2015-06-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Lite OT men vad är egentligen SBAB:s roll? Förstår att de är en statlig bank som ska sätta "press" på övriga banker men det jag förvånar mig över är att de just "promotar" bolån så hårt samtidigt som vi enligt staten är för högt skuldsatta.

Reagerade på detta nu i Stockholm där de kör annonser i stil med "I Stadsdel X har priserna ökat 20%, kolla vad din bostad är värd, ladda hem vår app" Om jag nu märker att min bostad har ökat med 20% enligt appen är ju detta bra för min belåning har då minskat men vad är det egentligen SBAB vill åstadkomma, att jag ska låna mer pengar? Att jag ska sälja bostaden och ta hem vinsten?

Kanske borde sätta upp "På 3 månader har börsen ökat 20%, gå in i vår app och köp vilken jävla aktie som helst", lite överdrivet men tycker det är ett väldigt aggressivt sätt att marknadsföra sig på.

Staten kanske resonerar att det är bättre att folk skuldsätter sig hos SBAB än hos någon "ond" bank?

Jag har också reagerat på detta men kan tyvärr inte ge någon som helst förklaring. Känns lite som systembolagets motto; "Drick inte men glöm inte bort att vi har ett bra sortiment!", eller Svenska Spel; "Spela lagom men spela helst hos oss". Jag tror att staten fortfarande anser bolån vara en bra investering vilket det också är på överskådlig sikt. Visst kommer det att krascha någon dag men knappast inom det närmsta två åren.

Tror för övrigt stenhårt på det jag har nämnt tidigare: röda siffor på fredag och möjligen juni/juli pga amorteringskravets uppfuckning av marknaden och pga att sommaren historiskt har mycket låg omsättning. Därefter svag uppgång med 0,5-1% fram tills nästa amorteringskrav då vi drar iväg igen rejält som förra gången. Att hitta något i Vasastan under 90k/kvm om ett kalenderår kan man nog glömma.
2015-06-08, 15:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Nåja, precis som du inte kunde veta att det inte skulle gå ner lite till när du köpte första gången (på 90-talet) kunde du veta att det skulle gå upp så pass kraftigt. Att du gjort lysande affärer tolkar jag mer som tur i timing än något annat. Dvs, det är sant men knappast något som imponerar.
Ja, jag har inte påstått att det är skicklighet. Jag är heller inte ensam utan många har likt mig fått en väldigt bra avkastning på sina investeringar i bostäder. Men om man inte kliver in på marknaden utan avvaktar i all evighet får man ingen avkastning alls. Den som har lyssnat på trådens olyckskorpar har gjort dåliga affärer.

Lägenheten köpte jag som sagt för bara 2 år sen. Även den har stigit ordentligt på bara två år. Skulle den tappa lite i värde så är det ok, den lär knappast tappa alla 600000 den stigit på dessa två år. Jag tror inte att det är för sent att ge sig in på bostadsmarknaden. Jag kommer helt klart köpa fler fastigheter/lägenheter.
2015-06-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, jag har inte påstått att det är skicklighet. Jag är heller inte ensam utan många har likt mig fått en väldigt bra avkastning på sina investeringar i bostäder. Men om man inte kliver in på marknaden utan avvaktar i all evighet får man ingen avkastning alls. Den som har lyssnat på trådens olyckskorpar har gjort dåliga affärer.

Lägenheten köpte jag som sagt för bara 2 år sen. Även den har stigit ordentligt på bara två år. Skulle den tappa lite i värde så är det ok, den lär knappast tappa alla 600000 den stigit på dessa två år. Jag tror inte att det är för sent att ge sig in på bostadsmarknaden. Jag kommer helt klart köpa fler fastigheter/lägenheter.

