2015-06-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det du kallar absoluta stockholm city är begränsat på mer avgörande sätt än yta - exempelvis är det även tidsbegränsat. Är Vasastan hett 2030? 2008 Var det extremt svårsålt - längre tillbaka lite utanför. Idag valde jag att bo i just Vasastan då jag tycker det är perfekt nu. Jag är vidare rätt ung men minns ändå när söder var en billig småskön och småsunkig utkant snarare än "smeten". Det enda jag kan garantera är att saker förändras. Om det blir inflytt, utflytt, större eller tätare är spekulationer; vi har exempelvis alla medel att decentralisera om mänskligheten plötsligt får för sig att utnyttja det.

Närhet till city kommer alltid att vara attraktivt. Jag tillhör dem som anser att Söder inte är city. Endast Vasastan/Norrmalm och Östermalm utgör sthlm city. Anledningen till att det var svårsålt 2008 var för att vi i landet hade en minimal dipp på 4%. Det gällde dock inte för Vasastan utan priserna stod stilla/ökade marginellt. Anledningen var att ingen ville sälja utan satt och tryckte på sina lägenheter tills marknaden såg ljusare ut. Säljare och köpare var inte överrens och därför skedde inga transaktioner.
2015-06-08, 19:22
Avslutad
Citat:
Jo, men det är ju en sak att köpa värdepapper och en annan att köpa en av de stelaste investeringstyper som existerar. Om du låg lika nära likvid på bostadsmarknaden som på börsen skulle bostäder självklart inte vara lika mobbat som monetär investering.

Det du kallar absoluta stockholm city är begränsat på mer avgörande sätt än yta - exempelvis är det även tidsbegränsat. Är Vasastan hett 2030? 2008 Var det extremt svårsålt - längre tillbaka lite utanför. Idag valde jag att bo i just Vasastan då jag tycker det är perfekt nu. Jag är vidare rätt ung men minns ändå när söder var en billig småskön och småsunkig utkant snarare än "smeten". Det enda jag kan garantera är att saker förändras. Om det blir inflytt, utflytt, större eller tätare är spekulationer; vi har exempelvis alla medel att decentralisera om mänskligheten plötsligt får för sig att utnyttja det.

Så sure, du kan peka på en bit mark och säga att just den fläcken är begränsad för att vi redan har byggt en korvkiosk där, men det säger ju liksom inte så mycket. Tittar vi på Stockholm finns extremt gott om mark (för att inte tala om höjd), det är inte där problemet ligger.
Alla resurser som är begränsade i tillgången på något sätt är mer värdefulla än resurser som är oändliga. Jämför t ex värdet på olja och på gråsten. (nu ska du väl säga att "olja är ingen ändlig tillgång, det är bara svårt och dyrt att pumpa upp den" men tjafsa du).

Mark i attraktiva delar av Sthlm är en ändlig resurs och det styr priserna på de hus som står på den dyrbara marken.
2015-06-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mark i attraktiva delar av Sthlm är en ändlig resurs och det styr priserna på de hus som står på den dyrbara marken.

Visst är det så men glöm inte bort att de endast är dyrast relativt till andra områden. Det betyder inte att de inte kan vara över- eller undervärderade.
2015-06-08, 19:29
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Alla resurser som är begränsade i tillgången på något sätt är mer värdefulla än resurser som är oändliga. Jämför t ex värdet på olja och på gråsten. (nu ska du väl säga att "olja är ingen ändlig tillgång, det är bara svårt och dyrt att pumpa upp den" men tjafsa du).

Nu tycker jag att det är på sin plats att Einstein berättar vilken resurs som inte är ändlig.

Senast redigerad av Trillske 2015-06-08 kl. 19:32.
2015-06-08, 19:32
Medlem
Citat:
Nu tycker jag att det är på sin plats att Einstein berättar vilken resurs som inte är ändlig.

Du förstår nog andemeningen ändå.
2015-06-08, 19:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Visst är det så men glöm inte bort att de endast är dyrast relativt till andra områden. Det betyder inte att de inte kan vara över- eller undervärderade.
I förhållande till vad skulle de vara över- eller undervärderade? En kåk på vischan? Värdet på 50-talet? Ett enstaka objekt kan vara över- eller undervärderat i förhållande till andra jämförbara objekt. Men en hel bostadsmarknad är värderad till det som just nu är marknadsvärdet.

