Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-11, 07:16
Medlem
Att vara kvar på 20-30 min efter cafeet stänger är inte direkt konstigt. Man ska ställa undan mat, ställa iordning stolar, torka av bord, räkna kassan, städa upp efter gästerna tex dammsuga och eventuellt snygga upp inne på toaletter och liknande.
I regel snackar man lite också och gör inte allting i raketfart.
Ser ingen som helst anledning att tro att det är annan personal/chef som gjort något, faktiskt.
Medlem
Några har diskuterat att det är märkligt att hon inte kom iväg direkt efter att hennes arbetskamrater åkt då det inte borde ta många sekunder att hoppa upp på mopeden och åka hem, vilket skulle göra att hon gjort det väldigt stressigt för GM. Så behöver dock inte fallet vara. För det första, varför skulle hon stressa? Visst, stället ser ut att ligga lite öde men det är ändå en familjär plats för henne och det är helt ljust ute. Jag tror inte att de flesta går och känner sig hotade i den miljön och känner att de måste bort därifrån fort som bara den.

Sedan så är dagens ungdomar extremt beroende av deras smart phones, hela deras liv finns där i. Det är inte en orimlig tanke att hon efter en dag på jobbet känner att hon måste gå igenom alla hennes appar för att se vad som har hänt under dagen i hennes krets innan hon åker iväg. Om vi bara ska gå efter de populäraste apparna så har vi ju facebook, instagram, snapchat, tinder, badoo, whatsapp, twitter, jodel + möjligtvis några sms. Detta borde ge GM några minuter att smyga runt helt ostört.

Angående hur det har gått till så är mina tankar såhär:

I detta fall så känns det som inte som att det är en tidigare okänd galning som åker förbi och handlar på impuls. Det krävs ett sådant jävla oturligt sammanträffande att en en person med dessa sjuka tendenser kommer förbi precis när hon är ensam och plockar henne. Om GM inte kände till kafét eller området väl sedan tidigare så känns det helt enkelt för riskabelt. Bara för att en person är helt galen så behöver inte det betyda att personen är helt IQ-befriad. Det är för mycket som kan gå fel helt enkelt. Hur vet han att inte någon är kvar där inne? Även om han ser dem låsa så behöver inte det betyda att stället är tomt. Ägare är ofta kvar efter stängning. Hur vet GM sedan att ladan och området runt i kring är obefolkat och att ingen kommer att röra sig där? Nej, det känns för riskabelt utan tidigare kännedom om området. Ett skrik eller att allt inte går enligt plan och GM är körd.

Jag tror på någon som rört sig mycket i området, både runt och i kafét och i området runt i kring. Någon stamkund eller någon som till och med känner någon som arbetar på kafét och känner till deras rutiner. GM har troligtvis tänkt igenom detta ett tag. Frågan är om det just var BO som han var ute efter? Eftersom att det sägs att det var första gången BO åkte själv så känns det ju orimligt att han skulle kunna kartlägga hennes aktiviteter, finna något mönster för att sedan slå till. Kanske har han observerat stället och noterat att det ofta är någon eller några kvinnor kvar vid stängning, tänkt att han då har sin chans och slagit till och nu var det så att denna flicka hade extrem otur.

Stämmer inte detta så är jag säker på att polisen kommer att hitta något i hennes internethistorik och aktiviteter genom appar. Det går lätt att kolla vilka appar hon kan tänkas ha instalerade genom hennes Itunes-konto och sedan gå igenom dem. Då måste polisen vara observanta på ALLA som kan ha haft kännedom om att hon skulle åka hem själv just vid detta tillfälle. Det känns helt enkelt som att slumpen är för stor för att detta skulle kunna ske på måfå utan det krävs tidigare kännedom, om det nu är så att BO var det klara målet.
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Sluta larva dig själv. Hur är det med läsförmågan egentligen? Inte så bra tydligen:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/over-800-deltog-i-sokandet-efter-forsvunna-17-aringen/

Se vad man missar när man bara läser artiklar från slaskpressen.

OK men förklara varför DN.se då också skriver så här i samma nyhetsrapport:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/over-800-deltog-i-sokandet-efter-forsvunna-17-aringen/

– Vid 17.30-tiden hittade vi föremålen som hör samman med de tidigare fynden och som vi med säkerhet kan säga tillhör Lisa Holm. Föremålen hittades inom 300 meter från det mobiltelefonfodral och delar av en telefon som vi tidigare har hittat, säger Stefan Gustafsson vid polisen i Västra Götaland.
2015-06-11, 07:17
Medlem
Är bara att följa hennes två kollegors mobilsignaler från strax kl 18 och se om de rörde sig med snabb hastighet därifrån (körandes bil) samt för 100% sedan busskamera om det fanns ifall de steg på bussen?
Då är de uteslutna som GM.

