Man använder skydd för att inte kontaminera platserna man undersöker. Man vill ha tag på BO eller GM DNA, inte något som råkat komma från en tekniker.
Nja, för det första hade hon ju arbetat för dem bra länge, dessutom 17 år och det är ett litet bycafé. Är väl inga problem liksom, sen om jag förstår hela händelseförloppet rätt så är det inte ens säkert hon var den som låste va? För det man säger är väl att hennes två kollegor gick till parkeringen för att ta bilen därifrån, medan BO går runt hörnet på byggnaden för att ta mopeden därifrån. Där får vi anta att hon även skriver det SMS hennes föräldrar fått, vid denna tid har förmodligen kamraterna sedan länge åkt iväg.
Du har rätt, har stått lite överallt att han lämnat landet. Inte så troligt att det är han.
I alla fall, just den här vanten tycker jag är väldigt intressant i och med vart den hittades. Om vi tänker oss att tjejen sms:ar innan hon åker iväg, då hade hon förmodligen inte hunnit sätta på sig vantarna ännu, eller hjälmen (krånglig att stänga antar jag med vantar).
Först efter detta drar BO på sig hjälmen, knäpper den och har nu ev. handskarna i jackfickan, eller drar på sig dem. Men hur hamnar nu ena vanten i ladan precis intill fiket? Är det någon som ropar på henne och hon lämnar mopeden med nyckeln kvar i tändningslåset för att gå mot ladan? Kan man då antaga att den som ropar på henne möjligen är någon hon känner igen? Har svårt att tro att en ung tjej skulle utan vidare gå mot ladan och mot någon som hon inte känner, helt ensam, speciellt om denne person ser ut som JV.
Hon går mot ladan, går kanske in i den, någon form av kamp uppstår (för verkar ju inte som att spår av detta synts vare sig vid moped eller gräs omkring?) där BO endera får ena vanten avsliten från handen, ALTERNATIVT har gått in i ladan och håller mobilen i ena handen tillsammans med vanten, och har andra vanten på andra handen redan. I kampen tappar hon vanten och telefonen som GM sen plockar upp och tar med sig, men missar eller hinner inte ta med vanten (blåste ENORMT mycket under lördag-söndag, kanske blåste den längre in i ladan).
Skulle rentutav ladan kunna vara hela brottsplatsen, där även en ev. våldtäkt ägt rum, innan GM sedan vad vi får anta tagit med kroppen i en bil därifrån innan BO:s far dyker upp på platsen, GM har ju vid det laget haft mycket gott om tid på sig, bara bilfärden mellan Stöpen -> Cafét lär ha tagit runt timmen om man tänker att de åker sakta och letar.
På väg från platsen kastar GM ut telefon och tillhörande skal/fodral från bilfönstret. Kom ihåg att det blåst väldigt mycket hela helgen här, ett litet platsskal skulle utan vidare kunnat blåsa ut till den plats där det återfunnits även om det kastats ut från stora vägen.
Det som är mystiskt med detta är i huvudsak bilen tycker jag. De som arbetar där dagligen borde ska ha uppmärksammat om en ny bil de inte sett tidigare stod i närheten av utfarten från parkeringen. Om ni kollar Gmaps och utfarten så för att det ska vara rimligt för GM att släpa med sig en kropp, bör bilen stå nära och gärna också skymd- man kan väl anta att trots att det är på landet bör viss trafik finnas efter en såpass stor väg. I och med att mobilen så snart efter SMS:et verkar ha stängts av, måste GM ha vart på platsen redan när kollegorna åkte, inte minst för att faktiskt hinna till BO och eventuellt även lura in henne i ladan.
Om GM redan befinner sig i ladan bör alltså en bil ha stått parkerad i närheten, återigen om ni kollar Gmaps och på vart man kan tänkas ha ställt en bil där för att snabbt nå den, så är möjligheterna begränsade. Endera tvärs över vägen från fiket, vilket känns riskfyllt då det ser ut att vara en aktiv plats och dessutom privatägt (men närmre om BO lurats dit). Här skulle en parkerad bil absolut ha uppmärksammats. Alternativ två är att bilen ställt sig efter vägen. Även detta bör kamraterna ska ha noterat när de lämnade platsen kan man tycka. Sista alternativet är inne på Caféområdet, vilket känns uteslutet för det kan man inte missa, antar jag.
I sådana fall, vart kom han i från och vad kom han i?
En annan sak, bakom Cafét verkar det stå en villa, vem bor där och hur kall skulle man behöva vara för att våga gå in där och ta BO? Det finns dessutom fler villor efter vägen och i områden som dessa har alltid alla koll på vad som händer. En okänd bil som cirkulerar omkring skulle man absolut ha uppmärksammat.
Ser man till utfartsmöjligheterna för en bil på platsen så är de egentligen två till antalet:
http://oi58.tinypic.com/5caq2v.jpg - eftersom allt händer så snabbt känns det orimligt att BO befinner sig i ladan 18.20, och orimligt att bilen står vid någon av infarterna/parkeringen. Det betyder att han befinner sig redan runt hörnet någonstans, frågan då är- fanns han redan där när första tjejen åkte hem, eller gick han dit efteråt? I båda fall betyder det att en främmande bil borde funnits i närheten.
Vart vill jag komma med allt detta. Jo tillbaka till det jag skrev om lite tidigare, sannolikheten i att en ensam tjej går fram till någon hon inte känner bara sådär. Förutsätter vi av ovanstående resonemang att GM redan är bakom hörnet, förefaller det ännu mera otroligt att hon skulle följt med till ladan efter att han "hoppat fram" plötsligt.
... däremot. Om någon man sedan tidigare känner igen dykt upp och som dessutom kanske har en bil eller annat fordon, 4-hjuling, traktor, whatever. Som redan kanske hör hemma i området och därmed inte väcker misstanke. Och frågar om hjälp med något lite snabbt eller på annat sätt får BO att bara direkt och spontant lämnab mopeden (kom ihåg, verkade inte vara tecken på strid vid mopeden) - är halva kampen redan vunnen för GM som i lugn och ro sedan utan vittnen kan göra det han/hon ska.
Aja, lite nattankar om det hela jag har efter att ha följt tråden sen 20-21 tiden. Hoppas de hittar henne, god natt på er så länge.