2015-06-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Och hur bra löser vi världens problem tycker du?

Vilka problem? Finns det något gemensamt "världsproblem"?
Citera
2015-06-07, 17:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Finns det något gemensamt "världsproblem"?

"Absolut" spekulativ metafysik är min kandidat. Exempel: Skolastisk retorik.
Citera
2015-06-07, 17:12
Medlem
Tror ni jehovas vittnen att när den så kallade "vedermöda" bryter ut, kommer förintelsen av all falsk religion att börja med att kristendomen förintas? Har hört lite olika agående detta. Vissa säger att det börjar med kristedom.
Citera
2015-06-07, 17:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tror ni jehovas vittnen att när den så kallade "vedermöda" bryter ut, kommer förintelsen av all falsk religion att börja med att kristendomen förintas? Har hört lite olika agående detta. Vissa säger att det börjar med kristedom.

Det är bara den vanliga interna gängkrigs-retorik mellan olika aspiranter till "sann kristendom"-positionen.
Citera
2015-06-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är bara den vanliga interna gängkrigs-retorik mellan olika aspiranter till "sann kristendom"-positionen.

ööh? Vad menar du?
Citera
2015-06-07, 17:38
Medlem
Citat:
Förstår du inte? Gud kan inte lösa världens problem åt världen. Det måste världen sköta själv.

Varför och på vilket sätt? Att människor krigar med varandra till döds?
Citera
2015-06-07, 17:39
Medlem
Citat:
Det är inte rättvist att vissa ska bestämma över och åt andra. Eller vad skulle du tycka om att jag hugger huvudet av dig bara för att du inte lever efter mitt tycke och smak?

Jag skulle tycka det var rätt om jag själv hade huggit huvudet av miljoner människor, som Hitler gjorde.
Citera
2015-06-07, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Lite fjantigt av Gud att hålla på sådär med Abraham. Gud vet väl det exakta antalet och ändå håller han på och låtsas vara god och rättvis inför Abraham.

Du missar poängen som vanligt och flyttar fokus.
Citera
2015-06-07, 17:44
Medlem
Citat:
Jag har egentligen inga svar på någon perfekt lösning på någonting. Men å andra sidan är jag blott en människa och det förväntas inte ens av mig.

Du är blott en människa som anklagar Gud för allt ont, trots att du inte ens är insatt i frågan, och du vägrar att sätta dig in i frågan för du vill leva i din bekvämlighetsbubbla av att du har rätt och lever rätt oavsett.
Citera
2015-06-07, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
ööh? Vad menar du?

En version av "frände är frände värst".
Citera
2015-06-07, 17:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Förstår du inte? Gud kan inte lösa världens problem åt världen. Det måste världen sköta själv.

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför och på vilket sätt? Att människor krigar med varandra till döds?

I din teologi förmodas det ju, att 'gud' ultimativt har fastställd premisserna. Så det slutliga ansvaret är hans, men det flyr han från.
Citera
2015-06-07, 17:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag skulle tycka det var rätt om jag själv hade huggit huvudet av miljoner människor, som Hitler gjorde.

Ditt analogiserande till Hitler är tämligen otydligt. Kan du göra det tydligare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in