Eftersom det ligger väldigt avskiljt så går det även se om det funnits mobilsignaler i närheten, speciellt signalement där förövaren valt att stänga av telefonen så den loggat av.
2015-06-11, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiramiSue
Är det bara jag som tycker det är lite udda att som 17-åring smsa sina föräldrar att man är påväg? Kanske var det så att hon kände sig otrygg/hotad av kontrollerande ex-pojkvän eller liknande, och att hon därför höll den "extra" kontakten med sina föräldrar. Kan ju också förklara varför man inte går ut med namn o bild, dvs att man redan har en misstänkt GM/motiv etc. Hoppas verkligen hon kommer hem helskinnad.

Det är väl inget udda i det om man tex ska åka nånstans med föräldrarna eller hitta på något annat?
2015-06-11, 07:20
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Jv är en person som har fantasier för unga blondiner, lägger ut nakenbilder och bor i närheten. För några dagar sedan hotade han att våldta cafépersonal i Lidköping.
Möjligtvis dömd för ofredande, det enda man vet säkert är att han fick böter för rattfylleri
Vänta lite och var försiktig med vad du säger.
Han har väl ändå aldrig hotat med att just våldta? Han har betett sig märkligt, ja. Men inte hota med att våldta. Eller har jag missat något?

Visst han känns jävligt märklig. Men det känns inte som att han ligger bakom det.
Han lär ju inte ha en egen bil? Om man utgår ifrån Twitter så verkar han mer eller mindre vara hemlös.
Dessutom verkar alla Lisas grejer ligga över hela ängen där vid grusvägen.

Det som är oroande är Vänern. Mycket sjö att söka igenom.
2015-06-11, 07:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Med tanke på att hennes grejer tappats slängts så har hon förts bort mot sin vilja, om så är fallet lär hon knappast vara i livet nu.
Jag gissar på att hon återfinns i en brunn, eller dold under kvistar och bråte.

Lite av Helena Andersson vibbar, överfallen och mördad sedan dumpad.

Men troligare är det någon som jobbar/bor/besöker platsen/alt har en relation till henne av något slag som gjort det, en flört, tidigare kille, försmådd friare, nätsex kontakt, stalker?
Är det så kommer det att lösas, är det en obekant som av slumpen griper tillfället och överfaller och rövar bort henne så blir det svårt.
2015-06-11, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilliamControl
Jag gissar, tyvärr, på självmord... oerhört tragiskt oavsett, hoppas att hon kommer hem oskadd!

Om hon blivit kidnappad så varför skulle mopeden stå PARKERAD? Inte direkt så att kidnappare eller någon som överfaller har tid att ställa upp mopeden efter..

Självmord mitt i starten av moppen...? Kom igen är du C.S.I?
2015-06-11, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Vänta lite och var försiktig med vad du säger.
Han har väl ändå aldrig hotat med att just våldta? Han har betett sig märkligt, ja. Men inte hota med att våldta. Eller har jag missat något?

Visst han känns jävligt märklig. Men det känns inte som att han ligger bakom det.
Han lär ju inte ha en egen bil? Om man utgår ifrån Twitter så verkar han mer eller mindre vara hemlös.
Dessutom verkar alla Lisas grejer ligga över hela ängen där vid grusvägen.

Det som är oroande är Vänern. Mycket sjö att söka igenom.

Det finns många trådsanningar om den mannen. Vad som stämmer eller icke är mycket svårt att säga.. Förutom det han själv postat på Twitter och ig
2015-06-11, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Fy fan bara hoppas att hon har försvunnit frivilligt annarrs får hennes föräldrar ett jobbigt besked snart antagligen, Hoppas att dom har kameraövervakning i lokalen där hon jobbar, då borde väl polisen se om hon har haft kontakt med någon suspekt typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Luitpold
Suspekta kunder borde väl gå att spåra om dom handlat med kort

Bra där!
2015-06-11, 07:27
Medlem
FB-CSI har helt bestämt sig för att Lisa var avsikten, men jag tror att det är minst lika troligt att sista tjejen kvar ensam avgjorde vem som blev offret
2015-06-11, 07:28
Medlem
När hjälmen åkte på så såg nog gm sin chans. Hennes sikt var avskärmad och hörseln dämpad. Förmodligen så tog han väl ett stryptag, hon var väl kring 165 cm lång?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in