Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Vad då "vanliga" människor? Menar du på fullt allvar att det skulle vara specifikt "ovanliga" människor som alltid begår brott som detta? Om så vore fallet så skulle man ju i så fall kunna avgöra redan före folk begick brott vilka som skulle begå brott och därmed kunna låsa in dem redan då.

Och du snackar om "kriminalhistoriska perspektiv". De flesta som har minsta lilla koll på brott vet att det är betydligt vanligare att GM är en person som känner BO. Det är alltså även i detta fall större risk att någon som känner BO gjort detta än att det ska vara någon helt okänd som av en händelse råkar åka förbi på vischan just i det ögonblick BO ska åka hem.

Efter detta inlägg av dig kan vi konstatera att du troligen både är fjortis själv och inte minst är du korkad!

Seriöst, du gör bort dig stenhårt. Ja, jag menar specifikt att det är ovanliga människor som utför denna typ av brott. Anders Eklund, Elin Krantz mördare. Folk som man uppfattar som enstöringar, impulsiva. Inte sådana som har vanliga jobb på ett mysigt kafée, vanliga svenssontjejer med sociala jobb. Din jävla nolla.

I vanliga fall är det så att GM oftast känner BO, men det stämmer inte nödvändigtvis vid den här typen av försvinnanden där polisen efter 3 dagar fortfarande inte har någon misstänkt. Det är snarare bra mycket vanligare med enstöriga sexualbrottslingar utan någon som helst koppling till BO som helt enkelt sett sin chans.

Du skulle inte ens platsa som stationär väktare med dina larviga teorier. Du verkar dessutom tro att svensk polis inte har någon som helst jävla koll.
2015-06-10, 17:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veyloon
Hur många tror efter denna dagen att Lisa kommer hittas levande?

Känns lite, som flera varit inne på, att man kommer hitta henne i samma skick som Elin Krantz.(detta är den enda liknelse jag gör vid dessa två fallen.)

Verkar väldigt osannolikt att hon skulle vara vid liv efter dessa dagarna.. Jag kan inte komma på något annat fall iaf i Sverige, där en ung tjej bortrövats och sedan hittats några dagar efter i "gott skick".
Någon som kan det? Även i det stora USA känns det rätt otroligt, då offren oftast brukar vara betydligt yngre för endast en bortföring.

Vi vet faktiskt inte om hon blivit kidnappad så finns hopp måste man ju ha att det trots allt rör sig om ett frivilligt försvinnande. Då kan de ju dröja. Om det är så i fall så är det ju åldern som gäller. Vore hon över 18 år så hade det räckt med att hon bara säger att slut sök efter mig men en 17-åring är ju fortsatt under föräldrarnas ansvar.

Även med kidnappning finns det ju fall utomlands där kvinnor rövats bort och sedan blivit fria rätt långt senare.
2015-06-10, 17:35
Medlem
Har hon blivit bortförd i bil och inte gm har dumpat kroppen omgående så går ju E20 brevid eller direkt igenom Götene. Även väg 44 är intressant i så fall tycker jag. Det är ett ganska stort område att leta av tyvärr om man tänker så...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det låter ju inte som om han har några snälla saker ett säga om henne... för då hade han ju sagt dem.

Om hon är vid liv så önskar nog Polisen att människor inte säger saker som kan påverka gärningsmannens bild av henne, så det är bäst att dom inte uttalar sig, tror jag.
Medlem
veyloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var ju inte alls länge sedan, som polisen i USA befriade flera kvinnor (två eller tre?) som suttit i en källare i flera år hos en snubbe. De hade fött flera barn åt honom också...

Jag vill inte låta som att "det som händer där inte kan hända här". Men jag kan, som jag sa, inte komma på ett enda svenskt fall på rak arm som liknar det här där utgången har varit annan än att man hittat offret avliden.
Som jag även påpekade, var det "otroligt" i USA. Jag vet vilket fall du pratar om, men "over there" är kidnappningar av yngre flickor/pojkar mer vanliga, iaf i de fall där man hittar offren vid liv.

Jag hoppas givetvis också att hon hittas vid liv, men tiden börjar tyvärr rinna iväg för det scenariot..

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vi vet faktiskt inte om hon blivit kidnappad så finns hopp måste man ju ha att det trots allt rör sig om ett frivilligt försvinnande. Då kan de ju dröja. Om det är så i fall så är det ju åldern som gäller. Vore hon över 18 år så hade det räckt med att hon bara säger att slut sök efter mig men en 17-åring är ju fortsatt under föräldrarnas ansvar.

Även med kidnappning finns det ju fall utomlands där kvinnor rövats bort och sedan blivit fria rätt långt senare.

