2015-06-06, 15:51
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Har namnet på den andre killen som gapade mest, kommit fram? Är det han som heter Luis? Jag tycker att han lät som någon som var hög på amfetamin när han upprepade gånger skrek: "Vill du behålla dit jobb".
Det finns en del som tyder på att det inte är han som heter L*is, och isåfall vet vi inte vad han heter.
Citera
2015-06-06, 15:57
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Västtrafik påstår i första nyheten att föraren gjorde fel och transdev skriver i andra nyheten att föraren var på väg till sin depå.

1. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/busschaufforer-ska-betala
Både Transdev och Västtrafik tar avstånd ifrån behandlingen av bussföraren, men rent formellt vidhåller alltså Västtrafik att han gjort fel.

– Resor till och från arbetsplatsen räknas inte som arbetstid och då får man inte åka gratis. Däremot går det bra att efter sista passet resa tillbaka till depån där man har sin bil parkerad eller liknande, uppger presstjänsten.

2. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/upprorda-kanslor-efter-misshandeln
De får åka när de är i tjänst och den här föraren var på väg tillbaka till bussdepån och därmed var han i tjänst, säger Eva Tiséus, marknadschef på Transdev

Det enda som stämmer är att båda överens om att föraren får åka till sin depå efter avslutat pass.

Det första "kursiva" är vad läsarna uppfattar att Västtrafik påstår, för att journalisten har skrivit det, och påstår att Västtrafik har sagt det.

1) Det första "fetade" har journalisten skrivit, och han har inte förstått vad presstjänsten har svarat honom samma dag (i det viktiga andra fetade).

2) 2 dgr senare rättar journalisten till sin missuppfattning. Inte konstigt att han missförstått det som inte ens kontrollanterna begrep.
Citera
2015-06-06, 15:57
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Den blonda kontrollanten, flickan som bara gjorde sitt jobb. Är hon sjukskriven nu eller jobbar hon fortfarande men med andra arbetsuppgifter?
Citera
2015-06-06, 16:00
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Den blonda kontrollanten, flickan som bara gjorde sitt jobb. Är hon sjukskriven nu eller jobbar hon fortfarande men med andra arbetsuppgifter?

Vem? Du menar hon som blev biten i handen? Hon som sa "varför bet du mig för?". Förmodligen funderar hon på varför lögnen blev synad.
Citera
2015-06-06, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vem? Du menar hon som blev biten i handen? Hon som sa "varför bet du mig för?". Förmodligen funderar hon på varför lögnen blev synad.

Vi vet inte om det är en lögn eller inte, först måste filmen från bussens kamera släppas. Jag tror knappast det är lätt för vittnen att se om hon blev biten om det gick snabbt.

Hon dokumenterade säkert skadan också.
Citera
2015-06-06, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det finns en del som tyder på att det inte är han som heter L*is, och isåfall vet vi inte vad han heter.
Ja, du har rätt. Han ser inte sydamerikansk ut. Men det låter lite konstigt att hans namn inte kommit fram ännu. Det var han som skämde ut sig mest?
Senast redigerad av matematiker 2015-06-06 kl. 16:48.
Citera
2015-06-06, 16:07
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8332
Utfallet är standard när det blåser i media, vad har Västtrafik att tjäna på att försvara G4S? Inget. Finns fler som vill ha det kontraktet, till samma pris.
Vet inte vad du har för erfarenhet av kontraktsskrivande. Självfallet är det förenat med ett avsevärt skadestånd om Västtrafik på ett felaktigt sätt avslutar avtalet i förtid.

Det är knappast något som man gör föra att skydda röven. Du får nog tugga i dig att avtalet avslutades pga kontrollanternas agerande. Troligen har ett antal incidenter inträfatt tidigare vilket anagligen gjorde att den här händelsen var det som fickk bägaren att rinna över.
Men tycker du verkligen att agerandet tyder på att G4S personalen gav intryck av att arbeta icke-konfronatoriskt ?
Citera
2015-06-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vet inte vad du har för erfarenhet av kontraktsskrivande. Självfallet är det förenat med ett avsevärt skadestånd om Västtrafik på ett felaktigt sätt avslutar avtalet i förtid.

Det är knappast något som man gör föra att skydda röven. Du får nog tugga i dig att avtalet avslutades pga kontrollanternas agerande. Troligen har ett antal incidenter inträfatt tidigare vilket anagligen gjorde att den här händelsen var det som fickk bägaren att rinna över.
Men tycker du verkligen att agerandet tyder på att G4S personalen gav intryck av att arbeta icke-konfronatoriskt ?

VästTrafik kan säga hur mycket de vill att kontraktet är avslutat men det tror jag inte det är utan det kommer väl följa en juridisk process först innan det kan avslutas på riktigt, får väl se hur det går.

Jag är absolut beredd på att hålla med att de agerade på ett sätt som inte VästTrafik gillade men sen om det var ett felaktigt agerande eller inte får filmen avslöja.

Är det inte samma sak som om du jobbade på ICA och det kommer in en rånare, rånare drar pistol mot dig, du ger dig på han och ni börjar brottas nere på marken, du kommer över pistolen och skjuter honom; Det här kommer inte ICA att gilla men rent juridiskt är du säker. Skulle man få behålla jobbet efter det?
Citera
2015-06-06, 16:13
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambovic
Vart skrev jag att det är lagligt att bruka våld mot någon som bara sitter rätt upp och ned?

Lägg ner med dina personangrepp är du snäll.

Du tar för givet att busschauffören är helt oskyldig, du gör därmed ett misstag. I det här fallet måste vi invänta vad polisen ser på övervakningsfilmerna från bussen innan vi kan vara säkra på vad som hänt.

Var någonstans kan du se att bussföraren brukar våld?

Bussföraren är oskyldig. Kan varenda en se.
Citera
2015-06-06, 16:14
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copybird
Jag kanske missat någon videosekvens men vad är det för våld du syftar på kontrollanterna använder sig av?

Det jag ser i videon är ett antal personer som håller fast en man på marken dom beläggs med handfängsel. När vi inte vet upprinnelsen så är det svårt att avgöra vad de får göra och ej. Väktaren får vid behov belägga en person med handfängsel och jag utgår från att det är väktaren som gör det.

De knuffade honom av bussen. Det är oförsvaligt våld.
Citera
2015-06-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Var någonstans kan du se att bussföraren brukar våld?

Det kan vi inte se, och det är därför vi ska vänta på bevismaterial.
Citera
2015-06-06, 16:15
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot

Hur kan hon "bara gjort sitt jobb" ? När en grundläggande instruktion är att inte vara konfrontatorisk. Hon är antagligen den person som har huvudansvar för att hennes arbetsgivare blivit av med uppdraget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in