2015-06-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
En sak är i alla fall säker. Al Naher hade knappast haft tillgång till offentlig sjukvårdsförsäkring, studiemedel för universitets- och högskolestudier, läkemedelsförsäkring och en massa andra grejer för det fall hennes föräldrar inte valt Sverige. Det kan ju vara något för henne att om inte känna tacksamhet över så i varje fall begrunda.

Om hon är från Syrien som det skrivits här så håller jag inte med dig. Såvitt jag har förstått så var skolgång gratis i Syrien, även universitetsutbildning, sjukvård var gratis likaså. Men landet var en diktatur förstås.
Citera
2015-06-07, 16:09
Medlem
Vimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Dick Erixon tar upp Aftonbladet-journalisten Somar Al Nahers krav på en ursäkt:

http://erixon.com/blogg/2015/06/ska-svenskar-be-invandrarna-om-ursakt/

Denna historia är med andra ord bara en försmak av det värderingsmässiga haveri som kommer att ackompanjera det svenska samhällets sönderfall.
Mycket träffande analys. Naher ger uttryck för just denna förvridna syn på välfärdsstaten som en ensidig serviceinrättning med obegränsade resurser när hon på facebook beskriver hur Sverige borde se på invandringen.

"Jag tycker att vi ska se på invandring som på OS. Man föreställer sig att Sverige just har just blivit utsedd till värdnation. Häftigt!!!
Vad gör vi? Jo vi förbereder oss och sätter igång att bygga snabbt. Bostäder och mötesarenor. Kanske också på mindre orter så som vinter-OS brukar arrangeras. Vet att Falun blivit dissade två gånger av OS. Nu har man chansen att ta revansch. Snart kommer hundratals nationaliteter att finnas i Sverige. Så stort! Medier från hela världen kommer att rapportera från Sverige om hur det går. Sedan tänker jag mig att vi ska satsa på att vara vara världsbäst och vinna i alla grenar."
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10152994840880821&id=75312082 0
Citera
2015-06-07, 16:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Dick Erixon tar upp Aftonbladet-journalisten Somar Al Nahers krav på en ursäkt:

http://erixon.com/blogg/2015/06/ska-svenskar-be-invandrarna-om-ursakt/

Denna historia är med andra ord bara en försmak av det värderingsmässiga haveri som kommer att ackompanjera det svenska samhällets sönderfall.

Sällan man tycker han har rätt. Det är absurt hur lågt vårt samhälle sjunkit. De som borde bara mest förbannade på idioten Somar är invandrare. Hon sänker er och skapar hat.
Citera
2015-06-07, 16:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Att vi som räddat hur många som helst. Det är inte mitt val men vi har gjort det oavsett. Men det duger inte utan vi ska typ be om ursäkt också för att vi räddat så många. Som vi liksom inte har haft någon som helt skyldighet att rädda. Det är så sjukt så det finns inte!
Citera
2015-06-07, 16:23
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Mycket träffande analys. Naher ger uttryck för just denna förvridna syn på välfärdsstaten som en ensidig serviceinrättning med obegränsade resurser när hon på facebook beskriver hur Sverige borde se på invandringen.

"Jag tycker att vi ska se på invandring som på OS. Man föreställer sig att Sverige just har just blivit utsedd till värdnation. Häftigt!!!
Vad gör vi? Jo vi förbereder oss och sätter igång att bygga snabbt. Bostäder och mötesarenor. Kanske också på mindre orter så som vinter-OS brukar arrangeras. Vet att Falun blivit dissade två gånger av OS. Nu har man chansen att ta revansch. Snart kommer hundratals nationaliteter att finnas i Sverige. Så stort! Medier från hela världen kommer att rapportera från Sverige om hur det går. Sedan tänker jag mig att vi ska satsa på att vara vara världsbäst och vinna i alla grenar."
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10152994840880821&id=75312082 0
OS arrangeras vart 4:e år, Sverige översköljs av invandrare varenda år så den löjligt patetiska liknelsen faller redan där.
Vi kan ju iofs bygga modulhus varje år, dessa lär väl inte duga åt kravmaskinerna så då får vi svenskar be om ursäkt för husen också.
Medier från hela världen HAR rapporterat hur det går, Husby kravallerna som visade invandringshaveriet i all sin prakt förundrade säkert många och raserade deras sverigebild.
Alltid lika förundrad då allsköns invandrat slödder påstår att Sverige tillhör hela världen.
Samma gäller definitivt inte för deras hem/ursprungsländer, dessa vill de ha för sig själva utan massinvandring från fjärran kulturer.
Citera
2015-06-07, 16:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Någon borde starta en Facebook eller ett Twitterkonto:

Vi som ber Somar Al Naher om ursäkt

Där kan sedan alla, som känner sig träffade, skriva sina namn.
Snarare borde någon starta en Facebook eller ett Twitterkonto

Vi som tycker att Somar Al Naher ska be om ursäkt för att hon tycker att Sverige ska be henne om ursäkt

Nja, det vore intressant att se, vilka som skrev på: "Vi som ber Somar Al Naher om ursäkt".

Hela Aftonbladets ledarredaktion inkl. Jan Helin skulle skriva på, får man förmoda. Tove Lifvendahl skulle rimligen skriva på liksom Torbjörn Tännsjö. Göran Greider skulle nog skriva på. Göran Rosenberg... nja. Förmodligen skulle Per Wirten skriva på. Osv.

