Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Den skulle sats in direkt i detta fallet.

Bör sättas in i alla försvinnanden. Får kosta vad det kosta vill.
2015-06-11, 00:23
Medlem
Detta är vad jag sett.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20735372.ab

https://youtu.be/n3IuUuNV_zk
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KuUboO
Där vi gick skallgång idag va det en bonde/gårdsägare som kom och berättade för mig att hans vän hade på måndagen (oklart vilken tid) sett en man som tältade på fältet utanför gården. Han gick såklart ut och skulle fråga vad mannen gjorde där. Han trodde att det va någon svensexa grej först.
Men när de senare såg nyheterna om att LH va försvunnen så kontaktade de polisen som kom med ett jävla pådrag. Helikoptern hade cirkulerat och stört deras kor haha. Jag vill minnas att han nämnde något med en hundpatrull också. När hans vän bemötte mannen verkade han vara påverkad av något men tydligen inte av alkohol.

Det va här i detta området vi va och letade med mp idag när bonden berättade.

58.552693, 13.437930

Jag vill också tillägga att jag och min kompis tog en sväng norr om Källby innan vi skulle åka hem. Vi hamnade på någon grusväg och kom till en plats där någon slängt en massa skit, bilprylar och diverse saker. Vi blev nyfikna och gick in en bit där vi seriöst hittade något som såg ut att vara ett tält som låg i en hög på marken. Det låg också en mindre camping madrass. Vi rörde inget och åkte och informerad polis om detta.

Nu tror jag helt ärligt inte att det finns ett samband mellan dessa eftersom camping madrass såg ut att ha legat där längre än för två dagar sedan och det har ju varit klart väder där?

kan vara intressant, verkar som att denna JV är hemlös, och även använder eller har använt droger, så det skulle kunna stämma in?
Medlem
Var med på skallgången idag och det hittades ingenting. Men andra grupper hittade ju tydligen något samt så har polisen åter igen spärrat av ladan och det bärs tydligen ut något i papperskassar.
Medlem
Unikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Det borde polis gått ut med om de använt värmekamera. Vad jag vet står det ingenstans.

Citat:
Polisen har även haft hjälp av kustbevakningen under onsdagen med att söka med båt utmed stränderna i Vänern.

20 polispatruller, två ridande poliser och helikopter med bland annat värmekamera ingår i insatsen, tillsammans med civilklädd militär och flera hundra frivilliga från Missing People.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2742025-allt-fler-tillhorigheter-har-hittats-efter-lisa-holm
2015-06-11, 00:24
Medlem
Jag tar det där om att ett samtal ska ha gjorts med en stor nypa salt, MEN om vi ponerar att det stämmer att LH har haft igång ett samtal efter sms:et, kan det då vara så att polisen inte velat att detta kommer ut pga att det kan påverka utredningen etc etc.?
Frågan är isf vem hon ringde (var det pappan, kompis, polisen?) och vad som hördes i så fall (oljud, skrik). Även varför hon ringde (kände hon sig hotad?). Det behöver inte vara säkert att den som hon ringde till uppfattade samtalet som ett nödsamtal ifall man bara hörde brus. Personen som tog emot samtalet kanske inte förstod att det var något allvarligt.

Är det någon som vet hur snabbt polisen var på plats och i hur stor omfattning polisen var på plats? Om det kom flera radiobilar på en gång och man inledde förundersökning direkt kanske detta tyder på att ett eventuellt hemlighetsstämplat samtal faktiskt har gjorts. Jag menar, jag har en uppfattning om att när personer försvinner, speciellt ungdomar är polisen väldigt avvaktande med att sätta igång arbete och att misstänka brott. Men det verkar ju som att de var tidiga med att klassificera detta försvinnande som människorov, eller?
Medlem
TeamMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Ute på vischan kan ingen höra dig skrika.....

Det fanns nog ingen i omedelbar närhet och hon sökte sig mot vägen för att få syn på någon passerande bilist. Det är inte många millisekunder man har på sig om en påflugen herre är efter dig hack i häl. Hon skrek säkert, men andfådd lär hon varit också.

Jag kan tänka mig att hon sprang runt byggnaderna i hopp om att förvilla förföljaren, som till slut möjligtvis ledde mot övriga fyndplatser. Detta borde ge spår någonstans.

