2015-06-05, 22:36
Medlem
Spelar det egentligen någon roll i vilken enhet som ens ansökan ligger i? Har inte alla handläggare ett visst krav på sig hur många ansökningar personen behöver handlägga per dag och fördelas inte ansökningarna jämt ut på de olika enheterna? Solna är ju stort, men har fler anställda än tex Boden. Men är inte arbetsbelastningen på ett ungefär lika?
Citera
2015-06-05, 22:44
Medlem
Jaaa!! vi har fått handläggare nu!!!! Efter 12,5 månaders väntan...

Hoppas det går snabbt nu, dom sa i alla fall att ansökan såg mycket bra ut

För två månader sen sa de att vi kanske skulle få en handläggare i höst och kunde räkna med 18 månaders väntetid. Känns inte som de har så bra koll, eller så hjälpte JO-anmälan och att ringa/maila dom.
Citera
2015-06-06, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokitiki
Jaaa!! vi har fått handläggare nu!!!! Efter 12,5 månaders väntan...

Hoppas det går snabbt nu, dom sa i alla fall att ansökan såg mycket bra ut

För två månader sen sa de att vi kanske skulle få en handläggare i höst och kunde räkna med 18 månaders väntetid. Känns inte som de har så bra koll, eller så hjälpte JO-anmälan och att ringa/maila dom.

Hej! Vad bra att ni äntligen har fått en handläggare efter en sådan lång väntan... Vilken enhet tillhör ni till? Och blev eran elektroniska ansökan utdragen och omgjord till pappersansökan? Sa de varför?
Lycka till! Hoppas ni får svar nästa vecka!
Citera
2015-06-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annisen85
Hej
Vi är kallade samtidigt till migrationsverket då vi är sambo tror jag. Han kom hit då han var tillsammans med en annan tjej och det tog slut och sedan blev vi tillsammans, som det kan bli ibland Jag hoppas att det går bra på intervjun. Det är ju äkta kärlek vi har och vi lever tillsammans.
Hej! Jaha det förklarar saken att intervjun kommer ske i Sverige då han bor här när är intervjun? Och vilken enhet? Hoppas det går bra! Ni bor ju redan ihop. När ansökte ni?
Förhållandet som han hade innan, kom han till Sverige med TUT genom henne? Och nu söker PUT eller förlängning AV TUT med dig? Min kompis är i samma sits dock är han och hans tjej inte sambos men diskuterar det och är lite rädda för avslag då hans flickvän kom till Sverige 2008 med tillfällig uppehållstillstånd pga sin dåvarande kille. De gjorde slut och sen träffade min kompis henne, och vill nu söka förlängning med med min kompis.

Lycka till!!
Citera
2015-06-06, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
Spelar det egentligen någon roll i vilken enhet som ens ansökan ligger i? Har inte alla handläggare ett visst krav på sig hur många ansökningar personen behöver handlägga per dag och fördelas inte ansökningarna jämt ut på de olika enheterna? Solna är ju stort, men har fler anställda än tex Boden. Men är inte arbetsbelastningen på ett ungefär lika?

Vissa säger att det inte spelar roll då de elektroniska ansökningar finns i samma datasystem som samtliga enheter har. Sen har man fördelat alla ärenden mellan enheter dock såsom jag förstått så finns det vissa ärenden som blir skickade till Västerås (och Boden om jag inte har fel) där verkar de sköta mycket tidigare asylutredningar men kan ha fel. Sen har ju de olika enheterna lite olika ärenden - så det kan ha en liten betydelse vart man hamnar. De som har sina ärenden i Solna säger de mer än 1 års väntan. Jag ringer min nuvarande enher Växjö och de säger 10 mån i deras enhet. Men sen säger de saker som man inte kan lita på.
Citera
2015-06-06, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSy-8880
Hej! Vad bra att ni äntligen har fått en handläggare efter en sådan lång väntan... Vilken enhet tillhör ni till? Och blev eran elektroniska ansökan utdragen och omgjord till pappersansökan? Sa de varför?
Lycka till! Hoppas ni får svar nästa vecka!

