2015-06-01, 22:44
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Man kan praktisera Islam i Sverige utan Jihad. Bara genom att flytta till Sverige har man lämnat den större delen av religionen bakom sig.

Wowowooo, stopp stopp.
Bara genom att flytta till Sverige så utför man precis en form av jihad.
Hajj, en pilgrimsresa i syfte att sprida islam. Massinvandringen till Sverige är alltså en fullt auktoriserad Hajj från Mohammed själv:

It is reported in a hadith that one day a man went to the Prophet, complaining of his own weakness and cowardice as far as fighting was concerned; thereupon, the Prophet said,"Perform a jihad that involves no fighting: Hajj"*(authenticated by Al-Albani). It is clearly indicated in this hadith that if some members of the community are not able to physically participate in wars, there is still another kind of jihad in which they can engage: Hajj.*

Pilgrims endure the hardship of a long journey and join together to perform the obligation of Hajj. While many people use their wealth for comfort or pleasure, pilgrims choose to use their means to obey Allah's order and put their lives and belongings at risk to go on Hajj. Without any violence, people of different races, tribes, and backgrounds are united together; all have the same belief, and all use the same words.*

This unarmed army of jihad certainly conveys a message to the hearts of the disbelievers. When it is the time for Hajj, the entire world has a chance to watch these "mujahideen" as they engage in a conflict-free and armless jihad. Thus, Hajj may be an effective means whereby Muslims can communicate their religion to others. Verily, such efforts cannot be in vain.

Edit: De muslimer som dör i båtarna på Medelhavet kallas martyrer (någon som dör för sin tro)
Senast redigerad av kofotskenta 2015-06-01 kl. 22:49.
Citera
2015-06-01, 22:45
Medlem
kkasems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Står i AB med länk till tidigare artikel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20892243.ab

Länken går till:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13962210.ab

Sen gör du en sökning på ab-artikeln på detta forum:
https://www.flashback.org/sok/http://www+aftonbladet+se/nyheter/article13962210+ab

Det är ju 2 personer som gripits. En i Örebro och en i Stockholm. Du hänvisar till artiklarna om snubben i stockholm men postar ett youtube klipp på en snubbe från Örebro som föreläser i örebros moske.

Förstår fortfarande inte hur du drar kopplingen till att han i yt klippet har något med detta att göra.

Inte meningen att vara dryg, vill bara ha en klar bild då jag själv är från vivalla i Örebro och vill ha en klar bild på vem idioten från örebro är

Edit: Såg nu facebook länken du postade
Senast redigerad av kkasem 2015-06-01 kl. 22:47.
Citera
2015-06-01, 23:10
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Ge dig nu, Micro har rätt...tänk ett steg längre.
Hon anklagar dom för islamofobi, vilket dina polare inom vänstern numera uppfunnit ett nytt namn för...kulturell rasism.
Hänger du inte med i vänstersvängarna?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturell_rasism

Att hon går ut och gapar om rasism kan ju ha syftet att få Säpo att tveka mer inför framtida ingripanden, som det ser ut i Sverige idag så kan vem som helst bli uthängd och anklagade för rasism...även en chef på Säpo.
Att dra rasistkortet eller gråta ut hos DO har funkat ganska bra i Sverige dom sista åren.
Hur dottern reagerar och vad hon skriver om sin pappa och gripandet är väl i allra högsta grad topic?

Vad spelar det för roll om hur man i vänstersvängar ser på islamofobi? Jag vet inte mycket om dotterns politiska hemvist, men skulle det vara så att hon är IS-sympatisör så är hon ju allt annat än vänster. Men som sagt, jag vet inte var hon står politiskt.

Hur dottern reagerar är on topic, ja. Att dra slutsatsen att hon ser Säkerhetspolisen rasister anser jag däremot inte vara intressant. Det kan vara så, men vi vet inte. Vi kan konstatera att hon är muslim, sett till hennes nätverk antagligen djupt troende sådan. Vi kan också konstatera att hon inte gillar Säkerhetspolisen och att hennes far greps.

Jag ser däremot inte någon anledning att påstå att hon ser Säkerhetspolisen som rasister, och att det är en slutsats som skulle föra tråden framåt (men visst är det möjligt att hon har den åsikten).
Citera
2015-06-01, 23:12
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Är det islamofobi att gripa en misstänkt terrorist nu också?

Varför frågar du mig det? Jag har inte någon åsikt om själva gripandet, men visst är det så att rent allmänt om någon blir gripen så finns det skäl till detta. Om det sedan leder till fällande dom får vi väl se, åtminstone tidigare idag var han anhållen på den lägre misstankegraden, men även om han skulle visa sig oskyldig så innebär ju inte det att gripandet var felaktigt – polisen agerar ju på de uppgifter man har.
Citera
2015-06-01, 23:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Hon skriver rakt ut att SÄPO förföljer muslimer. Sen får du väl kalla det rasistiskt eller låta bli om du vill.
Är du svensk?

Jag kan inte se vad det skulle tillföra tråden att jag sätter eller inte sätter etikett på Säkerhetspolisen. Relevant är dock vad dottern (eller familjen) har för syn på Säkerhethetspolisen, och samhället i stort.
Citera
2015-06-01, 23:19
Medlem
Citat:
Hon skriver rakt ut att SÄPO förföljer muslimer. Sen får du väl kalla det rasistiskt eller låta bli om du vill.
Är du svensk?

Delvis är det väl så, fast SÄPO är ju också en grupp som huvudsakligen granskar hot utifrån.
Tex terror då.
Och då blir det ju naturligt att dom håller koll på personer från andra länder, men dom håller ju koll på inhemska grupper oxå , tex motståndsrörelsen och liknande grupper som dom anser kan utgöra ett hot för rikets säkerhet.
Citera
2015-06-01, 23:22
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonBao
Han har gjort sig skyldig till rån målnummret är B1386-14 (gävle tingsrätt)
Varför blir man inte ens förvånad att sonen i en familj som "är muslimer som lever ett simpelt liv. Utövar vår religion så mycket vi kan,"och där fadern är imam är dömd för rån?

