Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-11, 11:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Det har ju spekulerats om det är en eller flera GM. Man kan inte utesluta att det handlar om flera och då måste man naturligtvis söka där det är troligast enligt all tillgänglig statistik.

Ja, jag vet att du inte bryr dig om var en person är född men ur ett kriminaltekniskt perspektiv är det intressant och för det brottsförebyggande arbetet absolut nödvändigt med tanke på den klientel som väller in i landet.

Jag vidhåller vad jag tidigare sagt. Om det är en svensk så är det en ensam psyksjuk person men är det svartingar så kan de göra såna dåd ensamma eller i grupp utan någon särskild diagnos.

Du har rätt i att det har spekulerats om det är en eller flera gärningsmän. Åtminstone har det diskuterats i tråden.

Och det är sant, man kan inte utesluta flera gärningsmän, men jag tror inte att det är en hypotes som polisen arbetar efter. Det vill säga, jag tror egentligen inte heller man arbetar efter hypotesen att det är en gärningsman, det man gör nu är att undersöka brottsplatsen, letar efter eventuella fynd och hör hennes kollegor, vänner och anhöriga. Mycket energi läggs också på tekniska undersökningar; kontrollerar vilka som har betalat med kort i caféet aktuell dag. Betalningar som skett utan kort överväger man antagligen också om man ska göra något vidare med. Säg att det är tjugo stycken som under dagen betalat kontant, det skulle inte förvåna mig om man gör en efterlysning på dessa – ber de höra av sig. Dessutom undersöker man vilka mobiltelefoner som rört sig i området.

Så, frågan om det är en eller flera gärningsmän är nog inte den fråga som polisen primärt brottas med just nu. Det är så att säga fel ända att börja i. Gällande GM:s psykiska hälsa så har han troligen någon form av problematik, det alldeles oavsett var han är född. Men han kan mycket väl flugit under sjukvårdens och myndigheternas radar.

Här i tråden ägnar vi oss dock inte åt att lösa brott, utan vi diskuterar vad det är som kan ha hänt. Utifrån det perspektivet så är det i sig intressant att diskutera om det är en eller flera gärningsmän. Sett till liknande sådana här fall så rör det sig nästan uteslutande om en ensam gärningsman, åtminstone om det är sexualrelaterat. Det här fallet kan absolut vara det undantaget som bekräftar regeln, men i nuläget finns det inget som tyder på det.
Medlem
jugbandbluess avatar
för de som frågat om spannmålstork. jag tror att förhöjningarna man kan se på taket här är spannmålstorkar:

http://z.cdn-expressen.se/images/69/4c/694cb93023e44a2293411414545e4184/16x9/645@70.jpg

isåfall är dessa schakt integrerade i ladubyggnaden. den stora svarta tingesten är en silo
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskelo
Flyktingar är fan inte smarta nog att röva bort en 17 årig tjej ''utan spår''. Om det hade varit flyktingar skulle dem troligtvis bara våldtagit henne, mördat henne och låtit henne ligga utanför cafét.

BO blev nog tagen av en anders eklund typ.

Säg inte det. Titta hur det fick för Elin Göteborg. GM gjorde verkligen allt för att hon inte skulle hittas. Det var för övrigt den dummaste fördomen jag hört.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Eller ett gäng invandrare som planlöst åker omkring i bil som fått syn på flickan.
Vissa invandragrupper som väller in i Sverige är kapabla att göra saker i grupp som svenskar aldrig skulle kunna göra.
Se gruppvåldtäkten i Mariannelund som blott ett exempel, 8 AFGHANER.
Polisen bör beakta avståndet till närmaste flyktingförläggning, var de mycketav den här varan på hennes skola osv.
Är det en svensk är det en ensam person, troligen psyksjuk eller en avvisad yngling i kretsen runt henne möjligen.
Blattar i bil eller kanske gästarbetare är tänkbart, de kan göra saker tillsammans svenska män aldrig skulle göra i grupp.

