Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Vi har även tidsaspekten. De tre tjejerna stängde tillsammans, antagligen var inte BO betrodd med nyckeln utan det var någon av de äldre tjejerna som hade den. BO gick alltså till sin moped antingen före eller samtidigt som de andra tjejerna gick till sin bil. Hur lång tid tar det att sätta nyckeln i låset, ta fram hjälmen, stoppa i påsen och rulla iväg mopeden? Inte många sekunder alls. Under denna tid hade de andra tjejerna sett om det kommit någon i en bil, för ett fordon krävdes för att transportera bort BO.

Ingen ansats har gjorts för att stoppa ner påsen i lådan, vilket kan tyda på att BO väntade på annan last. Inga spår av strid kring mopeden, påse står prydligt, moped står upp. Det verkar troligare att BO frivilligt har gått runt till framsidan av cafét där hon sedan förlorade sin handske. Det finns ingen anledning att göra detta utan mopeden om hon var på väg hem. Hon verkar ha bestämt träff. Förutsatt att ingen riktigt anal GM har lyckats städa och ställa allt precis tillrätta, vilket man naturligtvis inte vill lägga tid på.

Visst finns det en möjlighet att en GM har dykt upp precis i rätt tid för att ingen ska se och i precis rätt tid för att fånga in BO, men den marginalen för att lyckas är verkligen liten.

Bra synpunkt. Marginalen för en lurpassande GM är mycket liten. Men hur förklarar man i så fall hennes SMS till föräldrarna - borde hon inte ha väntat lite med det i så fall? Eller formulerat det annorlunda: typ, att hon slutat jobbet, har en sak att uträtta och blir lite sen? Sedan är det här med hjälmen. Om han hade bestämt träff med någon så hade hon vill låtit hjälmen vara kvar vid mopeden? På samma sätt som hon lät påsen vara och nyckeln vara kvar i låset.

Jag tror sammantaget inte att det är så, att hon hade stämt träff med någon. Jag tror att GM stod på en plats där han såg när arbetskamraterna drog och bara sekunder senare slog till.

Jag undrar om någon vet var man kan parkera en bil så att den göms lite, både från arbetskamraterna när de åker och från passerande på vägen? Ladan? En optimal plats vore ju där GM kunde gömma bilen och antingen sitta kvar i den eller stå i närheten av den och samtidigt ha uppsikt över baksidan av caféet där BO finns.
2015-06-11, 04:59
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aergia
Varför skulle hon då lämnat nycklarna i mopeden?

Eftersom en bekant satt i den bil som stannade till och hon hoppade in i bilen for att prata med sin bekant och trodde samtalet skulle vara ett par minuter och att hon sen skulle ga tillbaka till mopeden?
Hjalmen hittades darfor inte där man hittat de andra fynden, utan blev kvar I bilen?
2015-06-11, 05:00
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Men varför skulle hon inte sagt ett enda ord till sina arbetskamrater om att hon skulle träffa någon precis utanför jobbet efter arbetstid? Har man jobbat med tjejer så vet man att det finns inte en enda händelse från gårdagen och kommande dag som inte pratas igenom ett antal gånger under arbetspasset.
Kan finnas många möjliga förklaringar. De kanske inte kände varandra så väl än. Det kanske var något hon skämdes över. Ägaren och förändrarna verkar ha varit bekanta, hon kanske inte ville att ryktet skulle nå familjen.

Som jag skrev tidigare så borde sådant här dyka upp i den digitala kommunikationen. Men det kan vara svårt att få fram allt ur alla olika kommunikationsappar som finns, de kan tex ha pratat via en app där meddelanden inte sparas. Då kan det bli smått omöjligt för polisen att läsa ut något, särskilt utan tillgång till mobilen.
2015-06-11, 05:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Nu spekulerar jag bara. Men efter att ha läst lite i tråden verkar det som bo rökt. Kan ju helt enkelt varit så att hon tagit en cigg medans dom andra åkte iväg. Att röka en cigg kan ju ta 5minuter. Under tiden så hinner medarbetarna åka iväg. Eventuell GM hinner göra vad han nu gör efter att dom åkt.

Som fd rökare hade jag alltid tagit en cigg innan en timmes fordornsfärd.

