2015-05-30, 21:38
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimchi145
Valet stod mellan A6:an -08 och V70 -09, som två av kusinerna kör, dom sa också att jag borde ta Audi pga V70:n inte har samma körglädje och lika vacker för ögat Köpte med S-Line, R-Design på volvo var betydligt dyrare.
Absolut. Stog mellan a5 och s60 själv. Fegade ur efter att ha läst skräckhistorier om haverier och valde gamla trygga Volvo. Men Audi är jävligt snygga.
Citera
2015-05-30, 21:41
Medlem
Citat:
Jaha okej den är så specifik, låter bra! SKa kika på audi vad en sån kostar, är nog bra att ha oavsett
Jo samma saker som jag hittade, verkstaden jag pratade med sa att alla delar som den felkoden kunde bero på var relativt billiga men man vet aldrig
Det kanske inte är värt pengarna om man kör med dyrare nyare bilar, men för min del är det ju bra om jag ska köpa begagnat så kan jag kolla felkoder och annat.

Det är inte delarna, det är felsökningen som tar tid och kostar pengar. Därför undrar jag varför en märkesverkstad är dyrare när de kan få fram en exakt felkod precis som jag. Men som du ser kan den lokala verkstaden med samma utrustning som du få fram en felkod men tvingas felsöka ändå.
Citera
2015-05-30, 21:52
Medlem
Kimchi145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Absolut. Stog mellan a5 och s60 själv. Fegade ur efter att ha läst skräckhistorier om haverier och valde gamla trygga Volvo. Men Audi är jävligt snygga.

Haha kan dock tycka att det är stor skillnad mellan S60 och V70, S60 är bra mycket snyggare och sportigare! A5:an är jättefin men S60 är också en blickfångare enligt mig! Vilken årsmodell blev det? R-Design eller kör du naturell? Jävligt fin är den oavsett!
Citera
2015-05-30, 21:53
Medlem
Kimchi145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det kanske inte är värt pengarna om man kör med dyrare nyare bilar, men för min del är det ju bra om jag ska köpa begagnat så kan jag kolla felkoder och annat.

Det är inte delarna, det är felsökningen som tar tid och kostar pengar. Därför undrar jag varför en märkesverkstad är dyrare när de kan få fram en exakt felkod precis som jag. Men som du ser kan den lokala verkstaden med samma utrustning som du få fram en felkod men tvingas felsöka ändå.

Jo helt sant, men min är 2008 vilket inte heller är nytt, snart 7 år gammal....Hoppas dock att komma in på express service hos en bilfirma i Haninge, de är märkesverkstad och tar inget extra för express så länge det handlar om relativt simpla fel
Citera
2015-05-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ja håller helt med om oljan och det var jag medveten om innan köpet. Trodde dock att det var mindre en 1 liter per 100:e mil....Jo den är servad med olja som den ska av tidigare ägare, varit leasingbil till ett företag så blivit servad efter boken och olja bytt med jämna mellanrum. Dock om det är torra slangar eller liknande har jag ingen aning om....Får se vad dom säger på verkstaden
Det behöver inte vara en torrspricka, det kan vara att slangen har legat emot nånstans och pga motorns vibrationer skavt hål på slangen. Det kan ju vara nån stjärna som för flera år sen ryckte lite i slangar och anslutningar för att kolla att inget vart löst och så har det blivit som det har blivit.
Citera
2015-05-30, 22:50
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Haha kan dock tycka att det är stor skillnad mellan S60 och V70, S60 är bra mycket snyggare och sportigare! A5:an är jättefin men S60 är också en blickfångare enligt mig! Vilken årsmodell blev det? R-Design eller kör du naturell? Jävligt fin är den oavsett!
Vi tänker ganska lika Nej ingen r-design. Det är dessutom förra modellen, 2008. Köpte den 2013. Den som kom efter, 2010, är ju gaaalet mer modern dock.
Men något som jag ångrar helt jävla otroligt mycket är att jag tog snålmotorn, ingen turbo..
Citera
2015-05-31, 09:41
Medlem
BNCs avatar
System too lean -> Förmodligen lambdasond, LMM eller vevhusventilation.
Kollar du live-data (med OBDII-läsare alltså) kan du se hur lambdasonderna beter sig (syns snabbt om de verkar reko eller ej), kolla upp på nätet vad som är "normala" värden för LMM och kolla live-data på det också, så får du indikation på om den är dålig.

Med tanke på att den dricker en massa olja gissar jag lambdasond, kommer en massa obränd olja ut i avgasröret brukar det skada lambdasond(er) och senare även katalysator. Tycker nog att du borde försöka reda ut varför den dricker så mycket olja innan du funderar över någonting annat.

Turbon som läcker kanske?
Citera
2015-05-31, 19:54
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Jag hade en Mercedes c 180 innan av samma årsmodell 2008, har aldrig ägt en bil som haft så mycket problem som den! Och då köpte jag den redan 2011 och den hade den endast gått 6900 mil. Dock har jag även haft en BMW 523i 02:a och den hade jag aldrig några konstigheter med, den hade gått 17.000 mil, bästa bilen jag ägt.

Kamremmen ska jag se över, dock känner jag många som äger Audi A6r som gått felfritt flera år. Många av dom har gått längre än min bil och med samma motor, därför jag valde den istället för 2.4 eller 3.2 med Quattro. Men men, finns bättre och sämmre exemplar av alla bilar tyvärr..

Valet stod mellan A6:an -08 och V70 -09, som två av kusinerna kör, dom sa också att jag borde ta Audi pga V70:n inte har samma körglädje och lika vacker för ögat Köpte med S-Line, R-Design på volvo var betydligt dyrare.

