2015-06-03, 10:14
Medlem
Zabuzas avatar
Det är väl bara att låta dem göra diverse tester exempelvis motsvarighet till våra universitets tentamina för att verifiera deras utbildning? Är de så högutbildade som det sägs borde de inte ha några problem med det.
Citera
2015-06-03, 10:20
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BotniaOccidentalis
Nog finns det personer som ljuger om utbildningar och köper examina, det är vi i väst inte ensamma om att göra.

Det finns en stor skillnad mellan Sverige och Sandnegerland på den punkten. I Sverige finns det pajaser som köper examina från Fairfax University. Det är enkelt att upptäcka eftersom bara pajaser uppvisar examina från Fairfax University. I Syrien är det istället vanligt att de "vid behov" köper godkänt eller högre betyg i enskilda kurser från lärare på riktiga universitet. Det är mycket svårare att upptäcka en examen som innehåller vissa "köpta" delkurser. Antingen måste man låta dem göra om utbildningens ALLA examinationer när de kommer hit, eller så måste man "diskriminera" dem och vägra acceptera deras examina rakt över.

Tyvärr accepteras utbildningar från Sandnegerland alldeles för okritiskt i Sverige. Jag har stött på sandnegerläkare som saknat så fundamentala kunskaper i anatomi & fysiologi att jag är övertygad om att de inte har en komplett läkarutbildning i botten. Jag har också hört av andra läkare att de betvivlat sina sandnegerkollegors utbildning, men de verkar inte våga säga ifrån officiellt. Läkare är kanske det värsta exemplet just för de enorma konsekvenser det kan få, i synnerhet också som de arbetar individuellt och ingen dubbelkollar deras arbete i normalfallet.

Jag vet inte hur stor risk det är att t.ex. ha en falsk civilingenjör som gör hållfasthetsberäkningar på en bro. Brukar sådant dubbelkollas av andra ändå?
Citera
2015-06-03, 10:21
Medlem
rasbiologs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabuza
Det är väl bara att låta dem göra diverse tester exempelvis motsvarighet till våra universitets tentamina för att verifiera deras utbildning? Är de så högutbildade som det sägs borde de inte ha några problem med det.

Jo tjena. Rasistkortet kommer dras direkt.
Citera
2015-06-03, 10:22
Medlem
Cameltotems avatar
Syrier måste ju vara de bästa invandrarna som kommer från mellanöstern?
Iranier är också väldigt bra om inte bättre.
Citera
2015-06-03, 10:30
Medlem
Vindpinads avatar
Hur kan man veta vilken utbildning en papperslös flykting har? Eller är svenskar så satans naiva att dom tror på allt en papperslös säger?

Flykting via tolk: Hej Sverige, jag är ett ensamkommande flyktingbarn på 15 år som heter Ahmed. Jag kommer från Syrien trots min libyska dialekt. Jag är en utbildad läkare med många års erfarenhet. Alla dokument som styrker det jag säger föll överbord i medelhavet.

Migga: Men guuud så spännande och berikande! Vi behöver verkligen läkare i detta trista och gråa land. *Stämplar PUT i pappret*.
Citera
2015-06-03, 10:34
Medlem
Ydalirs avatar
Ledsen om det blir mycket statistik och inte helt jämförbara siffror, men detta är vad jag fått fram.

Av samtliga syrier i det så kallade etableringsuppdraget hade 2014 37 % någon slags utbildning efter gymnasium vilket är 10 %-enheter högre än jämfört med samtliga övriga inskrivna hos arbetsförmedlingen (SVT). Men av antalet hitkommande syrier med invandringsår mellan 2009 -2013 har enligt SCB 10 % en eftergymnasial utbildning lika med eller längre än 3 år.

Enligt SACO var ca 8 % av arbetskraften i landet arbetslösa eller deltog i arbetsmarknadsåtgärder 2013. För gruppen akademiker låg denna siffra på 4,7 %.

Medan arbetslösheten för svenskfödda akademiker fallit till en mycket låg nivå 2014 är läget det omvända för utrikes födda akademiker. Värst är situationen för akademiker födda i Afrika eller Asien. I dessa grupper var, i genomsnitt, mer än var femte akademiker arbetslös eller deltog i något arbetsmarknadsprogram med aktivitetsstöd under 2014 (20 %), vilket kan jämföras med 2,7 % för inrikes födda akademiker. För första gången är det nu numerärt sett fler utrikes än inrikes födda akademiker som är arbetslösa. Detta trots att de utrikes födda endast utgör en sjättedel av akademikerna i arbetskraften.