Nej, det är inte för sent men någon gång blir det för sent och det är vad tråden handlar om. Om det är om 2 år eller 10 år är däremot omöjligt att veta men på kort sikt 1-2 år är jag övertygad om att det är en bra affär. Längre än så går inte att gissa då mycket händer i omvärlden och vi kan omöjligt gissa vad våra tomtar i regeringen kommar att hitta på framöver.
2015-06-08, 16:37
Avslutad
Citat:
Nej, det är inte för sent men någon gång blir det för sent och det är vad tråden handlar om. Om det är om 2 år eller 10 år är däremot omöjligt att veta men på kort sikt 1-2 år är jag övertygad om att det är en bra affär. Längre än så går inte att gissa då mycket händer i omvärlden och vi kan omöjligt gissa vad våra tomtar i regeringen kommar att hitta på framöver.
Fast du har inte förstått vad grunden är för ökade bostadspriser. Grunden är att mark är en ändlig resurs. Ingen kan trolla fram mer mark inom Stockholms tullar om 10, 20 eller 30 år. Värdet på fastigheter inom tullarna kan kortsiktigt gå ner men på sikt kommer det absolut att öka. Samma sak gäller för förorterna, de kommer också gå upp i pris pga trycket från en ökad befolkning.

Om staten tar bort ränteavdraget kommer helt enkelt folk få lägga mer av sin inkomst på boendet. Går räntan upp, samma sak. Jag tror inte på drastiska prisminskningar i Stockholm under överskådlig tid.
2015-06-08, 16:55
Medlem
Ufojesuss avatar
Citat:
Vid en ev. krasch så kommer knappast priserna att sjunka 50%. Det kan du fetglömma. Med en sån krockkudde kommer han knappast stå på bar backe oavsett vad som händer.

Var inte alls ovanligt under kraschen i USA att husen blev värda 1/3 av vad de kostade ett år tidigare. Om man då har fel timing har man ju ingen krockkudde alls. Efter svenska kraschen på 90-talet var det vanligt att folk fick lämna in nyckeln till bostadsrättsföreningen när de flyttade för att ingen ville köpa lägenheter de betalat hundratusentals kronor för några år tidigare, det är en 100% minskning.

Citat:
Grunden är att mark är en ändlig resurs. Ingen kan trolla fram mer mark inom Stockholms tullar om 10, 20 eller 30 år.

Också en klassiker från USA-kraschen, "God doesn't create more land" Priserna drivs på av billiga krediter och tron att priserna alltid kommer att stiga. Om en av variablerna försvinner blir det prisstagnation, om båda försvinner blir det fritt fall.
2015-06-08, 17:02
Medlem
Citat:
Fast du har inte förstått vad grunden är för ökade bostadspriser. Grunden är att mark är en ändlig resurs. Ingen kan trolla fram mer mark inom Stockholms tullar om 10, 20 eller 30 år. Värdet på fastigheter inom tullarna kan kortsiktigt gå ner men på sikt kommer det absolut att öka. Samma sak gäller för förorterna, de kommer också gå upp i pris pga trycket från en ökad befolkning.

Om staten tar bort ränteavdraget kommer helt enkelt folk få lägga mer av sin inkomst på boendet. Går räntan upp, samma sak. Jag tror inte på drastiska prisminskningar i Stockholm under överskådlig tid.

Det är sant att det finns viss fundamenta som gör att dessa tillgångar ökar i värde över tid. Däremot har dessa tillgångspriser ökat mer än vad fundamenta kan förklara. Det beror på kreditexpansionen och inget annat. Visst, har du tänkt att behålla dina bostäder oändligt länge så är ditt resonemang korrekt men över en kortare period på 5-10 år kan du omöjligen veta utvecklingen.
2015-06-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Var inte alls ovanligt under kraschen i USA att husen blev värda 1/3 av vad de kostade ett år tidigare. Om man då har fel timing har man ju ingen krockkudde alls. Efter svenska kraschen på 90-talet var det vanligt att folk fick lämna in nyckeln till bostadsrättsföreningen när de flyttade för att ingen ville köpa lägenheter de betalat hundratusentals kronor för några år tidigare, det är en 100% minskning.

