2015-06-04, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Yea, sen finns det här typen av sliskiga små ormar med kluvna tungor som dras dit som något slags impotent sätt att få makt över andra genom att intala både sig själva och andra de hjälper dem - för att de satt sig på så höga hästar de inte behagar kliva ner på marken och se sin egen tattighet.

Den typen av äckliga små män som kryssar runt på forum på internet och försöker upprätthålla någon bild av sig själva som outtalat intelligenta och intellektuella som något taffligt uttryck för ett kuvat ego de inte klarar av att uttrycka på annat sätt iom mamsen kastrerade dem när de var små.

Ett kuvat ego som dresserats till att underkasta sig och identifiera sig med vad nu för slaga organisation eller person som verkar auktoritär, då gäller det att snabbt kasta sig dit och slänga ur sig någon kluven ursäkt för deras beteende.

Precis som mamma lärt en. Hahahaha
Vem/vilka pratar du om? Kan du vara mer specifik?
Citera
2015-06-04, 21:55
Medlem
Virre217s avatar
Jag kan ju tillägga att även om de har varit långt ifrån perfekta så har jag haft något bättre erfarenheter av psykologer.
Vet inte ifall det beror på att de spenderar avsevärt mer tid med en patient och får lite mer på fötterna, eller om de kanske är mer ödmjuka att inte så självsäkert trycka ner diagnoser på lösa boliner som jag sett psykiatriker göra.
Citera
2015-06-04, 23:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Nej, vårdpersonal är inte "fiender". Personligen så har jag blivit opererad och det gick jävligt bra tillslut efter några komplikationer. Det sista som du påstår är mest en gammal myt.
Det är givetvis ingen myt, jag vet, för jag är i branschen.
Citera
2015-06-05, 01:04
Medlem
Yosoytus avatar
Nej det är ingen myt. Psykisk sjukdom har ofta sin grund i självhat och självförnekelse samt medföljande maktlöset. Detta hat projiceras då lätt på läkaren och ibland skylls t.o.m. läkaren för att vara orsaken till lidandet.

Sen kan jag hålla med om att kunskapen om psykisk sjukdom är närmast noll. Men det är ju inte läkarnas fel. Kan man skylla en 1800-tals person för att han är dålig på datorprogrammering?

Kort sagt är psykisk sjukdom en andlig sådan och ande existerar inte i den materiella vetenskapen. Inte underligt att de famlar i blindo och enbart kan erbjuda piller som dämpar symptomen tillfälligt.

Men att arbeta under dessa villkor kräver mer än att t.ex. vara kirurg som är en slags snickare med hammare och spik. De främsta inom psykiatrin är nog de främsta inom hela läkarkåren.
Citera
2015-06-05, 02:46
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jaha, så du är i "branschen". Är du själv psykiatriker? Som om det skulle vara ett argument för att det inte är en myt. Liksom som du påstår att det inte är en myt har andra inom "branschen" påstått att det är en myt. Varför är det bara psykologer som är där för att dom "mår dåligt själva" och inte psykiatrikerna som du höjer till skyarna?
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2015-06-05 kl. 02:49.
Citera
2015-06-05, 03:11
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosoytu
Nej det är ingen myt. Psykisk sjukdom har ofta sin grund i självhat och självförnekelse samt medföljande maktlöset. Detta hat projiceras då lätt på läkaren och ibland skylls t.o.m. läkaren för att vara orsaken till lidandet.

Sen kan jag hålla med om att kunskapen om psykisk sjukdom är närmast noll. Men det är ju inte läkarnas fel. Kan man skylla en 1800-tals person för att han är dålig på datorprogrammering?

Kort sagt är psykisk sjukdom en andlig sådan och ande existerar inte i den materiella vetenskapen. Inte underligt att de famlar i blindo och enbart kan erbjuda piller som dämpar symptomen tillfälligt.

