2015-06-02, 09:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mims80
Jag är lite nyfiken eftersom du hela tiden repeterar samma sak, inte för att du har fel i det du säger! Det kommer ju inte några nya bevis.
Men om du nu bortser från att han blev friad i Hovrätten, tror du på fullaste allvar att han är oskyldig? Att han inte haft kontakt med Malin eller att han inte gått efter henne från sitt hem ut till E4an? Inte varit på brottsplatsen?
Man kan inte bortse från hovrätten, och vad jag tror har inget att göra med hans skuld eller oskuld.
Citera
2015-06-02, 09:48
Medlem
swimp78s avatar
Då kan vi lägga ner kriminalforumen om det enda vi ska göra här är likt papegojor upprepa domstolens beslut

Jag kan ju tycka åsikter har ett värde i en diskussion. Sen får man värdera olika källor. Flera poliser som jobbat med fallet och sett materialet som finns är övertygade om OW:s skuld. Leif GW har kallat fallet "polisiärt uppklarat" flera gånger. Majoriteten av oss lekmän som ser vilka fakta som finns känner oss också övertygade om OW:s skuld.

Det uttrycker vi här i diskussionsforumet. Vi tror att den udda killen med knulldockor, som bor i närheten av mordplatsen, som påstår sig vid mordtillfället knullat med en fantasitjej, som påstår sig fått minnesförlust och eldat upp blodiga klädesplagg, och som haft fiber från offret i sitt hem plus teckningar som liknar offrets fastbindning - vissa av oss kommer tro att han är skyldig även fortsättningsvis. Oavsett papegojan.
Citera
2015-06-02, 10:03
Medlem
Mims80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Man kan inte bortse från hovrätten, och vad jag tror har inget att göra med hans skuld eller oskuld.

Okej, så även om han nu skulle bevisas som skyldig fast det är preskriberat så är han oskyldig för att han Är friad i Hovrätten? Trodde du kunde se utanför boxen, men hade fel så ber om ursäkt!
Citera
2015-06-02, 10:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mims80
Okej, så även om han nu skulle bevisas som skyldig fast det är preskriberat så är han oskyldig för att han Är friad i Hovrätten? Trodde du kunde se utanför boxen, men hade fel så ber om ursäkt!
Jag har inte sagt att han är oskyldig för att han är friad i hovrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Då kan vi lägga ner kriminalforumen om det enda vi ska göra här är likt papegojor upprepa domstolens beslut

Jag kan ju tycka åsikter har ett värde i en diskussion. Sen får man värdera olika källor. Flera poliser som jobbat med fallet och sett materialet som finns är övertygade om OW:s skuld. Leif GW har kallat fallet "polisiärt uppklarat" flera gånger. Majoriteten av oss lekmän som ser vilka fakta som finns känner oss också övertygade om OW:s skuld.

Det uttrycker vi här i diskussionsforumet. Vi tror att den udda killen med knulldockor, som bor i närheten av mordplatsen, som påstår sig vid mordtillfället knullat med en fantasitjej, som påstår sig fått minnesförlust och eldat upp blodiga klädesplagg, och som haft fiber från offret i sitt hem plus teckningar som liknar offrets fastbindning - vissa av oss kommer tro att han är skyldig även fortsättningsvis. Oavsett papegojan.
Det är väl ändå bättre att upprepa sig än att ljuga? Du har inget belägg för någon majoritets åsikt. Det finns inget belägg för offrets fiber i OW:s hem. Det finns inget belägg för att OW bodde i närheten av mordplatsen.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-06-02 kl. 10:07.
Citera
2015-06-02, 17:11
Medlem
BlackDahlias avatar
Någon som kan länka FUP?
Citera
2015-06-02, 21:31
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackDahlia
Någon som kan länka FUP?

Det är nog en fördel om någon scannar in den först.
Citera
2015-06-03, 07:56
Medlem
Horemhebs avatar
Varifrån kommer missuppfattningen att OW inte längre kan dömas? Brottet (om det är mord) preskriberas 2021 (om en ung OW är gm). Att det krävs resning i målet är iofs ett ansenligt hinder.