Volvo är en jäkligt bra bil lagom utrymmen bästa oc hskänaste sätena för ryggen är nog därför många människor väljer dem, istället för att köpa en sportig kärra med tuffa säten som gör ont efter ett tag
Citera
2015-05-31, 21:01
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof

Nja nu vet du inte riktigt vad du pratar om här hör jag. Drivlinekoder, chassikoder och karosskoder är samma över märken och modeller. Dvs P00.... C00... och så vidare. Så märkesverkstäder ser precis samma koder som Mekonomen och annat ser. Kan vara lite annorlunda översatt och liknande men i grund och botten är det samma koder. Tex TS kod att systemet är för magert dvs för mycket luft i lambdavärdet. Detta är ett system som är universellt för OBD2 protokollet och är framtaget av stora aktörer som Bosch mfl. Sen kan tillverkarna ha lite egna koder för tex stereon i bilen eller deras egna system. Men motor och drivlina går över det gemensamma OBD2 protokollet.
Din Tech2 har ev någon form av guidad felsökning som förklarar hur man skall göra eller mer vad som kan vara fel. Hos VAG heter det Odis idag och är en motsvarighet till GMs Tech2. Finns även VagCom som är ett piratprogram för VAG men i stort sett komplett förutom den guidade felsökningen och vissa delar som kräver inloggning vid kodning av nycklar och styrdon mm.

Sen kan märkesverkstan oftast betydligt mycket mer om just sina bilar så dom vet oftare vad felet beror på eller vad som är vanligt jämfört med Mekonomen eller annan verkstad som måste hålla reda på 3000 olika bilar och "vanliga" fel.

På TS bil med den motorn och den felkoden skulle jag lägga en 95% stark röst på backventilen för vevhusventilationen. Sitter på vänster sida motorn "höger om du står o stirrar in i motorrummet framifrån" på ventilkåpan. Ett svart plasthus med en rund backventil på och två stycken lite grövre plastslangar. Väldigt vanligt fel på dessa motorer och delen kostar runt 5-600kr har jag för mig bytet tar runt 10min.
Ett enkelt test TS kan göra är att ha bilen igång på tomgång och testa öppna oljelocket. Suger detta fast och är svårt eller nästan omöjligt att få upp för hand så är jag 100% säker på backventilen.
Citera
2015-05-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Nja nu vet du inte riktigt vad du pratar om här hör jag. Drivlinekoder, chassikoder och karosskoder är samma över märken och modeller. Dvs P00.... C00... och så vidare. Så märkesverkstäder ser precis samma koder som Mekonomen och annat ser. Kan vara lite annorlunda översatt och liknande men i grund och botten är det samma koder. Tex TS kod att systemet är för magert dvs för mycket luft i lambdavärdet. Detta är ett system som är universellt för OBD2 protokollet och är framtaget av stora aktörer som Bosch mfl. Sen kan tillverkarna ha lite egna koder för tex stereon i bilen eller deras egna system. Men motor och drivlina går över det gemensamma OBD2 protokollet.
Din Tech2 har ev någon form av guidad felsökning som förklarar hur man skall göra eller mer vad som kan vara fel. Hos VAG heter det Odis idag och är en motsvarighet till GMs Tech2. Finns även VagCom som är ett piratprogram för VAG men i stort sett komplett förutom den guidade felsökningen och vissa delar som kräver inloggning vid kodning av nycklar och styrdon mm.

Sen kan märkesverkstan oftast betydligt mycket mer om just sina bilar så dom vet oftare vad felet beror på eller vad som är vanligt jämfört med Mekonomen eller annan verkstad som måste hålla reda på 3000 olika bilar och "vanliga" fel.

På TS bil med den motorn och den felkoden skulle jag lägga en 95% stark röst på backventilen för vevhusventilationen. Sitter på vänster sida motorn "höger om du står o stirrar in i motorrummet framifrån" på ventilkåpan. Ett svart plasthus med en rund backventil på och två stycken lite grövre plastslangar. Väldigt vanligt fel på dessa motorer och delen kostar runt 5-600kr har jag för mig bytet tar runt 10min.
Ett enkelt test TS kan göra är att ha bilen igång på tomgång och testa öppna oljelocket. Suger detta fast och är svårt eller nästan omöjligt att få upp för hand så är jag 100% säker på backventilen.
Jag har bara erfarenhet av min Tech2, men hans felkodsläsare gav ju ingen klarhet med den felkoden. Därav mitt resonemang. Och jag tror att Mekonomen har mer avancerad utrustning och modellspecifik programvara än en universal obd2 läsare för några hundra kronor.
Citera
2015-05-31, 21:12
Medlem
Jag har en likadan (A6 2.0TFSI 2008). Samma sak för mig: den gula motorlampan började lysa. Verkstaden konstaterade att det är kamkedjeomställaren och kamkedjan som behövde bytas ut. Detta efter en grundlig felsökning. Kalaset landar på runt 18700kr inkl felsökning. Dock fick jag detta på maskinförsäkringen då bilen inte gått mer än 8700 mil och är fullservad. Bara hålla tummarna för att du inte har åkt på samma fel men tydligen är det relativt vanligt fel på dessa bilar konstaterades efter lite läsande på olika bil-, och Audiforum.
Citera
2015-05-31, 21:42
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ja håller helt med om oljan och det var jag medveten om innan köpet. Trodde dock att det var mindre en 1 liter per 100:e mil....Jo den är servad med olja som den ska av tidigare ägare, varit leasingbil till ett företag så blivit servad efter boken och olja bytt med jämna mellanrum. Dock om det är torra slangar eller liknande har jag ingen aning om....Får se vad dom säger på verkstaden
Hoppas inte jämna mellanrum är 3000 mil som service intervallet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in