Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Svårt att förstå att en BRF har noll % vinstkrav på sin investering. Det går inte att jämföra med en fastighetsägare.
Vet inte riktigt hur du tänker här. Förmodligen begränsat eller inte alls.
Jag förutsätter att du anser att din egen brf är välskött och inte har några underhållsproblem, varken kortsiktigt eller långsiktigt, och inte i praktiskt eller finansiellt hänseende. Lek med tanken att brf:en istället var ägd av mig och din lägenhet en hyresrätt. För att gå med vinst behöver jag höja hyran för att täcka invändigt underhåll samt ge mig själv en vinstmarginal. Det invändiga underhållet är inte så mycket att snacka om. Det måste betalas oavsett upplåtelseform. Om något, så blir det effektivare och billigare gjort när det upphandlas av en fastighetsägare istället för av kurt-sune. Det du som fiktiv hyresgäst måste slanta upp med är alltså min vinstmarginal. Jag är inte girig, så jag nöjer mig med 15%. Klarar du det?
Jag är rätt trött på dig. Förmodligen trollar du. Reglerade hyror är en politisk fråga, liksom underhåll av allmännyttan. Det finns inget kostnadsproblem egentligen. Det finns ett politiskt problem och det kan lösas. Allt snack om att man måste, måste, måste sälja ut allmännyttans bostäder för att klara underhåll av resten, är fullständigt skitsnack. Utrymmet att höja hyrorna i allmännyttan är mycket stort. Att ändra praxis och lagstiftning, inklusive att köra över HGF om så krävs, för att kunna höja hyrorna, är en politisk uppgift. Det ska inte förväxlas med att jag skulle tycka att reglerade hyror är bra. Du kan uppenbarligen inte göra skillnad på frågeställningar om marknadshyror, underhåll av allmännytta och ombildningar. Och oförmågan att göra skillnad på politik och företagande är symptomatiskt för rundbukade löntagare som pratar om entreprenörskap och företagsvillkor, som oskulder avhandlar sex.