Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-06-10, 04:13
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcushh
---Lägger till en bild där jag lite simpelt målat upp hur jag tror GM och BO stog när dem möttes och därefter hur de sprang:

http://sv.tinypic.com/r/24ootfq/8

Bra flygbild du har där! Där syns mycket tydligare än på Google Maps hur lätt det är att köra bakom ladan och ställa en bil där. Hon måste ha dragits genom ladan...
15-06-10, 04:16
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag tycker inte att det är konstigt.

Däremot tycker jag det är konstigt att du ljuger om att storleken och modellen på den upphittade handsken är samma som storleken och modellen på de handskar Lisa enligt dig ägde, trots att vi överhuvudtaget inte känner till varken typ, modell eller storlek på handskarna, eller om Lisa ens ägde handskar för mopedkörning.

Sedan har vi det fullständigt sagolika scenariot att handsken (säkert tung och av läder) blåst iväg och in i ladan.

Det enda rimliga scenario i vilket handsken kunnat hamna i ladan är att hon jagats dit, tagit upp sin mobiltelefon, dragit av sig handsken (om vi utgår från att hon ägt en sådan handske), försökt få iväg ett samtal på sin jagTelefon, misslyckats och blivit ivägdragen till en bil, där förövaren sedan förstör/slänger iväg mobilen.
Det är exakt vad jag också misstänkte. Nämligen att hon blivit bortförd ellet sprungit till ladan och sedan tagit av sig ena handsken för att ringa om hjälp.
15-06-10, 04:19
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dovahkiin
Den uppmätta vindriktningen du pratar om är väl x antal km bort till att börja med oavsett?

Den övergripande vindriktningen styrs av högtryck och lågtryck och var den aktuella tiden samma på hela linjen Karlstad - Såtenäs - Göteborg.
15-06-10, 04:20
Medlem
Citat:
Jag tror att gärningsmannen går fram mot henne och eventuellt säger något som skrämmer flickan och hon springer för livet bort från honom. Vilket blir typ rakt över vägen och bort in mellan öppningen på ladan, där inne tappar hon sin handske eftersom hon tagit den när hon pillade med mobilen i ena handen.

Sen kanske han fick tag på henne kort därefter.

Lägger till en bild där jag lite simpelt målat upp hur jag tror GM och BO stog när dem möttes och därefter hur de sprang:

En sak som jag tycker verkar vara konstigt, är det ett hus där bak där någon bor? Isåfall borde inte hon ha skrikit och dom borde väl ha hört det kanske?

För Skrik när adrenalin och sånt händer samt en tjejröst är rätt så högt.

Bara en tanke. Hade inte blivit förvånad ifall GM bor i närheten.
15-06-10, 04:22
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Jag tror att gärningsmannen går fram mot henne och eventuellt säger något som skrämmer flickan och hon springer för livet bort från honom. Vilket blir typ rakt över vägen och bort in mellan öppningen på ladan, där inne tappar hon sin handske eftersom hon tagit den när hon pillade med mobilen i ena handen.

Sen kanske han fick tag på henne kort därefter.

Lägger till en bild där jag lite simpelt målat upp hur jag tror GM och BO stog när dem möttes och därefter hur de sprang:

Det låter som ett rimligt scenario, men bygger som sagt på att handsken tillhör flickan.

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det enklaste är nog att anta att om handsken hör till fallet så har BO dragits genom ladan till en bil som gömts på baksidan. Jag gissar på två förövare och att man dragit henne i armarna. I det fallet kan en handske lätt glida av om hon gör motstånd.

Det här låter inte alls som ett lika trovärdigt scenario. Du menar att en bil parkerats bakom ladan och att GM dragit BO från caféets baksida, över vägen, hela vägen förbi ladan och in i bilen, och att BO under processen tappat sin handske? Borde det inte finnas tydliga märken som indikerar fysisk kamp i gruset?

Tidigare nämnda möjlighet låter betydligt rimligare: Att GM konfronterat BO bakom kaféet, där mopeden stått parkerad. En panikslagen BO har därefter sprungit över vägen och in vid ladan, dragit av sig handsken i panik, för att försöka slå ett samtal på sin telefon, men där blivit övermannad av GM.

Var hittades förövrigt mobilfodralet i jämförelse med handsken?

Om vi utgår från ditt scenario (speciellt om vi tänker oss två gärningsmän) har jag svårt att tro att GM låtit handsken ligga kvar efter att BO släpats in i en bil. Sådant bör man märka om man är två personer som varit tillräckligt noggranna för att planera kidnappningen på ett sådant sätt. Ett rimligare scenario är som sagt att BO i panik dragit av sig/slängt ifrån sig handsken för att kunna ringa ett samtal, men därefter övermannats. På så sätt skulle inte GM hitta handsken lika lätt/märka att den saknas.
15-06-10, 04:22
Medlem
huomaamatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythonn
Dessutom tyckte det var lite mysko, fick ett PM Från en Person som läste mitt förra inlägg om spekulationer angående Telemasten osv osv.

En Person som har skapat sin konto idag 06-10, som dessutom frågade vilken information man kan få tag på och vad ICloud är tror jag.

Kanske mod kan ta reda på IP osv kolla vartifrån det kommer, ifall det är i närheten där hon bor? '

Kanske GM?