Hur vanligt är det att det finns dömda rånare i religiösa familjer där fadern är präst eller rabbin?
Själv tycker jag att det säger allt, islamister är jäkligt noga med att regler om slöjor och flickors uppträdande, då är det haram hit och haram dit. Pojkars kriminalitet och våld tycks däremot inte vara något skamligt ens i imam-familjen.
Citera
2015-06-01, 23:32
Medlem
khattuggares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkasem
Det är ju 2 personer som gripits. En i Örebro och en i Stockholm. Du hänvisar till artiklarna om snubben i stockholm men postar ett youtube klipp på en snubbe från Örebro som föreläser i örebros moske.

Förstår fortfarande inte hur du drar kopplingen till att han i yt klippet har något med detta att göra.

Inte meningen att vara dryg, vill bara ha en klar bild då jag själv är från vivalla i Örebro och vill ha en klar bild på vem idioten från örebro är

Edit: Såg nu facebook länken du postade

Dem sa på nyheterna att dessa två män inte har kopplingar till varandra, de två gripanden som skedde idag har inte med varandra att göra så du har rätt
Citera
2015-06-01, 23:40
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detgillardu
Det kan såklart vara ett skäl, men jag tror isf inte det är så effektivt den här gången. Att dra till med "såhär gör ni bara för att jag är muslim" sitter antagligen i ryggmärgen eftersom det brukar funka i Sverige.

SÄPO verkar dock sällan ryckas med i väckelserörelser och har visat sig vara imponerande immuna mot politiska kastvindar. De underkänner helt Statsrådet Kaplans värdering av jihadister som "frihetshjältar" och påtalade t.ex. helt öppet att Researchgruppen är en farlig och demokratifientlig organisation, för att nämna några exempel där de går helt på tvärs med etablissemanget utan att be om ursäkt för det.

Uppenbarligen verkar de inte rädas att bli kartlagda och uthängda av Expo/RG (möjligen för att många av dem har skyddade identiteter) och viker inte heller ner för Jihadister/islamister/AFA-ister. Jag tror helt enkelt att SÄPO skiter i att Jan Helin + valda delar av riksdagen kommer att lipa sig hesa över detta "övergrepp". Det är både hedersamt och hoppingivande. Så länge våldsmonoplet är demokrater så har demokratin en chans.
Detta beror nog på att SÄPO är ute i verkligheten och ser att det finns starka krafter som faktiskt på riktigt vill krossa vår demokrati. Då känner man nog att man inte har råd att vara PK.
Citera
2015-06-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Detta beror nog på att SÄPO är ute i verkligheten och ser att det finns starka krafter som faktiskt på riktigt vill krossa vår demokrati. Då känner man nog att man inte har råd att vara PK.
Vidare är det inte deras uppgift att kommentera saker som inte hänt än. De uttalar sig sparsamt när de utfört något, men till och med då säger de oftast att de inte kommenterar sitt arbetssätt etc. Vad tänkare och tyckare skriver och säger är uppblandat med en massa ideologi och drömmar, SÄPO agerar i den krassa verkligheten.
Citera
2015-06-01, 23:50
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golvlampan
Men hon har ju rätt. De försöker bara praktisera Islam efter bästa förmåga. Det är en fullt legitim debatt ifall IS är rätt organisation att stödja ifall man praktiserar Islam, men det är inte självklart att man inte ska stödja dem. Jag tycker också att de svenska lagarna om "terrorism" bryter mot den grundlagsstadgade religionsfriheten.
Vilket svammel Är du miljöpartist?
Den grundlagsstadgade religionsfriheten innebär inte att man med våld får tvinga på andra sin religion, däremot innebär religionsfriheten att man har rätt att slippa pådyvlas någon religion.

Men det där missuppfattar sådana som du alltid, ditt pucko.
Citera
2015-06-02, 00:40
Medlem
Citat:
45-åringen, som är från Irak, är sedan många år känd för sina extrema åsikter, enligt TT:s källor. Han ska ha förhörts förr av Säpo men inte åtalats. Mannen har i privata sammanslutningar hyllat al-Qaida och försökt bedriva rekrytering dit, snarare än till IS, som kan ses som konkurrent.

Mannen har på senare tid predikat i en moské i Eskilstuna, men tidigare varit aktiv i en församling i Örebro, enligt TT:s uppgiftslämnare.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/gavleborg/misstankt-is-utbildare-domd-i-gavle

Det här får bilden att stämma bättre.

Örebro moské är ansluten till Islamiska Förbundet, som är Muslimska Brödraskapets svenska gren.

I Syrien strider idag MB:s "rebeller" på samma sida som terroristerna i al-Nusra ( = al-Qaida ). Det verkar därför rimligare att Örebroimamen rekryterat till al-Nusra eller någon av dess närstående jihadistgrupper.

Tidigare samarbetade IS och al-Nusra, men under första halvåret 2014 bröts samarbetet. Det är möjligt att han innan brytningen rekryterade till IS.

Såväl MB som al-Nusra och IS drömmer alla om ett kalifat med sharialagar i Syrien.
Det som är extra bekymmersamt, är att svenska politiker fått för sig att det är i samarbete med MB:s svenska organisationer som man ska bekämpa jihadism och radikalisering. Exakt hur man tänker sig att ett samarbete med islamofascisterna i MB ska lyckas är oklart.
Med tanke på att rekrytering äger rum i svenska MB:s moskéer kanske man nu funderar över vad man håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in