Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Rådata från SCB ligger ute nu. SD fick 10,4% och skattningen gav dem 4% extra som ser ut att ha tagits mest från M och S. Från MP hyvlade man bort nästan 1% i skattningen. De fick 7,4% i rådata (sänkt till 6,6% i "om det vore val idag").
I november fick SD 7,7% i rådata. Det skattades upp till 12,4%.
I maj fick de 10,4% och det skattades till 14,4%.
Med novemberfaktorn x1,61 skulle SD ha uppskattats till 16,75%.
Nu körde man med x1,38 i maj istället.
Spontant känns det som att varje gång SD ökar kraftigt säger SCB "hoppsan, verkar som att skämsfaktorn har försvunnit nu precis som Sören Holmberg alltid förutspått! Då tar vi bort det mesta av kompensationen! Skönt att slippa spekulera så långt iväg från vad rådata säger, ahhh."
Mycket intressant. 1,3 verkar vara faktorn SCB vill falla tillbaka på - den användes både före valet 2010 och 2014, om jag minns rätt.
Efter valet 2010 hade man en uppviktningsfaktor på 2 för att nå upp till då mycket rimliga 6,7%, återigen om jag minns korrekt. 2 är väl ett rimligt absolut tak för uppviktning, eftersom skämsfaktorn väl bör ha eroderat åtminstone något.
Vilken rådata hade man maj 2014? Min hypotes är ju att denna motsvarar valresultatet rätt väl, för jag tror att SD inte alls "vann" valrörelsen.