2015-06-01, 05:43
Medlem
Stora och stora, allt är relativt. Poängen är att en vanlig arbetare skulle aldrig få jobba skattefritt en månad och därmed slippa betala de vanliga tusenlapparna i skatt. Vad är det för lallig inställning att söta bloggtjejer ska slippa undan för de säljer till andra tjejer via bloggar och sociala medier?
Citera
2015-06-01, 06:13
Medlem
Smakkers avatar
1. Tur att du TS och övriga i tråden inte vet vad modekedjorna och mindre aktörer inom modebranschen har för pålägg på sina produkter. Du hade inte velat köpa en klocka, t-shirt eller ett par jeans om du visste.

2. Min vän har själv har kontakt med ett flertal bloggare som säljer hans produkter på provision, de står för marknadsföringen och han skeppar varorna. D.vs personen behöver inte stå bakom ett bolag utan det gör min vän, som i sin tur ger utdelning eller lön.

3. Sluta var en liten kommunistfitta, ingen är tvingad att köpa hennes bikinis för 500kr.
Senast redigerad av Smakker 2015-06-01 kl. 06:16.
Citera
2015-06-01, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smakker
1. Tur att du TS och övriga i tråden inte vet vad modekedjorna och mindre aktörer inom modebranschen har för pålägg på sina produkter. Du hade inte velat köpa en klocka, t-shirt eller ett par jeans om du visste.

2. Min vän har själv har kontakt med ett flertal bloggare som säljer hans produkter på provision, de står för marknadsföringen och han skeppar varorna. D.vs personen behöver inte stå bakom ett bolag utan det gör min vän, som i sin tur ger utdelning eller lön.

3. Sluta var en liten kommunistfitta, ingen är tvingad att köpa hennes bikinis för 500kr.

Först och främst, det heter påslag och inte pålägg, pålägg är det du har på mackan.

Givetvis har de flesta koll på att det sker ett väldigt stor tillägg från produktion till modekedjorna, detta är dock inte samma sak och har ingen med provision eller andra bloggare att göra.

Har inte heller något med kommunism att göra, hon köper sina produkter billigt från en Ebay-liknande sida för att sedan kalla det sin egna kollektion och lägger sedan till ett massivt tillägg. Hon betalar inte heller skatt och hon har inget företag registrerat heller.

1. Inget hon säljer är från hennes egna kollektion, allt är från kinesiska ebay-liknande säljare.
2. Hon har inget företag registrerat och betalar med största sannolikhet inte skatt.
Citera
2015-06-01, 06:25
Medlem
Citat:
Ingen är tvingad att köpa en slips heller. Betyder det att alla klädbutiker på eget bevåg kan undanta slipsar från försäljningen de redovisar för Skatteverket och börja sälja skattefria slipsar? Vad är det för skit du försvarar egentligen?

Och vad vill du ha sagt med att din vän har ett bolag? "Coolt"... Bloggerskorna som får utdelning/lön måste fortfarande betala skatt på detta. Så det spelar ingen roll om Sara har ett företag eller inte.
Citera
2015-06-01, 06:50
Medlem
Smakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Först och främst, det heter påslag och inte pålägg, pålägg är det du har på mackan.

Givetvis har de flesta koll på att det sker ett väldigt stor tillägg från produktion till modekedjorna, detta är dock inte samma sak och har ingen med provision eller andra bloggare att göra.

Har inte heller något med kommunism att göra, hon köper sina produkter billigt från en Ebay-liknande sida för att sedan kalla det sin egna kollektion och lägger sedan till ett massivt tillägg. Hon betalar inte heller skatt och hon har inget företag registrerat heller.

1. Inget hon säljer är från hennes egna kollektion, allt är från kinesiska ebay-liknande säljare.
2. Hon har inget företag registrerat och betalar med största sannolikhet inte skatt.

1. 0 poäng. Vid priskalkylering gör företaget ett pålägg för rörelsekostnaderna samt önskad vinst ovanpå varukostnaden. Att du förknippar pålägg med din smörgåsskinka kan inte jag ta ansvar för.

2. Du kan omöjligtvis veta om hon designat sin bikini själv, skriver du in Daniel Wellington på Alibaba får du upp sådana klockor. Har då DW tagit designen från Alibaba eller har han blivit plagierad? ;] Är det fel att köpa in något för 50 öre för att sälja för 50kr om köpet är frivilligt? Eller grundar det sig i avundsjuka? ;]

Ok, då till 100.000krs frågan: betalar hon skatt på de produkter hon säljer? Nolltaxerad och inget bolag säger ni, jag säger att då hennes företag verkar vara nystartat (en vecka gamla bilder på Zashacrew's instagram) har ingen lön tagits ut från bolaget. Hennes pappa, bror eller vän kanske står på företaget? Kanske en helt random som kontaktat henne?

Jag gillar själv att klanka ner på skumma företag men här är affärsidén OK och kritiken helt obefogad.
Citera
2015-06-01, 07:00
Medlem
Smakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rödstjärna
Ingen är tvingad att köpa en slips heller. Betyder det att alla klädbutiker på eget bevåg kan undanta slipsar från försäljningen de redovisar för Skatteverket och börja sälja skattefria slipsar? Vad är det för skit du försvarar egentligen?

Och vad vill du ha sagt med att din vän har ett bolag? "Coolt"... Bloggerskorna som får utdelning/lön måste fortfarande betala skatt på detta. Så det spelar ingen roll om Sara har ett företag eller inte.

Så det stora problemet för dig är att hon säljer skattefria bikinis? Då tictail som har avtal med betalningstjänsterna (paypal & stripe) är väldigt noga med att man har ett bolag att göra utbetalningar ser jag det som uteslutet. Som sagt, kritiken är helt obefogad och hennes företag förtjänas inte att smutskastas när vi inte har alla korten på bordet.

