Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 12:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vi har ett mobilskal.. Där borde rimligen finnas i vart fall fingeravtryck - men kanske även DNA-spår efter GM. Jag tror inte att detta handlar om en förstagångsförbrytare. Alltså skulle GM kunna vara både toppsad och tidigare ha fått lämna fingeravtryck.

Hur set förutsättningarna ut för att köra ovanstående mot ett dataregister?

Om de har hanterat mobilen utan handskar så skulle de knappast ha droppat den. Det är inte det första man skall anta i alla fall, men visst finns det idioter... Om det nu inte är en förstagångsförbrytare så lär denne ha lärt sig om fingeravtryck den hårda vägen, så vi får nog anta att fynden är fria från spår.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är nog mer korrekt att jämföra med Engla än med Elin Krantz, ja. I det senare fallet rörde det sig om en berusad som gjorde närmanden på spårvagnen, men blev avvisad. I Engla-fallet tror jag att GM medvetet hade bestämt sig för att ge sig på henne, redan innan han började prata med henne.

Mycket tyder också på att LH har överraskats av någon som kanske lurpassat på henne i en stund. En uppenbar skillnad är visserligen att Engla var ett barn, vilket inte riktigt LH är.

De bestämmer oftast att de ska ge sig på nån kan bli vilken som helst som är i vägen som uppfyller kraven
Senast redigerad av radbean 2015-06-10 kl. 12:28.
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Troligtvis är detta självmord. Alternativt frivilligt försvinnande. Självmord känns dock troligare.
Finns ju saker som talar mot olycka, t.ex. Att mopeden står kvar oskadad och att man inte hittat ngn kropp.
Finns inget som talar för brott i nuläget vad jag läst, men polisen kanske vet mer. Av det som framgått i media är det isf inget brott bakom.

Inget talar för frivilligt försvinnande, inget talar för självmord.

Men det finns en del som talar i annan riktning, bland annat att hjälmen är försvunnen, att nyckeln hittats i låset och att hennes påse med tillhörigheter hittades vid mopeden.

Och nej, det är inte sannolikt att hon försökt få ett självmord eller frivilligt försvinnande att se ut som ett ofrivilligt försvinnande.
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Troligtvis är detta självmord. Alternativt frivilligt försvinnande. Självmord känns dock troligare.
Finns ju saker som talar mot olycka, t.ex. Att mopeden står kvar oskadad och att man inte hittat ngn kropp.
Finns inget som talar för brott i nuläget vad jag läst, men polisen kanske vet mer. Av det som framgått i media är det isf inget brott bakom.
Vad fan har hon för anledningar till att ta självmord? Svensk, söt, trevlig glad tjej, känns inte riktigt som att självmord passar in här.
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helt0troligt
Vem kom med uppgiften att mobildelar hittats?

Jag har läst många artiklar kollat på flera videoklipp senast nu på Aftonbladet och fortfarande är det bara handsken och mobilfodralet som nämns som fynd, vart kommer uppgiften om mobildelar ifrån?

http://www.svd.se/polisens-nya-fynd-i-sokandet-efter-lisa/om/forsvunna-lisa-holm

En krossad mobildisplay. Expressens livesändning har även nämnt det ett flertal gånger.
2015-06-10, 12:27
Medlem
kebobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
VJworld verkar ha utvecklat den timer som används i videon:

http://www.amazon.com/VJWorld-Visuals-Countdown-Clock-Timer/dp/B0036BX5WK

Den som har lagt upp videon har helt enkelt haft tillgang till den timern, där stannar kopplingen till företaget VJWorld.

Vad som är intressant är:

- Varför heter användaren "lisa holm"
- Varför skapades kontot 14 dagar innan hon försvann samt klippet heter "13".

Det gar inte att ignorera.

Edit - tog bort ev regelbrott

Klippet:
https://www.youtube.com/watch?v=n3IuUuNV_zk
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helt0troligt
Vem kom med uppgiften att mobildelar hittats?

