2015-06-06, 06:59
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turrluff
Snabbt svar: Ja.
Längre svar: Dödligheten beror givetvis på vart du träffar, ett skott mot foten kommer inte döda någon, åtminstone inte tillräckligt snabbt för att det skall ha någon relevans i självförsvarssituationer.
Nä, men lyckas man skjuta någon i foten med hagel på 10 meters håll bör man nog överväga lämpligheten i att inneha vapen...

Citat:
Med det sagt; en hagelbössa har hög potential att sätta en motståndare ur spel även om träffen är dålig.

Jepp. Det var det jag försökte få fram i min retoriska fråga.

Som en bonus är det väldigt enkelt att med cylinder träffa med tillräckligt många hagel på 10 meter för att uppnå god verkan.
Citat:

Överpenetration är ett stort problem här, även med kulor som är gjorda för att expandera/splittras vid anslag. Det gör att det i många fall inte är idealt för försvar av hemmet.

De har helt klart större skottverkan. Problemet är att båda ovan nämnda system är långa och inte lätt kan bäras på personen. Inkräktare är inte intresserade av att ge förvarning och vapnet bör därmed vara nära tillhands. Långa vapen kan även vara otympliga om avstånden blir mycket korta eller att du är i ett trångt utrymme. Med en pistol har du ett vapen som fungerar i alla relevanta hemförsvarssituationer, skadeverkan av enskilt skott kompenseras av att man skjuter flera.

Vid hagel kan överpenetration vara ett problem även med ammunition som är ämnad för fåglar, det är viktigt att komma ihåg. Många tror att hagel är helt säkert. (I USA är väggar ofta dåligt isolerade och byggs ofta av gips, detta varierar självfallet mellan stater.)

Jag tror faktiskt att risken för överpenetration är betydligt mindre med V-Max (eller Barnes Varmint Granade) än med 9x19.

Visst, en gipsplatta slår de ju igenom; men inte så mycket mer. Det som slår igenom är ju mest av partikelkaraktär...

Finns en rätt skoj video från Barnes so visar en Varmint Granade träffa en vindruva.

Det är knappast en slump att Hornadys FPD (for personal defense) patroner i .308 och .223 är laddade med just V-Max...

En moderat laddad V-Max/.22 slår näppeligen igenom en människa.
Citera
2015-06-06, 22:10
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Hum.

Finns det något/någon som överlever närkontakt med en hagelbock (<10m) med cylinder/cylinder och, säg, US2 i 12/76?

Hell - godtyckligt hagelvapen, O/U, S/S, semi eller pump med 65 pipa. TS kan välja det som känns bäst.

Alternativt - en AR-15 med så kort pipa som är lagligt och ett fullt mag med varmintammo och ett Aimpoint. (Ja, Hornady TAP FPD .223 är laddad med V-Max)

Båda ovanstående alternativ har fördelen att det stoppar allt på två ben inom 10 meter och slår inte genom väggar.
-edit-
Mja, en V-Max slår gissningsvis igenom en gipsvägg - men jag har för mig att de inte slår igenom 20mm plywood. Efter att ha träffat en kropp slår V-Max definitivt inte igenom en vägg...
-/edit-

Under förutsättning att det handlar om självförsvar i hemmet torde ovanstående vara signifikant bättre val än vare sig 9x19 i pistol eller .38 special i revolver.

För att parafrasera Monty Python:
10mm S&W/ .357 is definetly out of the question...

Inget av dina förslag gör någon önskad verkan om du siktar på vänster ankel lika lite som en softairgun skulle göra med en träff i pannbenet. (Klart fan att det gör ont men det var väl inte den verkan som du sökte?) Gå med i en skytteförening och lär dig därigenom mer om skytteteknik och verkan. Det finns även ett tidigare inlägg med en vettig tråd. Läs på och lär. Lycka till.
Citera
2015-06-06, 23:14
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Inget av dina förslag gör någon önskad verkan om du siktar på vänster ankel lika lite som en softairgun skulle göra med en träff i pannbenet. (Klart fan att det gör ont men det var väl inte den verkan som du sökte?) Gå med i en skytteförening och lär dig därigenom mer om skytteteknik och verkan. Det finns även ett tidigare inlägg med en vettig tråd. Läs på och lär. Lycka till.

Och vem fan siktar på en ankel i en nödsituation?

Du menar att man på 10 meter skulle bomma bålen och träffa ankeln med en .223:a eller en 12:a?