Angående hennes nolltaxering, vad jag kan se från Instagram (en vecka gamla bilder) är det bolaget (?) nystartat och ingen lön har förmodligen tagits ut. Vet ej varför jag orkar svara på okunniga personer som häver ut sig 'ÖÖJJH Alibaba säljer dessa för 29kr'. Hade du då kunnat köpa den från Alibaba för 29kr? troligtvis inte då det priset är bulkpriser, du kanske hade fått ge 200kr exkl. fraktkostnader och tull.
Citera
2015-06-01, 07:19
Medlem
Citat:
1. 0 poäng. Vid priskalkylering gör företaget ett pålägg för rörelsekostnaderna samt önskad vinst ovanpå varukostnaden. Att du förknippar pålägg med din smörgåsskinka kan inte jag ta ansvar för.

2. Du kan omöjligtvis veta om hon designat sin bikini själv, skriver du in Daniel Wellington på Alibaba får du upp sådana klockor. Har då DW tagit designen från Alibaba eller har han blivit plagierad? ;] Är det fel att köpa in något för 50 öre för att sälja för 50kr om köpet är frivilligt? Eller grundar det sig i avundsjuka? ;]

Ok, då till 100.000krs frågan: betalar hon skatt på de produkter hon säljer? Nolltaxerad och inget bolag säger ni, jag säger att då hennes företag verkar vara nystartat (en vecka gamla bilder på Zashacrew's instagram) har ingen lön tagits ut från bolaget. Hennes pappa, bror eller vän kanske står på företaget? Kanske en helt random som kontaktat henne?

Jag gillar själv att klanka ner på skumma företag men här är affärsidén OK och kritiken helt obefogad.

Du har kollat på för många Wall Street filmer för ditt egna bästa.
Hon har inte designat sina bikinis själv, det förstår nog vem som helst. Ena modellen som hon påstår sig ha designat själv har sålta på Aliexpress sedan december förra året, detta innan Sara ens hade någon webshop.

Att tro att säljare på Aliexpress har kopierat alla Saras modeller och sedan sålt de i stora mängder är skrattretande.

Sist men inte minst, ingenstans står det någon information om något registrerat företag och inget företag finns i hennes namn heller. Står inget på hennes hemsida heller.

Sedan tycker jag personligen att det är väldigt tråkigt beteende att ljuga för folk, varför ens påstå att man designar något själv när de är direktimporterande från en säljare för en struntsumma hela vägen från Kina.
Senast redigerad av Linsanity 2015-06-01 kl. 07:28.
Citera
2015-06-01, 07:24
Medlem
Citat:
Så det stora problemet för dig är att hon säljer skattefria bikinis? Då tictail som har avtal med betalningstjänsterna (paypal & stripe) är väldigt noga med att man har ett bolag att göra utbetalningar ser jag det som uteslutet. Som sagt, kritiken är helt obefogad och hennes företag förtjänas inte att smutskastas när vi inte har alla korten på bordet.

Angående hennes nolltaxering, vad jag kan se från Instagram (en vecka gamla bilder) är det bolaget (?) nystartat och ingen lön har förmodligen tagits ut. Vet ej varför jag orkar svara på okunniga personer som häver ut sig 'ÖÖJJH Alibaba säljer dessa för 29kr'. Hade du då kunnat köpa den från Alibaba för 29kr? troligtvis inte då det priset är bulkpriser, du kanske hade fått ge 200kr exkl. fraktkostnader och tull.

Fraktkostnaden på alla modeller som Sara säljer är gratis på Aliexpress, sedan kan man givetvis råka ut för tullen men det är en annan femma och inte vidare troligt för den delen heller. Har åtminstone köpt från Aliexpress dryga 50 gånger och aldrig har jag råkat ut för någon tullavgift.

Gällande Tictail, de har råkat ut för en hel del kritik och det finns väldigt oseriösa säljare på sidan ifråga, att använda de som referens för att Sara sköter det snyggt är ganska oseriöst.
Senast redigerad av Linsanity 2015-06-01 kl. 07:27.
Citera
2015-06-01, 07:52
Men givet att hon säljer till minderåriga, så är ju inte köpen giltiga. Om jag hade varit förälder och min dotter hade köpt kläder därifrån, hade jag åberopat (FB 9:1§) där minderårig inte får råda över sin egendom.

Sen kan man ju ifrågasätta om kläderna är i enlighet med marknadsmässigt pris. Det verkar inte vara det, om man jmf. med andra företag som säljer liknande bikinis.
Citera
2015-06-01, 07:54
Medlem
jugbandbluess avatar
skiter i marginalerna hon har, men om hon säljer utan moms och f-skatt kommer det slå tillbaka på henne.

själv köper jag nästan allt i klädväg från affärer i england och tyskland som har lite mer konkurrens. svensk detaljhandel har såna löjliga överpriser för exakt samma saker. prova skor i sverige -> köp dom från annat EU-land, blir ofta stor skillnad. endast ett fåtal ggr har jag köpt från aliexpress och då enklare grejer, de brukade ha t-shirts för 8 kr/st o fri frakt bland annat
Citera
2015-06-01, 08:01
Medlem
JnDs avatar
De flesta företag gör väl så här? Det ska ju vara vinst , typ 1+1=5...
Citera
2015-06-01, 08:04
Medlem
Haft enskild firma med registreringsdatum 2012 men detta står som avregistrerat på Ratsit. Inga bolagsengagemang på hennes persons sida. Hur snabba är Ratsit med att uppdatera tro? Såg en Instagramkommentar att en kund gjort en beställning 15/5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in