2015-06-04, 23:50
  #421
Medlem
svenskbacks avatar
__________________
Senast redigerad av svenskback 2015-06-04 kl. 23:55.
Citera
2015-06-04, 23:56
  #422
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskback
Ja du har i detta fall fel, men är inte helt fel ute. Förr har rutinerna varit enligt det du beskriver. Efter alla farliga spicekombinationer kämpar de för att snabba på processen och besluten. Därför är denna substanser tillagda till klassningen den 9e. Dvs en komplettering till de redan utpekade substanserna.

"Regeringen har samtidigt fattat beslut om att ytterligare 16 substanser klassas som narkotika och 12 klassas som hälsofarlig vara. Beslutet gäller från och med måndag den 9 juni och omfattar de ämnen som Folkhälsomyndigheten föreslog för klassning i mars i år."

Spännande är dock att de kallar 9e maj* för en måndag. Så frågan är vad som gäller, måndag eller 9e maj...

*juni

Rätt aggressiv klassning, undrar om det fanns nån baktanke med att slänga in 28 substanser till bara några dagar före dagen D.
Citera
2015-06-05, 00:17
  #423
Medlem
svenskbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esant
*juni

Rätt aggressiv klassning, undrar om det fanns nån baktanke med att slänga in 28 substanser till bara några dagar före dagen D.


Menade såklart juni, 9 juni är en tisdag.

Däremot ska inget stå skrivet i sten, av texten att döma så är detta bara ett förslag tills nästa beslut. Det var bara en tillfällighet att nya förslagen lades fram vid senaste beslutet.

Men jag vet att de jobbar på att kunna göra på det vis jag förklarade. Jag kan varken säga bu eller bä om vad beslutet egentligen är. Mestadels för att deras texter är så luddiga! Inte speciellt lukrativt för shopparna men det kanske är baktanken.
Citera
2015-06-05, 00:26
  #424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RCBolaget
Hej!

Ursäkta att jag stör mitt i tråden men måste bara säga att enligt hur jag tolkar det så kommer 3-CMC inte att klassas den 9:e. Den enda som har hänt är att Folkhälsomyndigheten lagt fram förslag om att det ska bli klassat. Precis som dem gjorde i Mars med dem substanser som nu den 9:e blir klassade (se lista nedan).

När en klassning faktiskt blir aktuell för följande substanser:

http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2015/juni/23-nya-amnen-kan-klassas-som-narkotika-eller-halsofarlig-vara/

återstår att se men jag skulle räkna med December kanske.


Dem produkterna som det rör den 9:e kan ni hitta här:

http://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2015/mars/fler-amnen-foreslas-bli-klassade-som-narkotika-eller-halsofarlig-vara/


Om jag har fel så rätta mig gärna. Även vi återförsäljare behöver hjälp ibland.

Mvh,
RCBolaget - Din svenska leverantör av Research Chemicals, Forskningskemikalier.

Du har rätt.

De skriver att "Folkhälsomyndigheten föreslår till regeringen att ytterligare 9 ämnen klassificeras som narkotika och 14 ämnen som hälsofarlig vara" och därefter att "[r]egeringen har samtidigt fattat beslut om att ytterligare 16 substanser klassas som narkotika och 12 klassas som hälsofarlig vara. Beslutet gäller från och med måndag den 9 juni och omfattar de ämnen som Folkhälsomyndigheten föreslog för klassning i mars i år." [mina markeringar]

Baserat på det kan man dra slutsatsen att de menar att Folkhälsomyndigheten föreslår en klassning till, trots att regeringen alldeles nyligen har beslutat om att narkotika- och hälsofarligklassificera de övriga 28 substanserna den 9 juni.

Substanserna som föreslås att klassificeras i den senaste klassificeringsvågen - de 23 substanserna som berörs inkluderat 3-CMC - kommer alltså inte att klassificeras den 9 juni. Det är endast ett förslag som lagts fram av Folkhälsomyndigheten, vid sidan om att regeringen inte ens har hunnit klassificera den föregående gruppen av substanser.

Det är så som jag tolkar det i alla fall - varvid systemet fungerar likadant nu som alltid annars.

a) Folkhälsomyndigheten samlar in rapporter, fallbeskrivningar och information från olika myndigheter och landsting om olika substanser, samt bedriver översiktlig forskning för att bedöma risker med respektive substans. (Tre månader till flera år)

b) När Folkhälsomyndigheten har insamlat tillräckligt med underlag för en samling av substanser läggs ett förslag till regeringen kring huruvida dessa substanser ska klassificeras. (Några veckor till någon månad)

c) Regeringen tar ställning till Folkhälsomyndighetens förslag. Oftast innebär det här att substanserna som Folkhälsomyndigheten har föreslagits ska klassificeras, också gör det. (En till tre månader)

d) Ett beslut tas av regeringen utifrån förslaget. Beslutet meddelas sedan till offentligheten. (Sker inom samma tidsspann som föregående punkt, eftersom att meddelandet till offentligheten sker väldigt omgående efter att beslutat har tagits)

e) Klassificeringen av de substanser som åsyftas genomförs på ett specifikt datum.

Vi kan ta ett exempel med substans X.