F.ö. kan jag bara konstatera att om du träffar en människa i vänster ankel med en .223:a eller en 12:a på 10 meters håll så kommer sagda ankel att separeras från resten av kroppen - vilket ju gör att en tvåbent angripare näppeligen står upp...

Vad var din poäng, egentligen?

Att du tycker att en soft air gun är att jämställa med varmintammo i .223 eller en US2/12ga i cylinder? Att du själv har svårt att träffa bålen på en människa på 10 meters håll och istället träffar ankeln?

Isf kanske det är du som borde mer öva på skytte? Och naturligtvis lära dig lite mer om hur varmintammo resp hagel skadar på kort håll...

-Edit-
Såg att du i en annan tråd pratade om den makalösa småviltspatronen '223 kalasjnikov'...
Senast redigerad av hogerspoket 2015-06-07 kl. 00:01.
Citera
2015-06-07, 00:33
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Precis min poäng. Det korta avståndet gör att pistolens största fördel som är magasinstorlek inte är relevant. 2-3kulor räcker mer än väl och en person som inte kan träffa alls innan kulorna är slut med en revolver ska fan inte ens tänka på att använda vapen som skydd i hemmet.
Jäkla massa snack från många om omladdning vilket inte kommer behövas.

Min personliga upplevelse är att nybörjare hanterar revolvrar bättre. Det är vad jag ser på banorna och så var det för mig med.
Sen så är det så att en revolver är mer tillförlitlig än en pistol.
Det är inte åsikt det är fakta. Även på helt nya vapen är det så och det blir än mer sant efter att folk börjat använda sina vapen och börjar slarva med sin vapenvård.

Min personliga preferens är pistol. Glock är det jag skjuter mest med båda civilt och som instruktör. Men för en osäker nybörjare för självförsvar rekommenderar jag ändå revolver.

Jag har bara skjutit med en Ruger .22, men allt som jag någonsin har läst om revolvrar, plus det faktum att de flesta snutar och militärer som bär enhandsvapen föredrar en browning framför en revolver säger mig att en revolver är vacker att titta på men underlägsen den fulaste browning. Fler patroner i magasinet är ju heller verkligen ingen nackdel utom i fantasilandet Sverige, där det är "synd" om en ihjälskjuten angripare som ska våldta ens tioåriga dotter kl. 3 på morgonen i hennes eget sovrum. Stackars våldtäktsman in spe som blir full av bly när han bara ville ha lite minderårig fitta.

(Ja, jag vet att detta är kraftigt överdrivet, men tyvärr ändå inte så jättemycket när man vet hur praxis i svenska domstolar vanligen ser ut.)
Citera
2015-06-07, 02:53
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Och vem fan siktar på en ankel i en nödsituation?

Du menar att man på 10 meter skulle bomma bålen och träffa ankeln med en .223:a eller en 12:a?

F.ö. kan jag bara konstatera att om du träffar en människa i vänster ankel med en .223:a eller en 12:a på 10 meters håll så kommer sagda ankel att separeras från resten av kroppen - vilket ju gör att en tvåbent angripare näppeligen står upp...

Vad var din poäng, egentligen?

Att du tycker att en soft air gun är att jämställa med varmintammo i .223 eller en US2/12ga i cylinder? Att du själv har svårt att träffa bålen på en människa på 10 meters håll och istället träffar ankeln?

Isf kanske det är du som borde mer öva på skytte? Och naturligtvis lära dig lite mer om hur varmintammo resp hagel skadar på kort håll...

-Edit-
Såg att du i en annan tråd pratade om den makalösa småviltspatronen '223 kalasjnikov'...

Det jag menar i all välmening är att jag med all säkerhet hade tagit dig av daga långt före att du ens hade fått in någonting utav mig i sikte eftersom att jag är bra mycket bättre skytt än du. Vadfan nu detta skulle vara bra för.
Har rusat fram mot en rånare som hade en cal12 bock som sköt båda rören mot mig mellan 6-8 meter och den fittan träffade bara mitt vänstra lår med några ströhagel. Det gillade han inte.
Citera
2015-06-07, 03:19
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har bara skjutit med en Ruger .22, men allt som jag någonsin har läst om revolvrar, plus det faktum att de flesta snutar och militärer som bär enhandsvapen föredrar en browning framför en revolver säger mig att en revolver är vacker att titta på men underlägsen den fulaste browning. Fler patroner i magasinet är ju heller verkligen ingen nackdel utom i fantasilandet Sverige, där det är "synd" om en ihjälskjuten angripare som ska våldta ens tioåriga dotter kl. 3 på morgonen i hennes eget sovrum. Stackars våldtäktsman in spe som blir full av bly när han bara ville ha lite minderårig fitta.