Om ekonomin går fullständigt i kras kan det innebära att den drar ned sig bostadsmarknaden i fallet. Men då var det ju inget bostadsbubbla utan en extraordinär händelse som utlöste ett prisras på bostäder. Ungefär som om en dominerade industri på en mindre ort slår igen, och gör alla hus i bygden värdelösa. Det innebär inte att bostäderna var övervärderade när industrin ännu var öppen.

Mindre förändringar i prisutvecklingen över konjunkturcyklerna är normalt.

Min farsa betalade 15000 för en bostadsrättsfyra i Täby 1969. Det var ungefär 2/3 av hans månadslön. Skulle nån med en medelklasslön, säg 40000, kunna köpa en bostadsrättsfyra i Täby idag för 2/3-delar av sin lön? Är det det vi ska ta som utgångspunkt för om en bostad är övervärderad eller ej?
2015-06-08, 19:42
Medlem
Citat:
I förhållande till vad skulle de vara över- eller undervärderade? En kåk på vischan? Värdet på 50-talet? Ett enstaka objekt kan vara över- eller undervärderat i förhållande till andra jämförbara objekt. Men en hel bostadsmarknad är värderad till det som just nu är marknadsvärdet.

Över- eller undervärderad i förhållande till fundamenta såsom; utbud-efterfrågan, bostadsbrist, reallöner, white flight mm.

(Jag förstår din poäng)
2015-06-08, 19:45
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Sådär! Nu har vi äntligen kommit till målet, den återkommande slutklämmen av dessa icke-betryggande lugnande argument för situationen Sveriges bostadsmarknad befinner sig i. Bubblor kan inte existera och allt har alltid rätt pris för det är marknaden som har satt priset.
2015-06-08, 19:45
Avslutad
Citat:

Jag tycker du ska berätta varför lägenheter innanför tullarna alltid är mer värdefulla än lägenheter utanför tullarna om nu argumentet att mark är en ändlig resurs är så dumt. Du påstår ju att det finns massor av mark! Tja, varför är inte lägenheterna i ytterområdena lika dyra som de i innerstan, då? Mark som mark, eller?
2015-06-08, 19:49
Avslutad
Citat:
Sådär! Nu har vi äntligen kommit till målet, den återkommande slutklämmen av dessa icke-betryggande lugnande argument för situationen Sveriges bostadsmarknad befinner sig i. Bubblor kan inte existera och allt har alltid rätt pris för det är marknaden som har satt priset.
Försök köpa en bostad för något mindre än marknadspris med argumentet att marknadspriset är ett överpris, så berättar du sen hur det gick.
2015-06-08, 19:51
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Försök köpa en bostad för något mindre än marknadspris med argumentet att marknadspriset är ett överpris, så berättar du sen hur det gick.
Men vadå, jag kapitulerade ju? Krachande bostadsmarker är en vänstermyt, marknaden har alltid rätt och är aldrig centralt stimulerad, psykologi existerar inte och Olja är kanske eller kanske inte en oändlig resurs, till skillnad från mark.
2015-06-08, 19:52
Medlem
Citat:
Jag tycker du ska berätta varför lägenheter innanför tullarna alltid är mer värdefulla än lägenheter utanför tullarna om nu argumentet att mark är en ändlig resurs är så dumt. Du påstår ju att det finns massor av mark! Tja, varför är inte lägenheterna i ytterområdena lika dyra som de i innerstan, då? Mark som mark, eller?

Trillske förstår mycket väl vad du menar. Det jag inte förstår är varför Trillske envisas med att argumentera mot något som är självklart.

Jag ser mig själv som neutral i denna debatt och är varken rabiat bubbelförespråkare eller anti-bubbelförespråkare. Det jag inte förstår är varför ni från olika läger inte kan enas om detaljer som är självklara. Det påminner lite om en debatt mellan SD och övriga partier där organiserat tiggeri inte förekom när SD påstod det bara "för att...". Ett halvår senare förekom det tydligen när övriga partier fick för sig det. Trots att alla parter givetvis var medvetna om fakta under hela debatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in