2015-06-01, 14:55
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Säkerhetspolisen själv har ju gått ut med att man gjort ett ingripande mot en misstänkt rekryterare till terrorceller, dessutom har de flesta massmedier tagit upp det. Så, tror inte att hennes på svenska formulerade inlägg gör så mycket till eller från ur den aspekten.
.

Av att tidningarna har tagit upp det så måste det finnas starka bevis bakom. Tidningar som Aftonbladet brukar vara försiktiga med vad dom skriver om muslimer, speciellt när det handlar om misstanke om terrorism.
Citera
2015-06-01, 14:55
Avstängd
Halloween2s avatar
Någon som kan tänkas sig vad det kan bli för straff om dessa döms?

Vore väl bäst om man kunde skicka dom till gutamo bay. Då skulle dom må
Citera
2015-06-01, 14:59
Medlem
Citat:
Dottern till den terrorgripne: Sorgligt

Citat:
Dottern är skakad av händelsen.
– Jag mår sådär, det är väldigt sorgligt, speciellt när man vet att personen är oskyldig och inte alls håller på med terrorism.

http://www.expressen.se/nyheter/dottern-till-den-terrorgripne-sorgligt/
Citera
2015-06-01, 15:01
Medlem
Nu pratar dottern till den gripne i Örebro ut i nyhetsmedia:

Citat:
Jag mår sådär, det är väldigt sorgligt, säger dottern.

Citat:
De tog pappa utan att ha några bevis, väckte mina syskon, de var jätterädda och skrämda. Jag är bara arg över att de tog honom

Citat:
Mannen jobbar som imam och enligt dottern håller han föreläsningar om islam. Han har bra kontakt med ungdomar.
– Min pappa stödjer inte IS och uppmuntrar verkligen inte ungdomar till att åka och kriga för IS.
Sonen fick lämna polisstationen efter två timmar och det finns ingen misstanke mot honom.

http://www.expressen.se/nyheter/dottern-till-den-terrorgripne-sorgligt/
Citera
2015-06-01, 15:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Återigen .. det kan uppenbarligen vara svårt för somliga att tänka ett steg längre och dra slutsatser utan att det bokstaveras för dem..

Hon skriver att Säkerhetspolisen ingriper mot hennes familj för att de praktiserar islam.

Oavsett om det är sant eller inte, så är det väl i så fall just det som det bör raljeras kring – om man nu finner det givande eller intressant? Inte att hon skulle kallat Säkerhetspolisen för rasister, då det inte ens är en slutsats som hon själv dragit i aktuell post. Däremot kan förstås hennes inlägg ändå säga något om hennes, och sannolikt familjens, syn på Säkerhetspolisen. Men att påstå att hon kallar Säkerhetspolisen för rasister anser jag inte bidrar till tråden, och jag anser inte att det för diskussionen framåt.

(Sedan kan man ju diskutera om islamofobi alltid är rasistisk. Om hennes svar på det är "Ja" så skulle hon antagligen också kunna kalla Säkerhetspolisen för just rasistisk, men det får i så fall komma från henne.)
Citera
2015-06-01, 15:07
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Av att tidningarna har tagit upp det så måste det finnas starka bevis bakom. Tidningar som Aftonbladet brukar vara försiktiga med vad dom skriver om muslimer, speciellt när det handlar om misstanke om terrorism.

Rent generellt så griper ju inte SÄPO folk på måfå, de är nog tämligen säkra på att den gripne mannen är skyldig till det han misstänks för. SÄPO har däremot knappast delat med sig av några uppgifter med Aftonbladet, det har jag oerhört svårt att tro.
Citera
2015-06-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
SÄPOs högste chef är väl nuförtiden Stefan Löfven? Är det inte dubbelmoral att belöna vissa från ISIS samtidigt som man fängslar andra från samma organisation? Eller är skillnaden att den man som greps har begått brott i Sverige. Tycker regeringen ska vara tydlig, antingen förbjuder man allt som har med ISIS att göra eller så ger man dem jobb och bostäder.