Men att arbeta under dessa villkor kräver mer än att t.ex. vara kirurg som är en slags snickare med hammare och spik. De främsta inom psykiatrin är nog de främsta inom hela läkarkåren.
Snälla... Så du påstår att psykiatriker nog är dom "främsta inom läkarkåren". Går man till en psykiatriker så påstår personen en sak. Går man till en annan så påstår den personen saker som går stick i stäv med den första psykiatrikern. Dom påstår en massa saker som senare inte visar sig vara korrekt. Och, jo. Psykiatriker orsakar en väldigt massa lidande för väldigt många personer. Det har inget med projicering (Populärt buzzword) att göra. Det är fakta för många.

"De främsta inom psykiatrin är nog de främsta inom hela läkarkåren." Dom främsta är inte ens ense med varandra utan dom tycker olika. Igår tycker dom en sak. idag en annan sak. Imorgon har något nytt kommit på modet. Dom påstår att dom hjälper och framstår sig som kunniga. Säger väl sig självt att något som inte ens begriper sig på vad dom egentligen sysslar med och famlar i mörkret får dåliga resultat.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2015-06-05 kl. 03:20.
Citera
2015-06-05, 04:22
Medlem
Yosoytus avatar
Du hakar upp dig på min sista mening men kommenterar inget annat.

Anledningen att de famlar i mörkret är ju att de inte har någon vetenskap att stödja sig på. Vetenskapen här är så pass ung att den närmast kan kallas ofödd. Liknelsen med programmering var olycklig. Det är just maskiner som människor inte är. Vetenskapen har blivit genialisk i hanterandet av maskiner men inför livet står den ännu som ett stort frågetecken. Är det psykiatrikerns fel att mänskligheten inte är längre kommen?

Men om man då efter sin läkarutbildning ändå väljer att göra sitt bästa för att hjälpa dem med psykiskt lidande, om man väljer bort enklare specialiteter med mer prestige för att sätta sig i en situation där man ofta som bäst kan lindra och trösta och mycket sällan bota. En situation där patienterna ibland hatar dig. Är inte det en slags kärleksfull uppoffring? Något som borde förtjäna åtminstone samma respekt som andra specialiteter?
Citera
2015-06-05, 11:11
Medlem
Psykiatrin är en sjuk bransch. Problemet är att psykiatrin inte lämnat medeltiden som resten av medicinbranschen gjort.

KIRURGISK MOTTAGNING
Dr: God dag herr jonsson! Vad kan jag hjälpa dig med idag?
Pat: Jo, jag ramlade igår och nu har jag ont i benet och tror att jag brutit benet.
Dr: Sätt dig på britsen så undersöker jag dig.
...
Dr: Enligt min bedömning är benet faktiskt brutet så som du också misstänkte och behöver opereras och gipsas. Vi kan erbjuda dig två olika sorters operationer som i slutändan torde ha samma resultat, tillfrisknande. Jag kan berätta för dig om de två olika sorterna, för- och nackdelar med båda, och så kan du fundera på saken och välja.
....
Pat: Jag tror jag väljer alternativ nr2. Det låter som den passar mig bättre.
Dr: Ok. Vi bokar upp dig för operation och gipsning samt ett uppföljningsbesök om två veckor här hos mig. Här har du numret till mottagningen om du får några frågor under tiden.

