2015-06-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illsuionist
Jag syftar främst på de i hennes närhet, de som hon känner och de som kommenterar på hennes facebook.
Det är nog svårt för flashback-detektiver att ta reda på, lite som att det kan vara svårt att gissa vad folk röstar på bara genom att kolla på deras facebooksida. Man kan ha tusen teorier men utan mer kött på benen blir det ganska tramsigt att sitta å spekulera grundlöst.
Citera
2015-06-01, 15:15
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Jag syftar främst på de i hennes närhet, de som hon känner och de som kommenterar på hennes facebook.

Ok, du skrev "muslimer" (obestämd form), så det var ju lite svårt att tolka det som du tänkt dig. De som är i hennes närhet är väl antagligen fullt medvetna om att de praktiserar islam "mycket seriöst", eller hur hon nu uttryckte det, så de delar nog deras tolkning av islam skulle jag gissa. Är man inte en religiös dåre själv, så är det nästan omöjligt att umgås med en religiös dåre.
Citera
2015-06-01, 15:17
Medlem
Säpo menar att man mötts i moskén. Örebros moskés talesperson fattar ingenting idag:

Citat:
Jamal Lamhamdi, talesperson för Örebro moské i Vivalla, ser allvarligt på Säpo:s uppgifter.
---
– Det pågår ingen rekrytering så vitt vi vet. Hade vi haft kännedom om någon rekrytering hade vi underrättat polisen. Vi hade möte med säkerhetspolisen nyligen och vi har ett bra samarbete med dem, säger han.

Han menar att Säpo:s uppgifter är allvarliga anklagelser:
– Nu är det upp till bevis. Vi kommer att ha ett möte med polisen i eftermiddag.
http://na.se/nyheter/orebro/1.3002112-ledare-for-mosken-traffar-polisen-i-eftermiddag

Inte heller 2013 kände Jamal Lamhamdi till något om rekrytering:
Citat:
I lördags anklagades Örebro moské i Vivalla för att ha varit inblandad i rekryteringen. I samband med det ska en ruta ha slagits sönder och styrelsen i moskén tillkallade polis.
– Vi är helt oförstående till de här anklagelserna. Det finns ingen anledning för oss att vara del i något sådant, säger Jamal Lamhamdi, ordförande i stiftelsen Örebro moské.
http://na.se/nyheter/nyheter/1.2199415-unga-rekryteras-till-kriget-i-syrien

Jamal Lamhamdi var lika nollställd i oktober 2014 gällande rekrytering i moskén, efter det att moskén attackerats:
Citat:
Det fanns rykten om att moskén var inblandad i rekrytering av de här ungdomarna. Hur ser du på det?

– Vem som helst kan säga vad som helst. Folk vill skylla på andra. Men vi vaknade också den där morgonen och läste i tidningen och såg på tv att någon åkt och vi tänkte ”oj, det är ju han”.
http://na.se/nyheter/orebro/1.2664410-mosken-manar-till-fred-och-dialog

Det kan mycket väl varit uppretade föräldrar, som tidigare gav sig på moskén. I riksmedia har det framställts som någon form av rasistattack i vanlig ordning.

Finns för övrigt en mängd besvärande omständigheter kring Örebro och Örebro moské. Ungdomsledare med jihadsympatier, samarbete med kretsen kring "Solidaritetscenter" som kan beskrivas som en turnerande radikaliseringscirkus, inbjudan av hatpredikanter osv.

Går att leta här, för den intresserade:
https://www.flashback.org/sok/%C3%B6rebro?sp=1&t=2202762

Men, det kanske mest alarmerande är att Örebro moské är en del av Islamiska Förbundet, dvs det är ingen obskyr källarmoské.
Citera
2015-06-01, 15:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket alltså inte är sant.

Ja, för du kan ju bara dra slutsatser åt ena hållet .. vi vet det.

Vi andra som vågar se vad hon hävdar behöver dock inte ta hänsyn till din oförmåga.

Om det är sant eller inte att Säkerhetspolisen har en antimuslimsk agenda spelar utifrån hennes påstående ingen roll i sak. Topic i tråden är att en man misstänks för att vara involverad i terrorism. Att då göra någon typ av ideologisk analys av hans familjemedlemmar kan då vara intressant – men att kritisera, eller instämma i, vad de säger är inte en diskussion för tråden.

