Citat:
Ursprungligen postat av
FrankAbagnale
Ja Satans yttersta mål är väl som du säger att bevisa att människan kan klara sig utan gud. Den frågan uppstod ju redan i edens lustgård och det var därför Satan "kastades" ner till jorden. Så ända sedan dess har satan fått större inflytande över människorna på jorden i ett försök att bevisa att vi inte behöver gud utan kan klara oss själva. Dock tror jag inte vi är så bra på att klara oss på egen hand. Det enda vi lyckats med är krig och kaos. Det står i bibeln att det skall gå en tid tills att denna fråga har blivit besvarad och inte kan ifrågasättas igen, då kommer gud att gripa in och ta bort all ondska. Så anledningen till att det är elände på jorden idag beror enligt biblen på att gud kände sig tvungen att motbevisa satans ifrågasättande mot honom.
Ja det är vad Jehovas Vittnen tror. Men man kan ju lätt konstatera att gud själv inte är mycket bättre på att skapa fred än vad människor är. Läs om alla historier i gamla testamentet där han ger de mest bisarra befallningarna till sitt folk. Han lät dom erövra, döda, & våldta andra folkslag på löpande band. Han är en massmördare utan dess like. Var i bibeln får vi läsa om satans onda gärningar? Ingenstans. Det enda jag kan komma på är när han utsatte job för prövningar, men det var mer eller mindre sanktionerat av gud.
Vad gäller edens trädgård så får jag en känsla av att gud blev rädd, "människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid." Så när människan väl blev som gud i det att hon fick kunskap om gott och ont, så förvisade han dom och gav dom en dödsdom. Hmm