Bland svenskfödda akademiker minskade andelen arbetslösa eller i arbetsmarknadsprogram med 0,2 procentenheter till 2,7 % under 2014. Även bland akademiker födda i ett annat nordiskt land minskade den andelen under året och landade på 4 %. Bland akademiker födda utanför Norden är situationen helt annorlunda. I den gruppen ökade andelen som var arbetslösa eller deltog i något arbetsmarknadsprogram med ungefär 1 procentenhet till hela 15 % (SACO).

SVT uppger alltså att de syrier som kommer hit har en högre utbildning än arbetslösa i allmänhet här i landet. Det konstiga är att SVT gör denna självklara jämförelse. Det man förtiger är att arbetslösheten bland svenskfödda akademiker är mycket låg och i minskande. De finns alltså i ett begränsat antal inskrivna hos Arbetsförmedlingen.

Antalet hitkomna syrier som har längre eftergymnasial utbildning är betydligt lägre än bland svenskfödda i allmänhet.

Även om syrier inte särredovisas i SACO:s statistik så tillhör de den grupp med eftergymnasial utbildning för vilken arbetslösheten här i landet drastiskt ökar.

Och då är vi väl åter på ruta ett.

Det krävs krafttag för att även syrier med eftergymnasial utbildning ska få arbeten och etablera sig i landet. SVT:s artikel talar bara om utbildningsnivån utan att samtidigt ange att många av dessa tillhör den skara utbildade där arbetslösheten är hög och accelererande. En artikel som är sann, men förtiger problemen. Så typiskt i cyklopernas värld. Klarar Sverige inte att lösa denna arbetslöshet får vi svårigheter.
Citera
2015-06-03, 10:46
Medlem
AlfaQhards avatar
Problemet är att folk ljuger och säger att de är läkare i sina hemländer eftersom det inte finns någon dokumentation bevarad. Det är en guldgruva att komma till Sverige påstå vara akademiker, få bra betalda jobb, och leva I en lögn utsätta patienterna för en stor risk eftersom man inte får säga ifrån i rädsla för att bli kallad rasist.
Citera
2015-06-03, 10:47
Medlem
Zabuzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasbiolog
Jo tjena. Rasistkortet kommer dras direkt.

Säkerligen är det så, tror även att hungerstrejk och att vägra lämna bussar kan komma på tal, och säkerligen kommer vänsterfalangerna att gorma som aldrig förr. Detta skiter jag dock fullständigt i då jag exempelvis inte vill bli behandlad av en läkare med tvivelaktig utbildning från något obskyrt lärosäte i Syrien.
Citera
2015-06-03, 10:50
Avslutad
Vart tredje syrier är alltså en högpresterande kalsongturk? Min pension är räddad!
Citera
2015-06-03, 10:56
Avslutad
Jusek kör med samma "propaganda". I senaste numret räknade jag minst 4 artiklar/notiser om högutbildade invandrare och hur viktigt det var att deras kompetenser blev validerade. Hade jag inte vetat bättre hade jag skrivit till journalisten och ställt några kritiska frågor. Dock vill jag inte hamna i Researchgruppens register och bli stämplad som en näthatande nazistrasist. Därför avstod jag.
Citera
2015-06-03, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Problemet är att folk ljuger och säger att de är läkare i sina hemländer eftersom det inte finns någon dokumentation bevarad. Det är en guldgruva att komma till Sverige påstå vara akademiker, få bra betalda jobb, och leva I en lögn utsätta patienterna för en stor risk eftersom man inte får säga ifrån i rädsla för att bli kallad rasist.

Påstådda akademiker får inga välbetalda jobb. Även om valideringen är bristfällig så är det ändå en validering. Det är ju just därför vi har så många "universitetsutbildade" taxichaufförer och pizzabagare.
De får kanske jobb, men inte är de välbetalade.
Citera
2015-06-03, 10:59
Medlem
nygraddads avatar
Men vänta nu! Det är ett faktum att 90% av alla som kommer hit varken har pass eller andra dokument för att styrka sin identitet, hur fan säkerställer man då vilken utbildningsnivå dessa har? Det enda rimliga alternativet borde vara att de i många fall helt enkelt påstår att de har en utbildning...

Skulle inte förvåna mig alls i Sverige där PK-hjärntvättade naiva kärringar som tror livet är en Disneyfilm drar i trådarna. Sitter med hipsterbrillorna igenimmade av tårar från alla snyfthistorier med PUT-stämpeln glödande.

Jag gillar liknelsen någon lysande individ gjorde mellan Sverige och reklamen där bankrånarna maskerade som clowner möter den naiva kvinnan och blir insläppta. Jag ogillar att det är den typ av människor som de facto drar i trådarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in