Hade hon kallat Säkerhetspolisen för "rasistisk" hade det också varit intressant, alldeles oavsett om Säkerhetspolisen faktiskt är rasistisk eller ej.
Citera
2015-06-01, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hon skriver att Säkerhetspolisen ingriper mot hennes familj för att de praktiserar islam.

Oavsett om det är sant eller inte, så är det väl i så fall just det som det bör raljeras kring – om man nu finner det givande eller intressant? Inte att hon skulle kallat Säkerhetspolisen för rasister, då det inte ens är en slutsats som hon själv dragit i aktuell post.

Klart att folk får kommentera på det, och nu var det ju till och med du som inte lyckades klara av att läsa det, och därför frågade var det stod - så att andra fick peka var hon syftar på att ingripandet gjordes i rasismens namn.

Citat:
Däremot kan förstås hennes inlägg ändå säga något om hennes, och sannolikt familjens, syn på Säkerhetspolisen. Men att påstå att hon kallar Säkerhetspolisen för rasister anser jag inte bidrar till tråden, och jag anser inte att det för diskussionen framåt.

Kul att veta din åsikt.

Citat:
(Sedan kan man ju diskutera om islamofobi alltid är rasistisk. Om hennes svar på det är "Ja" så skulle hon antagligen också kunna kalla Säkerhetspolisen för just rasistisk, men det får i så fall komma från henne.)

Det behöver inte vara säpo som är rasistiska, utan hon skriver att det finns folk som ogillar att henens familj praktiserar islam, och därför skickades säpo dit.

Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Ok, du skrev "muslimer" (obestämd form), så det var ju lite svårt att tolka det som du tänkt dig. De som är i hennes närhet är väl antagligen fullt medvetna om att de praktiserar islam "mycket seriöst", eller hur hon nu uttryckte det, så de delar nog deras tolkning av islam skulle jag gissa. Är man inte en religiös dåre själv, så är det nästan omöjligt att umgås med en religiös dåre.

Ja, jag kanske skulle varit tydligare.

Jag har en del vänner som är muslimer (kurder främst, i och för sig), och de delar fritt och skriver mycket om hur onda IS är i deras hemländer. Så jag tänker på hur liknande muslimer skulle reagera om det kom fram till att någon i deras närhet rekryterade till IS.
Senast redigerad av Illsuionist 2015-06-01 kl. 15:21.
Citera
2015-06-01, 15:22
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20890067.ab

Säpo uppges ha gripit misstänkt IS-rekryterare.

Bra jobbat av Säpo, hoppas de griper flera liknande
avskum.

Drömma kan man ju göra. Tänk på att det är dessa som släpper in dom i landet, och låter dem kvoteras in i diverse myndigheter.

Det finns gott om is sympatisörer i detta landet (tusentals) och det kommer förr eller senare att leda till inbördeskrig, Säpo som styrs utav regeringen Löfven (Säpo är nummer inte underställda polisen utan regeringen) är mer intresserade utav att trakassera och spionera på de få Svenskar som insett vart vi är på väg, och som vill göra något åt det..

Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
Är väl inte förbjudet att predika om Islam i en moské och berätta om vad Islam vill? Jag föstår inte varför SÄPO ingriper??

Ett spel för gallerierna, dumsvensken skall nu tro att de har fullkoll och kan fortsätta kolla på Let's dance i lugn och ro..
Senast redigerad av Framtyr 2015-06-01 kl. 15:24.
Citera
2015-06-01, 15:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om det är sant eller inte att Säkerhetspolisen har en antimuslimsk agenda spelar utifrån hennes påstående ingen roll i sak. Topic i tråden är att en man misstänks för att vara involverad i terrorism. Att då göra någon typ av ideologisk analys av hans familjemedlemmar kan då vara intressant – men att kritisera, eller instämma i, vad de säger är inte en diskussion för tråden.

