2015-06-10, 10:32
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av plastgaffel
Killar från familjehem kan ju vara så kallade ensamkommande, och med klassisk flashback-logik är de ju därför betydligt äldre än 13.

Är det riktiga 13-åringar är det ju bara helt sjukt! Vem har tappat alla spärrar så tidigt i livet?
Utan övriga värderingar vad det gäller gärningsmännen så är det snarare så att spärrarna håller på att växa fram på en trettonåring. De har alltså inte tappat några eftersom de inte hunnit utvecklas. Det är först i 25-årsåldern hjärnan är färdigutvecklad mtp empati och dylika saker.
Citera
Moderator
HelgeBuks avatar
Störda barn i all ära, men jag undrar mest hur man uttalar Derome. Som Lindome, alltså "d-romme"?
Citera
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Störda barn i all ära, men jag undrar mest hur man uttalar Derome. Som Lindome, alltså "d-romme"?
Japp.
Citera
2015-06-10, 10:35
Medlem
tzjs avatar
Googlade lite löst på familjehem och hittar något som heter Humana Omsorg. Det finns ett hem i Veddige tydligen, bara ett par kilometer från brottsplatsen. Kan det vara därifrån killarna kommer?

https://www.google.se/maps/search/humana/@57.2642095,12.320941,17z/data=!3m1!4b1
Citera
2015-06-10, 10:41
Medlem
Megr1ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edge22
Källa på det?

Den enda med det namnet här i trakterna bor så att jag borde kunna se brottsplatsen och när polis och ambulans drog förbi på 41'an precis efter 11, åkte de garanterat förbi där han bor.

Känner till mannen och gården han bodde på. Var ute och gick ungefär tre gånger om dagen med hans hund vid vår gård. Men det avtog för ett tag sedan. Inget man tänker på då. Men det kanske haft någon typ av förklaring.
Citera
2015-06-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Googlade lite löst på familjehem och hittar något som heter Humana Omsorg. Det finns ett hem i Veddige tydligen, bara ett par kilometer från brottsplatsen. Kan det vara därifrån killarna kommer?

https://www.google.se/maps/search/humana/@57.2642095,12.320941,17z/data=!3m1!4b1

hum där ligger apoteket samt vårdcentral och ett äldreboende
Citera
2015-06-10, 10:46
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av west86
hum där ligger apoteket samt vårdcentral och ett äldreboende

Vet inte om det bara är ett äldreboende i Humanas regi, eller om det rör sig om andra typer av faciliteter på samma ställe. Googlade på familjehem och kom upp med detta bara. Kan mycket väl vara fel ställe.

Det kan ju vara ett familjehem i form av en privatfamilj barnen bott på med.
Citera
2015-06-10, 10:51
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja, men de fall jag känner till har rört sig om barn som haft ihjäl andra barn.

För fem år sedan var det även en 12-åring som sköt ihjäl sin farmor – "olyckshändelse".

(FB) Alingsås: 12-åring sköt ihjäl sin farmor

En 14-åring deltog i rånmord i Eslöv;

(FB) Många mord i Eslöv - vad är fel? Mordet på Knut Nilsson
Citera
2015-06-10, 11:07
Medlem
Två 13-åringar med etniskt svensk bakgrund ger sig ut och mördar lite tillsammans, i grupp så. Eller ja, i par då.
Okej...
Stämmer det här måste det ju vara helt unikt. Eller extremt ovanligt. Hur långt tillbaka i tiden behöver man gå för att hitta nåt liknande? Har det funnits ett par Olle och Lasse 13 år som mördade någon tillsammans nån gång på 40-talet t.ex?

Jag ger det följande sannolikheter baserat på vad som framkommit hittills:

01% - 13-åringar med etniskt svensk bakgrund
29% - 13-åringar med etnisk bakgrund annan än svensk
70% - "13-åringar" med etnisk bakgrund annan än svensk
Citera
2015-06-10, 11:21
Medlem
edge22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megr1m
Känner till mannen och gården han bodde på. Var ute och gick ungefär tre gånger om dagen med hans hund vid vår gård. Men det avtog för ett tag sedan. Inget man tänker på då. Men det kanske haft någon typ av förklaring.

I rest my case

Det är tydligen för att gården ligger så pass långt från 41'an att jag inte sett något.
Du har tydligen rätt, jag beklagar att jag skrev som jag gjorde.
Citera
2015-06-10, 11:29
Medlem
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=6186399
Citera
2015-06-10, 11:34
Medlem
Nej, har en kompis som bor och är uppvuxen i derome och hon sa att det finns ett familjehem i derome dör ungarna tydligen har ställt till med massa skit. Säkerligen där de har rymt från

Citat:
Ursprungligen postat av west86
har du mer info om detta stället?? om du inte vill skriva här så skriv pm.
jag vet om ett familjehem men kan finnas fler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in