2015-06-05, 17:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Regeringen måste bemyndiga lagvårdande myndigheter att ANVÄNDA lagen, ja. Möjligen är det den lagen man kan komma att använda, snarare än att använda något slags "terroristlagstiftning" eftersom man då snabbt kan snåra in sig i diskussioner om "är IS en terrorgrupp EGENTLIGEN - är de inte bara 'frihetskämpar'" och liknande juridiska spörsmål. Jag säger inte att man _kommer_ att använda just det här lagrummet i just det här fallet - bara att det _finns_ möjlighet att göra det, om man får ett bemyndigande av regeringen.

Jag tror - rent generellt - att man kanske här väljer att gå på den här lagen (som redan finns) i stället för att göra en utredning om huruvida det hela är en terroristorganisation eller liknande.

Bara en tanke. (Av en som inget kan - medges - min gissning är lika bra som någon annans. Eller lika dålig. )

Jag håller helt med om att det måste vara mycket svårt att bedöma vem som är terrorist i juridisk mening. Det är det som föranlett mina frågor.

Finns det ö.h.t. någon lag i Sverige mot "terroristverksamhet" eller liknande begrepp? Har svensk lag alltså någon definition av "terrorism"?
Citera
2015-06-05, 19:34
Medlem
Krasigts avatar
Jag vill bara påminna folk i tråden om att man i Sverige är oskyldig tills det att motsatsen bevisats.

Med det sagt så är jag oftast kritisk till polisverksamhet över lag, men att SÄPO's spaningsarbete förmodligen är välorganiserat och därav kan mannen tros vara skyldig. Tycker inte det är lönt att håna familjen då de kan vara omedvetna, och ännu inte åtalas för något brott.
Citera
2015-06-05, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Jag vill bara påminna folk i tråden om att man i Sverige är oskyldig tills det att motsatsen bevisats.

Med det sagt så är jag oftast kritisk till polisverksamhet över lag, men att SÄPO's spaningsarbete förmodligen är välorganiserat och därav kan mannen tros vara skyldig. Tycker inte det är lönt att håna familjen då de kan vara omedvetna, och ännu inte åtalas för något brott.

Risken att dom är ovetande kan nog räknas vara minimal. Folk som är väldigt religiöst övertygade har extremt svårt att inte prata och predika så fort tillfälle ges. Folk som varit på hans "gudstjänster" lr vad dom kallar det har berättat för Expressen att han hade en radikal tolkning av Islam. Självklart så lär han nog ha uppfostrat sina barn utefter sin egen världsåskådning som dom flesta föräldrar gör. Det finns en möjlighet att dom inte vet om omfattningen av hans brott men jag tror att dom flesta som klankar ner på hans familj här gör det på grund av att dom uppfattar dom som radikala.
Senast redigerad av Facemall 2015-06-05 kl. 20:29.
Citera
2015-06-05, 21:18
Medlem
wwrs avatar
Jag tror nog att det kan finnas en möjlighet att han eller hans familj inte förstått att de gjort något brottsligt. Det verkar ju som om en viktig åtalspunkt är att han "rekryterat personer för främmande makt".

Det råder ju inbördeskrig i Irak. OM mannen nu sagt till folk att de skall åka till Irak och kämpa för någon av sidorna (och kanske hjälpt dem med biljetter etc) så trodde han kanske att det var tillåtet att göra det.

Var det inte en del personer för ett tag sedan som förespråkade att man borde åka till Ukraina och kriga? Men de blev inte åtalade tror jag.

Det vore intressant att veta när lagen skrevs. Var det i samband med andra världskriget? Och regeringen har tydligen inte "aktiverat" lagen. Men regeringen kan väl inte aktivera lagen retroaktivt??
Senast redigerad av wwr 2015-06-05 kl. 21:34.
Citera
2015-06-05, 21:26
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Det finns säkert fler IS-rekryterare i Sverige än någon Svensk kan tro. Men i SveArabia är 7-klövern duktiga på att stoppa huvudet i sanden.
Citera
2015-06-07, 05:55
Medlem
wwrs avatar
SÄPO upprepar att mannen misstänks för rekrytering och utbildning avseende terroristbrott. Jag undrar fortfarande vilken lag det gäller. Finns ordet "terrorism" i vår lagbok?

Det här kommer från SVTs app

Citat:
Fall 2: Örebro
Det andra gripandet sker även det under måndagsmorgonen, men i Örebro. En 45-årig man med irakiskt medborgarskap grips i sitt hem. Han är ostraffad sedan tidigare. Även sonen grips, men får lämna polisstationen kort därefter.

Enligt uppgifter till SVT Nyheter har mannen varit verksam inom flera moskéer i Västerås, Eskilstuna och Örebro.

45-åringen ska ha verkat som volontär vid Örebro moské, där han bland annat varit en av lärarna under en koranutbildning som anordnades av moskén. Han ska även ha föreläst om islam – senast förra året.