Det skulle få rejält med medial uppmärksamhet, vilket vore utmärkt. Somar Al Nahers arrogans och Sverigehat går *inte* hem i stugorna.
Citera
2015-06-07, 16:49
Medlem
Det enda Somar Al Naher bör få är en liten sightseeingtur runt hennes gamla hemtrakter i Mosul så kan hon se själv vem det egentligen är som ska vara tacksam. Riktigt fult gjort av henne.
Citera
2015-06-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Naher gör bort sig när hon attackerar Ranstorp för att han retweetade Mohamed Omars lysande inlägg om Nahers trams.
Naher skriver förnumstigt:

"@MagnusRanstorp tycker du inte att det är problematiskt att du som ska ha koll på extremister och fanatiker citerar Mohamed Omar?"
https://mobile.twitter.com/somaralnaher/status/607443861368131584

Det är bara det att Omar för länge sedan har tagit avstånd från islamism och extremism och numera är en hårdför kritiker av dessa företeelser, vilket både Ranstorp och Omar påpekar. Ranstorp konstaterar vidare att han har bra koll på extremister men att Naher uppenbarligen inte har det.
Naher försöker rädda ansiktet och svarar:

"@MagnusRanstorp kanske jag inte har, ställde en fråga t dig. Han är fanatiker som vänder extremistksppan efter vinden. Nu:diktaturanhängare"

Både Ranstorp och Omar undrar vad hon menar och Ranstorp ber henne "precisera och backa upp anklagelsen".

Då försvinner Naher. Återigen ser vi prov på extremvänsterns infantila debatteknik av långsökta personangrepp och taffliga undanmanövrar.

Är det inte lite patetiskt att Naher konfronterar Ranstorp för att han länkar till Omars text? Det är antagligen en kombination av överdimensionerat bekräftelsebehov och hatet mot Ranstorp bland hennes islamistvänner för att han, till skillnad från det fega pk-etablissemanget, konstaterar det uppenbara.

Jo, mycket patetiskt men så funkar vänstern samt muslimer: skaka av, glömma och gå vidare (med gammelmedias oförglömliga stöd). Hade en SD:are tramsat sig så = löp på alla dags/kvällstidningar!
Citera
2015-06-07, 17:21
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om hon är från Syrien som det skrivits här så håller jag inte med dig. Såvitt jag har förstått så var skolgång gratis i Syrien, även universitetsutbildning, sjukvård var gratis likaså. Men landet var en diktatur förstås.

Det har varit lite olika bud om hennes bakgrund. Förvisso hade Syrien en del sociala förmåner men nog måste du väl medge att det rimligen bör ha varit och är en betydande skillnad mellan Sverige & Syriens sjukvårds-, skol- och välfärdssystem? Hon hade haft ett annat liv. Kanske hade hon trivts bättre i Mellanöstern- vad vet jag?

Blotta skillnaden i livsvillkor i Sverige och Syrien under hennes barn- och ungdomsår är helt klart tillräckligt stor för att Al Naher bör besinna sig och fundera över om Sverige var ett sådant fruktansvärt öde att hon förtjänar en officiell ursäkt av staten och/eller nationen. Är inte föräldrarna och deras val att ta sig hit en naturligare måltavla för hennes besvikelse än Sverige? Det här känns mer som något slags personligt trauma hos ledarskribenten än något annat.
Senast redigerad av NSO 2015-06-07 kl. 17:38.
Citera
2015-06-07, 17:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
... Al Naher bör besinna sig och fundera över om Sverige var ett sådant fruktansvärt öde att hon förtjänar en officiell ursäkt av staten och/eller nationen. Är inte föräldrarna och deras val att ta sig hit en naturligare måltavla för hennes besvikelse än Sverige? Det här känns mer som något slags personligt trauma hos ledarskribenten personligen än något annat.

Tror du verkligen, att arrogans (dryghet, övermod, högmod, förmätenhet, snorkig självsäkerhet, högdragenhet, översittarton, anspråksfullhet) oftast emanerar från ett personligt trauma?
Senast redigerad av Meiji 2015-06-07 kl. 17:42.
Citera
2015-06-07, 17:41
Medlem
Citat:
Är inte föräldrarna och deras val att ta sig hit en naturligare måltavla för hennes besvikelse än Sverige? Det här känns mer som något slags personligt trauma hos ledarskribenten personligen än något annat.

Detta håller jag med om. Och, som jag redan skrivit, behöver ingen bli svensk medborgare mot sin vilja. Hennes föräldrar borde kanske ha skrivit i sin ansökan om svenskt medborgarskap att de först vill få en ursäkt. Men det kanske inte är hennes föräldrar som vill få en ursäkt, utan det är bara hon som vill provocera?
Citera
2015-06-07, 17:43
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Tror du verkligen, att arrogans (dryghet, övermod, högmod, förmätenhet, snorkig självsäkerhet, högdragenhet, översittarton, anspråksfullhet) oftast emenerar från ett personligt trauma?

Eftersom artikeln inte håller ihop intellektuellt så kan det ju finnas andra förklaringar t.ex. någon slags trauma (färden hit, asylprocessen, identitetsproblem eller något helt annat). Det är i alla fall ett trevligare alternativ än att hon skulle drivas av illvilja- inte sant?

Jag vet inte vilka hennes bevekelsegrunder är men jag tycker att artikelns krav på en ursäkt är orimliga.
Senast redigerad av NSO 2015-06-07 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in