2015-06-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Du är medveten om att satan knappt kan tillskrivas något ont i bibeln egentligen. Om man läser bibeln som om den vore en saga (vilket den är i mina ögon) så är Gud en hänsynslös tyrann och satan en modig antagonist som står upp för åsiktsfrihet och motsätter sig guds diktatur. Satan har fått oförtjänt dåligt rykte och är rent objektivt sätt en hjälte i sagan bibeln. Den du

Nä Satan får skit för betydligt mer än så i bibeln. Isåfall har du inte läst bibeln.
Citera
2015-06-06, 16:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag är helt säker på att jag tolkat det rätt,

Naturligvis. Din tolkningsmetodologi är ju konstruerat till att efterrationalisera dine predeterminerade "konklusioner".

Citat:
Om din läkare säger att du måste avhålla dig från alkohol för att du inte ska få alkoholrelaterade sjukdomar, följer du din läkares inrådan om du istället för att föra in alkohol genom munnen då för in det i venerna direkt?

Falsk analogi.
Citera
2015-06-06, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Naturligvis. Din tolkningsmetodologi är ju konstruerat till att efterrationalisera dine predeterminerade "konklusioner".

Falsk analogi.

Ja analogin med alkohol håller inte alls eftersom i båda fallen har du samma syfte med det du gör, nämligen att bli alkoholpåverkad. Att käka blod bara för att eller att ta en blodtransfusion för att inte dö är två helt olika saker i min mening.
Citera
2015-06-06, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrankAbagnale
Nä Satan får skit för betydligt mer än så i bibeln. Isåfall har du inte läst bibeln.

Det jag menade var att om man jämför gud och satan så är gud helt klart the bad guy. Vad har satan gjort förutom att uppmuntra människor att inte lyda gud? Satan är hjälten eftersom han vågar sätta sig emot en massmördande, blodtörstig bipolär tyrann. Och gud svartmålar honom för att han gör det, ungefär som riktiga diktaturer gör.
Citera
2015-06-06, 16:32
Medlem
Citat:
Här ser man din fördomsfullhet, Jehovas vittnen tror inte på helvetet, vi tror som ateisterna att när man dör så existerar man inte längre, men att man kan få återuppståndelse i en ny ordning där Gud styr, inte människor.

Du har tydligen inte kollat på videorna jag länkat, dom visar att det finns komplikationer med blodtransfusion, det är inte alltid som blodtransfusioner räddar liv.

Det finns nog ingen 4-åring som tänker som du menar, möjligtvis någon som är äldre, men det är inte JV:s avsikt att skrämma upp någon, lika lite som att ateister skrämmer upp sina barn med döden.

Döden är bara en verklighet som människan måste hantera.

Ska du säga som inte läser mina länkar. Jag kollar dessutom aldrig på videos som folk länkar.

Dessutom var det helt irrelevant exakt vad den religiösa konsekvensen (enligt jehovas vittnen) blir av en blodtransfusion. Du svarade aldrig på min fråga.

Nej, barn har inte samma uppfattning och förståelse för liv och död som vuxna. Men det betyder inte att de vill dö eller inte kan känna dödsångest. Dessutom har alla levande varelser en naturlig strävan efter överlevnad.
Citera
2015-06-06, 16:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Falsk analogi.

Citat:
Ja analogin med alkohol håller inte alls eftersom i båda fallen har du samma syfte med det du gör, nämligen att bli alkoholpåverkad. Att käka blod bara för att eller att ta en blodtransfusion för att inte dö är två helt olika saker i min mening.

Förtydligande: Jag syftade med "falsk analogi" egentligen till en jämförelse mellan bibel och medicin.
Citera
2015-06-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det jag menade var att om man jämför gud och satan så är gud helt klart the bad guy. Vad har satan gjort förutom att uppmuntra människor att inte lyda gud? Satan är hjälten eftersom han vågar sätta sig emot en massmördande, blodtörstig bipolär tyrann. Och gud svartmålar honom för att han gör det, ungefär som riktiga diktaturer gör.

Ja Satans yttersta mål är väl som du säger att bevisa att människan kan klara sig utan gud. Den frågan uppstod ju redan i edens lustgård och det var därför Satan "kastades" ner till jorden. Så ända sedan dess har satan fått större inflytande över människorna på jorden i ett försök att bevisa att vi inte behöver gud utan kan klara oss själva. Dock tror jag inte vi är så bra på att klara oss på egen hand. Det enda vi lyckats med är krig och kaos. Det står i bibeln att det skall gå en tid tills att denna fråga har blivit besvarad och inte kan ifrågasättas igen, då kommer gud att gripa in och ta bort all ondska. Så anledningen till att det är elände på jorden idag beror enligt biblen på att gud kände sig tvungen att motbevisa satans ifrågasättande mot honom.
Citera
2015-06-06, 16:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja Satans yttersta mål är väl som du säger att bevisa att människan kan klara sig utan gud.

Ja, det är ju vad populistisk bibeltolkning säger. Skulle vara trevligt att till en omväxling läsa lite mer seriösa tolkninger.
Citera
2015-06-06, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ja Satans yttersta mål är väl som du säger att bevisa att människan kan klara sig utan gud. Den frågan uppstod ju redan i edens lustgård och det var därför Satan "kastades" ner till jorden. Så ända sedan dess har satan fått större inflytande över människorna på jorden i ett försök att bevisa att vi inte behöver gud utan kan klara oss själva. Dock tror jag inte vi är så bra på att klara oss på egen hand. Det enda vi lyckats med är krig och kaos. Det står i bibeln att det skall gå en tid tills att denna fråga har blivit besvarad och inte kan ifrågasättas igen, då kommer gud att gripa in och ta bort all ondska. Så anledningen till att det är elände på jorden idag beror enligt biblen på att gud kände sig tvungen att motbevisa satans ifrågasättande mot honom.

Ja det är vad Jehovas Vittnen tror. Men man kan ju lätt konstatera att gud själv inte är mycket bättre på att skapa fred än vad människor är. Läs om alla historier i gamla testamentet där han ger de mest bisarra befallningarna till sitt folk. Han lät dom erövra, döda, & våldta andra folkslag på löpande band. Han är en massmördare utan dess like. Var i bibeln får vi läsa om satans onda gärningar? Ingenstans. Det enda jag kan komma på är när han utsatte job för prövningar, men det var mer eller mindre sanktionerat av gud.

Vad gäller edens trädgård så får jag en känsla av att gud blev rädd, "människan har blivit som en av oss, med kunskap om gott och ont. Nu får hon inte plocka och äta också av livets träd, så att hon lever för alltid." Så när människan väl blev som gud i det att hon fick kunskap om gott och ont, så förvisade han dom och gav dom en dödsdom. Hmm
Senast redigerad av frusciantelo 2015-06-06 kl. 16:52.
Citera
2015-06-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ja, det är ju vad populistisk bibeltolkning säger. Skulle vara trevligt att till en omväxling läsa lite mer seriösa tolkninger.

Vars hittar man en seriös tolkning då?
Citera
2015-06-06, 17:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vars hittar man en seriös tolkning då?

Du kunne ju t.ex. själv sträva efter att kunne producera en sån.
Citera
2015-06-06, 17:20
Medlem
Citat:
Nja fast allt som händer är inte Guds vilja enligt mig. Mycket av det onda som händer är Satans och hans demoners vilja, men även människors vilja.

Okidoki, men Satan är inte särskilt närvarande i GT. Satans främsta "merit" är kanske att han tilläts göra det svårt för Job.

I GT är det Gud som bestämmer vem som ska leva och vem som ska gå under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in