Jag har läst många artiklar kollat på flera videoklipp senast nu på Aftonbladet och fortfarande är det bara handsken och mobilfodralet som nämns som fynd, vart kommer uppgiften om mobildelar ifrån?
Låter som tolkning mobilfodral kan eventuellt räknas som mobildel men det är singular istället för plural.
Jag tror att det är "iphone fodralet" som avses. (om det sedan verkligen är ett iphone fodral och om det tillhört den försvunna flickan är nog inte fastställt än).
Medlem
Pikebums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Har läst igenom precis allt på detta ämne härinne, och många har intressanta teorier. Men ja hittade ingenstans där de har bekräftats att det är Hennes Handske, har dom hittat DNA och grejer eller? Om så är fallet tycker ja de e lite skumt att dom inte hittat Hjälmen asså. För de e ju nåt av de första man slänger iväg om man blir jagad eller dylikt.

Polisen sa det precis på expressens livesändning
Medlem
8711s avatar
Citat:

Att mopeden står kvar är inte så konstigt. Gärningsmannen behöver ju inte veta att det är hennes.
2015-06-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Har läst igenom precis allt på detta ämne härinne, och många har intressanta teorier. Men ja hittade ingenstans där de har bekräftats att det är Hennes Handske, har dom hittat DNA och grejer eller? Om så är fallet tycker ja de e lite skumt att dom inte hittat Hjälmen asså. För de e ju nåt av de första man slänger iväg om man blir jagad eller dylikt.

Föräldrarna har identifierat handsken. I panik är det väl inte konstigt att man inte hinner slänga av sig hjälmen. Det är lätt att ta en massa saker för givet. Det är även lätt att ta för givet att hon per automatik skulle ha sprungit mot de bebodda delarna. Det är inte säkert att man tänker alls, utan bara agerar. Det är inte otroligt att hon överrumplades helt men jag försöker förstå hur det kommer sig att handsken hittades i ladan för om hon lyckades springa dit så borde hon ha skrikigt och då torde vittnen ha hört detta. Har GM fört BO till ladan först? Känns ju konstigt. Teorier om detta?
2015-06-10, 12:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonlie76
När det gäller brottsplatsen undrar jag hur man resonerar? Det verkar självklart att den skulle ligga i anslutning till cafét.
Men BO skickade det sista SMS:et 18:21 och hade ungefär 50 minuters mopedfärd till hemmet. BO skulle då tidigast kommit hem 19:11. Om föräldrarna omedelbart blev oroliga och försökte kontakta BO på telefon utan resultat så kan de kanske efter 15 min bestämt sig för att åka och kontrollera om något hänt d.v.s. 19:26.
Om vi leker med tanken att de kör sträckan på 20 minuter med bil så är klockan 19:46 vid ankomst till cafét (med reservation för felräkning).
Om vi antar att BO tagit mopeden och åkt iväg. Vilket skulle kunna förklaras av att ingen sett något konstigt vid cafét. Skulle BO påvägen kunnat sammanstrålat med MGM. Om denne omedelbart skridit till verket, gömt undan BO och tagit mopeden tillbaka så kan brottsplattsen ligga 30 minuters mopedfärd från cafét mot hemmet.
Om dessutom MGM använt BO's hjälm så skulle det kunna förklara varför den saknas. (Förstår att den kontaminerats med MGM's DNA).
Sedan har MGM haft tid på sig att ta sig tillbaka till brottsplatsen flytta kroppen och spridit ut ägodelar över en stor yta för att förvilla.

Det är nog mer sannolikt att mopeden stått där hela tiden, än att hon åkt med den från stället och sedan har GM lämnat tillbaka den.
2015-06-10, 12:29
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
http://www.svd.se/polisens-nya-fynd-i-sokandet-efter-lisa/om/forsvunna-lisa-holm

En krossad mobildisplay. Expressens livesändning har även nämnt det ett flertal gånger.
Är det glasskärvor som misstänks kunna tillhöra den försvunna flickans mobil som hittats?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in