(Ja, jag vet att detta är kraftigt överdrivet, men tyvärr ändå inte så jättemycket när man vet hur praxis i svenska domstolar vanligen ser ut.)
Citera
2015-06-07, 08:11
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Det jag menar i all välmening är att jag med all säkerhet hade tagit dig av daga långt före att du ens hade fått in någonting utav mig i sikte eftersom att jag är bra mycket bättre skytt än du. Vadfan nu detta skulle vara bra för.
Har rusat fram mot en rånare som hade en cal12 bock som sköt båda rören mot mig mellan 6-8 meter och den fittan träffade bara mitt vänstra lår med några ströhagel. Det gillade han inte.

Säkerligen är du en mycket bättre skytt än jag, och med din '223 kalasjnikov' hade du säkert kunnat ta mig av daga 20 gånger om. Du är ju jättetuff och för dig är att bli skjuten med en 223a/V-max i ankeln att jämställa med en softairgun. Du är som, sagt, jättetuff. Ja. Och ett uppenbart troll.

Och säkerligen hade du dödat mig innan jag fått in dig 'i siktet' på en hagelbössa.

Lev väl, och krama din '223 kalasjnikov' o du store mästerskytt.

Dessvärre har 'ignore' försvunnit. Ah well.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-06-07 kl. 08:17.
Citera
2015-06-08, 00:38
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Säkerligen är du en mycket bättre skytt än jag, och med din '223 kalasjnikov' hade du säkert kunnat ta mig av daga 20 gånger om. Du är ju jättetuff och för dig är att bli skjuten med en 223a/V-max i ankeln att jämställa med en softairgun. Du är som, sagt, jättetuff. Ja. Och ett uppenbart troll.

Och säkerligen hade du dödat mig innan jag fått in dig 'i siktet' på en hagelbössa.

Lev väl, och krama din '223 kalasjnikov' o du store mästerskytt.

Dessvärre har 'ignore' försvunnit. Ah well.

Nu är ju inte läsning i svenska din största begåvning (hoppas jag) så jag önskar att du går tillbaka och gör om. Under tiden ska jag kolla vilken kaliber som Kalasjnikov använde till sina AK-47or. Antog att det var antingen korta kal 30 eller feta cal 22 men vi får se. Jag sket i vilket då jag använder 22LR, 222 och 30WM utöver min hageltolva.
Citera
2015-06-08, 08:54
Medlem
Bitvis tråkig tråd med massa pajkastning.

Till TS av de vapen som jag har, en Pardini GT9, en Glock 26 och en Colt 357 Magnum så skulle jag utan tvekan ta Colten. Köp också ett par aktiva hörselkåpor, det är inte många som inser hur otroligt högt ett vapen låter i ett slutet utrymme! Så om du hör 100% och förövaren är halvdöv efter en eventuell miss eller skrämskott så har du ett otroligt övertag i en krissituation.

Sedan är det övning och åter övning som gäller! Efter 10-20 ggr på bana med FOKUS, enhands och tvåhandsfattning max 50 skott/gång så kommer du behäska ditt vapen och träffa tillräckligt bra.

Lycka till
Citera
2015-06-08, 09:51
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Nu är ju inte läsning i svenska din största begåvning (hoppas jag) så jag önskar att du går tillbaka och gör om. Under tiden ska jag kolla vilken kaliber som Kalasjnikov använde till sina AK-47or. Antog att det var antingen korta kal 30 eller feta cal 22 men vi får se. Jag sket i vilket då jag använder 22LR, 222 och 30WM utöver min hageltolva.

Jag tänker inte gå in en en närmare diskurs kring vare sig min läs- eller skrivförmåga eller min förmåga att skjuta.

Ytterst:
- Du hävdade att du är en mycket bättre skytt än jag och skulle ta mig av daga innan jag fått 'in dig i siktet' på ett hagelgevär. En mycket märklig beskrivning av hagelskytte.

- Du hävdade att det är ofarligt att bli skjuten i ankeln med varmintammo i .223 på ett avstånd av 10 meter. Empiriska tester på grävling ger mig vid handen att så inte är fallet.

