Det borde vara befogad med en tråd för att diskutera salafism i Sverige.
Salafism är fundamentalistisk islam som vill återgå till "ursprunget".
De är dock inte nödvändigtvis våldsamma.
Men vad är salafism? Vad betyder det för Sverige? Vilka riktningar/hemsidor finns? Vad tycker vi om det?
Och är salafism "sann islam"?
Kan salafism samverka med annan islam, kan de ens samverka med andra sunnitiska islamskolor? Och vad innebär salafism för t.ex. shiamuslimer i Sverige?
Kolla in islam.nu och alla andra hemsidor från ibn abbas centret, fatwa.se dhikr.se, det finns säker fler. Dom står för en bokstavstrogen islamism. Enligt som själva den enda sanna islam och tron. Dom är väldigt hårdföra och verkar locka en hel del svenskar att konvertera.
De vill återgå till det de uppfattar som profeten Muhammeds exempel.
Ffa är det genom hadithtolkningar om vad Muhammed tros ha sagt i olika frågor.
Problemet är väl bland annat att man inte vet kontexten av hadiths. Man kan inte heller vara säkra på deras sanningshalt. Ffa vet man inte om Muhammed verkligen ansåg att detta var eviga budskap för alla tider.
Men salafister anser att islam inte kan eller får förändras på något sätt sedan Muhammed. Då blir det en falsk islam och måste bekämpas. Detta ger upphov till intoleransen inom salafism.
Kan du bli tydligare; alltså mer specifik om båda urkunder och tolkningsmetodologi. (1)
Det är åtminstone lite matnyttigt, men det förutsätter (1).
Jag kan ta det på danska för din skull:
Citat:
Salafimsme kommer af det arabiske ord "salaf", der betyder "forfader", og der refereres kollektivt til de frøste tre muslimske generationer som "as-Salaf as-Saleh", eller de fromme forfædre. If. en overleveret tradition i Bukharis samling udtlalte profeten Muhammed, at de bedste mennesker er dem fra hans egen generatio, og dem som kommer efter dem, dvs. den næste generation, og dem som kommer efter dem igen (altså den tredje generation). Den grundlæggende ide i salafismen er, at den form for islam, som blev prædiket og praktiseret af Muhamamed og også praktiseret af hans generation og de to efterfølgende generationer var den rene udgave af religionen, som derfor må være den ultimative autoritet for fortolkningen af Koranen og profetens Sunna. Nøglepersoner for salafismen er Ahmad ibn Hanbal (d. 855), der kalds Imam ahl al-Sunnah, og Ibn Taymityya (d. 1328) [Ibn Taymiyyah hette han dock] , ibn al-Qayyim (d. 1350) og Muhammad ibn Abd al-Wahhab (d. 1793), som har fåret titlerne Sheikh ul-Islam. http://www.intercultural.dk/religionsmode/islam/islamtolkninger/salafisme
Salafism expanderar kraftigt i de nordiska länderna.
Finns mycket information på norska och danska.
Det diskuterades senast i danmark i lördags, faktiskt, då salafister uppmanar muslimer att inte rösta i det kommande valet:
- Det gavner ikke muslimerne at stemme. Tværtimod ser vi, at vores stemme er med til at krænke vores profet.
Sådan lød nogle af ordene fredag aften, da salafisten Adnan Avdic blev interviewet på TV 2 News.
Sammen med sine salafist-bekendte har han været på gaden for at fortælle muslimer, at de ikke bør stemme ved det forestående folketingsvalg den 18. juni.
- Du mener, grundloven er den højeste. Jeg mener, det er Allahs lov, der er den højeste, sagde Adnan Advic fredag aften til værten på TV 2 News.
Han brugte også udtrykket "I helvede med grundloven" under interviewet.
[Statsministern] understreger, at regeringen med efterretningstjenesterne og politiet sætter ind over for alle, der kan udgøre en fare for Danmark. Samtidig siger han også, at hvis der er mulighed for at lukke sådanne organisationer, så vil regeringen gøre det.
Vet inte hur det står till med kunskaperna i Sverige. Tyvärr följer jag bara svenska nyheter sporadiskt.
Det är viktigt att peka på att salafismen påstår sig gå direkt tillbaka till hadiths, men mycket i deras tolkningar kopierar rakt av från personerna som nämns ovan: Hanbal (grundare av den hanbaliska shariaskolan som appliceras i Saudi Arabien) och Ibn Taymiyyah (som ansåg att det var acceptabelt för en muslim att strida mot icke-rättfärdiga muslimer).
Hur som helst, en salafist är inte nödvändigtvis våldsam.
Men en viktig egenskap i salafism är att härma Muhammed, och på Muhammeds tid var det mycket viktigt att "strida för islam" -- dvs jihad -- med vapen. Så det går inte att komma ifrån att det är en grundidé i salafism att strida för islam.
Andra islamrörelser har gått över till att betrakta jihad som något man kan göra med ord eller koranen.
