2015-06-08, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Jag har också läst en hel del noveller som gjorde mig besviken.

Någon anledning till att novellerna gjorde dig besviken?

Jag har också läst en hel del noveller, men de har inte gjort mig besviken. Kanske för att jag hade läst flertal av Kings romaner innan jag började läsa novellerna. Då hade jag redan märkt av den varierande kvalitet (vissa är fantastiska, vissa är sådär medan andra är riktiga bottennapp). Jag kan säga samma sak om novellerna, men jag visste på förhand att jag inte kunde förvänta mig något särskilt.

Däremot blev jag riktigt besviken på 'Det'. Det är ett av Kings mest hyllade verk, och en av de fåtal böcker som i princip "alla" anser att man ska läsa. Jag hade inte hört/läst något dåligt om 'Det' innan jag läste boken, utan hade bara läst och hört positiva saker. Så jag hade riktigt höga förväntningar. men jag gillade den inte alls. Vad jag vill minnas så tyckte jag att boken periodvis var seg och jobbig att ta sig igenom (och nej, det beror inte alls på antalet sidor).
Citera
2015-06-08, 06:10
Bannlyst
Vilka böcker äger ni med Stephen King?
Citera
2015-06-08, 07:03
Medlem
Ugly_Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Det mörka tornet 1-7
Benrangel
Det svarta huset
Talisman
Under the Dome
Lisey's Story
Cujo
Staden som försvann
Pestens tid
Duma Key
Det
Lida
Desperation
Varsel

Dessa är de som står i bokhyllan för tillfället, ytterligare ett gäng finns i kartonger i källarförrådet samt som e-böcker på diverse läs- och surfplattor
Citera
2015-06-08, 07:22
Medlem
Tapetklistrers avatar
Blaze tror jag den hette, sjukt bar bok läste den när jag var 12. Tror aldrig jag blivit då rört av en bok
Citera
2015-06-08, 08:16
Medlem
Ålens avatar
Det var snack om Kings noveller förut i tråden. Just Before Sunset är en samling med genomgående skitdåliga noveller, men pärlan N. i den samlingen är något av det bästa King skrivit. Man får H.P. Lovecraft vibbar av N., på ett positivt sätt, även om King själv säger att Machens The Great God Pan är den viktigaste inspirationskällan till den berättelsen. The Great God Pan är en av Kings egna favoriter. Läs den alla Kingfans, finns på svenska. En bok som många säkert missat bara för att det är en novellsamling är Full Dark, No Stars. Bara långa, bra noveller i den boken. Något av det bästa han skrivit rent av.
Citera
2015-06-08, 10:28
Avslutad
Är The Dark Tower en grafisk novell ("serietidning") eller en roman? Jag hittar nämligen både och när jag söker och är osäker på vad som är den "rätta" versionen så att säga.
Citera
2015-06-08, 20:42
Medlem
Likbleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Är The Dark Tower en grafisk novell ("serietidning") eller en roman? Jag hittar nämligen både och när jag söker och är osäker på vad som är den "rätta" versionen så att säga.

En roman. Även det bästa han någonsin skrivit enligt mig.
Citera
2015-06-09, 18:21
Medlem
Citat:

Har haft en princip komplett samling tidigare, men har rensat ut samlingen rejält. Eventuellt försvinner Knackarna, Rasande Rose och Signal snart också. Ska komplettera med Benrangel någon dag. Men just nu har jag följande böcker:

Blaze
Carrie
Cujo
Dolores Claiborne
Död zon,
Eldfödd,
Jurtjyrkogården
Knackarna
Köplust
Lida
Mardrömmar
Maratonmarschen
Nattsvart, stjärnlöst
Pestens tid (både den korta och långa versionen)
Raseri
Rasande Rose
Signal
Sommarverk/Vinterdåd
Under kupolen
Varsel
Vägbygge
Citera
2015-06-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
En bok som många säkert missat bara för att det är en novellsamling är Full Dark, No Stars. Bara långa, bra noveller i den boken. Något av det bästa han skrivit rent av.

Garanterat den bästa novellsamlingen, och jag håller med om att det är något av det bästa som han har skrivit. Brukar rekommendera dessa noveller om man ska läsa några av Kings många noveller.
Citera
2015-06-09, 19:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

I stort sett alla böcker han skrivit utan kanske ett tio-femton stycken, men väldigt många av de som släppts på svenska har jag.
Citera
2015-06-09, 19:50
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likblek
En roman. Även det bästa han någonsin skrivit enligt mig.

The dark tower är bokserien. Men det har även gjort en serieversion om dels The dark tower och The gunslinger born. Den senare handlar om vad som hände innan Roland började sin jakt.
Citera
2015-06-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
I stort sett alla böcker han skrivit utan kanske ett tio-femton stycken, men väldigt många av de som släppts på svenska har jag.

Gillar du alla böckerna? Om inte, varför behåller du dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in