2015-06-06, 10:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det är inte tacky att dricka det man tycker är gott. Tacky handlar om att vara ängslig/orolig för vad andra ska tycka. Är man bekväm med sig själv så är det inga problem att blanda whisky med hallonsaft om man nu så skulle vilja.

Ditt inlägg avslöjar bara hur skitnödig och orolig över hur du kommer att uppfattas du är.

Nu tror jag att vissa av er här har hittat på en egen definition av "tacky". Tacky betyder enligt t.ex. denna sida:

http://www.thefreedictionary.com/tacky

1. not tasteful or fashionable; dowdy: a tacky outfit.
2. in poor taste; vulgar; crass: tacky jokes.
3. of poor quality; cheaply made; shoddy: a tacky car.
4. shabby; seedy.

På svenska alltså sjabbig, smaklös, vulgär, av dålig kvalitet, nedgången, sliten, omodern, slarvig o.s.v..

Jag tror att det ord ni söker är "ängslig" eller "wannabe". För då stämmer det att det är viktigt att enbart dricka de drinkar som är moderna just nu, och enligt det recept som finns på matsidan i SvD.
Citera
2015-06-06, 10:47
Medlem
Autoziones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu tror jag att vissa av er här har hittat på en egen definition av "tacky". Tacky betyder enligt t.ex. denna sida:

http://www.thefreedictionary.com/tacky

1. not tasteful or fashionable; dowdy: a tacky outfit.
2. in poor taste; vulgar; crass: tacky jokes.
3. of poor quality; cheaply made; shoddy: a tacky car.
4. shabby; seedy.

På svenska alltså sjabbig, smaklös, vulgär, av dålig kvalitet, nedgången, sliten, omodern, slarvig o.s.v..

Jag tror att det ord ni söker är "ängslig" eller "wannabe". För då stämmer det att det är viktigt att enbart dricka de drinkar som är moderna just nu, och enligt det recept som finns på matsidan i SvD.
Exakt så. För en studie i hur någon är "tacky" skall man kolla in Weird Al Yankovics musikvideo med samma namn.
Citera
2015-06-06, 23:06
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ett appbeteende jag tycker är tacky är de som sitter på tunnelbanan och flippar med aktiekurvor och annat ekonomitjafs. Som om det spelade roll om de "sätter sig in i ekonomin" eller inte. Deras sketna roburfonder påverkas liksom inte och de kommer ändå inte att byta fonder. För mamma och pappa i Norrtäje har alltid haft sparbankens skitfonder.
Nu finns det ju dock de som har ett stort intresse för valutahandel. Samma grej som att sitta och bläddra igenom resultaten från alla fotbollsligor. Resultaten ändras inte hur mycket man än kollar.
Citera
2015-06-07, 08:54
Medlem
Har det blivit något jävla medelklassäckelfenomen att (oftast yngre) småbarnsföräldrar lämnar ungarna hos mommo och moffa och drar på hotellvistelse i grannkommun "ta en paus från barnen"? Inte någon enstaka händelse heller, utan flera gånger på bara ett par månader.

Hör det ofta på min arbetsplats och i mitt umgänge, och kan inte låta bli att rynka på näsan åt detta sviniga beteende. Vad fan skaffar man barn för om man nu är så ivrig att få slippa dem?
Citera
2015-06-07, 09:16
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Har det blivit något jävla medelklassäckelfenomen att (oftast yngre) småbarnsföräldrar lämnar ungarna hos mommo och moffa och drar på hotellvistelse i grannkommun "ta en paus från barnen"? Inte någon enstaka händelse heller, utan flera gånger på bara ett par månader.

Hör det ofta på min arbetsplats och i mitt umgänge, och kan inte låta bli att rynka på näsan åt detta sviniga beteende. Vad fan skaffar man barn för om man nu är så ivrig att få slippa dem?

