Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
Det kanske inte är värt pengarna om man kör med dyrare nyare bilar, men för min del är det ju bra om jag ska köpa begagnat så kan jag kolla felkoder och annat.
Det är inte delarna, det är felsökningen som tar tid och kostar pengar. Därför undrar jag varför en märkesverkstad är dyrare när de kan få fram en exakt felkod precis som jag. Men som du ser kan den lokala verkstaden med samma utrustning som du få fram en felkod men tvingas felsöka ändå.
Nja nu vet du inte riktigt vad du pratar om här hör jag. Drivlinekoder, chassikoder och karosskoder är samma över märken och modeller. Dvs P00.... C00... och så vidare. Så märkesverkstäder ser precis samma koder som Mekonomen och annat ser. Kan vara lite annorlunda översatt och liknande men i grund och botten är det samma koder. Tex TS kod att systemet är för magert dvs för mycket luft i lambdavärdet. Detta är ett system som är universellt för OBD2 protokollet och är framtaget av stora aktörer som Bosch mfl. Sen kan tillverkarna ha lite egna koder för tex stereon i bilen eller deras egna system. Men motor och drivlina går över det gemensamma OBD2 protokollet.
Din Tech2 har ev någon form av guidad felsökning som förklarar hur man skall göra eller mer vad som kan vara fel. Hos VAG heter det Odis idag och är en motsvarighet till GMs Tech2. Finns även VagCom som är ett piratprogram för VAG men i stort sett komplett förutom den guidade felsökningen och vissa delar som kräver inloggning vid kodning av nycklar och styrdon mm.
Sen kan märkesverkstan oftast betydligt mycket mer om just sina bilar så dom vet oftare vad felet beror på eller vad som är vanligt jämfört med Mekonomen eller annan verkstad som måste hålla reda på 3000 olika bilar och "vanliga" fel.
På TS bil med den motorn och den felkoden skulle jag lägga en 95% stark röst på backventilen för vevhusventilationen. Sitter på vänster sida motorn "höger om du står o stirrar in i motorrummet framifrån" på ventilkåpan. Ett svart plasthus med en rund backventil på och två stycken lite grövre plastslangar. Väldigt vanligt fel på dessa motorer och delen kostar runt 5-600kr har jag för mig bytet tar runt 10min.
Ett enkelt test TS kan göra är att ha bilen igång på tomgång och testa öppna oljelocket. Suger detta fast och är svårt eller nästan omöjligt att få upp för hand så är jag 100% säker på backventilen.