Citat:
Det har ju spekulerats om det är en eller flera GM. Man kan inte utesluta att det handlar om flera och då måste man naturligtvis söka där det är troligast enligt all tillgänglig statistik.
Ja, jag vet att du inte bryr dig om var en person är född men ur ett kriminaltekniskt perspektiv är det intressant och för det brottsförebyggande arbetet absolut nödvändigt med tanke på den klientel som väller in i landet.
Jag vidhåller vad jag tidigare sagt. Om det är en svensk så är det en ensam psyksjuk person men är det svartingar så kan de göra såna dåd ensamma eller i grupp utan någon särskild diagnos.
Ja, jag vet att du inte bryr dig om var en person är född men ur ett kriminaltekniskt perspektiv är det intressant och för det brottsförebyggande arbetet absolut nödvändigt med tanke på den klientel som väller in i landet.
Jag vidhåller vad jag tidigare sagt. Om det är en svensk så är det en ensam psyksjuk person men är det svartingar så kan de göra såna dåd ensamma eller i grupp utan någon särskild diagnos.
Du har rätt i att det har spekulerats om det är en eller flera gärningsmän. Åtminstone har det diskuterats i tråden.
Och det är sant, man kan inte utesluta flera gärningsmän, men jag tror inte att det är en hypotes som polisen arbetar efter. Det vill säga, jag tror egentligen inte heller man arbetar efter hypotesen att det är en gärningsman, det man gör nu är att undersöka brottsplatsen, letar efter eventuella fynd och hör hennes kollegor, vänner och anhöriga. Mycket energi läggs också på tekniska undersökningar; kontrollerar vilka som har betalat med kort i caféet aktuell dag. Betalningar som skett utan kort överväger man antagligen också om man ska göra något vidare med. Säg att det är tjugo stycken som under dagen betalat kontant, det skulle inte förvåna mig om man gör en efterlysning på dessa – ber de höra av sig. Dessutom undersöker man vilka mobiltelefoner som rört sig i området.
Så, frågan om det är en eller flera gärningsmän är nog inte den fråga som polisen primärt brottas med just nu. Det är så att säga fel ända att börja i. Gällande GM:s psykiska hälsa så har han troligen någon form av problematik, det alldeles oavsett var han är född. Men han kan mycket väl flugit under sjukvårdens och myndigheternas radar.
Här i tråden ägnar vi oss dock inte åt att lösa brott, utan vi diskuterar vad det är som kan ha hänt. Utifrån det perspektivet så är det i sig intressant att diskutera om det är en eller flera gärningsmän. Sett till liknande sådana här fall så rör det sig nästan uteslutande om en ensam gärningsman, åtminstone om det är sexualrelaterat. Det här fallet kan absolut vara det undantaget som bekräftar regeln, men i nuläget finns det inget som tyder på det.