Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-10, 04:30
Medlem
svallerbyttans avatar
Är detta hennes blogg?
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:j1a7tYyzvQEJ:lisaholms.blogg.se/+&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Tryck på avbryt när verifiering kommer upp så ser ni en usercontent på det.
2015-06-10, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Hon hinner inte, GM tar luren och smäller den i marken. Inser sitt misstag, tar upp delarna (och missar handsken p.g.a fokus på delarna?) och dumpar dom längre bort där dom är hittade medans han sticker?

För om jag minns rätt hittades mobil delarna längre bort än handsken, right?

Lurens senaste aktivitet ska ha vart vid arbetsplattsen och dött av lågt batteri/stängts av skrev dom på AB i de tidiga artiklarna som nu skrivits om (och nu står inte det längre?? Jag är 90% att detta stog tidigare i artiklarna, någon som kan backa upp mig som minns desamma?)

Om jag inte missminner mig totalt så brukar man(kriminella när dom avverkar burner-lurar) vilja döda lurarna helt (d.v.s inte bara bort med sim utan ut med batteri med) om man är nojjig för spårning och i & med att iPhones osv har inbyggt batteri så slår man då sönder den i detta fallet?

Stämmer bra att de skrev så.
2015-06-10, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Är detta hennes blogg?
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:j1a7tYyzvQEJ:lisaholms.blogg.se/+&cd=4&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Nej och det kan du se på bilden hon lagt upp på sig själv, inte ens lik.
2015-06-10, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polarix
Stämmer bra att de skrev så.

Hmm.. skumt att det tagits bort då. Det är en rätt stor detalj tycker jag.
2015-06-10, 04:36
Medlem
huomaamatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythonn
Dock en sak föräldrar borde göra är IFALL hon har ICloud på, och IFALL cafét har WIFI och vi antar att hon hade WIFI kopplat, är att hennes mobil ifall hon tog foto synkat upp det till mobilen. Dom borde kolla på en platta som är kopplad till samma Konto, Ladda ner allt som är uppsynkat och sen kolla igenom om något finns där.

Dessutom så tycker jag dom borde få tillstånd direkt av Operatörerna för att kolla Masten.

EDIT: Ifall det visar sig att någon i närheten använde mobilen behöver inte vara GM. Men då kan man försöka fåtag på personen och fråga ut om dom har sett någon. Finns folk som är dumma och tror att dom inte behöver berätta något osv osv.

Du menar att någon använt BO mobil men har inget med försvinnandet att gör? Nu sitter du allt och trollar för fulla spön?

Börjar bli lika konstigt som en av dina trådar här på FB.
2015-06-10, 04:36
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Rövskägg
Jag vet inte om hon hade två skilda nyckelknippor. En till mopeden och en till kafét, men om hon hade det så är ett möjligt scenario att en gärningsman kommer tillbaka, säger att han glömt något inne och envisas om att få hämta det, hon kliver av mopeden, tar av sig ena handsken för att ta upp nyckeln till att låsa upp t.ex. dörren in till kafét och överfalls i den stunden vilket också är tillfället då hon tappar den handske hon ej har på handen.

Hon hade förmodligen bara ena handsken på sig och sms:ade med den andra handen varefter gärningsmannen kom fram och tog telefonen ifrån henne. Sen gick det förmodligen väldigt fort. I bästa fall blir hon endast lätt skadad och väljer att följa med gärningsmannen för att slippa åka på mer stryk. Det slutar inte bra för henne i vilket fall som helst.

Angående däckspår så går det att utreda ifall en större bil kört på henne eller inte. Finns inga sådana spår så är det snarare handgemäng det är frågan om.

Troligast är det en mentalt påverkad gärningsman som inbillar sig att han skall ta med flickan på "dejt" efter att hon slutar för dagen, vilket Lisa själv inte är medveten om och blir överrumplad. Om han förväntar sig en dejt så sitter han förmodligen och röker/surfar på mobilen och väntar vid uteserveringen med MC:n parkerad där bakom Cafet. Det är inte säkert att de andra anställda såg honom eller hans fordon stående där.

Den nämnda personen JV, som givetvis endast är en hypotetisk misstänkt gärningsman här på forumet, har uttalat koppling till HA ( vilket bör tas med en nypa salt ) och gillar motorcyklar. Om flickan blir tvingad att följa med kan hon ha tappat sin handske när de kör iväg på motorcykel.

Alternativt tappar hon handsken ifall det är handgemäng och den därefter blåser iväg tills den hamnar i lä någonstans, vilket den hypotetiskt skulle kunna göra i ladan, som har stora öppningar.
https://www.google.se/maps/@58.54796,13.333373,3a,75y,341.83h,79.23t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7UkHdmPOwXz7pn7VH8JbvQ!2e0!6m1 !1e1
Om det nu är hennes handske, vi väntar in DNA analys på den.

Vilket transportmedel det är frågan om går möjligen att utläsa av eventuella däckspår. Men det är nästan omöjligt att hitta däckspår ifall marken är asfalterad eller hårt packad, vilket det kan vara på parkeringar. Nu såg det ju ut som grus där vid caféet, dessutom löst packat, vilket kan ge bra däckspår förutsatt att inte så mycket trafik skett där sen brottet uppdagades.
https://www.google.se/maps/@58.54796,13.333373,3a,75y,97.72h,75.33t/data=!3m4!1e1!3m2!1s7UkHdmPOwXz7pn7VH8JbvQ!2e0!6m1 !1e1

Eftersom jag inte fått information på att hundarna kunnat spåra så förmodar jag att hon transporterats därifrån med ett motorfordon. Är det mer än en gärningsman bör det vara en bil eller annat större fordon.