Hittar man inga fotsteg eller andra spår runtomkring så måste hon blivit snabbt överrumplad, inkapaciterad och inpackad i eller på ett fordon. Det finns en liten chans att hon har blivit bortförd längs asfaltsvägen så att inga spår synts, men då borde det funnits någon bilist som passerat och sett dem.

Jag tror inte att hon blivit släpad iväg för det hade lämnat spår, även längs vägen. Fordon är troligast, annars är kroppen förpackad i en större ryggsäcksliknande väska. Det bör i så fall vara ett planerat överfall i sexuellt syfte.

Sträckan dit övriga föremål ligger är möjligt att springa till om man blir jagad av en förföljare till fots. Det är ungefär så långt hon bör ha orkat springa om hon inte är speciellt vältränad. Där har gärningsmannen i så fall förmodligen hunnit ikapp henne, alternativt tagit ett fordon till platsen, antingen för att hinna i kapp henne, eller tagit med sig kroppen dit.

Är nog benägen att hålla med dig. Enligt en artikel igår så var väl iallafall ett utav grannparen
bortresta på söndagskvällen, de som såg pojken prata i telefon ca 21:30.

Har som sagt ingen lokalkännedom och vet inte hur glesbebyggt det är, men ängarna/fyndplatserna
ser ju väldigt stora ut.

Det som stör mig är att det finns så lite spår. Förhoppningsvis så har polisen en teori, som dom
av utredningsskäl väljer att inte offentliggöra. Det som talar emot att det är någon i flickans
bekantskapskrets/familj är ju att inget gripande skett. I och för sig så har det inte gått så
lång tid än.

Och ja, i framtiden så kommer jag gå med min telefon limmad till ansiktet. Och aldrig mer
se en Beckfilm igen.
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Det är standard på polisen helikopter i England i alla fall. Borde vara det här med, speciellt i sökning efter försvunna personer, eller?
FLIR/Värmekamera är standard på alla polishelikoptrar.
2015-06-11, 00:25
Medlem
Även om någon skrev att man kan klara sig utan mat i 10 dygn, tror jag inte på att hon flackar omkring inne någon djup skog, svältandes.

Jag tror dessvärre att hon är död, alternativt tillfångatagen, men frågan vid ett tillfångatagande (i en sommarstuga t.ex.) är om GM tänker sig att förlusta sig först, och sedan släppa eller döda henne.

Som sagt, ett scenario där GM släpper henne efter något sånt är en risk för GM. Tyvärr är oddsen dåliga hur man än vrider på det här - Things don´t look good
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roaccutankillen
Detta är vad jag sett.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20735372.ab

https://youtu.be/n3IuUuNV_zk

Det har gått över 72 timmar plus att hennes saker ligger utspridda här och där i området.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Skulle en bil kunna vara parkerad inne i ladan på andra sidan vägen? Av bilder att döma från google maps skulle man kunna få in en bil, gömd, utan problem. Lagom väg att dra flickan för att sedan köra iväg. Därav handskens position, som absolut INTE skulle kunna BLÅSA dit.
Möjligheten finns också att den är strategiskt placerad, men tveksamt då det inte är det första man tänker på vid en situation som kidnappare.

Varför i ladan. Varför inte på baksidan, det verkar vara öppet från båda håll.
Någon står i porten och lockar dit tjejen, släpar med henne till fordonet bakom och drar iväg.
Därför ingen strid på caféparkeringen. Har det kollats om det om det finns några spår bakom?
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uniko
Polisen har även haft hjälp av kustbevakningen under onsdagen med att söka med båt utmed stränderna i Vänern.

20 polispatruller, två ridande poliser och helikopter med bland annat värmekamera ingår i insatsen, tillsammans med civilklädd militär och flera hundra frivilliga från Missing People.

https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2742025-allt-fler-tillhorigheter-har-hittats-efter-lisa-holm

Tackar för det, då är frågan, Om de sökt med värmekamera och inget hittats är risken mycket stor att hon forslats bort i en bil. Sakerna kastats ut på olika platser för att förvilla.

Sen kan man undra om Lisa är ett fall för detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20735372.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in