Först Solna enhet 1, sen flyttad till enhet 2.
Japp den blev ändrad från elektronisk ansökan, men ingen visste varför. De sa att sånt händer.
Tack så mycket Ja hoppas det.
Citera
2015-06-06, 09:02
Medlem
Citat:
Hej! Jaha det förklarar saken att intervjun kommer ske i Sverige då han bor här när är intervjun? Och vilken enhet? Hoppas det går bra! Ni bor ju redan ihop. När ansökte ni?
Förhållandet som han hade innan, kom han till Sverige med TUT genom henne? Och nu söker PUT eller förlängning AV TUT med dig? Min kompis är i samma sits dock är han och hans tjej inte sambos men diskuterar det och är lite rädda för avslag då hans flickvän kom till Sverige 2008 med tillfällig uppehållstillstånd pga sin dåvarande kille. De gjorde slut och sen träffade minv kompis henne, och vill nu söka förlängning med med min kompis.

Lycka till!!
Hej tack så mycket. Eftersom det är ett nytt förhållande måste han ansöka om nytt uppehållstillstånd, det räknas då inte som en förlängning varav den långa väntetiden. Hoppas så klart att han får permanent nu men är väl ingen självklarhet då vi inte riktigt levt tillsammans i två år, dock har han snart bott i landet i tre år. Hoppas Migrationsverket vill göra enkelt för sig så de slipper handlägga en till ansökan igen senare. Din kompis flickvän har ju varit i Sverige jätte länge?. Har hon inte redan uppehållstillstånd då? Eller vad gäller i hennes fall?
Senast redigerad av Annisen85 2015-06-06 kl. 09:26.
Citera
2015-06-06, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a

I en vanlig organisation så låter det rimligt.
MEN
Migrationsverket är ingen vanlig organisation
Citera
2015-06-06, 12:23
Medlem
Citat:
Vissa säger att det inte spelar roll då de elektroniska ansökningar finns i samma datasystem som samtliga enheter har. Sen har man fördelat alla ärenden mellan enheter dock såsom jag förstått så finns det vissa ärenden som blir skickade till Västerås (och Boden om jag inte har fel) där verkar de sköta mycket tidigare asylutredningar men kan ha fel. Sen har ju de olika enheterna lite olika ärenden - så det kan ha en liten betydelse vart man hamnar. De som har sina ärenden i Solna säger de mer än 1 års väntan. Jag ringer min nuvarande enher Växjö och de säger 10 mån i deras enhet. Men sen säger de saker som man inte kan lita på.

Idag fick jag svar på mitt mail från MIG och fick reda på att mitt ärende också ligger i Växjö. Har fått namn på min handläggare också. Vi ansökte 6 oktober. Om jag inte minns fel ansökte du också i oktober? Har du kanske varit i kontakt med enheten? Hur långt i arbetet har de kommit?

Må väl !
Citera
2015-06-06, 12:38
Medlem
Citat:

Det är INTE så att man blir skickad till speciella enheter (som tex Västerås) bara för att man har en tidigare asylansökan. När en handläggare öppnar ens ärende efter intervjun och anser att det behövs vidare utredning så kan man bli skickad till den enhet som ligger närmast er bostadsadress. Detta görs för att göra det lättare för att anknytningspersonen ska kunna komma på intervju om den handläggaren som får ärendet på dem nya enheten anser att det behövs. Västerås är en av de enheterna som tar in mestadels pappersansökningar och det är väl säkert oxå därför de är minst 2 månader efter i handläggningen än flera andra enheter. De om någon enhet behöver förstärkning i anknytningsärendena så hoppas verkligen de har anställt personal då de har ju inte ens börjat på ansökningar från 2014 än.
Citera
2015-06-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51
I en vanlig organisation så låter det rimligt.
MEN
Migrationsverket är ingen vanlig organisation
Jag gillar dina kommentarer. Jag har gett upp att argumentera mot migrationsverket får inga svar ingen respons. Men som buddist så tror jag på att de får ganska dålig karma, jag tror att deras egen personal kommer att drabbas på samma sätt, att möta en myndighet som bryter mot regler och lagar och låter dem vänta på obestämd tid och få idiotsvar enligt mall.
Citera
2015-06-06, 18:57
Medlem
Kan myndigheter ha karma??? ))))))))) Jag har arbetat som hög chef i flera statliga myndigheter, min erfarenhet är att stora myndigheter har svårt med att kommunicera med allmänheten eftersom du inte är säker på att politiker eller företrädare för politiker uppskattar när du uttalar dig. Därför är det framgångsrikt att vara försiktig när du uttalar dig.

Generellt upplever jag att myndigheten (MigV) saknar självförtroende så de törs inte införa radikala förbättringsförslag.

Själva politiken står jag helt bakom..........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in