Det kan till och med vara så att hon medvetet slänger ett föremål längs vägen vid varje korsning de passerar, för att leda polisen till det ställe hon möjligen är på väg till. Först en handske, sen nästa, sen mobilskalet och sen kanske hon fick slut på grejer att slänga. Varje korsning eller sväng de gör bör därmed vara en möjlig plats för personliga ägodelar hon lämnat som spår.

Risken att hon fortfarande lever är mycket liten, men inte helt osannolik. Det beror helt på vad gärningsmannen/männen planerat och hans/deras mentala tillstånd.

Om flickan lever så är gärningsmannen förmodligen i hennes sällskap hela tiden och i värsta fall förgriper han sig på henne tills han tröttnat. Om det är mer än en gärningsman är risken större att hon fortfarande lever, tills de tröttnat.

Har gärningsmannen tur så beslutar han sig för att låta henne leva och lämnar henne och sig själv åt polisen. Detta i kombination med sinnesrubbning kan ge mildare straff och en möjlighet att få behandling och vård. Om det är mer än en gärningsman är risken tyvärr större att de tar livet av henne.

Spekulation:
Senast redigerad av Hull 2015-06-10 kl. 04:53.
2015-06-10, 04:37
Medlem
knack1s avatar
Citat:
Är detta hennes blogg?

Nej. Den bloggen har det frågats om tidigare och svaret är fortfarande nej. Tänk efter lite, tror inte en 17-åring i sin "officella blogg" skriver om att dricka rödvin o drinkar på restaurang
2015-06-10, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huomaamaton
Du menar att någon använt BO mobil men har inget med försvinnandet att gör? Nu sitter du allt och trollar för fulla spön?

nej dummer. syftar på ifall hon har tagit upp mobilen och tagit foto så finns den i molnet. hence att hennes föräldrar ska kolla molnet. inte första gången någon har lyckats ta foto på GM.
2015-06-10, 04:39
Medlem
Moon The Loons avatar
Det verkar vara ett stort fokus på ensam galning härinne, vilket naturligtvis är mycket möjligt. Men har det överhuvudtaget lagts något krut på det mest vanliga, typ hämdmotiv, svartsjuka e.t.c?
2015-06-10, 04:40
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Är detta hennes blogg?

Nej, det är det inte. Den var dock öppen tidigare idag då jag kikade på den.
2015-06-10, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huomaamaton

Börjar bli lika konstigt som en av dina trådar här på FB.

Vet ej vart du vill komma med detta som att jag sitter och trollar i denna tråden? nej. Jag har lite skumma trådar. postar inte så ofta här och kommenterar inte så ofta. känner bara att jag kan stå till tjänst med lite brainstorm som kanske kan leda till något. än att fokusera bara på en handske och vind samt youtube klipp.
2015-06-10, 04:42
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Hon hinner inte, GM tar luren och smäller den i marken. Inser sitt misstag, tar upp delarna (och missar handsken p.g.a fokus på delarna?) och dumpar dom längre bort där dom är hittade medans han sticker?---

OM GM gjort sönder mobilen redan vid caféet så skulle den rimligtvis ha varit kvar där. Misstag vore det bara om GM lämnat fingeravtryck på den, men i så fall bör GM ta den med sig och förstöra den.

Jag tror mer att GM har lämnat platsen så fort de kunnat. De har sedan antingen passerat Blombergs säteri, kört söderut och sedan svängt nordväst upp på den väg där mobildelar har hittats. Alternativt har man kört söderut från cafét och sedan kört åt sydost på vägen där mobilen hittades.

Oavsett är platsen för mobildelarna knappast slumpmässigt vald. Det är en plats där skogar skymmer all sikt från fastigheter.

Jag kan tänka mig att gärningsmännen fört bort BO och sedan krossat mobilen på närmast bästa plats, som är där den återfunnits. Där har man förmodligen kastat eller på annat sätt spridit delarna i terrängen i hopp om att de inte skulle återfinnas. Vid denna plats lever antagligen BO.

Om det handlar om ett rån på helgkassan som gått snett eller någon form av kidnappning spelar mindre roll. Förmodligen har man fört BO ytterligare längre bort, förgripit sig på henne och dumpat henne.

Oavsett tyder valet av platsen för dumpande av mobilen på att man har lokalkännedom. Vägen som sådan saknar skyltning vid infarten. Om gärningsmännen vet vart den leder så kan de ta den, men om de inte har lokalkännedom så kommer de att vara rädda att köra in på någons tomt...

Så här ser infarten ut, men jag tror inte de körde in där utan kom via Blombergs Säteri.
https://www.google.se/maps/@58.541973,13.328726,3a,75y,96.25h,65.27t/data=!3m4!1e1!3m2!1s5HkD1xVN0JcWR1ctwK8oCQ!2e0?hl= sv

Någon i tråden som vet om detta hus vid Blombergs Säteri är bebott:
https://www.google.se/maps/@58.540636,13.345548,3a,75y,239.58h,91.44t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMgZJKvPVpiAVU4LjQH36KA!2e0?hl= sv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in