Salafism expanderar kraftigt i de nordiska länderna.
Finns mycket information på norska och danska.
Det diskuterades senast i danmark i lördags, faktiskt, då salafister uppmanar muslimer att inte rösta i det kommande valet:
- Det gavner ikke muslimerne at stemme. Tværtimod ser vi, at vores stemme er med til at krænke vores profet.
Sådan lød nogle af ordene fredag aften, da salafisten Adnan Avdic blev interviewet på TV 2 News.
Sammen med sine salafist-bekendte har han været på gaden for at fortælle muslimer, at de ikke bør stemme ved det forestående folketingsvalg den 18. juni.
- Du mener, grundloven er den højeste. Jeg mener, det er Allahs lov, der er den højeste, sagde Adnan Advic fredag aften til værten på TV 2 News.
Han brugte også udtrykket "I helvede med grundloven" under interviewet.
[Statsministern] understreger, at regeringen med efterretningstjenesterne og politiet sætter ind over for alle, der kan udgøre en fare for Danmark. Samtidig siger han også, at hvis der er mulighed for at lukke sådanne organisationer, så vil regeringen gøre det.
Vet inte hur det står till med kunskaperna i Sverige. Tyvärr följer jag bara svenska nyheter sporadiskt.
Det är viktigt att peka på att salafismen påstår sig gå direkt tillbaka till hadiths, men mycket i deras tolkningar kopierar rakt av från personerna som nämns ovan: Hanbal (grundare av den hanbaliska shariaskolan som appliceras i Saudi Arabien) och Ibn Taymiyyah (som ansåg att det var acceptabelt för en muslim att strida mot icke-rättfärdiga muslimer).
Hur som helst, en salafist är inte nödvändigtvis våldsam.
Men en viktig egenskap i salafism är att härma Muhammed, och på Muhammeds tid var det mycket viktigt att "strida för islam" -- dvs jihad -- med vapen. Så det går inte att komma ifrån att det är en grundidé i salafism att strida för islam.
Andra islamrörelser har gått över till att betrakta jihad som något man kan göra med ord eller koranen.
Om det du fisker efter är kritik av hadith-baserat islam och kritik av (bl.a. personfixerat) auktoritetstro så är jag med. Men det ger inga särskild tydliga svar på vad som eventuellt är "sann" islam.
Iövrigt vill jag plocka ut följande:
Citat:
Vilket jag skulle vara intresserat om din specifika åsikt om ... du som är teokratiförespråkare.
Finns det inte en stor skara salafister i saudi arabien?
Jo, landet i sin helhet är baserat på wahhabismen.
Varför man ska använda deras namn för barbariet, salafism, går mig fullständigt förbi.
Tråden handlar hur som helst om grenen i Sverige, och då är det lämpligt att påpeka att Saudiarabien sponsrar svenska moskéer.
Tror man att dessa pengatillskott görs utan en underförstådd överenskommelse att wahhabism ska presenteras som mer rumsrent än det är för församlingen, är man förskräckligt naiv.
Senast redigerad av lorddesh 2015-06-08 kl. 17:11.
Det är ju spännande att följa den danska valrörelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om det du fisker efter är kritik av hadith-baserat islam och kritik av (bl.a. personfixerat) auktoritetstro så är jag med. Men det ger inga särskild tydliga svar på vad som eventuellt är "sann" islam.
Trådens syfte är en kartläggning och diskussion kring fenomenet salafism, med ett religiöst perspektiv.
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Citat:
Vilket jag skulle vara intresserat om din specifika åsikt om ... du som är teokratiförespråkare.
Tja, personligen tycker jag det är bra om inte salafister röstar.
Men vi ser ju även hur salafister anser sig veta vad som är "rätt islam" för ALLA muslimer, och detta är problemet i denna kontext.
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Trådens syfte är en kartläggning och diskussion kring fenomenet salafism, med ett religiöst perspektiv.
OCH desutom detta:
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Och är salafism "sann islam"?
Citat:
Tja, personligen tycker jag det är bra om inte salafister röstar.
Men vi ser ju även hur salafister anser sig veta vad som är "rätt islam" för ALLA muslimer, och detta är problemet i denna kontext.
Jag ser ett allmänt förespråkande av teokrati som ett ännu större problem.
Då tillhör han inte gänget av arbetslösa "diskriminerade" ovetenskapliga jihadförespråkare.... som kan iluras vad som helst.
Göteborgsmoskén är väl inte salafisk, eller? Det är Bellevuemoskén (i Göteborg) som är.
Jag kan påpeka att det finns liknande trådar i andra delar av forumet. Därför tänkte jag att denna tråd skulle fokusera mer på den religiösa aspekten. Vad är salafism i Sverige? Vad tror man på? Vad skiljer det från andra islamska riktningar? Vad är "sann islam" (om det finns)?
Jag är inte expert på området... Hade gärna lärt mig mer.