- Du hävdade att det, likaså, är ofarligt att bli skjuten i ankeln med 12 ga hagel/cylinder på ett avstånd av 10 meter. Empiriska tester på rådjur ger mig vid handen att så inte är fallet.

- Du menade att ovanstående var lika verkningsfullt som att skjutas med ett softairgun i pannan, vilket bara är så dumt att jag inte tänker kommentera det mer.

Jag vidhåller att:
- V-max i .223 (vilket är en patron, inte en kuldiameter) är oerhört effektiv för självförsvar. Sannolikt är det därför Hornadys FPD (for personal defense) ammo är laddad med sagda kula.

- US2/12ga i full cylinder likaså är ett oerhört effektivt självförsvarsvapen.

- Att man rimligen inte siktar på ankeln i en nödsituation, men om man på kort håll träffar ankeln med bägge ovanstående alternativ sannolikt separerar foten från resten av kroppen, varvid en tvåbent varelse får grava problem med balansen.

- Att man har grava problem som skytt om man på ett avstånd av 10 meter träffar ankeln på ett mänskligt mål när man avser att träffa masscentrum.

--
OT:
.223 är inte en kuldiameter, det är en patron - 5,56x45/5,7x45 i europeisk/svensk terminologi.

AK-47 var kamrad i 7,62x39.

Senare varianter var/är kamrade 5,45x39 (.220 Russian i amerikansk terminologi), jag tror dock inte någonsin den ursprungliga AK-47:an var det (men här kan jag ha fel).

Personligen tycker jag att du verkar dåligt påläst, har hybris och är oerhört otrevlig, varvid jag nu lämnar tråden.
Citera
2015-06-08, 14:15
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Jag tänker inte gå in en en närmare diskurs kring vare sig min läs- eller skrivförmåga eller min förmåga att skjuta.

Ytterst:
- Du hävdade att du är en mycket bättre skytt än jag och skulle ta mig av daga innan jag fått 'in dig i siktet' på ett hagelgevär. En mycket märklig beskrivning av hagelskytte.

- Att man har grava problem som skytt om man på ett avstånd av 10 meter träffar ankeln på ett mänskligt mål när man avser att träffa masscentrum.

Personligen tycker jag att du verkar dåligt påläst, har hybris och är oerhört otrevlig, varvid jag nu lämnar tråden.

Tråkigt om du uppfattar det så. Det är väl jag som har lite svårt för att uttrycka mig.

Det är inte dina egenskaper som skytt som jag hänger upp mig på utan valet av vapen i syfte att försvara sig inomhus. Vi kan för ordningens skull vända på förhållandet. Du kommer med en smidig pistol i rimlig kaliber och jag brottas med otymplig hagelbössa. Nu ska vi komma ihåg att vi är inomhus och i en normal bostad är det inte helt optimalt med ett gevär. Om jag dessutom saknar relevant vapenträning och i kombination med denna högst stressande situation som jag befinner mig i, hinner du med all säkerhet att avfyra flera välriktade skott mot mig innan jag ens får iväg ett. Var eller vad jag då träffar är högst oförutsägbart men lyckas jag få in ett hagel på din ankel, eller annan perifer kroppsdel, får detta anses vara ren tur.

Hoppas det blev tydligare nu.
Citera
2015-06-08, 14:37
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Tråkigt om du uppfattar det så. Det är väl jag som har lite svårt för att uttrycka mig.

Det är inte dina egenskaper som skytt som jag hänger upp mig på utan valet av vapen i syfte att försvara sig inomhus. Vi kan för ordningens skull vända på förhållandet. Du kommer med en smidig pistol i rimlig kaliber och jag brottas med otymplig hagelbössa. Nu ska vi komma ihåg att vi är inomhus och i en normal bostad är det inte helt optimalt med ett gevär. Om jag dessutom saknar relevant vapenträning och i kombination med denna högst stressande situation som jag befinner mig i, hinner du med all säkerhet att avfyra flera välriktade skott mot mig innan jag ens får iväg ett. Var eller vad jag då träffar är högst oförutsägbart men lyckas jag få in ett hagel på din ankel, eller annan perifer kroppsdel, får detta anses vara ren tur.

Hoppas det blev tydligare nu.

Det är 10ggr svårare att träffa med pistol än gevär, speciellt om målet rör sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in