PSYKIATRISK MOTTAGNING
Dr: God dag. Hur mår du?
Pat: Jag mår inte så bra. Jag hör röster och..
Dr: Det är en psykos. Här har du recept. Ta tabletterna morgon och kväll och kom tillbaka om tre månader.
Pat: Men oj, vad är en psykos? Hur påverkar det..
Dr: Fråga inte så mycket.
Pat: Men vad är det för tabletter jag ska äta. Är de starka?
Dr: Sluta fråga. Du behöver inte veta vilka tabletter du ska äta för resten av ditt liv. Det viktigaste är att jag vet. Så så, ut jag har bråttom till nästa patient.
Pat: Men hur får jag kontakt med er om jag blir sämre?
Dr: Kontakta inte oss. Vi kontaktar dig. NÄSTA!
Citera
2015-06-05, 11:34
Medlem
NormaJeans avatar
Min förstörde mig fysiskt men kanske räddade mig psykiskt men det är inget skäl till att jag idag föraktar "dom". Alla är ju inte så men många verkar utnyttja deras makt som oslagbar för att skriva ut så mycket medicin som möjligt, det är i alla fall fakta.
Citera
2015-06-05, 11:45
Bannlyst
Citat:
Många med psykiska problem ser ju all vårdpersonal som någon slags fiender. Men så är sällan fallet. De psykiatriker jag känner är professionella & seriösa. Däremot finns det ju en del andra, både psykologer & andra mer eller mindre påhittade terapeuter som valt yrket för att dom inte själv mår så bra psykiskt. Det blir sällan bra.

Men har du varit patient hos dessa psykiatriker? Det är nämligen den stora skillnaden. Om du är en "normal" person som känner en psykiatriker privat blir du förstås inte alls behandlad som en psykpatient blir. Det finns enstaka bra psykiatriker, men majoriteten som man som patient träffar är så totalt värdelösa att en totalt obildad människa upplockad från gatan troligen hade haft bättre verklighetskoll och kunnat stötta en bättre känslomässigt.
Citera
2015-06-05, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Snälla... Så du påstår att psykiatriker nog är dom "främsta inom läkarkåren". Går man till en psykiatriker så påstår personen en sak. Går man till en annan så påstår den personen saker som går stick i stäv med den första psykiatrikern. Dom påstår en massa saker som senare inte visar sig vara korrekt. Och, jo. Psykiatriker orsakar en väldigt massa lidande för väldigt många personer. Det har inget med projicering (Populärt buzzword) att göra. Det är fakta för många.

"De främsta inom psykiatrin är nog de främsta inom hela läkarkåren." Dom främsta är inte ens ense med varandra utan dom tycker olika. Igår tycker dom en sak. idag en annan sak. Imorgon har något nytt kommit på modet. Dom påstår att dom hjälper och framstår sig som kunniga. Säger väl sig självt att något som inte ens begriper sig på vad dom egentligen sysslar med och famlar i mörkret får dåliga resultat.

Väldigt bra sammanfattning. De är inte ens ense med varandra utom när de ska hålla varandra om ryggen. Om det inte vore så att jag dels skulle outa mig själv och dels ändå inte skulle påverka den grupp "debattörer" som skiter i fakta, så skulle jag kunna ge ett par konkreta exempel som är som hämtade ur en mardröm men tyvärr helt sanna. Istället nöjer jag mig med att säga att psykiatrin är full av patienter som Thomas Quick/Sture Bergwall och att hans fall bara till slut har kommit fram i dagsljuset genom att det var så oerhört spektakulärt. Men ungefär som han har behandlats av psykiatrin behandlas de flesta patienter av psykiatrin.
Citera
2015-06-05, 11:57
Bannlyst
Citat:

OK, du jobbar inom vården, så du är opartisk gentemot dina kolleger? Överlag är det få gnälliga patienter och få skäl att gnälla inom den somatiska vården. De misstag som ändå görs där beror mycket mer på att politikerna har tagit pengar som skulle ha gått till vården för att finansiera Sveriges självmord genom massinvandring. Inom psykiatrin beror dock misstagen på att personalen själv överlag är dåliga människor och att läkarna är de allra sämsta bland dem.

Jag var nyligen intagen på sjukhus inom den somatiska vården och lyckades med argument tvinga mig till en mycket dyr undersökning akut. Hade jag istället gått till psykiatrin för en psykisk åkomma hade jag troligen fått Haldol, Cisordinol eller motsvarande i depotspruta och bältesläggning, fast jag inte var aggressiv utan bara verbalt påstridig.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-06-05 kl. 12:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in