positiva antar jag.
Senast redigerad av Malingin 2015-06-11 kl. 00:39.
2015-06-11, 01:08
Medlem
JerrysModevisnings avatar
Jag är så förbannat trött på moderata politiker som tror sig förstå varför SD växer. Hade de förstått hade de ändrat sin invandringspolitik omgående, de verkar tro att de hade fått tillbaka märkbara kvoter genom att enkom avbryta DÖ.

Vilken fårskallig analys ska Moderaterna kommer med när SD är uppe på likvärdiga nivåer? Är mycket förvånad över att Allianspartierna inte är mer oroade än de visar utåt. Jag misstänker nämligen att det enda som hänt inom svensk opinion sedan valet är att alla partier förutom V och F! blött till SD.

Jag tror analysen om att SD är fullt av missnöjda moderater är riktig, dock överger de inte förrän Moderaterna bytt ut partiledning och bekräftat det ofrånkomliga samarbetet. Socialdemokrater har varit mer velande, men jag tror de också kommer ansluta i större antal till SD till Löfvéns stora förtret kommande år.

20% i opinionen nalkas, det kommer bli en stor dag!
2015-06-11, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Helt galet fel analys, Alliansen är bästa valarbetarna, SD är fullt med missnöjda moderater.
Att SD skulle vara så fantastiskt och bra, nej.
De skulle kunna ställa upp med en kaktus som partiledare.

SD är främst ett missnöjesparti, jag själv tex skulle lämna SD direkt om det kom ett vettigt högerparti.

Att högutbildade inte skulle drabbas av massinvandringen är inte sann heller, klart de gör.
Det finns tiggare även på Östermalm i Stockholm.
Däremot träffar de kanske mest högutbildade invandrare vilket får de att bli mer positiva antar jag.

Nu är ju i.o.f.s. inte de flesta som tigger invandrare. I övrigt tror jag du har vissa poänger.
Om man ska tro mätningar lite grand i.a.f. så har SD, trots en hög andel trogna väljare, även en fjärdedel av sina sympatisörer som hellre skulle rösta på ett annat parti. De missnöjesröstar alltså på SD. Det måste ju vara bättre för ett parti om man får röster mer för att folk gillar ens politik än för att de är besvikna på andra partier? Dock kan ju denna besvikelse hålla i sig hur länge som helst och då spelar det ju mindre roll....
2015-06-11, 01:32
Medlem
Malingins avatar
Citat:
Nu är ju i.o.f.s. inte de flesta som tigger invandrare. I övrigt tror jag du har vissa poänger.
Om man ska tro mätningar lite grand i.a.f. så har SD, trots en hög andel trogna väljare, även en fjärdedel av sina sympatisörer som hellre skulle rösta på ett annat parti. De missnöjesröstar alltså på SD. Det måste ju vara bättre för ett parti om man får röster mer för att folk gillar ens politik än för att de är besvikna på andra partier? Dock kan ju denna besvikelse hålla i sig hur länge som helst och då spelar det ju mindre roll....

Det är så på Flashback.
Högernissarna vill aldrig se sanningen i vitögat, SD ökar pga av Alliansen.
De skyller på allt eller finner förklaringar på de mest osannolika teorier, den enklaste förklaringen är oftast den mest rätta.

SD kommer fortsätta öka pga av de andra partierna tror jag, som du säger.

På något sätt borde de bry sig, men det finns inga alternativ just nu för många, eller så är det det som var planen, låter lite långsökt dock.
2015-06-11, 05:52
Medlem
Citat:
Hur ser du för resten på att 25% av SD:s sympatisörer herre skulle rösta på ett annat parti egentligen, bara partier skärper till sig lite, då det är närmare deras ideologi?
Jag är nog en av dom. Jag är egentligen inte konservativ utan mycket mer liberal i många icke-ekonomiska frågor. Exempelvis vill jag avskaffa sexköplagen eftersom den inte är till sexsäljarnas fördel och för att staten inte ska lägga sig i när folk knullar och varför, förändra förbudspolitiken för droger eftersom den bevisligen inte fungerar, samt göra piratkopiering för privat bruk laglig. Men det finns inget sådant politiskt alternativ i kombination med restriktiv invandringspolitik överhuvudtaget i politiken idag.

