Citat:
Ursprungligen postat av
DaEzz
Ja, av det enkla skälet att vi inte kan försvara vårt oberoende och ytterst vår existens som nation med annat än att vi är allierade med andra länder som kan hjälpa oss, och vi hjälpa dem.
Vad en del inte fattar är att Ryssland och Putin faktiskt har förmågan att förstöra stora delar av Sverige, bomba svenska städer till ruiner och invadera/ockupera delar av vårt land och detta utan att vi kan göra något åt det. Det är fakta.
Så vad är då vettigast av Sverige att göra, sett till detta faktum? Är det att:
1: Ingå i en försvarsallians som ger oss förmågan att försvara vårt land med hjälp av våra allierade och samtidigt ger våra egna väpnade styrkor ökad kapacitet att klara oss till hjälpen anländer?
2: Stå ensamma, utan något som helst meningsfullt sätt att försvara oss på?
I varje enskilt fall sett till vad historien lärt oss så finns det en faktor och enbart en (1), som mer än några andra uppmuntrat främmande makt att överfalla en granne eller antagonist. Och det är det tilltänkta offrets oförmåga att göra motstånd på ett effektivt sätt.
Varför skulle vårt redan i dag ansträngda förhållande till Ryssland och Putin skilja sig från detta historiska faktum när Sverige hur neutrala vi är hamnar i kläm pga exempelvis en Rysk militär "lösning" för Baltstaterna, och möjligen även Finland?
Jag kan till och med sträcka mig så långt att hävda att Sverige bör överväga att inskaffa/producera taktiska kärnvapen. Ett hundratal stridsspetsar avsedda för leverans med kryssnings/sjömålsrobot från attackflyg, ubåt, kustkorvett/fregatt samt markbaserade fordon torde vara tillräckligt för att garantera avskräckning för varje tänkbart militärt angrepp på vårt land.
Jag tycker mig inläsa en viss misstro mot våra skickliga och förutseende politikers tes, uttalad med riksdagens tyngd för 20 talet år sedan, att "något militärt hot mot Sverige inte kan ses inom överskådlig tid o att vi därför kan dra ner på försvaret, för att i st s.a.s. 'växla upp' igen, om så skulle behövas.
Kan trösta dig med att uppväxlingen alldeles nyligen börjat o beräknas vara klar om 25-30 år. (Beslutet om förstärkningar innebär dock att försvarskostnadernas andel av BNP fortsätter att minska.) Eventuellt. För försvarets pengar kan komma att behövas för andra, viktigare ändamål dessförinnan.
Just för dagen har t.ex flyktinginvandring högre prioritet.