USA var ett extremt exempel. Tittar man på övriga länder så är en krasch på 20-30% mer rimligt (någon gång i framtiden).
2015-06-08, 17:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus

Också en klassiker från USA-kraschen, "God doesn't create more land" Priserna drivs på av billiga krediter och tron att priserna alltid kommer att stiga. Om en av variablerna försvinner blir det prisstagnation, om båda försvinner blir det fritt fall.
Nu har jag ju inte talat om mark i allmänhet, t ex ute på landsbygden, utan om mark i attraktiva storstadsregioner. Hur är det - hur många i New York lämnade nyckeln i sina lägenhetsdörrar och flyttade iväg under USA-kraschen? Det fanns inga köpare, eller?
2015-06-08, 17:26
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
USA var ett extremt exempel. Tittar man på övriga länder så är en krasch på 20-30% mer rimligt (någon gång i framtiden).

I Dublin föll priserna 60% efter kraschen. En stad som åren innan var betydligt hetare med högre söktryck än Stockholm. Betydligt mer stabila storstäder än Stockholm har kraschat, argumentet att "läget omöjliggöra prisfall" är precis lika vanligt som kraschen som kommer efteråt.

Dock tror jag precis som dig att handlar om att prisuppgångarna kommer avta och att vi kommer se fall på 20-30% inom ett par år.
Senast redigerad av MurrayHewitt 2015-06-08 kl. 17:34.
2015-06-08, 17:34
Avslutad
Citat:
Det är sant att det finns viss fundamenta som gör att dessa tillgångar ökar i värde över tid. Däremot har dessa tillgångspriser ökat mer än vad fundamenta kan förklara. Det beror på kreditexpansionen och inget annat. Visst, har du tänkt att behålla dina bostäder oändligt länge så är ditt resonemang korrekt men över en kortare period på 5-10 år kan du omöjligen veta utvecklingen.
Som jag sa, mindre nedgångar under en kortare period - en konjunkturcykel - kan absolut inträffa men på längre sikt är fastigheter i attraktiva lägen en idiotsäker investering. Dessutom kan man bruka investeringen medan den ökar i värde. Det kan man inte direkt säga om fonder...

Ett bra boende är en fundamental nödvändighet i svenskars liv. Ökar bokostnaderna kommer man dra ner på annat för att ge utrymme för ett bra boende. I andra länder premierar man en bra kamel eller en flashig merca. Här är det en bra bostad med ett nytt kök.
2015-06-08, 17:37
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Som jag sa, mindre nedgångar under en kortare period - en konjunkturcykel - kan absolut inträffa men på längre sikt är fastigheter i attraktiva lägen en idiotsäker investering. Dessutom kan man bruka investeringen medan den ökar i värde. Det kan man inte direkt säga om fonder...

Ett bra boende är en fundamental nödvändighet i svenskars liv. Ökar bokostnaderna kommer man dra ner på annat för att ge utrymme för ett bra boende. I andra länder premierar man en bra kamel eller en flashig merca. Här är det en bra bostad med ett nytt kök.

Nu är vi igång med matlådor här i tråden igen ser jag.

http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2015/05/bostadsmarknaden-och-den-ekonomiska-utvecklingen/

Den här förklarar lite vad som händer vid ökade boendekostnader.
2015-06-08, 17:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Fast du har inte förstått vad grunden är för ökade bostadspriser. Grunden är att mark är en ändlig resurs.
Det är ju detta som oroar mest; argumenten från dem som är lugna är med få undantag fullständigt befängda.

Självklart är grunden injecerade pengar i form av lån. Siffrorna är ju helt galet tydliga, det är jättemärkligt att missa det hur mycket man än vill.

Bortom detta kan vi hitta mängder med mindre anledningar, många av dem inom politiken. Ingenstans i listan landar "mark är en ändlig resurs". Det är en vriden mental konstruktion; mark är alltid och har alltid varit en ändlig resurs. Överallt dessutom. Inte nog med att argumentet är befängt i sig - tex Stockholm har till och med gott om den varan. Man kan diskutera huruvida det finns en bostadsbrist, däremot inte brist på resursen mark, det är vi oerhört långt ifrån.

Citat:
på längre sikt är fastigheter i attraktiva lägen en idiotsäker investering
Ja vem behöver matlådor när det finns så många gratisluncher där ute.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-08 kl. 17:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in