Jag ser inte att det kommer dyka upp något sådant alternativ heller, och så länge det inte gör det kommer nog SDs siffror att fortsätta öka trots att de inte är en perfekt matchning för många (t.ex mig) ur ett ideologiskt perspektiv.

Av de riksdagspartier som finns så är ändå SD det partiet som prioriterar Sverige mest, samt det partiet som verkar bäst på att angripa frågor ur ett marknära, realistiskt och folkligt perspektiv, anser jag.
2015-06-11, 07:43
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Nja, jag gick efter SCB:s mätning och den är väl inte från 2010? Dock är den ju tydligen opålitlig enligt ett annat svar jag fått.
I övrigt kan jag garantera dig att jag absolut inte har någon speciell världsbild som passar mig bättre eller blir mer nöjd för egen del ifall många lågutbildade röstar på SD.
Jag har alltid varit av den uppfattningen att det finns ungefär lika många idioter i alla samhällsklasser och kulturer. Dock kan det ju diskuteras om inte idioterna ökar i antal överlag.....
Hur ser du för resten på att 25% av SD:s sympatisörer herre skulle rösta på ett annat parti egentligen, bara partier skärper till sig lite, då det är närmare deras ideologi?
Eller kan vi förkasta det också p.g.a. opålitlig undersökning?

Man kan aldrig veta med 100% säkerhet hur folk skulle rösta då det är en "hemlighet" som vissa gladeligen delar och andra döljer. (MP verkar vara väldigt ivriga till exempel)

Det var du som började tjata om världsbild som ett hjälpmedel för dig att vinna argumentationen.

I mina ögon så är de flesta idioter, när man diskuterar politik, då de fortfarande röstar på den så kallade "7-klövern". Så jag skulle i så fall vilja påstå att idioterna minskar överlag, allteftersom de blir mer insatta i politiken.

Jag skulle inte vilja förkasta det helt då det är lite oroväckande att 25% av SDs väljare hellre vill rösta på andra partier. Å andra sidan så finns ju risken/möjligheten att de anger att de föredrar andra partier för att de fortfarande inte är helt öppna med sina SD-sympatier. Risken att de blir uthängda minskar ju om de säger att deras SD-röst bara är en proteströst.

Jag personligen anser att SD har rätt i de flesta frågorna, jag är för övrigt relativt liberal men jag ser inget annat alternativ som skulle passa mig bättre än SD. Jag är dessutom ganska säker på att de lagar jag vill ska införas/skrotas kommer hanteras inom en relativt snar framtid oavsett vilket parti som får flest röster.

Jag lär nog aldrig lägga min röst på något parti utom SD (jag vet att man aldrig ska säga aldrig).
2015-06-11, 07:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerrysModevisning
Jag tror analysen om att SD är fullt av missnöjda moderater är riktig, dock överger de inte förrän Moderaterna bytt ut partiledning och bekräftat det ofrånkomliga samarbetet.
Som gammal moderat så måste jag säga att misstron är så stor, efter alla svek, att för min del räcker det inte att partiledningen byts ut. Så länge någon i den gamla partiledningen överhuvudtaget är kvar i livet så kommer jag aldrig att återvända till M. Hellre röstar jag KPML(r) eller liknande.
2015-06-11, 09:03
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som gammal moderat så måste jag säga att misstron är så stor, efter alla svek, att för min del räcker det inte att partiledningen byts ut. Så länge någon i den gamla partiledningen överhuvudtaget är kvar i livet så kommer jag aldrig att återvända till M. Hellre röstar jag KPML(r) eller liknande.

Jag är beredd att gå längre.
Så länge Reinfeldt-Borg-Tolgfors-Ask-Enström m.fl. inte är ställda inför rätta och fängslade kommer en röst på M att vara utesluten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in