2015-06-01, 22:55
Medlem
Prostreet32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Las Peras
Jobbar själv på verkstad där vi utför ac service som kampanj på våren. Det vi utför är att vi tömmer systemet så vi kan mäta mängden gas. Sedan rundpumpar vi systemet med en maskin som renar från gamla avlagringar, så man slipper unken lukt.Vi byter torkfiltret då det är vanligaste felkällan att det är stopp där. Sedan fyller vi på med korrekt mängd gas och olja sedan gör vi en funktionstest.
Vi tar 1995kr för det inkl torkfiltret, ev extra gas som får fyllas på tillkommer.

Med ac service ser både vi och kunderna att mer ingående delar som kompressorn, evepurator mm håller betydligt längre.

Rundpumpar för unken lukt?
Hur ska köldmediumet som är i ett slutetsystem kunna medföra unken lukt?
Vad är meningen med att byta dessa komponenter och sedan inte byta kondensorn?
Torkfilter idag ingår nästan alltid med kondensorn. Även om jag hade ett fungerande AC system så kommer kondensorn högst på min prio. lista av komponenter att byta innan torkfilter.
Att torkfiltret är vanligaste källan till fel köper jag inte.
Citera
2015-06-01, 23:00
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Av din beskrivning att döma verkar ni inte ha en aning om vad ni gör. Tömning av systemet för att mäta gasmängd? "Rundpumpning av systemet" tar bort lukt? Byte av torkfilter på rutin, för att det skulle vara den vanligaste felkällan?

Jösses.

Ja ja, bara kunden märker att "evepuratorn" håller längre av att "systemet rundpumpas" så är väl allt frid och fröjd.

Är du själv insatt i detta då eftersom du uttalar dig så spydigt?
Jag satte mig in lite hur det funkar med AC för ett par år sen då jag hade problem med min dåvarande bil och en sak fick jag lära mig: det enda säkra sättet att ta reda på hur mycket gas man (eventuellt) har kvar i systemet är att tömma det. Finns inget annat sätt. Visserligen så kan man mäta vilket tryck systemet har och på så vis få sig en hum om detta men det är bara en grov uppskattning.

Har just köpt 2 burkar R134a + en påfyllningsslang med manometer. Inte för att jag behöver det idag men förr eller senare ramlar man över en bil med tomt system. Annars tror jag Envirogas är rätt produkt; billig och effektiv och det här snacket om att den skulle vara explosiv...ja det är även bensinångor och det har funnits i bilar i alla tider.
Citera
2015-06-02, 00:17
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Är du själv insatt i detta då eftersom du uttalar dig så spydigt?
Jag satte mig in lite hur det funkar med AC för ett par år sen då jag hade problem med min dåvarande bil och en sak fick jag lära mig: det enda säkra sättet att ta reda på hur mycket gas man (eventuellt) har kvar i systemet är att tömma det. Finns inget annat sätt. Visserligen så kan man mäta vilket tryck systemet har och på så vis få sig en hum om detta men det är bara en grov uppskattning.

Vad skulle poängen vara med att exakt mäta massan på kvarvarande gas då systemet ändå töms (om inte annat för att Las Peras' firma tydligen envisas med att byta torkfilter även på felfria system) och sedan (förhoppningsvis) fylls enligt specifikation? Huruvida ett system har stängt av sig p.g.a. för liten gasmängd eller något annat behöver man ju inget exakt mått på gasmassan för att utröna.

Även bortsett från massmätningen så ser väl även du som satt dig in i ett AC-systems funktions- och serviceprinciper, liksom jag och Prostreet32 ovan, att resten av Las Peras' inlägg var blaj?
Citera
2015-06-02, 09:07
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Vad skulle poängen vara med att exakt mäta massan på kvarvarande gas då systemet ändå töms (om inte annat för att Las Peras' firma tydligen envisas med att byta torkfilter även på felfria system) och sedan (förhoppningsvis) fylls enligt specifikation? Huruvida ett system har stängt av sig p.g.a. för liten gasmängd eller något annat behöver man ju inget exakt mått på gasmassan för att utröna.

Även bortsett från massmätningen så ser väl även du som satt dig in i ett AC-systems funktions- och serviceprinciper, liksom jag och Prostreet32 ovan, att resten av Las Peras' inlägg var blaj?

