Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Hon skriver att Säkerhetspolisen ingriper mot hennes familj för att de praktiserar islam.
Oavsett om det är sant eller inte, så är det väl i så fall just det som det bör raljeras kring – om man nu finner det givande eller intressant? Inte att hon skulle kallat Säkerhetspolisen för rasister, då det inte ens är en slutsats som hon själv dragit i aktuell post.
Klart att folk får kommentera på det, och nu var det ju till och med du som inte lyckades klara av att läsa det, och därför frågade var det stod - så att andra fick peka var hon syftar på att ingripandet gjordes i rasismens namn.
Citat:
Däremot kan förstås hennes inlägg ändå säga något om hennes, och sannolikt familjens, syn på Säkerhetspolisen. Men att påstå att hon kallar Säkerhetspolisen för rasister anser jag inte bidrar till tråden, och jag anser inte att det för diskussionen framåt.
Kul att veta din åsikt.
Citat:
(Sedan kan man ju diskutera om islamofobi alltid är rasistisk. Om hennes svar på det är "Ja" så skulle hon antagligen också kunna kalla Säkerhetspolisen för just rasistisk, men det får i så fall komma från henne.)
Det behöver inte vara säpo som är rasistiska, utan hon skriver att det finns folk som ogillar att henens familj praktiserar islam, och därför skickades säpo dit.
Citat:
Ursprungligen postat av
CannonDorf
Ok, du skrev "muslimer" (obestämd form), så det var ju lite svårt att tolka det som du tänkt dig. De som är i hennes närhet är väl antagligen fullt medvetna om att de praktiserar islam "mycket seriöst", eller hur hon nu uttryckte det, så de delar nog deras tolkning av islam skulle jag gissa. Är man inte en religiös dåre själv, så är det nästan omöjligt att umgås med en religiös dåre.
Ja, jag kanske skulle varit tydligare.
Jag har en del vänner som är muslimer (kurder främst, i och för sig), och de delar fritt och skriver mycket om hur onda IS är i deras hemländer. Så jag tänker på hur liknande muslimer skulle reagera om det kom fram till att någon i deras närhet rekryterade till IS.