Det har att göra med att folk idag är prestationscentrerade och vill ha ett perfekt liv på livets alla områden. Man vill vara vuxen och ha parmiddagar och barn, samtidigt ska man ha en konstant "romantik". Alltså vill man ha kvar känslan av "romantisk ungdom" även som nya föräldrar. Jag kan tänka mig att kvinnor väljer kejsarsnitt av den anledningen. Man vill vara "fräsch" och fitt, känna romantisk njutning, ha en tight fitta, hård kuk, vara ung och perfekt hela live.
Citera
2015-06-07, 10:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa

Om det verkligen är flera gånger i månaden, är det ju märkligt. Annars tror jag att det har räddat många äktenskap, att paren har kunnat komma ifrån barnen och komma ihåg varför de älskar varandra... i alla fall ibland. Bara en sådan sak som att kunna prata med varandra utan att något barn avbryter, och kunna älska ostört utan att vara rädd att något barn ska komma in.

Det är viktigt att båda föräldrarna får egen tid på var sitt håll, dessutom. Annars kan det till och med bli så, att man skiljer sig för att få vara ifred varannan vecka... att ha småbarn ÄR krävande, man vet inte hur jobbigt det är förrän man är där.
Citera
2015-06-07, 10:13
Medlem
Målningar och dekorationer på vardagsrumsväggen där det står "Carpe Diem" och "Fånga Dagen".
Citera
2015-06-07, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Målningar och dekorationer på vardagsrumsväggen där det står "Carpe Diem" och "Fånga Dagen".
Just det är väl nästan mer WT-varning? Baserat på hur många idioter som tatuerat in Carpe Diem på underarmarna så känns det som att det är samma klientel som skulle ha såna målningar och dekorationer.
Citera
2015-06-07, 11:00
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Detta uppfattar jag mer som underklass, det som här på flashback kallas WT.

Jag vet inte om jag tycker att min nästa observation är "tacky" men man ser stor skillnad på händerna. Jag som vuxit upp på ett mindre jordbruk och räknar mig som arbetarklass har grova valkiga arbetarnävar.

Medelklassen har händer som herrgårdsfröknar..
Citera
2015-06-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Just det är väl nästan mer WT-varning?

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Medelklassfenomen. Möjligt att det är mer undre medelklass än övre medeklass men sån inredning har jag sett bland par som tillsammans har en bra lön men usel smak bara. Även om man tjänar pengar och lever ett medeklassliv behöver det inte betyda att man förstår något om smak.
Citera
2015-06-07, 14:23
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Det finns faktiskt en del av medelklassen, sk tacky (smaklös) medelklass, som kör hårt på den där "carpe diem" eller "new york"-bokstäver på väggarna. Det är väl därför de är tacky. Det är en sorts svennig smak som finns både hos medelklassmänniskor utan smak och arbetarklass.

Du ser det i hemnet-annonser. Om det är "ljust och fräscht" och husen i alla fall kostar ett par 4-7 miljoner skulle jag påstå att det inte är typiskt WT-hem

Den svenniga "ljust och fräscht"-estetiken i ovarsamma händer som bara blir fel, ser ganska lika ut vare sig det är hos en gula blend-rökande sjuksyrra, eller en tacky mäklarbrud med lite högre inkomst. Den finns numer att köpa såväl på Rusta och Jysk eller chilli.se som dyrare varianter som ser ungefär lika fula ut.
Senast redigerad av swimp78 2015-06-07 kl. 14:26.
Citera
2015-06-07, 16:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Medelklassfenomen. Möjligt att det är mer undre medelklass än övre medeklass men sån inredning har jag sett bland par som tillsammans har en bra lön men usel smak bara. Även om man tjänar pengar och lever ett medeklassliv behöver det inte betyda att man förstår något om smak.

Jag trodde att väggorden var ute nu? Då skulle man ju kunna tänka sig att den ängsliga medelklassen (som jag föredrar att kalla dem eftersom "tacky" betyder något annat) har fattat det, och gått vidare till det som är inne för tillfället. Medan WT och Svensson inte fattat att det är ute, utan har kvar sina..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in