Substans X skapar uppmärksamhet i det offentliga rummet, där sjukvård, polis och socialtjänst märker att den ställer till oreda. Substansen i fråga äntrade den svenska marknaden i januari 2010. Folkhälsomyndigheten samlar in information under februari till september samma år. I oktober föreslår Folkhälsomyndigheten för regeringen att substans X tillsammans med ett antal andra substanser ska klassificeras som narkotika. 2011, under januari månad, meddelar regeringen att de litar till Folkhälsomyndighetens förslag och meddelar också att substans X den 24 mars 2011 ska klassificeras som narkotika, tillsammans med de andra substanserna.

Fram till och med den 23 mars 2011 är substansen oreglerad och helt laglig - den 24 mars 2011 klockan 00.00 inträder lagen och SFS 1992:1554 (Förordning om kontroll av narkotika) inkluderar därmed substans X och de andra substanserna som följde med i den klassningen. Från och med 00.00 den 24 mars 2011 kan du alltså bli dömd för konsumtion, innehav, framställning, förvaring, överlåtelse, försäljning, transport och så vidare med hänvisning till SFS 1968:64 (Narkotikastrafflagen).

Vad beträffar 3-CMC och de övriga substanserna, som föreslagits alldeles häromdagen för klassning, kommer de således att vara oreglerade ett tag till, precis som i fallet med substans X och punktlistan jag beskriver en bit upp i inlägget. 3-CMC med flera har precis kommit in under punkt c.
__________________
Senast redigerad av Farenhigh 2015-06-05 kl. 00:40.
Citera
2015-06-05, 00:55
  #425
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskback
Menade såklart juni, 9 juni är en tisdag.

Däremot ska inget stå skrivet i sten, av texten att döma så är detta bara ett förslag tills nästa beslut. Det var bara en tillfällighet att nya förslagen lades fram vid senaste beslutet.

Men jag vet att de jobbar på att kunna göra på det vis jag förklarade. Jag kan varken säga bu eller bä om vad beslutet egentligen är. Mestadels för att deras texter är så luddiga! Inte speciellt lukrativt för shopparna men det kanske är baktanken.

Ja det kanske var förvirring som var målet och att de ville se vad det isåfall skulle leda till. "Ska shopparna dumpa förråden i ren panik eller bara fortsätta som vanligt utan oro?".

Jag tolkar det som att de 28 nya nu bara är förslag, precis som de flesta andra verkar göra.
Citera
2015-06-06, 12:39
  #426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Ja det kanske var förvirring som var målet och att de ville se vad det isåfall skulle leda till. "Ska shopparna dumpa förråden i ren panik eller bara fortsätta som vanligt utan oro?".

Jag tolkar det som att de 28 nya nu bara är förslag, precis som de flesta andra verkar göra.
De har formulerat sig bakvänt. Först skulle man ju skrivit vilka som blir klassade 9/6 och sedan vilka som läggs ut på förslag, nu blev det syftningsfel. Jag tror i ärlighetens namn inte att det var gjort för att skapa oro i leden, jag tror bara det handlar om väldigt dålig språkkunskap och textförfattning ..
Citera
2015-06-06, 22:55
  #427
Medlem
Rckemikaliers batch har gett mig redigt bra stunder. skön stim med lagom långt rus, det bästa är att jag inte fått någon avtändning alls och har kunnat sova 4h efter senaste dos. har dock inte rejsat...
Någon mer än mig som känner lite seritonin touch? jag får svettiga händer och svettas som fan samtidigt som jag mår som en kung utan att vara stissig.
Citera
2015-06-07, 03:11
  #428
Medlem
Sm0okeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shubree
Rckemikaliers batch har gett mig redigt bra stunder. skön stim med lagom långt rus, det bästa är att jag inte fått någon avtändning alls och har kunnat sova 4h efter senaste dos. har dock inte rejsat...
Någon mer än mig som känner lite seritonin touch? jag får svettiga händer och svettas som fan samtidigt som jag mår som en kung utan att vara stissig.

Vad menar du? 3CMC är en serotonerg substans så det är inte konstigt att du känner en serotonin touch?
Citera
2015-06-08, 14:32
  #429
Medlem
pmsls avatar
rckemikalier.se har öppnat butiken igen! beställde en 5:a 3-cmc dom har bra krut i dessa kristaller!
Citera
2015-06-08, 20:44
  #430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmsl
rckemikalier.se har öppnat butiken igen! beställde en 5:a 3-cmc dom har bra krut i dessa kristaller!

Ja dom verkar inte ha koll, eller så vart dom förvirrade som många andra av det nya förslaget till regeringen om klassificering. Finns nu även i en annan inrikes shop som är legit. PZ
Citera
2015-06-08, 21:13
  #431
Medlem
pmsls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pendejo4life
Ja dom verkar inte ha koll, eller så vart dom förvirrade som många andra av det nya förslaget till regeringen om klassificering. Finns nu även i en annan inrikes shop som är legit. PZ

Med det som skrevs så är det inte konstigt att det blir förvirrande man kunde lätt tolka det på 2 vis.

Lite för dyrt på den andra sidan men konkurens är bra
Citera
2015-06-08, 23:49
  #432
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
De har formulerat sig bakvänt. Först skulle man ju skrivit vilka som blir klassade 9/6 och sedan vilka som läggs ut på förslag, nu blev det syftningsfel. Jag tror i ärlighetens namn inte att det var gjort för att skapa oro i leden, jag tror bara det handlar om väldigt dålig språkkunskap och textförfattning ..

Ja svårt att säga om det bara är vi som är paranoida . De lyckades i alla fall skapa viss förvirring får man påstå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in