Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 12:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonlie76
Ok, vad grundar du ditt påstående om sannolikheten på? Eller tror du?
Själv påstår jag att brottsplattsen kan vara på ett annat ställe.
Varför jag funderar i den riktningen är att det saknas kommunicerade iaktagelser från cafét.
Detta kan naturligtvis bero på att utredrna håller den informationen eller på att det faktiskt inte finns några iaktagelser.
Om det skulle vara på det sättet att det inte finns iaktagelser så är detta märkligt då det är i det närmaste dagsljus vid 18:30 tiden och det var endel trafik på vägen. Det har nämnts mer än en bil/minut tidigare i tråden.

Framför allt för att det är orimligt att åka tillbaka med mopeden. Vidare ska hon flaggat för sina föräldrar att hon skulle åka hem, vilket inte är sannolikt om hon hade bestämt möte med en annan person någonstans.

I teorin är det väl möjligt att hon stoppades på sin moped några kilometer från platsen, mördades och därefter återvände GM med mopeden, men också det tycker jag verkar väldigt orimligt.
2015-06-10, 12:51
Medlem
Polisen undersöker kortbetalningar och har begärt ut all mobiltrafik i ett särskilt område.

Hoppas de finner något där som kan leda de vidare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Var dom tvungna att blanda in missing People?

Det är ju bara positivt. MP har lyckats många ggr då polisen gått bet.
Medlem
8711s avatar
Är hela mobilen förstörd eller har polisen försökt spåra mobilen? Vad har det isåfall gett?
2015-06-10, 12:53
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Bra att dom kallar in MP, dom brukar ju faktiskt hitta folk, jag vet inte om det bara är inbillning men det känns som dom hittar folk oftare än vad polisen gör, men det kanske också är för MP's enda uppgift är att just söka, och de gör det väldigt ihärdigt.

En bra skallgång kräver mycket folk om man ska kunna söka av lite större områden. MP kan nog lätt få ihop tio gånger fler människor än polisen. Misstänker att det kan vara en bidragande orsak till att MP kanske hittar fler människor. (om det nu inte bara är inbillning)
2015-06-10, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfylla
Jag tror att polisen fått tillgång till masterna och datan ifrån denna. I närområdet kan de inte göra så mycket mer just nu, MP har flertalet mer ögon och utbreddning vilket förhoppningsvis kommer att visa sig.

Jag hoppas de fått tillstånd till att kolla av vilka mobiler som varit uppkopplade denna tidpunkt just nu. Får dom napp där så lär vi se en efterlysning/häktning senare under dagen.

Har du någon koll på vad det är för tillstånd som krävs för att kolla av masterna? Hur högt upp måste man gå för att få ett sådant? Borde inte polisen redan fått tillgång till den datan?
2015-06-10, 12:54
Medlem
Har LH några äldre följare på instagram? Som kanske gillar mycket av hennes bilder osv?

Hon hade ju upp emot 1000 följare nästan vill jag minnas. Kanske döljer sig någon där.

Nu fantiserar jag bara. Min teori är fortfarande att detta är ett impulsbrott, GM har haft mörka tankar en lång tid, kanske fantiserat hela livet. När han såg LH triggade det igång hans fantasier igen. "Jag skulle kanske bara kunna stanna och prata lite". Likt Anders Eklund med Engla, därifrån klarade inte GM sedan att behärska sig.

Ja, jag avvaktar och följer sålänge. Finns inte mycket mer att tillägga just nu utan info.

Jag hoppas polisen i detta nu har tillgång till masterna och har sett vilka telefoner som varit uppkopplade i samma område.

På återseende!
Medlem
massepojkens avatar
Begär ut mobiltrafiken
Men polisen jobbar också med flera andra spaningsmetoder. Enligt lokala medier har en begäran om att få ta del av mobiltrafiken i området kring Blomberg lämnats in till tingsrätten.
– Det är ofta sådant man kan ta till, om vi misstänker att det är ett människorov, säger Thomas Fuxborg.
Polisen ska också undersöka de kortbetalningar som genomförts på kafét under de senaste dagarna, uppger en källa till Aftonbladet.
– Om vi misstänker att någon som varit inne på kafét har med saken att göra så blir det självklart för oss att undersöka betalningarna. Men det är massor av saker som vi alltid gör vid alla grova brott, säger Thomas Fuxborg, presstalesman för polisen i Västra Götaland.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Ena handsken hade hon nog tagit av för att kunna sätta i nycklarna i tändningen eller titta på telefonen, sånt gör man ju jämt.

OM det nu är hennes handske? Vet vi det säkert?

Hennes föräldrar har sagt att Lisa har en sådan handske. Det kan vara en likadan annars som tillhör någon annan men största sannolikhet är att det är Lisas.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Är hela mobilen förstörd eller har polisen försökt spåra mobilen? Vad har det isåfall gett?
Polisen pejlade telefonen och det sista som hände var SMS:et till anhöriga (läs längre bak i tråden) men som sedan kopplades ned ca tjugo minuter senare, troligtvis då telefonen förstördes(?).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Vet inte om där kommit fram något nytt idag men i tidningen igår stod det att polisen fortfarande invänta tingsrättens beslut om att inhämta information från teleoperatörer.
2015-06-10, 12:55
Medlem
jonlie76s avatar
Har inte följt hela tråden så ni får ursäkta om detta redan avhandlats.
I mordutredningar är det alltid viktigt att noga utreda de personer som senast sett BO i livet. Någon som vet om dessa föhörts eller om de bara fått avge vittnesmål?
Enligt min erfarenhet har de på offentliga uppgifter kommit "billigt" undan.
Dessa borde höras omgående om det inte är gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in