2015-06-03, 21:50
Medlem
Orkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
En ganska konstig slutsats. Det säljs ju färre tidningar eftersom folk inte är intresserade av att läsa dem. Och det menar du har en positiv effekt på tidningsläsandet?

Jag kanske uttryckte mig luddigt. Jag menar att antalet läsare per exemplar ökar eftersom många ensamläsare försvinner ur statistiken.

Förut köpte jag ofta kvällstidningar som jag läste själv i mitt ensamhushåll. Nu läser jag bara kvällstidningar om jag stöter på dem på pizzerian, bussen etc. De tidningarna har fler läsare per exemplar än min ensamkonsumerade tidning.
Citera
2015-06-03, 22:14
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Jag tror faktiskt att räckvidden ökar i takt med att färre tidningar säljs. Helt enkelt därför att de tidningar som blir kvar är de som distribueras i sammanhang där de går från hand till hand. Till exempel pizzerior, lunchrum, flygplan etc.

Koncentrationen av "kollektiva" exemplar blir helt enkelt högre när färre och färre ensamläsare köper lösnummer. Men om siffrorna stämmer eller om de bara dragit en siffra ur arslet har jag ingen aning om.

I februari 2011 utgjorde fria och rabatterade ex ungefär 10% av upplagan. Idag är det 11%

Det är marginell skillnad och borde med råge kompenseras av att de kollektiva exemplaren borde vara mindre attraktiva. Folk har ju sina mobiler att peta på medan de väntar på pizzan, åker tåg osv.

Till detta kommer färre medlemmar i de hushåll som idag köper Aftonbladet.

Det är helt enkelt inte rimligt att tidningen skulle fått mer än en ytterligare läsare per exemplar.
Citera
2015-06-03, 22:24
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Jag kanske uttryckte mig luddigt. Jag menar att antalet läsare per exemplar ökar eftersom många ensamläsare försvinner ur statistiken.

Förut köpte jag ofta kvällstidningar som jag läste själv i mitt ensamhushåll. Nu läser jag bara kvällstidningar om jag stöter på dem på pizzerian, bussen etc. De tidningarna har fler läsare per exemplar än min ensamkonsumerade tidning.

Även om din tes stämmer så är det ju inte en förklaring på att läsandet ökar. Ett enkelt exempel:
100 kunder läser tidningen ensam = 100 läsare
100 kunder är pizzerior där 10 personer läser den = 1.000
Totalt 200 kunder med 1.100 läsare blir en räckvidd på 5,5 personer.

Nu slutar plötsligt alla "ensamläsare" köpa tidningen.
Siffrorna blir nu 100 kunder med 1.000 läsare, räckvidd 10.0

Räckvidden ökar, precis som du skriver, men läsandet och framförallt intäkten har gått ner
Citera
2015-06-03, 22:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Yxan börjar gå igen. 14 journalister ska bort på bemanningsföretaget Kompetens i Skåne, som ägs av Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Uppsägningarna motsvarar 51% av personalstyrkan.

http://www.journalisten.se/nyheter/kraftiga-besparingar-pa-kompetens-i-skane
Rör det sig kanske om de stackare som nu blir "synergieffekten" av samgåendet mellan HD & Sydsvenskan?
Citera
2015-06-03, 23:24
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Jag tror faktiskt att räckvidden ökar i takt med att färre tidningar säljs. Helt enkelt därför att de tidningar som blir kvar är de som distribueras i sammanhang där de går från hand till hand. Till exempel pizzerior, lunchrum, flygplan etc.

Angående räckvidden så brukar jag åka buss på västkusten rätt ofta mellan olika städer och när jag har klivit på tidigt på morgonen så brukar det finnas en stor hög Aftonbladet som ska räcka till de flesta passagerarna. Sent på eftermiddagen när jag beger mig hem så ligger ju de flesta tidningarna fortfarande kvar på olika sittplatser.

Är det typ sådan manipulation Aftonbladet sysslar med? Man räknar med att ge ut gratis tidningar till busspassagerare (antar att bussbolaget pröjsar för denna "lyx") och sedan så åker sagda buss x antal turer om dagen och man räknar med att av x antal passagerare så läser x antal människor tidningen under dagens gång?

Det är givetvis ren marknadsföring mot annonsörerna, precis som när Metro skröt om att deras tidning når flest 90-talister...
Citera
2015-06-04, 07:11
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
I februari 2011 utgjorde fria och rabatterade ex ungefär 10% av upplagan. Idag är det 11%

Det är marginell skillnad och borde med råge kompenseras av att de kollektiva exemplaren borde vara mindre attraktiva. Folk har ju sina mobiler att peta på medan de väntar på pizzan, åker tåg osv.

Till detta kommer färre medlemmar i de hushåll som idag köper Aftonbladet.

Det är helt enkelt inte rimligt att tidningen skulle fått mer än en ytterligare läsare per exemplar.

