2015-05-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autoboten
Menar ni fasträntebevis? Eller sparkonto med inlåsning?

Sparkonto med inlåsning.
Citera
2015-05-28, 13:18
Medlem
Key.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Jag har faktiskt sålt av aktieinnehav som jag haft i många herrans år, redan.

Men så har jag kvar räntefonder som Stratega 10 och Stratega 100 som jag inte vet vad jag ska göra av. De påverkas ju också när börsen går ner. Funderar på fastränteplaceringar.
Min smärtgräns har gått, men va fan ska man i så fall göra av pengarna?

Citat:
Ursprungligen postat av laprikapaprika
Sparkonto med inlåsning.

Inlåsningen är nog inte så smart, du vill ju kunna komma åt pengarna när som i fall börsen eller bostadsmarknaden krashar och köpa in dig billigt igen t ex.

Finns inget konkret sätt att investera dem riskfritt på egentligen förutom att du aktivt söker efter vinstdrivande och samtidigt undervärderade bolag och diversifierar portföljen.

Att lägga allt på ett sparkonto med fria uttag med högsta räntan är inte heller så dåligt alternativ heller.

Låt i alla fall 20-30% av pengarna vara i fysiskt guld och silver oavsett hur du gör.

Ingen kan förutspå vad som kommer hända om 1-2 år med marknaden förutom de som styr den, men tills dess kan du alltid positionerna/hedga dig på olika sätt.
Senast redigerad av Key. 2015-05-28 kl. 13:21.
Citera
2015-05-29, 15:58
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Gissningsvis står världen på avgrundens rand igen någonstans om 2-4 år och då är det antagligen vist att gå in. Fram till dess tror jag det är klokt satsa på att ackumulera likvid och vara tacksam för även liten avkastning.
Jovisst, hmm. Det har många trott, många gånger. Och alla har haft fel. Det finns ingen avgrund. Jag kan lova att Stockholmsbörsen står högre om ett år än den gör nu. Empiriskt vetande slår det mesta. Välkommen tillbaka om ett år, det blir lite dyrare för dig att köpa in igen, men du är garanterat tillbaka...
Citera
2015-05-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jovisst, hmm. Det har många trott, många gånger. Och alla har haft fel. Det finns ingen avgrund. Jag kan lova att Stockholmsbörsen står högre om ett år än den gör nu. Empiriskt vetande slår det mesta. Välkommen tillbaka om ett år, det blir lite dyrare för dig att köpa in igen, men du är garanterat tillbaka...

Instämmer med min vän Tammer. Han är den som har haft flest rätt i det här forumet hittills.
Är förvånad över mängden domedagsprofeter i Sverige i stort. Många pessimister som oftast har fel.
Citera
2015-05-29, 17:06
Medlem
Fllimmers avatar
Tror ni att börsen kraschar snart? Den ekonomiska tillväxten är ju på topp nu så och det brukar ju inte fortsätta i evigheter...
Citera
2015-05-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fllimmer
Tror ni att börsen kraschar snart? Den ekonomiska tillväxten är ju på topp nu så och det brukar ju inte fortsätta i evigheter...

Tillväxten har ju tagit sig ditt nu. Kanske ska hålla det en stund.
Citera
2015-05-29, 17:35
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Jag tror faktiskt att du har rätt. Jag tror att börsen står högre nästa vår, vilket inte osannolikt är toppen för denna gång. Men jag är inte så övertygad om det att jag vill satsa så mycket egna pengar på det. Även förra svängen sålde jag ett år innan toppen, så mycket möjligt även denna gång. Förhoppningsvis har du rätt och förhoppningsvis säljer även du innan primärtrenden viker nedåt.
Citera
2015-05-29, 22:37
Medlem
Nu blir det åka av ...nedåt.
Citera
2015-05-30, 10:31
Medlem
knut_1s avatar
Var det inte någon som sa att man ska girig när alla andra är försiktiga och försiktig när alla andra är giriga?
Citera
2015-05-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Var det inte någon som sa att man ska girig när alla andra är försiktiga och försiktig när alla andra är giriga?

Låter som Warren?
Citera
2015-06-04, 10:42
Medlem
Håll i hatten, nu blir det åka av
Citera
2015-06-04, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Håll i hatten, nu blir det åka av

Då vaknar de skadeglada till liv efter några dagars tystnad och positiv uppgång på börsen.
Imorgon möts Grekland och ECB i en uppgörelse och vi har uppsida 1700 nästa vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in