Citat:
Ursprungligen postat av
ThordOlavsson
Vi ser att vissa i tråden vill peka på en i Lidköping/Götene känd person och han bor tydligen främst i Götene. Spår som pekar bort från ladan och ned över grusvägen där mobildelarna fanns är spår som pekar mot att bilen åkt mot Götene. Om man medvetet sprider ut spår så kan det vara för att man på förhand planerat och hoppats att den utpekade skulle bli misstänkt.
Kännedomen om området gör det snarare troligt att gärningsmännen (som jag tror är två) kommer från området. Jag tror att brottet kan vara planerat sedan längre tid och att nedräkningsfilmen har med det hela att göra.
Håller med om att GM har områdeskännedom. Det som övertygat mig är vägarnas beskaffenhet och hur de uppfattas från den större nord-sydligt gående vägen utanför kaféet.
Det finns bara två rimliga vägar till fyndområdet:
http://postimg.org/image/p527eonuv/
Den första (röda) går upp till Blombergs herrgård. Från stora vägen ser den ut som en
privatväg, till och med flankerad av en mur och med antydningar om en allé. Har svårt att tro att någon som just kidnappat eller dödat en människa skulle välja att vika in på den vägen - såvida personen inte visste att det är en allmän väg som man dessutom kan ta sig vidare ifrån.
Den andra vägen (blå) är ett
djävla traktorspår som försvinner över ett krön. Högst osannolikt att en person som saknade områdeskännedom skulle åka in på den vägen. Vet man inte vart den leder kan den ju lika gärna sluta i intet - och dessutom är det ju knappt möjligt att vända en bil på den.
Nä, GM visste vad han gjorde när han tog en av dessa vägar - han visste hur det såg i området och att han inte skulle bli fast i en återvändsgränd, såsom uppfarten till en herrgård, eller finna sig strandad mitt ute på Västgötaslätten.