Nu vet jag inte om hon verkligen var rökare men om det är som du påstår så låter din förklaring väldigt trovärdig. Ett par minuter hinner man ganska långt på i en bil och hennes arbetskamrater skulle vara borta när hon försvann.
Har man sett någon dokumentär om seriemördare och våldtäktsmän så vet man att dessa mänskliga rovdjur inte behöver många minuter på sig att utföra sina dåd. Den gemensamma nämnare kring såna personer är väl tom att de i nästan samtliga fall tog tillfället i akt. Det är deras modus operandi som skapar den där otäcka känslan av att BO "bara gått upp rök".
Med det sagt så hoppas och tror jag iaf att Lisa är välbehållen och att hon hittas snart.
Senast redigerad av BWisser 2015-06-11 kl. 05:03.
2015-06-11, 05:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Eftersom en bekant satt i den bil som stannade till och hon hoppade in i bilen for att prata med sin bekant och trodde samtalet skulle vara ett par minuter och att hon sen skulle ga tillbaka till mopeden?
Hjalmen hittades darfor inte där man hittat de andra fynden, utan blev kvar I bilen?

Varför skulle hon böka med hjälmen in i bilen? Det gör man väl inte. Den lämnar man på mopeden, särskilt om man vet att man ska träffa någon snart. Tesen om att det är en bekant som kom eller någon annan hon bestämt träff med faller på hjälmen.
2015-06-11, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Nu spekulerar jag bara. Men efter att ha läst lite i tråden verkar det som bo rökt. Kan ju helt enkelt varit så att hon tagit en cigg medans dom andra åkte iväg. Att röka en cigg kan ju ta 5minuter. Under tiden så hinner medarbetarna åka iväg. Eventuell GM hinner göra vad han nu gör efter att dom åkt.

Som fd rökare hade jag alltid tagit en cigg innan en timmes fordornsfärd.
Ren spekulation som sagt, men man tar en cigg.. messar familjen att man är på gång hem under tiden. Låter helt och hållet logiskt enligt mig.
Ett enligt mig troligt scenario är att hon efter stängning går till moppen, sätter i nycklarna, röker en cigg och under den tiden messar föräldrarna.
2015-06-11, 05:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Kan finnas många möjliga förklaringar. De kanske inte kände varandra så väl än. Det kanske var något hon skämdes över. Ägaren och förändrarna verkar ha varit bekanta, hon kanske inte ville att ryktet skulle nå familjen.

Som jag skrev tidigare så borde sådant här dyka upp i den digitala kommunikationen. Men det kan vara svårt att få fram allt ur alla olika kommunikationsappar som finns, de kan tex ha pratat via en app där meddelanden inte sparas. Då kan det bli smått omöjligt för polisen att läsa ut något, särskilt utan tillgång till mobilen.

Möjligt men jag är skeptisk. Angående digital kommunikation så är det fullt möjligt för SKL att ta fram även meddelanden "som inte sparas". Det tar dock tid och är något som vi eventuellt får höra om om ett par veckor eller så.
2015-06-11, 05:10
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Bra synpunkt. Marginalen för en lurpassande GM är mycket liten. Men hur förklarar man i så fall hennes SMS till föräldrarna - borde hon inte ha väntat lite med det i så fall? Eller formulerat det annorlunda: typ, att hon slutat jobbet, har en sak att uträtta och blir lite sen? Sedan är det här med hjälmen. Om han hade bestämt träff med någon så hade hon vill låtit hjälmen vara kvar vid mopeden? På samma sätt som hon lät påsen vara och nyckeln vara kvar i låset.

Jag tror sammantaget inte att det är så, att hon hade stämt träff med någon. Jag tror att GM stod på en plats där han såg när arbetskamraterna drog och bara sekunder senare slog till.

Jag undrar om någon vet var man kan parkera en bil så att den göms lite, både från arbetskamraterna när de åker och från passerande på vägen? Ladan? En optimal plats vore ju där GM kunde gömma bilen och antingen sitta kvar i den eller stå i närheten av den och samtidigt ha uppsikt över baksidan av caféet där BO finns.
Jag kan inte svara på sms och hjälm, det blir bara spekulationer. Behöver inte vara något särskilt med det dock.

