2015-06-01, 15:38
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggsy
Håller med, kunde åtminstone vara lite större cylinder att stå på så att män med betydligt större storlek på skorna har en ärlig chans, i den andra nattduellen så kompenserar dom ju i räckvidd. Hade helst sett en balansduell i natten där båda står på en planka där alla fötter får plats, då blir det uthållighet också. Lär ju dock inte hända för då blir det snack om att de kopierat Robinson.

exakt eller ta tillbaka stavarna som faller
Citera
2015-06-01, 15:59
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Lite tankar kring årets program.

Varför stod deltagarna och balansera längst fram på foten under nattduellerna, borde det inte varit enklare/smidiga/mindre tröttsamt ha pinnen under hälen? rent fysiskt skulle momentet vara näst intill noll istället för som nu att få en hävstång med en fossings längd?

Hur i helsike tänkte SVT när man tar med en person som nyligen haft cancer och inte ens återhämtat sig helt? och hur fasen kan Anette ställa upp? Mycket dåligt!! Dock kanske man inte ska beskylla Anette så mycket då hon säkert som alla andra är en riktigt tjurskallig idrottskvinna som vägrar ge vika för ett gupp i vägen, men SVT.... Skäms!

Med det sagt så är det bara gratulera Daniella, satans vilket litet krutpaket!
Dock kan man ju ha lite åsikter om det verkligen ska vara med någon i så ung ålder, känns inte vidare rättvist att någon som är 30 och på så hög nivå rent fysiskt ska vara med att tävla mot
gamla idrottsstjärnor. Återhämtningen är ju inte ens av samma värld om man jämför någon vältränad på 30 mot någon runt 50
Citera
2015-06-01, 17:11
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Varför stod deltagarna och balansera längst fram på foten under nattduellerna, borde det inte varit enklare/smidiga/mindre tröttsamt ha pinnen under hälen? rent fysiskt skulle momentet vara näst intill noll istället för som nu att få en hävstång med en fossings längd?
Nja.
Som skridskoåkare vet man att man håller balansen bäst i sidled om man har tyngden där foten är som bredast. Det är alltså där man ska ha pinnen och inte under hälen, som är rund och därför sämre att stå på om man ska parera i sidled. För balansen framåt-bakåt står man bäst på hela foten, men därefter bör man stå bäst på ytan bakom tårna.

Visst slipper man hävstången om man står på hälen, och om det bara gällde uthållighet – dvs. att stå tills man tröttnar och benet eller foten viker sig – så hade hälen varit bästa läget. Men som vi sett ramlar man långt tidigare p g a tappad balans än p g a tappad ork.
Citera
2015-06-01, 17:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Rätt bra ändå.

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4starnas_m%C3%A4stare_2015#Tittarsiffror
Runt 2 milj varje söndag.

Ja, folk vill uppenbarligen ha denna lättsmälta underhållning utan att ledsna.
Citera
2015-06-01, 19:28
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Risken är kanske att det blir tvärtom, att SVT tvingas ta med ännu fler aktiva för att kunna skrapa ihop deltagare.

Det finns väldigt många stora namn som inte varit med, men jag räknar med att de har fått frågan och avböjt. Annars borde de ha prioriterat fler stora namn med karriären bakom sig sedan ett bra tag vid det här laget. Tyvärr.

Anna Lindberg hann väl knappt lägga av innan hon deltog, höll på att vinna och slutade tvåa. I år vann Danijela som är 30 år och fortfarande aktiv på toppnivå. Nästa drag från SVT är väl att försöka få med Charlotte Kalla, Zlatan, Henrik Lundqvist plus några mindre välkända och ännu aktiva.

