Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-11, 01:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jahsoldier
Jag vet att du framförde teorin om att filmen är fejk redan igår. Det är som redan sagt ett möjligt scenario, och något man bör ha i bakhuvudet. Men när det i tråden påstås att det är fastställt som faktum utan några som helst belägg måste det ju påpekas att det mest sannolika ännu är att GM ligger bakom filmen, varför den är högintressant.

Detsamma gäller när det påstås att absolut ingeting kan koppla samman JV med försvinnandet, vilket ju inte är sant, även om det än så länge är väldigt tunt.

Visst, du har så rätt. Bara för att jag och många andra vet att den är fejk, så har ju andra rätt att tycka nåt annat. Ber så mycket om ursäkt ifall jag verkar strypa åsikter. Menade inte så. Menade mest att de som undrar om filmen först ska läsa vad andra skrivit i tråden istället för att leka papegojaleken. Väldigt tröttsamt...

Ett tips till alla: Det står ovanför rutan när man svara på ett ämne att man inte ska koppla ihop ett Flashback-konto med en IRL-identitet. Många nya här i tråden säger att den och den FB-användaren här är JV alternativt okänd gärningsman (GM). Det är alltså inte tillåtet och ni åker dit för det. Så besinna er en smula. Jag vet inte hur många som gjort det misstaget ikväll. Inlägg har rykt som plockepinn ikväll pga det. Otroligt tråkigt om man är ny på FB och direkt blir avstängd.

Natti natti från en trött tant
2015-06-11, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Känns som vi är några stycken på samma spår. Men om hon nu följde med frivilligt så måste hon ju haft förtroende för personen och därför lämnade nycklarna i moppen för att det kanske bara skulle ta nån minut liksom. Men hennes kollegor borde fortfarande observerat att hon kanske pratade lite extra med någon under sitt pass?

Instämmer men det behöver inte vara den här helgen de har pratats vid. Kanske någon person från bygden med lokalkännedom, med tanke på vägvalet. Han kanske tidigare hade skjutsat henne till någon buss, men denna helg åkte hon moppe och kanske förklarade att hans känslor var ensidiga.
2015-06-11, 01:16
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daredevill
Dem borde kolla övervakningskameror från fiket både lördag och söndag om dessa finns.
Det var såklart bland det första polisen hörde sig för. Men sådant finns inte på alla platser.. Inte minst ute på ett café på vischan..
2015-06-11, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHIBCHA
https://mobile.twitter.com/666Vadman/status/592702759994052608/photo/1

Vad kan detta betyda?
Det är en s.k. if-sats (går att läsa om här). Det används i programmering, och om jag inte missminner mig är JV någon sorts hobbyspelutvecklare. Det är bland annat en grej bland programmerare att skriva ut kärleksförklaringar i kod till sina eventuellt lika nördiga flickvänner, inget som bör tas på största allvar om du frågar mig (programmerar på fritiden). Nu innehåller if-satsen mycket matematik i sig, något som jag inte är så duktig på efter som det hör till matematiken och inte programmeringen i sig. Kallt spår.
2015-06-11, 01:17
Medlem
Shyvanas avatar
Den tappade handsken är ett tecken på att hon inte hann sätta på sig den efter att hon skickat sms:et till föräldrarna. Det var något som hände precis efteråt.

Vem fick hon kontakt med, och hur? Var det någon som kanske frågade om hjälp med bilen, hunden, vad som helst. BO kliver av moppen, med mobilen fortfarande i handen (kanske för att känna sig mer säker?) och går mot ladan.

Tragisk händelse. Alla tankar går till anhöriga.
2015-06-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
Jag tror fortfarande hennes unga kollegor har något med försvinnandet att göra. Intervjun med en av dem är ju helt otrolig.

Tänkt något liknande sedan 30 sidor tillbaka. Har man skrapat lite djupare på ytan på de som BO arbetade med? Tänker att de som varit uppe och är föremål för misstanke är personer i allt vidare cirklar och inte de allra närmaste... Något stämmer inte, det spretar för mycket. Vad var det för intervju förresten?
Medlem
Teorier om att hon skulle ha hoppat in i någons bil eller åkt med någon annan med något annat fordon känns inte särskilt genomtänkta då nycklarna satt i tändningslåset på mopeden. Därifrån har GM antingen tagit med sig Lisa med våld eller överraskat henne och varit såpass nära henne att hon bedömde att hon inte skulle hinna starta mopeden att hon helt enkelt har flytt till fots, rimligtvis in i ladan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Jag håller helt med dig och påpekade detta för ett par dagar sedan redan. I små samhällen som dessa så både ser och hör alla precis allt. En bil som inte vart i området tidigare, eller för den delen avvikande beteende eller liknande- ses direkt. Finns ju t.ex. vittnen men från lördagen som sett ett par killar utanför fiket, detta kring 21-22-tiden på kvällen. Alltså till och med då har det funnits ögon vakna och uppmärksamma.

Jag personligen är därför övertygad om att den eller de som ligger bakom detta är för Lisa kända personer. Hon har känt igen GM och därmed inte ställt till en scen direkt som dragit till sig uppmärksamhet, utan först när det redan är för sent (t.ex. redan inne i en bil, eller omkring ladan i skymundan).

Dessutom om man tänker sig att brottet på plats utspelat sig under längre tid än ett par minuter, ökar chansen exponentiellt att någon ska ha sett eller hört något. Allt talar emot att bortförandet tagit någon längre tid, eller krävt någon längre kamp.

Är säker på att Polisen i detta nu letar matchningar av kortköp/mobiler vid fiket som kan kopplas till personer i hennes umgängeskrets (vilken jag antar är rätt stor).

Jag köper det mesta av ditt inlägg, men handsken. Så fort handsken tas med i beräkningen fallerar ju allt. Själv tror jag snarare på kamp/flykt och därav handskens position.
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det står i alla tidningar. Delar av iphone, fodral/skal till den samt körkort och eventuellt ett kontokort har hittats en bra bit från caféet utspridda vind för våg på olika ställen. Hennes handske hittades i en lada nära caféet.

Källa från media tack där det står att ett körkort hittats. MGM:s körkort isåfall antar jag, för varför skulle det annars nämnas? Då borde den personen redan blivit anhållen. Lisa har förmodligen inget körkort.
Medlem
8711s avatar
En teori skulle kunna vara att hon skulle köpa något av en langare. Exempelvis alkohol inför midsommar. Nämndes något om att det i grannladan funnits någon form av sprittillverkning och en dömd sexualförbrytare. Hon kanske visste att den personen skulle komma och var förberedd på att exempelvis gå in i en bil. Dom kanske träffats förut?
Medlem
Vem är det som polisen har tagit in på förhör, någon som är dömd för ofredande tidigare? Läste nånstans att dom hittat ett körkort också?
Medlem
Rorbassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Snabbare mobil ? Hon liftar med någon men lämnar sina prylar och sin moppe med nycklarna i låset ? Ja duu...
Prylarna låter konstigt, men nycklarna i låset kann jag förstå då det är första gången som hon ska ta sej till sitt jobb med moppe, hon är väl ungefär så förvirrad som alla 17 åringar är. allt är bara ok.
och så vidare.
Men ok. jag förstår din Irritation, själv skulle jag inte ha gjort så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in