Men lägg ner de här vilda spekulationerna. Vi har fattat att du inte litar på invandrare. Ingen vet GM:s etnicitet. Om du däremot kollar på kartorna och läser i tråden, samt kollar nyheterna, så förstår du ganska snabbt att det är troligt att GM känner till trakterna, vilket inte är sannolikt för förbipasserande "blattar i bil" eller någon tjomme på en förläggning. Annars hade han/dem blivit observerad(e) av någon. Han visste vilken väg han skulle köra, hade han inte vetat skulle han enkelt kunna hamna i återvändsgränder, ute på något jävla fält eller vid någons gårdsuppfart och vid detta virrande observerats av kringboende eller förbikörande.
2015-06-11, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalsium
Jag vet att det åker runt bilar fulla med med zigenare och "plockar" upp folk i sina skitiga skrotbilar, de var nära att dra in min tjej en gång men sen kom jag med hunden och då körde dom iväg väldigt fort...

Tjejen vart så chockad så att hon inte hann ta reg.nr så polisen kunde inte göra ett skit..

Fast borde det inte finnas vittnesmål av folk som har sett denna karavanen cruisandes full med högljudda invandrare? Det låter inte direkt som ett diskret följe.
Grannar uppmärksammar en kille ca 21.30 som snackar i mobilen, men inte detta?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Tack. Dessutom signalerar hennes vänner att hon ska sluta fjanta sig och komma fram.
Vissa är rätt sura på henne för tillfället.

Lägg av, hon håller sig inte undan av egen vilja. Lite respekt kan du väl visa för hennes skull. Osmakligt!
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candy67
Var skriver hennes vänner?
länka...
Kan tyvärr inte det. Har inte tillgång till dem själv.
Alla sidor är låsta men jag ser vad som skrivs. Hennes vänner har vänt från oro till "lägg av nu för fan"...
2015-06-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Hur långt är det mellan Holmestad kyrka och kaféet där LH försvann?

Med bil åker du det på 15-20 minuter i makligt tempo.
Medlem
Attackocopters avatar
Citat:
På hennes låsta bildsidor.
Jag är tämligen säker på att hon håller sig borta frivilligt. Tror inte att hennes vänner skulle skriva som de gör annars.

Nej, jag har inte tillgång till dem själv, ska poängteras.
Kan du kanske citera vad dom skriver? Det är intressant information.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Även om jag inte är beundrare av zigenare så tror jag du snackar skit.

Du får tro precis vad du vill gubben, men jag tror att det skulle kunna vara en möjlighet i.o.m att någon hade sett en grupp oroliga invandrare vid kyrkan
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
På hennes låsta bildsidor.
Jag är tämligen säker på att hon håller sig borta frivilligt. Tror inte att hennes vänner skulle skriva som de gör annars.

Nej, jag har inte tillgång till dem själv, ska poängteras.

Du säger att du inte har tillgång till hennes låsta bildsidor. Har du själv sett vad som står där? Och i så fall vad är det som står där som får dig att tänka att hon håller sig borta frivilligt?
2015-06-11, 11:30
Medlem
louderthanbombss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Har också sett att media har börjat koppla samman de båda fallen. Känslan är inte bra när man läser om det och skulle det vara som du skriver, att GM är ute efter ett nytt offer då det tidigare (Helena) har blivit för gammal eller avlidit.

Hemskt att behöva tänka så.

Osannolikt (enligt mig) att Helenafallet och L hör ihop. Det har gått 23 år sedan Helena försvann och hon kommer med största sannolikhet aldrig hittas. Vi får hoppas och hålla tummarna att det inte slutar samma för L. Att leva med den fruktansvärda ovissheten som Hs familj tvingats göra under alla dessa år räcker för att förgöra hela livet.

Att Helenas GM skulle hitta någon ny efter 23 år låter allt för osannolikt i mina öron. I vilket fall som helst så är båda dessa fall otäcka och ger mig en obehaglig känsla i magen. De är små ställen de båda försvunnit från och Helenafallet är något många människor i Skaraborg ännu inte glömt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in