2015-06-03, 08:16
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Undrar varför de tror att affärsmodellen kommer fungera just för deras tidning, när alla rapporter säger att det är ett misstag?
Det är troligen för att de inom alla gammaltidningar lider av någon form av kollektiv grandios självbild. Det är just de som är viktigast för demokratin och just de som står för den banbrytande journalistiken som alla egentligen vill läsa. Att det misslyckas för alla andra är ju bara för att det inte är deras riktiga tidning.

Dessutom undrar jag om det inte är så att de själva till viss del går på lurendrejeriet med förändrade mätmetoder om upplaga vs. räckvidd och ständiga ryggdunkarartiklar om sig själva. De kanske på fullt allvar tror att det går bra nu och att det bara är andra som drabbas.

Säga vad man vill om SvD:s grepp med den vansinniga sajten. De är iallafall modiga och försöker någonting som inte alla misslyckats med tidigare.
Citera
2015-06-03, 08:35
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX

Säga vad man vill om SvD:s grepp med den vansinniga sajten. De är iallafall modiga och försöker någonting som inte alla misslyckats med tidigare.

Ordet modiga är nog inte det rätta i din mening. Dumdristiga?

Hur länge ger vi betaltjänsten? 6-9 månader?

Besökstappet lär märkas rätt fort, eller hur? Lär påverka annonsintäkterna snabbt.
Citera
2015-06-03, 08:48
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
De finns längre bak i tråden.

Är på mobil så kan inte länka, men titta igenom användaren Pungs inlägg. Han brukar rapportera om och analysera Aftonbladets månatliga räckviddssiffror.

Tack för ditt svar, vet att det är många i tråden som påstår detta om räckvidden men har sällan sett några belägg för den påstådda bluffen. Orvesto har under många år med rätta kritiserat för att snarare vara en undersökning av varumärkeskännedom än att ge en absolut sanning om hur många som läser tidningarna eller tidskrifter. Skälet att den finns är att ge annonsörerna en känsla för var man på bästa sätt hittar olika målgrupper för annonser.

Jag hittade den här jämförelsen mellan upplaga och räckvidd. Även om den är några år gammal så hittar jag ingen påtaglig förändring mellan upplageutveckling och räckvidd. Men jag välkomnar om någon har andra siffror. http://www.tns-sifo.se/media/477724/tnssifo_rackvidd_upplageutveckling-2004-2013.pdf
Citera
2015-06-03, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Tack för ditt svar, vet att det är många i tråden som påstår detta om räckvidden men har sällan sett några belägg för den påstådda bluffen. Orvesto har under många år med rätta kritiserat för att snarare vara en undersökning av varumärkeskännedom än att ge en absolut sanning om hur många som läser tidningarna eller tidskrifter. Skälet att den finns är att ge annonsörerna en känsla för var man på bästa sätt hittar olika målgrupper för annonser.

Jag hittade den här jämförelsen mellan upplaga och räckvidd. Även om den är några år gammal så hittar jag ingen påtaglig förändring mellan upplageutveckling och räckvidd. Men jag välkomnar om någon har andra siffror. http://www.tns-sifo.se/media/477724/tnssifo_rackvidd_upplageutveckling-2004-2013.pdf

Tack för info! Där ser man att räckvidden minskat mer än upplagan såväl i siffror som procentuellt för GP
Citera
2015-06-03, 12:54
Medlem
Den lokala Rustabutiken har nu slutat med både Ex o AB. Ungerfär 3000 tidningar var per år minskar därmed för AB o Expressen
Citera
2015-06-03, 13:44
Medlem
cavvemans avatar
Sydsvenskan slår på stort om nallebjörnar som sänts in som paket till Sydsvenskan i flera års tid.
Detta är en artikel som ej kommer från TT, så när de har eget material så letar de inte långt...
Är detta ännu en spik i kistan för sydsvenskan?