Vidare är det värt att poängtera att det tycks ha blivit en åldersförskjutning. De som konsumerar gammelmedia är i högre grad äldre, så räckvidden borde snarare gå ner då par i över medelåldern med utflugna barn, och pensionärer inte har särskilt stora hushåll.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rör det sig kanske om de stackare som nu blir "synergieffekten" av samgåendet mellan HD & Sydsvenskan?

Det har förstås varit planen hela tiden. Flytta över anställda till bemanningsföretag när sammanslagningen sker - så säger man: oroa er inte ni får ju ha jobbet kvar. Och så i nästa skede kapar man arbetsstyrkan rejält, vilket är oproblematiskt i ett bemanningsföretag.
Senast redigerad av El Capitano 2015-06-04 kl. 07:23.
Citera
2015-06-04, 08:21
Medlem
gubbroras avatar
Det är helt klar något skumt med Aftonbladets räckviddssiffror. Nu är i och för sig inte Orvestos syfte att mäta totalen av antalet läsare. Orvestos syfte är att hjälpa annonsörer att nå sin målgrupp. Det är oftast helt ointressant att nå alla för de flesta annonsörer. Orvesto mäter en hel massa om läsarna t.ex kön, ålder, inkomst, intressen, planerade inköp mm. Syftet med Orvesto är att ge annonsörer vägledning hur dom ska hitta "sin" målgrupp på de mest kostnadseffektiva sättet.

Var ska du annonsera för att nå ensamstående kvinnor 40+ med årsinkomst inkomst på mer än 400 000 som planerar att köpa en ny bil eller var ska du annonsera om du vill nå ett par på 60+ som vill resa utomlands. Med hjälp av Orvesto kan du få en vägledning hur du till lägsta kostnad når bäst i målgruppen. Eftersom det är en enkätundersökning med ett urval av svenska folket så är det naturligtvis ingen exakt vetenskap men det ger annonsörerna en vägledning. En vägledning som man inte har på nätet eller på TV eller radio.
Citera
2015-06-04, 18:28
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Stampen lägger ett sparpaket på 50 miljoner kronor.

"Stampen ska spara in på tryck, distribution, externa tjänster och vakanser och erbjuda avgångsvederlag. Hur många anställda som kan tänkas beröras är enligt Johanna Öberg i dagsläget osäkert."

http://www.journalisten.se/nyheter/stampen-ska-spara-50-miljoner-kronor

Beskedet har inte mottagits väl av Göteborgs-Posten.

"Hur är stämningen på redaktionen?
– Det är inte så glatt. Men vi är luttrade eftersom sparpaket verkar komma en gång per år. Men erbjudanden om frivilliga avgångar gör att det känns mindre tungt."

http://www.journalisten.se/nyheter/vi-kan-inte-bli-farre-pa-redaktionen

Anställda på de tidningar som ingår i Stampen Local Media kommer att erbjudas avgångsvederlag. Men erbjudandet gäller bara dem vars tjänster tidningarna inte behöver återbesätta.

"Enligt uppgifter till Journalisten ska 25 miljoner av de 50 sparas in på personal. De anställda får fram till den 12 augusti på sig att svara på om de är intresserade av att ta avgångsvederlag. Hur det är utformat är ännu inte klart."

http://www.journalisten.se/nyheter/stampens-anstallda-erbjuds-avgangsvederlag
Citera
2015-06-04, 18:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
På Sony Mobile fick man just två årslöner i avgångsvederlag. Gissningsvis blir det inte lika frikostigt på Stampen.
Citera
2015-06-04, 18:40
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
På Sony Mobile fick man just två årslöner i avgångsvederlag. Gissningsvis blir det inte lika frikostigt på Stampen.
Har ingen aning om vad som är ett bra avgångsvederlag, men vill minnas att man tidigare i tråden rapporterade att journalister på någon tidning (DN?) blev erbjudna 3 månadslöner i avgångsvederlag.
Citera
2015-06-04, 19:08
Medlem
Citat:
Två årslöner är ett riktigt bra erbjudande.
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Har ingen aning om vad som är ett bra avgångsvederlag, men vill minnas att man tidigare i tråden rapporterade att journalister på någon tidning (DN?) blev erbjudna 3 månadslöner i avgångsvederlag.
Tre månadslöner är däremot är ju vad man har enligt avtal. Typiskt DN att erbjuda skit till sina medarbetare. Alternativt blir man väl utmobbad istället.
Citera
2015-06-04, 19:16
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Två årslöner är ett riktigt bra erbjudande.

Tre månadslöner är däremot är ju vad man har enligt avtal. Typiskt DN att erbjuda skit till sina medarbetare. Alternativt blir man väl utmobbad istället.
Ja, det är ju egentligen inget avgångsvederlag utan mer att den anställde blir arbetsbefriad under uppsägningstiden mot att denne avsäger sig återanställningsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in