Formeln ser ut så här:
Mängd systemet ska ha - mängd systemet hade = mängd man måste addera.
Att det töms betyder inte att den gasen kasseras, alltså måste man mäta mängden.
Inte så svårt va?

Torkfilter kan man rent av starta en egen tråd om men man kan säga så här: det är önskvärt, ja rent av nödvändigt att få bort all fukt i det slutna systemet. För detta finns torkfiltret. Fukt finns naturligt i luften som vi andas så om systemet töms helt (= övertrycket försvinner och det gör det ju om man tömmer det) så kommer det tveklöst in vanlig luft som innehåller en del fukt. Inte ens när man vaccumsuger systemet igen så försvinner det men har man ett fräscht torkfilter så stannar det där. Att torkfiltret skulle vara tätt...njä...men mättat kanske. Därför är det viktigt att byta detta om systemet blivit helt tomt.

Det jag däremot inte köper i Las Peras inlägg är att den unkna lukten skulle bli bättre av en genomspolning. Om man däremot rengör evaporatorn utifrån så tror jag det kan hjälpa. Att sen hålla kondensorn och ledningar rena från aggressivt saltslask är en viktig åtgärd för att få hela systemet att hålla över tid.

Jag skulle själv inte kosta på en AC-service i förebyggande syfte men jag tror definitivt att det förlänger dess livslängd och ger bättre verkningsgrad när det används. Skulle jag få för lågt tryck så skulle jag fylla på med mitt egna kit tills magnetventilen slog till men det säger ju inget om att jag har rätt mängd gas - eller olja för den del.
Citera
2015-06-02, 09:49
Medlem
PaulPaljetts avatar
Nu har jag inte koll på bilar och/eller AC-system alls. Men är det verkligen så att man fyller på en viss mängd i ett system och inte till ett visst tryck?
Citera
2015-06-02, 09:53
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Nu har jag inte koll på bilar och/eller AC-system alls. Men är det verkligen så att man fyller på en viss mängd i ett system och inte till ett visst tryck?

Ja. Det brukar t o m stå på en tryckt skylt under huven hur mycket mängd (gram) AC-systemet innehåller.
Citera
2015-06-02, 10:22
Medlem
Citat:
Har just köpt 2 burkar R134a + en påfyllningsslang med manometer. Inte för att jag behöver det idag men förr eller senare ramlar man över en bil med tomt system. Annars tror jag Envirogas är rätt produkt; billig och effektiv och det här snacket om att den skulle vara explosiv...ja det är även bensinångor och det har funnits i bilar i alla tider.

Att propan är brandfarligt och explosivt är väl ändå inget "snack"? Jämförelsen med bensinångor faller lite på att det ena systemet är konstruerat för att hantera riskerna med brand/explosion medan det andra inte är det.
Citera
2015-06-02, 11:16
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobby999au
Att propan är brandfarligt och explosivt är väl ändå inget "snack"? Jämförelsen med bensinångor faller lite på att det ena systemet är konstruerat för att hantera riskerna med brand/explosion medan det andra inte är det.

Jaja. Rent teoretiskt utgör ju varje gasdriven cigarettändare också en brand- och explosionsrisk. Ändå säljs dessa överallt till vem som helst och har inga restriktioner på var eller hur dom ska förvaras.

95% av de ledningar där gasen finns och transporteras finns i motorrummet.
Systemet är slutet.
Det används ingen högspänning.
Inga större risker för gnistbildning föreligger.
Läckage brukar vara långvariga och sällan plötsliga.
Systemet är redan konstruerat för gas, det som skiljer är att man byter (eller späder) gasen.

Den här diskussionen kommer upp med jämna mellanrum från skitnödiga typer som tycker man ska förbjuda allt som kan brinna, explodera, låta, lukta eller lysa. Samtidigt så har den här gasen används som toppfyllning i USA i decennier utan att man kan påtala en enda olycka som berott på detta.

På köpet så är den gasen effektivare att kyla än R134a.
Jag skulle inte tveka.
Citera
2015-06-02, 11:37
Medlem
Citat:
Jaja. Rent teoretiskt utgör ju varje gasdriven cigarettändare också en brand- och explosionsrisk. Ändå säljs dessa överallt till vem som helst och har inga restriktioner på var eller hur dom ska förvaras.

