Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-11, 00:26
Medlem
Jag tror att hon innan en lång hemfärd på moppe tog en cigg i ladan (eftersom det blåste ordentligt) samtidigt som hon SMSade sina föräldrar (förklarar varför en handske hittades) och att hon blivit överfallen därinne. Det finns inga tecken som tyder på att någonting har hänt utanför, det mesta av arbetet har skett i ladan.
Medlem
DIEXELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leros
Jag besökte nerlagda "Medeltidens stad" i förra veckan. Gick runt och kolla området för att det var intressant. Gick in i ett av trähusen och då såg jag att det bodde en hemlös i ett av husen så stack därifrån fort som tusan. Var mat, kaffe, stolar med mera på övervåningen. Polisen borde kolla av området. Håller man någon som gisslan så är det ett tänkbart ställe.

Den hette Medeltidens värld.

För övrigt ring polisen och tipsa?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
En söndag-kväll ute på vischan, kanske lite riskabelt, vad vet jag, vet inte hur området ser ut. Men ponera att GM har lokalkännedom, går det utesluta att han under pistolhot tvingat henne att gå 1 km?

Trots allt inget tecken på strid runt i kring mopedfyndet.

Vad för tecken på strid tänker du på? Kan ju ha varit en väldigt ojämn kamp (attack bakifrån etc) som varit över snabbt och få om inga egentliga spår.
2015-06-11, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Tackar för det, då är frågan, Om de sökt med värmekamera och inget hittats är risken mycket stor att hon forslats bort i en bil. Sakerna kastats ut på olika platser för att förvilla.

Sen kan man undra om Lisa är ett fall för detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20735372.ab

Med tanke på att hennes prylar ligger utspridda och hennes mobiltelefon är krossad har jag svårt stt se att detta är ett frivilligt försvinnande.
Medlem
sluta sprid dynga för helvete om ett par trosor som hittats finns inget som tyder på att det har hittats , din tredje källa har nog fabulerat rejält nu dårdjävel
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det är inte bara du utan även polisen som vet att många gånger är den som sist säger sig ha sett ett brottsoffer också den skyldige. Därför har de så klart kollat alla fysiska bevis för att vara säkra på att arbetskamraternas alibi stämmer. Eller tror du att bara för att det är unga flickor så litar polisen på dem automatiskt och struntar i att kolla om alibit stämmer? Att polisen bara kollar alibi på de över 30 och män, eller? Suveränt! Ut och döda, flickor - polisen kollar inte era alibin om ni är två som backar upp varandra.

Du bör korrigera det till den sista mannen som har sett ett brottsoffer, kvinnor mördar mycket sällan.
2015-06-11, 00:28
Medlem
Citat:
Det har gått över 72 timmar plus att hennes saker ligger utspridda här och där i området.

Skulle det i sådant fall kunnat vara att tanken var att försvinna 72 timmar, men all uppståndelse fick henne skrämd och får henne att gömma sig ytterligare, för att inte framstå som en ren idiot efter allt sökande?

Angående moppen, nycklarna, telefonskalen och idhandlingar osv, så låter det föga troligt.
Men lite hopp om liv söker man ändå.
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
FLIR/Värmekamera är standard på alla polishelikoptrar.
Hade vi inte nåt fall i Sverige för nåt år sedan där det framkom att flera av dessa inte fungerade?
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Anhörig jag träffade på söket idag nämnde detta. Och nej varför skulle det rapporterats? Om det är solklart fall av människorov så vill nog polisen vinna tid och inte stressa upp GM.

Vet du om denna anhörig hörde detta i realtid, eller som ett lämnat röstmeddelande?

Det rimmar konstigt med att Far inte kontaktades genast kan jag tycka.. För jag antar att han hade satt sig i bilen direkt med den informationen, och samtidigt redan då ringt polisen.
2015-06-11, 00:29
Medlem
lilists avatar
Citat:
Det är inte bara du utan även polisen som vet att många gånger är den som sist säger sig ha sett ett brottsoffer också den skyldige. Därför har de så klart kollat alla fysiska bevis för att vara säkra på att arbetskamraternas alibi stämmer. Eller tror du att bara för att det är unga flickor så litar polisen på dem automatiskt och struntar i att kolla om alibit stämmer? Att polisen bara kollar alibi på de över 30 och män, eller? Suveränt! Ut och döda, flickor - polisen kollar inte era alibin om ni är två som backar upp varandra.

Poliser har varit korkade och inte kollat saker 100 % förut. Kanske alibit stärkts av föräldrar (som fått telefonsamtal eller liknande att dom "är påväg" eller liknande)? Dessutom så tar det tid att få tillåtelse att komma åt övervakningskameror. Så var det i alla fall under utredningen av mordet på tjejen från Umeå som blev skjuten.
Medlem
NirvanAs avatar
Många verkar tro att hon blivit mördad, det är väl minst lika stor chans att hon blivit knockad, nerdrogad och sen körd till någon källare långt åt helvete där hon kommer användas som slav(?), varför skulle GM avsluta det hela så snabbt?
Medlem
Denna lada. Helt otroligt att polisen bara har gjort en "visuell" undersökning - alltså man har bara kollat igenom den. Jag var där uppe idag och blev beklämd.

Som jag ser det finns det två alternativ (om det är EN gärningsman, vilket det troligen är):
- Någon har "spontant" rusat fram och ryckt med henne. Inga tecken på strid eller kamp (exempelvis vält moppe), nyckeln sitter i moppen och hennes grejer bredvid - han måste i så fall haft enorm tajming och vara helt galet opåverkad av att det är en ganska trafikerad väg. I så fall borde hon ligga i närheten...
- Det är planerat sedan länge. Han bevakar fiket från ladan (djurdelen har fönster åt detta hållet) på söndagen eller har gjort det tidigare. Han kan ha besökt fiket och fått "kontakt" med Lisa. Ladan har ett stort hål på baksidan där man kan backa in med en bil till och med - utan att någon ser något från framsidan. Om hon känner / känner igen / känner till honom så kan han ha lockat till sig henne över vägen till ladan utan att hon känt obehag. Får han bara in henne där finns det ingen som hör eller ser något och han kan ostört agera / stoppa in henne i bilen eller vad han nu gjort.

För mig är det så jävla uppenbart att det är en sjuk jävel som på något sätt fixerat sig vid en söt, 165 cm lång och smal tjej. Inte mycket motstånd heller att vänta. Och sen har han väntat in rätt tillfälle. Detaljer från en totalt demolerad (?) mobiltelefon och ett mobilskal ligger utplacerade (i ordets rätta bemärkelse, tror jag) på ställen där han inte behöver bli misstänkt. I alla fall det ena stället kan du parkera, "gå ut och pissa" utan att någon ser dig eller noterar något konstigt med dig.

Riktigt jäkla otäckt är det i alla fall. Och alla som engagerar er - skänk en tanke till föräldrar och närstående.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in