Redan första säsongen var det ju "ungdomar" med i programmet. Ara Abrahamian t.ex. som senare försökte sig på en comeback. De verkar inte vilja frångå konceptet och göra en ren tävling a la "Superstars" av det hela med bara ungdomar, eller ett exklusivt PRO-kollo för bara veteraner. Blandningen är nog enda rimliga lösningen. De håller ju liv i programserien genom att bara plocka med ett fåtal namnkunniga varje säsong, även om dessa rent tävlingsmässigt bara är utfyllnad. Man kan säga att för många avgörande tävlingar är rent fysiska, så som Sisyfos. Det är ju roligare att kolla när dom slår i varandras spikar än när dom kör cykeltrainer i 20 minuter och utgången är given på förhand. Kanske deltagarna skulle kunna få välja tävlingar lite mer själva av antingen något fysiskt eller strategiskt? På något sätt så att inte Sisyfos plockar ut den sista pensionären varje år. Fast äsch. Stenmark är redan undantaget som bekräftar regeln.
Citera
2015-06-01, 20:43
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
den balans tävlingen är till för hålla tjejer kvar.
Den gynnar även de yngre eftersom balansen försämras mer än man tror med åldern.
Citera
2015-06-02, 04:21
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag skulle nog kunna ta mig en mil på 20 minuter om jag verkligen körde max.. och jag är en otränad astmatiker som blir andfådd av att gå i trappor.
Så man tycker helt klart att en fd elitskidåkare borde klara en hyffsad bit mer utan varken backar eller luftmotstånd.
Men det är ju möjligt att de kompenserat för luftmotstånd eller nåt.

Haha visst grabben.
Citera
2015-06-02, 08:34
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Haha visst grabben.

Jag har hållit en snitthastighet på strax över 30km/h i lätt medvind på förhållandevis platt mark i 6.7km. Så om jag verkligen körde max skulle jag antagligen kunna cykla en mil på 20 minuter.
Citera
2015-06-02, 09:56
Medlem
.Mortimer.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Haha visst grabben.

En amatörcyklist (nån som cyklar lite för träning och inte bara jobbpendlar) har inga problem att dra en mil på 20 minuter med en liknande cykel. 20 minuter är en ganska kort tid så det gör inget om man tar ut sig fort. Cyklar man en del så kan man lätt dra 3-4 mil i timmen under iaf två timmar i sträck. Tror inte Björn tog ut sig helt under momentet utan kände säkert att han var i ledning och nöjde sig med att hålla sig där.

Grattis Danijela till segern iaf! Välförtjänt. Nu får man vänta med spänning på att se vilka som dyker upp nästa säsong ifall det blir någon.
Citera
2015-06-02, 11:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja, folk vill uppenbarligen ha denna lättsmälta underhållning utan att ledsna.

Varför skulle man vilja ha svårsmält underhållning? Tyvärr tappade serien allteftersom, men som helhet och koncept så är alltid Mästarnas Mästare god underhållning.
Citera
2015-06-02, 13:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Varför skulle man vilja ha svårsmält underhållning? Tyvärr tappade serien allteftersom, men som helhet och koncept så är alltid Mästarnas Mästare god underhållning.

Det finns inget som säger att man väljer något »svårsmält« bara för att man inte vill ha något »lättsmält«.
Citera
2015-06-02, 16:48
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag har hållit en snitthastighet på strax över 30km/h i lätt medvind på förhållandevis platt mark i 6.7km. Så om jag verkligen körde max skulle jag antagligen kunna cykla en mil på 20 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av .Mortimer.
En amatörcyklist (nån som cyklar lite för träning och inte bara jobbpendlar) har inga problem att dra en mil på 20 minuter med en liknande cykel. 20 minuter är en ganska kort tid så det gör inget om man tar ut sig fort. Cyklar man en del så kan man lätt dra 3-4 mil i timmen under iaf två timmar i sträck. Tror inte Björn tog ut sig helt under momentet utan kände säkert att han var i ledning och nöjde sig med att hålla sig där.

Grattis Danijela till segern iaf! Välförtjänt. Nu får man vänta med spänning på att se vilka som dyker upp nästa säsong ifall det blir någon.

Nu påstår du ju att man kan göra det om man är astmatiker och knappt kan gå i trappor. Sen ska man ta i beräkning att dom har gjort en del tunga fysiska moment på kort tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in