95% av de ledningar där gasen finns och transporteras finns i motorrummet.
Systemet är slutet.
Det används ingen högspänning.
Inga större risker för gnistbildning föreligger.
Läckage brukar vara långvariga och sällan plötsliga.
Systemet är redan konstruerat för gas, det som skiljer är att man byter (eller späder) gasen.

Den här diskussionen kommer upp med jämna mellanrum från skitnödiga typer som tycker man ska förbjuda allt som kan brinna, explodera, låta, lukta eller lysa. Samtidigt så har den här gasen används som toppfyllning i USA i decennier utan att man kan påtala en enda olycka som berott på detta.

På köpet så är den gasen effektivare att kyla än R134a.
Jag skulle inte tveka.

Återigen jämförs system som är utformade för att hantera riskerna med system som inte är konstruerade för det. Att jämföra en tändare med ett ac-system är direkt löjligt. Och att systemet är slutet, hur vet du det? Ditt system måste vara det enda ac-systemet i en bil som aldrig riskerar att läcka. Bara det faktum att du behöver fylla på systemet säger ju att det inte är slutet, och att det även efter reparation kan uppstå nya läckor.

Och vad gäller USA - du är medveten om att EPA t ex inte tillåter brandfarliga gaser som ersättare i system utformade för ex R12 om det inte särskilt är utformat för det? Enviro Safe fick nyligen böter på 300 000 dollar för att man inte efterlevde detta förbud utan sålde ändå.
Citera
2015-06-02, 11:58
Medlem
underhuggarens avatar
låter som en blåsning om du tycker att din AC inte kyler kan du fylla på med lite gas annars helt onödigt bara ett sätt att sno din tusenlapp, det är ingen som olje gas servar sin fungerande AC,

Häng gärna ut servicestället och mekaniker för att varna andra okunniga bilägare.
Citera
2015-06-02, 14:13
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobby999au
Återigen jämförs system som är utformade för att hantera riskerna med system som inte är konstruerade för det. Att jämföra en tändare med ett ac-system är direkt löjligt. Och att systemet är slutet, hur vet du det? Ditt system måste vara det enda ac-systemet i en bil som aldrig riskerar att läcka. Bara det faktum att du behöver fylla på systemet säger ju att det inte är slutet, och att det även efter reparation kan uppstå nya läckor.

Och vad gäller USA - du är medveten om att EPA t ex inte tillåter brandfarliga gaser som ersättare i system utformade för ex R12 om det inte särskilt är utformat för det? Enviro Safe fick nyligen böter på 300 000 dollar för att man inte efterlevde detta förbud utan sålde ändå.

Det är inte alls löjligt. Det rör sig om samma gas fast i mindre mängd. Skillnaden är dock att i en bil är mediet inneslutet i rör av metall medan en gaständare för några kronor är av plast och i princip kan ge upp om man trampar på den. Ändå är dessa tillåtna och används dagligen överallt.

Att AC-system är konstruerat för att vara slutet och bara för att ett mindre och snudd på naturligt läckage uppstår per år så ändrar man inte på den benämningen. Eller hur fan tänkte du?

I USA stäms ju alla för allt möjligt och allt som möjligen kan skada nån på nåt sätt ska man utbildas och certifieras på innan man får använda det. Sen ska alla tänkbara inblandade informeras genom spaltmeterlånga disclaimers som någon ändå aldrig läser. Samtidigt säljs hagelbössor öppet till vem som helst över disk no-questions-asked i vissa delstater. Hyckleri, sa Bull.
Citera
2015-06-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underhuggaren
låter som en blåsning om du tycker att din AC inte kyler kan du fylla på med lite gas annars helt onödigt bara ett sätt att sno din tusenlapp, det är ingen som olje gas servar sin fungerande AC,

Häng gärna ut servicestället och mekaniker för att varna andra okunniga bilägare.

Är det jag som är okunnig?? Föreslår att du läser tråden innen du uttalar dig...
(Om du efter 19 år har 20% gas kvar så slits kompressorn mer och acn kommer att helt sluta att fungera när du minst önskar det på semester med tre skrikande barn i bilen...)

Angående propan/butan som kylmedium så måste man förstå vilka intresser som tillverkarna av dessa billiga alternativ har mot sig, googla; lobby, r134a, USA.
Senast redigerad av Neida 2015-06-02 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in