Han ska även ha varit verksam i en moské i Eskilstuna. Så här säger ordföranden i moskén, Galal Faris, till SVT Nyheter när han får höra om gripandet:

”Han är inte en sådan människa, han är tvärtom. Han lugnar ungdomarna och får dem att tänka på annat som inte är farligt.”

Säpo uppger i ett pressmeddelande att moskéerna i Örebro och Eskilstuna fungerat som en samlingspunkt för rekryteringen och radikaliseringen. Rekryteringen ska, enligt Säpo, ha skett i ”organiserad form på andra platser såsom kaféer och andra samlingslokaler”.

Enligt Säpo står ”en enskild individs brottsliga verksamhet” bakom rekryteringen i Örebro.

45-åringen är misstänkt för rekrytering avseende terrorism, eller mer exakt:

”Skäligen misstänkt för brott mot lagen om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet.”

Enligt Anders Kassman, operativ chef på Säpo, är Islamiska staten, IS, en av terrororganisationerna som stått i centrum för de fall där svenskar rest ner till Syrien och Irak. Han poängterar dock att det finns andra verksamma organisationer som kan ha koppling till de två gripandena.

(Den andre gripne är en tjetjen i Stockholm som tidigare dömts för vapeninnehav.)
Senast redigerad av wwr 2015-06-07 kl. 06:00.
Citera
2015-06-07, 07:03
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
SÄPO upprepar att mannen misstänks för rekrytering och utbildning avseende terroristbrott. Jag undrar fortfarande vilken lag det gäller. Finns ordet "terrorism" i vår lagbok?
Det står ju uttryckligen att det gäller "lagen om straff för offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet".

Ordet terrorism finns nämnt många gånger i lagar, förordningar och förarbeten: http://www.lagboken.se/Lagboken/Soksida/?q=terrorism
Citera
2015-06-07, 07:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Läs på SÄPOs hemsida:
http://www.sakerhetspolisen.se/kontraterrorism.html
Citat:
Vad är terrorism?
För terroristbrott döms den som begår vissa allvarliga brott som allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation om avsikten med brottet är att:

Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp.
Otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd.
Allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.
Det är även brottsligt att offentligt uppmana, rekrytera eller utbilda annan att begå terroristbrott. Därutöver finns bestämmelser som innebär att den som finansierar terroristbrott kan dömas till ansvar.

Citat:
Jag tror nog att det kan finnas en möjlighet att han eller hans familj inte förstått att de gjort något brottsligt. Det verkar ju som om en viktig åtalspunkt är att han "rekryterat personer för främmande makt".

Det råder ju inbördeskrig i Irak. OM mannen nu sagt till folk att de skall åka till Irak och kämpa för någon av sidorna (och kanske hjälpt dem med biljetter etc) så trodde han kanske att det var tillåtet att göra det.
Man blir dömd efter lagen och lika hårt straffad även om man inte kan lagarna, såklart. Annars skulle alla slemkryp påstå att de inte kunde lagar såklart. Han har som du förstår hela tiden förstått att det varit olagligt.
Senast redigerad av Xelious 2015-06-07 kl. 07:34.
Citera
2015-06-07, 09:14
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Vad är terrorism?
För terroristbrott döms den som begår vissa allvarliga brott som allvarligt kan skada en stat eller en mellanstatlig organisation om avsikten med brottet är att:

Injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller en befolkningsgrupp.
Otillbörligen tvinga offentliga organ eller en mellanstatlig organisation att vidta eller avstå från att vidta en åtgärd.
Allvarligt destabilisera eller förstöra grundläggande politiska, konstitutionella, ekonomiska eller sociala strukturer i en stat eller i en mellanstatlig organisation.
Det är även brottsligt att offentligt uppmana, rekrytera eller utbilda annan att begå terroristbrott. Därutöver finns bestämmelser som innebär att den som finansierar terroristbrott kan dömas till ansvar.

Jaha. Då ser det alltså ut som om Örebro tingsrätt kan bli tvungen att avge ett utlåtande om vem som är terrorist och vem som är god i inbördeskriget i Irak. Det är nog stor risk att skattekronorna rullar och det går vidare ända till HD. Jag tror jag hört att ingen åtalats enligt den lagen tidigare?

(Jag antar att texten är sammandrag av lagtext. Länken vidare från SÄPOs sida funkade inte.)
Senast redigerad av wwr 2015-06-07 kl. 09:21.
Citera
2015-06-07, 10:57
Medlem
Citat:
Jaha. Då ser det alltså ut som om Örebro tingsrätt kan bli tvungen att avge ett utlåtande om vem som är terrorist och vem som är god i inbördeskriget i Irak. Det är nog stor risk att skattekronorna rullar och det går vidare ända till HD. Jag tror jag hört att ingen åtalats enligt den lagen tidigare?

(Jag antar att texten är sammandrag av lagtext. Länken vidare från SÄPOs sida funkade inte.)