99 domstolar av 100 hade fällt OW på den bevisning som förelåg. "Tvivel" på någons skuld går alltid att gräva fram. Det HR anför i sin friande dom tillhör kategorin icke rimliga sådana.
Citera
2015-06-03, 08:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horemheb
Varifrån kommer missuppfattningen att OW inte längre kan dömas? Brottet (om det är mord) preskriberas 2021 (om en ung OW är gm). Att det krävs resning i målet är iofs ett ansenligt hinder.

99 domstolar av 100 hade fällt OW på den bevisning som förelåg. "Tvivel" på någons skuld går alltid att gräva fram. Det HR anför i sin friande dom tillhör kategorin icke rimliga sådana.
Vad baserar du att det är en missuppfattning på?

allehanda.se: Friade mannen kan inte dömas för Malinmordet
Citat:
Preskriptionstiden för brott som begås av personer som inte hunnit fylla 21 år är 15 år. Den regeln gällde 1996, när Malin mördades i Husum, och den gäller fortfarande. Den nya lagen, som kom till den 1 juli 2010, har inte med det här att göra. Den gäller för personer som vid brottstillfället hunnit fylla 21 år.
Varifrån får du siffran 99 av 100?
Citera
2015-06-03, 10:02
Medlem
Horemhebs avatar
Citat:
Vad baserar du att det är en missuppfattning på?

allehanda.se: Friade mannen kan inte dömas för Malinmordet

Varifrån får du siffran 99 av 100?

Fan. Jag får ge mig om preskriptionen. Pinsamt med tanke på mitt yrke. Till mitt försvar så krävdes det ett HD-avgörande för att koppla samman straffrabatten för unga och preskriptionstiden.
Före 2008 kunde psykfall inte dömas till fängelse öht. Jag undrar hur ett psykmord begånget före 2008 skulle behandlas när det gäller preskriptionen..

99 av 100? Jag ger dig 2 alternativ;

1. Jag har lyckats hitta 99 identiska mordåtal och där fälldes den åtalade i samtliga fall.
2. Jag har verkat som advokat och domare och med den erfarenheten kommer jag fram till att HRs friande dom är helt absurd. Idioti förklädd i övernitisk juridisk teori. Sen klämde jag till med "99 av 100" för att verkligen visa vad jag tyckte om HRs friande dom.

Välj själv.
Citera
2015-06-03, 10:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Fan. Jag får ge mig om preskriptionen. Pinsamt med tanke på mitt yrke. Till mitt försvar så krävdes det ett HD-avgörande för att koppla samman straffrabatten för unga och preskriptionstiden.
Före 2008 kunde psykfall inte dömas till fängelse öht. Jag undrar hur ett psykmord begånget före 2008 skulle behandlas när det gäller preskriptionen..

99 av 100? Jag ger dig 2 alternativ;

1. Jag har lyckats hitta 99 identiska mordåtal och där fälldes den åtalade i samtliga fall.
2. Jag har verkat som advokat och domare och med den erfarenheten kommer jag fram till att HRs friande dom är helt absurd. Idioti förklädd i övernitisk juridisk teori. Sen klämde jag till med "99 av 100" för att verkligen visa vad jag tyckte om HRs friande dom.

Välj själv.
Vi har haft en lång diskussion om HR-domen. Ska vi upprepa den, eller kan du läsa in dig på diskussionen och fortsätta där vi var? Har du någon konkret invändning mot domen? Ingen annan har haft det.
Citera
2015-06-03, 10:40
Medlem
Horemhebs avatar
Citat:
Vi har haft en lång diskussion om HR-domen. Ska vi upprepa den, eller kan du läsa in dig på diskussionen och fortsätta där vi var? Har du någon konkret invändning mot domen? Ingen annan har haft det.

Jag har läst diskussionen. Här och i andra forum. Att "ingen" skulle ha någon enda invändning mot domen är väl ändå en klar överdrift. Jag får se om jag får tid att kasta mig in i diskussionen senare. Det blir kanske lite roligare att diskutera om någon har en avvikande åsikt
Citera
2015-06-03, 10:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag har läst diskussionen. Här och i andra forum. Att "ingen" skulle ha någon enda invändning mot domen är väl ändå en klar överdrift. Jag får se om jag får tid att kasta mig in i diskussionen senare. Det blir kanske lite roligare att diskutera om någon har en avvikande åsikt
Konkret invändning, skrev jag. Att folk sveper med handen och tycker domen är felaktig är inte konkret. Jag ser fram mot din återkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in