Vill gärna höra från er, Tror ni Telefonoperatörerna kan hjälpa något? När det kommer till att ge Ut data för Inkommande/Utgående Samtal som kanske inte har nått fram helt och hållet. Tänkte då information lagras ändå fast du kanske inte hinner få fram en signal hos den personen du ringer så plockar Masten upp försöket iaf.

Ja masten plockar upp infon såfort du gör ett försök att komma åt ett nummer.
15-06-10, 04:23
Moderator
OYs avatar
Hittar inte nu, men i någon artikel sägs det att Lisa messade att hon straxt skulle ta moppen hem, vad menade hon med det om hon messade det när hon var ute, vad skulle hon göra innan hon körde hem. Kan det vara så att någon bad henne om hjälp med något eller att hon gick för att kolla upp något?
15-06-10, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det är exakt vad jag också misstänkte. Nämligen att hon blivit bortförd ellet sprungit till ladan och sedan tagit av sig ena handsken för att ringa om hjälp.

Hon hinner inte, GM tar luren och smäller den i marken. Inser sitt misstag, tar upp delarna (och missar handsken p.g.a fokus på delarna?) och dumpar dom längre bort där dom är hittade medans han sticker?

För om jag minns rätt hittades mobil delarna längre bort än handsken, right?

Lurens senaste aktivitet ska ha vart vid arbetsplattsen och dött av lågt batteri/stängts av skrev dom på AB i de tidiga artiklarna som nu skrivits om (och nu står inte det längre?? Jag är 90% att detta stog tidigare i artiklarna, någon som kan backa upp mig som minns desamma?)

Om jag inte missminner mig totalt så brukar man(kriminella när dom avverkar burner-lurar) vilja döda lurarna helt (d.v.s inte bara bort med sim utan ut med batteri med) om man är nojjig för spårning och i & med att iPhones osv har inbyggt batteri så slår man då sönder den i detta fallet?
15-06-10, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huomaamaton
Ja masten plockar upp infon såfort du gör ett försök att komma åt ett nummer.

Dock en sak föräldrar borde göra är IFALL hon har ICloud på, och IFALL cafét har WIFI och vi antar att hon hade WIFI kopplat, är att hennes mobil ifall hon tog foto synkat upp det till mobilen. Dom borde kolla på en platta som är kopplad till samma Konto, Ladda ner allt som är uppsynkat och sen kolla igenom om något finns där.

Dessutom så tycker jag dom borde få tillstånd direkt av Operatörerna för att kolla Masten.

EDIT: Ifall det visar sig att någon i närheten använde mobilen behöver inte vara GM. Men då kan man försöka fåtag på personen och fråga ut om dom har sett någon. Finns folk som är dumma och tror att dom inte behöver berätta något osv osv.
Senast redigerad av Pythonn 15-06-10 kl. 04:30.
15-06-10, 04:29
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
---Det här låter inte alls som ett lika trovärdigt scenario. Du menar att en bil parkerats bakom ladan och att GM dragit BO från caféets baksida, över vägen, hela vägen förbi ladan och in i bilen, och att BO under processen tappat sin handske? Borde det inte finnas tydliga märken som indikerar fysisk kamp i gruset?

Tidigare nämnda möjlighet låter betydligt rimligare: Att GM konfronterat BO bakom kaféet, där mopeden stått parkerad. En panikslagen BO har därefter sprungit över vägen och in vid ladan, dragit av sig handsken i panik, för att försöka slå ett samtal på sin telefon, men där blivit övermannad av GM.

Var hittades förövrigt mobilfodralet i jämförelse med handsken?

Om vi utgår från ditt scenario (speciellt om vi tänker oss två gärningsmän) har jag svårt att tro att GM låtit handsken ligga kvar efter att BO släpats in i en bil. Sådant bör man märka om man är två personer som varit tillräckligt noggranna för att planera kidnappningen på ett sådant sätt. Ett rimligare scenario är som sagt att BO i panik dragit av sig/slängt ifrån sig handsken för att kunna ringa ett samtal, men därefter övermannats. På så sätt skulle inte GM hitta handsken lika lätt/märka att den saknas.

Jag bygger min tanke på att det inte går att gömma en bil i anslutning till caféet. Jag bygger även min tanke på att det är viktigt att snabbt kunna komma från platsen om BO skulle börja skrika. Det finns flera bostadshus inte alls långt bort. Att springa med BO över vägen är fullt möjligt eftersom det går bra att se om bil är på väg norr eller söderifrån.

BO å andra sidan skulle knappast ha sprungit mot ladan, om vi antar att hon kunde springa... Hon bör tvärtom ha sprungit söderut och gallskrikit för att söka hjälp hos dem som bor där.

EDIT Handsken hittades 1km söder om cafét.
15-06-10, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av huomaamaton
Varför skulle dom ha kameror på ett landsbygdscafé, sparka in dörrar? haha nu får du ge dig, du kan inte spåra bilar ifrån däckspår så lätt.. tror du relaterar till för många filmer med liam neeson tyvärr..

Vill ha för mig att dom haft problem med inbrott.
Inte alls omöjligt att dom riggat upp ett antal kameror.
15-06-10, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Jag tror gärningsmannen tagit henne och handsken till ladan för att komma bort ur allmänna synfältet och när det var dags för vidaretransport missade handsken, som jag tror hon tagit av sig för att han bett henne låsa upp kafét.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in