Detta är inte en sak att gå in i diskussionen om de är skyldiga och om saken är enligt vilken lag, och om lagen kan tillämpas utan vidare av tingsrätten. För det är saker som löser sig om de är skyldiga till att rekrytera mördare till pågående folkmord. Av den enkla anledningen att det är olagligt. SÄPO har som uppgift och se till rikets säkerhet, och det är inga problem för Örebros tingsrätt, så som du vill ha det till. Blir det problem, kan de stämpla saken som sekretess.

Det som är viktigt att poängtera är att dessa är inga oskyldiga gossar! Och ännu viktigare är att detta är en makering att det är förbjudet att rekrytera och medverka till det avskyvärda kriget som pågår mot civilbefolkningen där ISIS härjar.

Det är ju ingen som missat denna nyhet i all media, om att SÄPO gripit dessa män, trots att det pågår en annan debatt om att belöna återvändande mördare med lägenheter och pengar.

Om inte annat så är detta informativt, och avskräckande. Inga islamister i Sverige kan påstå att de inte visste vilken skit de håller på med, och att de är förvånade över att det är olagligt. Så som dessa nu fega, gripna gör.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-06-07 kl. 10:59.
Citera
2015-06-07, 11:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Detta är inte en sak att gå in i diskussionen om de är skyldiga och om saken är enligt vilken lag, och om lagen kan tillämpas utan vidare av tingsrätten. För det är saker som löser sig om de är skyldiga till att rekrytera mördare till pågående folkmord. Av den enkla anledningen att det är olagligt. SÄPO har som uppgift och se till rikets säkerhet, och det är inga problem för Örebros tingsrätt, så som du vill ha det till. Blir det problem, kan de stämpla saken som sekretess.

Det som är viktigt att poängtera är att dessa är inga oskyldiga gossar! Och ännu viktigare är att detta är en makering att det är förbjudet att rekrytera och medverka till det avskyvärda kriget som pågår mot civilbefolkningen där ISIS härjar.

Det är ju ingen som missat denna nyhet i all media, om att SÄPO gripit dessa män, trots att det pågår en annan debatt om att belöna återvändande mördare med lägenheter och pengar.

Om inte annat så är detta informativt, och avskräckande. Inga islamister i Sverige kan påstå att de inte visste vilken skit de håller på med, och att de är förvånade över att det är olagligt. Så som dessa nu fega, gripna gör.

Jag anser ju att man skall ha verkligt goda skäl om man inte har en offentlig rättegång. Speciellt som man börjar närma sig politiska frågor.

Jag har inte hängt med i diskussionen om lägenheter till de som återvänt till Sverige efter att ha deltagit i inbördeskriget i Irak. Men jag tycker det är svårt att avgöra vilken sida i inbördeskriget i Irak som (inte) är "mördare", speciellt i juridisk mening skulle jag gissa. Både shiiter och sunniter (ISIS) har ju begått krigsförbrytelser enligt internationella människorättsorganisationer.

Skall man få lägenhet och ha rätt att propagera för krig om man stöder shia och är MOT sunniter/IS, men inte tvärtom t.ex? Många dagstidningar klassificerar ju ISIS mycket entydigt som terrorister och stöder i alla fall indirekt att man krigar mot dem. Det kan ju bidra till en rekrytering (mot IS).

Det är ju så många svenskar som nu har rötter i området, så den här frågan måste man ta ställning till.

Jag bara gissar att man kan komma in i ett juridiskt träsk. Frågorna har väl inte prövats tidigare.

Det går ju inte att få bort den diskussionen ur samhället - Är det rätt att åka ner och kämpa för/emot IS.
Senast redigerad av wwr 2015-06-07 kl. 11:37.
Citera
2015-06-08, 10:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag anser ju att man skall ha verkligt goda skäl om man inte har en offentlig rättegång. Speciellt som man börjar närma sig politiska frågor.

Jag har inte hängt med i diskussionen om lägenheter till de som återvänt till Sverige efter att ha deltagit i inbördeskriget i Irak. Men jag tycker det är svårt att avgöra vilken sida i inbördeskriget i Irak som (inte) är "mördare", speciellt i juridisk mening skulle jag gissa. Både shiiter och sunniter (ISIS) har ju begått krigsförbrytelser enligt internationella människorättsorganisationer.

Skall man få lägenhet och ha rätt att propagera för krig om man stöder shia och är MOT sunniter/IS, men inte tvärtom t.ex? Många dagstidningar klassificerar ju ISIS mycket entydigt som terrorister och stöder i alla fall indirekt att man krigar mot dem. Det kan ju bidra till en rekrytering (mot IS).

Det är ju så många svenskar som nu har rötter i området, så den här frågan måste man ta ställning till.

Jag bara gissar att man kan komma in i ett juridiskt träsk. Frågorna har väl inte prövats tidigare.

Det går ju inte att få bort den diskussionen ur samhället - Är det rätt att åka ner och kämpa för/emot IS.
Vad av "att rekrytera för väpnad strid och terrorism" tycker du är svårt att förstå? Om SÄPO har underlag för just detta och det kan bevisas att rekryter stridit så är det väldigt enkelt och handlar om mer än 6 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in