Men om GM stod och lurpassade bakom cafét, hur han nu visste att det var där han skulle vara, så har du fortfarande problemet att få fram en bil att stoppa in BO i. Det blir svårt ensam, särskilt om du ska hålla ordning på BO samtidigt. Ringa efter GM2? Vi får se vad analysen av mobilmastens data säger.
2015-06-11, 05:11
Medlem
Är det bekräftat att GM hade bil?
Annat fordon där hjälm är vanligt känns troligt då hjälmen saknas.
2015-06-11, 05:12
Medlem
Om det begåtts ett människorovsbrott så är det sannolikt utfört av en lokal förmåga - en ensling och knickedick med skruvad kvinnosyn i dessa trakter eller runt där hon bor i Skövde.
Enslingen finns sannolikt redan i registren på redan dömda för t.ex ofredande av kvinnor.
Nu är det bara för polisen att scanna av registren i hela Skaraborg på tänkta enstöringar med skruvad kvinnosyn. Kolla upp vad de har för bilar - checka av alla kameror som finns i området - och naturligtvis tömma alla master. Detta kan luta åt att vi har en ny Anders Eklund typ ute och springer (Engla).
Tyvärr missade polisen totalt I Engla-fallet, då de inte plockade in uppgifter om denne herre i tid om ett annat mord han redan begått (Pernilla).
Vi får hoppas denne utredning står mer på tårna och har lärt av alla misstag som begåtts genom åren gällande bortrövande av barn.
2015-06-11, 05:13
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nu vet jag inte om hon verkligen var rökare men om det är som du påstår så låter din förklaring väldigt trovärdig. Ett par minuter hinner man ganska långt på i en bil och hennes arbetskamrater skulle vara borta när hon försvann.
Har man sett någon dokumentär om seriemördare och våldtäktsmän så vet man att dessa mänskliga rovdjur inte behöver många minuter på sig att utföra sina dåd. Den gemensamma nämnare kring såna personer är väl tom att de i nästan samtliga fall tog tillfället i akt. Det är deras modus operandi som skapar den där otäcka känslan av att BO "bara gått upp rök".
Med det sagt så hoppas och tror jag iaf att Lisa är välbehållen och att hon hittas snart.
Nu påstår jag ingenting, utan jag skrev att det var rena spekulationer. Det jag menade är att det faktist inte är så onaturligt att hon inte satt på moppen inom några minuter ifrån det att hennes kollegor såg henne gå runt hörnet.

Det skulle ju tex räcka med att hon hade flera obesvarade sms som hon beslutade sig för att svara på innan hon åkte hem. Bara det kan ju ta 5minuter.
Klockan var ju som sagt bara 18.30 (nu ska jag inte svära på att den var det då jag inte är säker). I den artikeln jag läst på expressen så skrev dom 18.30 på lördagen, men att dom var klara tidigare på söndagen.

Men stämmer det så är det ljust ute, hon är på ett familjärt ställe.
Knappast så att man har bråttom att komma därifrån direkt. I övrigt håller jag med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Varför skulle hon böka med hjälmen in i bilen? Det gör man väl inte. Den lämnar man på mopeden, särskilt om man vet att man ska träffa någon snart. Tesen om att det är en bekant som kom eller någon annan hon bestämt träff med faller på hjälmen.
Håller med dig helt och hållet. Jag vet ingen som hade satt på sig en hjälm eller ens tagit med sig den om man ska träffa nån annan. Det hade varit rent mysko.
Det enda scenariot kan vara att man inte vill lämna en dyr hjälm hängandes löst obevakad till morgondagen om man blivit erbjuden skjuts hem.

Men om jag förståt det rätt lämnade hon en kasse med kläder vid mopeden (kanske en trådsanning? vad vet jag) och isf vore det ju ologiskt.
Senast redigerad av BERNF 2015-06-11 kl. 05:19.
2015-06-11, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av travmannen333
Är det bekräftat att GM hade bil?
Annat fordon där hjälm är vanligt känns troligt då hjälmen saknas.

Inte bekräftat.

Om GM hade ett "hjälm-fordon" så hade han nog en egen hjälm. Eller hur tänker du här?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in