Hade hon kallat Säkerhetspolisen för "rasistisk" hade det också varit intressant, alldeles oavsett om Säkerhetspolisen faktiskt är rasistisk eller ej.
Topic i tråden är gripandet av mannen - vilket också är topic för hennes bölande på Facebook ..
På Flashback skall man diskutera -- alltså är givetvis diskussion kring ämnet topic för tråden.

Citat:
Salamo Aleykom
Idag den 1/6 klockan 6 på morgon kommer 3 män och en kvinna in i vårt hem och går in i mina föräldrars rum och tar min pappa och även min storebror till polisstationen för misstänkt brott. Dessa människor kommer från säpo (säkerhetspolisen). Dom tar varken hänsyn till att min mamma har slöja på sig eller att det finns barn som sover i hemmet. Dom vägrar säga vad de har för bevis eller vad det är för brott. Inte heller säger dom att dom är från säkerhetspolisen utan dom gör som de själva vill och struntar helt och hållet oss andra familjemedlemmar. Min far grips och åker med dom. Och barnen vaknar och är rädda och skrämda. I en hel timme kontrollerar dom hela huset, fotar och tar med sig massa saker. Jag, familjen och alla som känner min far vet att han inte skulle begå ett brott. Vi är muslimer som lever ett simpelt liv. Utövar vår religion så mycket vi kan, men sen finns det människor som såklart har emot det. Många känner inte till säpo men detta är vad säpo gör. Tar människor utan någon anledning.
Jag ber alla som läser detta att göra dua för min pappa.
Dela gärna.

Även när diskussionen inte går åt det håll som du vill.

Hon har kallat dem för rasistiska, även om du behöver det skrivet på näsan och bokstaverat för att kunna inse det ..
Citera
2015-06-01, 15:28
Medlem
FuckBlashs avatar
Sonen förekommer i Lexbase. Är det någon här som vet vad han har gjort sig skyldig till?
Citera
2015-06-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Mehmet Kaplan är en herre som verkar ha kvoterats in iaf.
Han är ju en erkänd islamist. Steget är inte så långt...

Jag tycker inte att han låter som någon IS-sympatisör direkt.
Så vad finns för bevis att han är en IS-sympatisör som är inkvoterad pga sitt IS-stöd?

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Undrar vad straffet blir om han visar sig vara skyldig?

-Lägenhet och jobb.

Varför skulle han få det? Det finns inte med som "straff" i straffskalan för de brott han misstänkt för.
Citera
2015-06-01, 15:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Topic i tråden är gripandet av mannen - vilket också är topic för hennes bölande på Facebook ..
På Flashback skall man diskutera -- alltså är givetvis diskussion kring ämnet topic för tråden.

Även när diskussionen inte går åt det håll som du vill.

Hon har kallat dem för rasistiska, även om du behöver det skrivet på näsan och bokstaverat för att kunna inse det ..

Hon har inte kallat Säkerhetspolisen för rasistisk. Du drar slutsatsen att hon ser Säkerhetspolisen som rasistisk utifrån hennes inlägg. Det må vara korrekt eller inte korrekt, jag vet faktiskt inte hur hon använder ordet "rasism". Men om du nu vet hur hon använder det ordet (även om hon inte skrev det i just det inlägget) så är det också upp till dig att redogöra för vad den spaningen bidrar till topic.
Citera
2015-06-01, 15:41
Medlem
DonBaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murtennio
Blev error för mig. Kan du se vad han har gjort sig skyldig till tidigare?

Han har gjort sig skyldig till rån målnummret är B1386-14 (gävle tingsrätt)
Citera
2015-06-01, 15:42
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ja, jag kanske skulle varit tydligare.

Jag har en del vänner som är muslimer (kurder främst, i och för sig), och de delar fritt och skriver mycket om hur onda IS är i deras hemländer. Så jag tänker på hur liknande muslimer skulle reagera om det kom fram till att någon i deras närhet rekryterade till IS.

Dina vänner har å andra sidan antagligen inte vänner som är uppenbart radikala muslimer, vilket var poängen. Muslimer, eller kristna invandrare, som ogillar IS, ogillar dem antagligen betydligt mer än vad du och jag gör. Exakt hur de reagerat i den hypotetiska situationen är givetvis omöjligt att säga, men de hade inte knutit näven i fickan iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in