Helt med dig. Ville inte att det skulle låta som att man ska avbryta sökandet.
2015-06-10, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Deras alibi är varandra - eftersom de två stängde med L.

Men nej - det är med största sannolikhet inte någon av dem . men stollestocken i tråden måste ju ha något att fylla ut utrymmet med i inlägget .. hur skall de annars kunna synas.

Kanske anstiftare? De två visste i alla fall att LH åkte moped till jobbet den dagen. De påstår att de lämnade arbetsplatsen före L vilket måste betyda att L bara kan ha befunnit sig ensam i några minuter. Under denna korta tid ska GM ha slagit till - påpassligt. Sammanträffande? Slump?

Tror dock inte på en random sexual sadist
2015-06-10, 17:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guliver
Vad är det som har fått polisen att inte tro att flickans frånvaro är frivillig eller att hon har begått ett självmord?

Förmodligen en massa olika saker. Som hennes karaktär som person, inga psykiska sjukdomar/missbruksproblematik. Inga ekonomiska bekymmer. En glad och skötsam ung kvinna helt enkelt. Sedan också då att det kanske är hennes handske och delar av mobiltelefon. Om det vore ett frivilligt kanske man också tycker att moppen borde stått vid en buss- tågstation. Men alla detta hindrar ju inte att det inte kan vara frivilligt. Vore skillnad om ett vittne sett henne bli intvingad i en bil, att man hittar tecken på bråk, blodspår etc.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Om det nu skulle vara så att tjejen medvetet stuckit och fått folk att ropa varg så hoppas jag att hon får stå för alla kostnader iom. sökandet.

Varför skulle hon få stå för kostnaderna om hon försvunnit frivilligt? Hon är i och för sig omyndig, men det är inget brott att försvinna, och man har ingen skyldighet på att hålla koll på hur omvärlden reagerar om man väljer att försvinna.

Man kan dock tänka sig att om hon av någon anledning försvunnit frivilligt, kanske för att skrämma upp / provocera föräldrarna, så kanske hon oroar sig för just det - att behöva betala för sökinsatsen, eller bli beskylld och offentligt uthängd för att ha ropat varg till hela svenska folket.
Medlem
Menarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Nu styrs ju detta av ett regelverk och inte en enskild persons godtycklighet; -)

Åklagaren är ju bl a den som bestämmer om en husrannsakan får göras i sånna här brådskande fall. Dom sitter inte och väntar på beslut för varje jävla villa och lador.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av veyloon
Hur många tror efter denna dagen att Lisa kommer hittas levande?

Känns lite, som flera varit inne på, att man kommer hitta henne i samma skick som Elin Krantz.(detta är den enda liknelse jag gör vid dessa två fallen.)

Verkar väldigt osannolikt att hon skulle vara vid liv efter dessa dagarna.. Jag kan inte komma på något annat fall iaf i Sverige, där en ung tjej bortrövats och sedan hittats några dagar efter i "gott skick".
Någon som kan det? Även i det stora USA känns det rätt otroligt, då offren oftast brukar vara betydligt yngre för endast en bortföring.

Jag tror att det finns en chans att hon är vid livet men det beror ju helt på vilken typ av person som ev. har kidnappat henne. Om hon är kidnappad och smugglas till Polen så kommer hon förmodligen aldrig hittas igen. Detsamma gäller om hon är mer än 30 mil bort och är antingen i fångenskap eller nergrävd någonstans. Finns så oerhört mycket skog i Sverige så att åka någonstans öde och gräva ett djupt hål är inte direkt svårt...

Om delar skulle hittas (styckad kropp) så blir det hela ett steg sjukare och vi har då att göra med en riktigt sjuk person....
2015-06-10, 17:38
Medlem
javeliners avatar
Jag hoppas polisen genomsöker de andra två kollegornas bil som de åkte med. Finns alltid en risk att de två tjej-kollegorna ligger bakom och helt enkelt har fört bort flickan i bakluckan på deras bil.

Kan vara allt från rivalitets-konflikt eller pojkvän/expojkvän-grejjer.

Känns bara så jävla orimligt att någon tomte skulle planerat en kidnappning på en sådan udda plats mitt ute på vischan. Det känns för otroligt för att vara sant.
2015-06-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Kanske anstiftare? De två visste i alla fall att LH åkte moped till jobbet den dagen. De påstår att de lämnade arbetsplatsen före L vilket måste betyda att L bara kan ha befunnit sig ensam i några minuter. Under denna korta tid ska GM ha slagit till - påpassligt. Sammanträffande? Slump?

Tror dock inte på en random sexual sadist

Måste ju vara enormt sjuk otur om hennes två kollegor lämnar platsen och någon hoppar på henne innan hon hinner åka iväg med sin moped, måste varit någon som väntat på rätt läge i så fall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in