Källa: http://www.sydsvenskan.se/malmo/anonyma-paket-kommer-ett-par-ganger-om-aret/
Citera
2015-06-03, 13:48
Medlem
Krisande Stampen tvingas ge sig ut på marknaden för att finna nytt kapital trots att man redan sålt av en massa. Peter Hjörne riskerar att förlora majoritetsägandet. Info finns på Resume.se
Citera
2015-06-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenkeJansson
Den lokala Rustabutiken har nu slutat med både Ex o AB. Ungerfär 3000 tidningar var per år minskar därmed för AB o Expressen
Jag har aldrig hört talas om att Rusta skulle sälja tidningar, näsan lika otroligt som att det går 20 nummer varje dag på Rusta.
Citera
2015-06-03, 14:53
Medlem
gubbroras avatar
Bonniers fortsätter att dra ner, nu i Skåne. http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3912838.ece
Citera
2015-06-03, 16:00
Medlem
I Lidl-butiken stod en Metro-box vid utgången, dock tom på tidningar. Kan alla tidningar ha gått åt eller har Lidl slutat fylla på tidningar?

På lokala bilprovningen får man ställa bilen och anmäla sig i en mindre byggnad bredvid. Precis utanför dörren står också en Metro-box, noterade under mina 15-20 minuter på parkeringen att INGEN tog en tidning, många noterade knappt tidningslådan. Trots att du vet att du har några dryga minuters väntan i bilen vill du ändå inte ta en Metro att läsa under tiden.

I väntrummet bläddrade jag i ett ex som låg på bordet och hittar en "artikel" om nät-troll, med en lista hur man känner igen dem.
Citat:
8. De för ofta en kamp mot etablerade medier.
-Det är väldigt vanligt att man kan se resonemang där man för en ständig strid mot traditionella medier. Man försöker få det att framstå som att traditionella medier inte är någon man kan lita på, säger Brit Stakson.
https://www.anony.ws/image/DKzQ
Citera
2015-06-03, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
vet att det är många i tråden som påstår detta om räckvidden men har sällan sett några belägg för den påstådda bluffen.

Det är väl självklart att några "belägg" aldrig kommer att kunna presenteras? Vi kan bara konstatera att AB av någon anledning bestämt sig för att inte längre redovisa storleken på sin upplaga.

Det skulle kunna bero på den redaktionella ryggmärgsreflexen att mörka obehagliga fakta i känsliga ämnen, men att veta säkert är naturligtvis svårt. Det kan ju vara så att de har haft ett riktigt kanon-år, men inte vill framstå som skrytsamma och mörkar upplagan av den anledningen.

Det skulle förstås vara mycket lättare om media ville anförtro läsaren komplett information. Nu vill de inte det, och då får vi göra gissningar om anledningen till det. Det kommer alltid att gå att säga "du har inga belägg", eftersom media aktivt mörkar just den information som behövs för att åstadkomma de efterfrågade beläggen. Manipulationens mästare förnekar sig aldrig.
Senast redigerad av LasseHansson 2015-06-03 kl. 16:21.
Citera
2015-06-03, 16:57
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Det är väl självklart att några "belägg" aldrig kommer att kunna presenteras? Vi kan bara konstatera att AB av någon anledning bestämt sig för att inte längre redovisa storleken på sin upplaga.

Det skulle kunna bero på den redaktionella ryggmärgsreflexen att mörka obehagliga fakta i känsliga ämnen, men att veta säkert är naturligtvis svårt. Det kan ju vara så att de har haft ett riktigt kanon-år, men inte vill framstå som skrytsamma och mörkar upplagan av den anledningen.

Det skulle förstås vara mycket lättare om media ville anförtro läsaren komplett information. Nu vill de inte det, och då får vi göra gissningar om anledningen till det. Det kommer alltid att gå att säga "du har inga belägg", eftersom media aktivt mörkar just den information som behövs för att åstadkomma de efterfrågade beläggen. Manipulationens mästare förnekar sig aldrig.

Bara två kommentarer dels är svensk media betydligt mer än Aftonbladet dels bör du lärare dig att läsa, jag efterfrågar belägg för att räckvidden ökar kraftig relativt upplagan och du svara med gammal skåpmat om upplaga. Antingen vet du inte skillnaden på upplaga och räckvidd eller så är du dum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in