Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 12:09
Medlem
8711s avatar
Så lång tid som nu gått kan det i alla fall inte vara ett frivilligt försvinnande, så länge det inte finns väldigt särskilda omständigheter. Normalt skulle en person komma fram efter sådan här uppmärksamhet om det vore frivilligt att man höll sig undan.

Illa är det. Mycket tyder ju nu på att hon mycket väl kan vara död och ett nytt Elin Krantz-fall i värsta fall Hemskt är det om det är ett liknande fall igen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialaterkomst
Förklara dig, varför var det ej välplanerat?

Om man inte ens lyckas sopa undan så grundläggande spår så kan det knappast kallas välplanerat. Välplanerat vore det om man inte hittade några spår alls. Behöver jag verkligen förklara det?
Moderator
blomvattnares avatar
Det anlände ett PM från en nyreggad som inte kan posta än. PM.et säger att polisryttare nu har anlänt och börjar söka.
2015-06-10, 12:10
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Illa är det. Mycket tyder ju nu på att hon mycket väl kan vara död och ett nytt Elin Krantz-fall i värsta fall Hemskt är det om det är ett liknande fall igen.

Du menar Engla-fallet?
2015-06-10, 12:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodi
Detta tror jag är ett klassiskt tillfälle brott. Förövaren har fått ett tillfälne och slagit till. Troligtvis okänd henne sedan innan, kan ha sett henne på fiket och väntar ut henne. Det verkar slarvigt och oplanerat med tanke på handsken, telefonen osv.

Han har henne fortfarande tror jag. Om hon lever eller ej vet vi ej men jag tror att hanör riktigt skraj och vågar inte göra sig av med henne då stället/ området kryllar av poliser.

Att en brottsling inte får med sig allt får nog inte anses som onormalt. Att droppa mobilen bit för bit är udda, men å andra sidan så gör det inte något alls om de har tänkt resa en lite längre sträcka och om de har handskar på sig när de hanterar telefonen.

Förmodligen betraktar de bilen som säkrad och att den inte kommer att hittas. Att då droppa av telefonbitarna istället för att lämna dem i bilen är helt logiskt.

Om man däremot tror att BO ligger alldeles i närheten så är det rejält dumt att lägga ut mobilspår till den platsen.

Om det rör sig om en brottsling som gripit tillfället är värre att svara på. Om det rör sig om ett rån av helgkassan så är det mycket svårt att begripa varför det skulle svänga om i att BO rövas bort. Om det handlar om att man vill våldta just BO så kan de väntat ut henne, men det är ju omöjligt att veta var hon går ut om man inte vet att mopeden är hennes.

Att vilja våldta vem som helst och då vänta på sista som går ut... Nja, det finns väl lättare sätt att få tag i en tjej att våldta...

Jag tror mer att man faktiskt är ute efter BO. Man har konstaterat att de andra lämnat och bestämt sig för att gripa henne på platsen. Om hon lämnat före de andra så lär man ha förföljt henne med bilen, man vet ju vart hon skall, så det är inte svårt att skugga lite lätt, och sedan prejat henne.
2015-06-10, 12:11
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Du menar Engla-fallet?

Eeh, nej. Precis som jag skrev. Elin Krantz-fallet. Alltså våldtagen och mördad och ligger väl i någon skog. Missing People kan ju ha en god chans att hitta henne kan jag tänka mig isåfall.
2015-06-10, 12:12
Medlem
LeeVans avatar
Vi har ett mobilskal.. Där borde rimligen finnas i vart fall fingeravtryck - men kanske även DNA-spår efter GM. Jag tror inte att detta handlar om en förstagångsförbrytare. Alltså skulle GM kunna vara både toppsad och tidigare ha fått lämna fingeravtryck.

Hur set förutsättningarna ut för att köra ovanstående mot ett dataregister?
Bannlyst
Tänk om man fått använda sateliter till brott, då kanske detta hade varit löst.

Alla som varit där innan borde kolla sina mobiler/kameror ifall någon bil fastnat på bild.
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Till exempel hitta Lisa, det har hänt förr att MPS har lyckats där polisen gått bet.
Jag menade inte så, men polisen söker där mobildelarna hittades och MPS letar på annat håll, typ kollar gamla övergivna his, brunnar etc.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Om man inte ens lyckas sopa undan så grundläggande spår så kan det knappast kallas välplanerat. Välplanerat vore det om man inte hittade några spår alls. Behöver jag verkligen förklara det?

Lol så din definition av välplanerad är spårlöst försvunnen. I rest my case.
2015-06-10, 12:14
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Eeh, nej. Precis som jag skrev. Elin Krantz-fallet. Alltså våldtagen och mördad och ligger väl i någon skog. Missing People kan ju ha en god chans att hitta henne kan jag tänka mig isåfall.

Mer likt Engla. Första gången hon ska ta sig hem på eget bevåg kommer någon svennebonnläpp och våldtar och mördar henne.

Krantz åkte spårvagn i centrala Göteborg. Det här är landsbyggd och idyll, precis som i Engla-fallet.
2015-06-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kossam
Anledningen till att MP inte blivit inkallade tidigare är enligt polisen på grund av att man har haft saker att gå på, till exempel handsken, mobilskal osv. Då ville man att polisen skulle genomsöka området eftersom dom är utbildade och vet vad dom ska göra. Detta för att inte förstöra bevis med mera. Nu har förmodligen polisen inget att gå på och då kallas MP in.

Och det tror jag kommer engagera MÅNGA människor!

Är påväg upp nu, har en timme ungefär att köra. Har med mig 4 andra också. Har gått ut ett mass-sms

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in