Du borde nog googla på "rättsstat".
Går det att bevisa att man begått brott så straffas man, går det ej att bevisa så straffas man inte. På samma sätt som alla medlemmar i HA, Bandidos osv inte plockas in å sätts i fängelse.
Citera
2015-06-01, 15:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hon skriver att Säkerhetspolisen ingriper mot hennes familj för att de praktiserar islam.

Oavsett om det är sant eller inte, så är det väl i så fall just det som det bör raljeras kring – om man nu finner det givande eller intressant? Inte att hon skulle kallat Säkerhetspolisen för rasister, då det inte ens är en slutsats som hon själv dragit i aktuell post. Däremot kan förstås hennes inlägg ändå säga något om hennes, och sannolikt familjens, syn på Säkerhetspolisen. Men att påstå att hon kallar Säkerhetspolisen för rasister anser jag inte bidrar till tråden, och jag anser inte att det för diskussionen framåt.

(Sedan kan man ju diskutera om islamofobi alltid är rasistisk. Om hennes svar på det är "Ja" så skulle hon antagligen också kunna kalla Säkerhetspolisen för just rasistisk, men det får i så fall komma från henne.)
Vilket alltså inte är sant.

Ja, för du kan ju bara dra slutsatser åt ena hållet .. vi vet det.

Vi andra som vågar se vad hon hävdar behöver dock inte ta hänsyn till din oförmåga.
Citera
2015-06-01, 15:11
Medlem
b00b00s avatar
Citat:

Bästa tillfället, vid ett tillslag av islamistiska fundamentalister, är just när de ber.
Det har franska & danska säkerhetstjänsten tagit fasta på.
Citera
2015-06-01, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Majoriteten av världens muslimer är inte emot IS nej, det visar undersökningar som gjorts i ett antal länder. I Sverige? Ja, där är nog majoriteten emot IS, fast knappast med en sådan marginal man hade önskat.

Jag syftar främst på de i hennes närhet, de som hon känner och de som kommenterar på hennes facebook.
Citera
2015-06-01, 15:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Säpo har gripit en 45-årig man i Örebro. Han misstänks för rekrytering till terrorsekten IS, uppger Sveriges Radio.
Om det stämmer, så är det bra nyheter. Många föräldrar är oroliga för sina barn och ungdomar, säger Mahdi Warsama, ordförande i föreningen Afrikas Horn Kultur Center i Örebro, som stöttat många drabbade familjer.
[...]
Den gripne mannen misstänks av säkerhetspolisen ha haft en viktig funktion som rekryterare.
– Förmodligen har man spanat länge på honom och kanske använt informatörer för att bygga upp en bild och verifierat detaljer innan man gjorde det här gripandet, säger Magnus Ranstorp.
De religiösa byggnaderna i Örebro ska ha fungerat som samlingspunkt.
"Vi vill poängtera att det inte är religiösa församlingar som pekas ut. Det är enskilda individers brottsliga verksamhet som står bakom rekryteringen", skriver Säkerhetspolisen.
[...]
http://www.expressen.se/nyheter/sapo-grep-man--ska-ha-rekryterat-till-is/
Citera
2015-06-01, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jaja .. säger hon det så måste det ju vara sant. För muslimer ljuger väl aldrig?

Muslimer lär sig att nyttja vår teknik och rättssystem för att undergräva oss för att sen islamismisera oss.

Dottern ha lärt sig lite om att det är polisen och åklagaren som ska plocka fram bevis enligt vår rättsordning. Därför gnäller hon lite ynkligt och oskyldigt på Facebook, men hon varnar de likasinnade om att de nu ska undanröja bevis.

Det är hennes erfarenheter från småbrottslighet som hon tror kommer till pass, men SÄPO har andra arbetsmetoder och det går inte att granska eller kritisera SÄPO för de hemligstämplar sina fall. Mitt förtroende för SÄPO är högt och dessa rekryterare måste vara idioter om de trodde de kunna få arbeta ostört med sin skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in