2015-05-31, 17:11
Medlem
Det är minst sagt ett intressant läge nu. SD samlar drygt 20 % av befolkningen, S är skitnödiga och försöker förhindra ytterligare väljartapp till SD genom demonisering (som om detta har lyckats tidigare) och det kokar inom de moderata väljarleden till följd av DÖ. Jag läste att cirka 40 % av S väljartapp har gått till SD, så där är bollen i rullning. Med tanke på vår stats- och finansministers uttalanden den senaste tiden verkar S befinna sig i ett besinningslöst tillstånd. Sedan ska vi komma ihåg att DÖ inte har testats i skarpt läge ännu, varför vi nog kan förvänta oss ytterligare väljartillskott från M när vårbudgeten ska baxas igenom.

Konsekvenserna av DÖ träffar nämligen det allra heligaste för M-väljarna, nämligen plånboken. Så länge M-väljarna får tyngre plånböcker kan de i viss utsträckning acceptera en hög invandring, en scoutkår till försvarsmakt och ett ineffektivt rättsväsende, men börjar plånbokens storlek att minska till följd av diverse skattehöjningar drar M-väljarna öronen åt sig. M-väljare accepterar inte att M stödjer, vare sig direkt eller indirekt, skattehöjningar. Anders Björck uttalade att DÖ inte kommer att hålla till hösten i Gomorron Sverige för en tid sedan. Han om någon vet nog anledningen till det.
2015-05-31, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Det är minst sagt ett intressant läge nu. SD samlar drygt 20 % av befolkningen, S är skitnödiga och försöker förhindra ytterligare väljartapp till SD genom demonisering (som om detta har lyckats tidigare) och det kokar inom de moderata väljarleden till följd av DÖ. Jag läste att cirka 40 % av S väljartapp har gått till SD, så där är bollen i rullning. Med tanke på vår stats- och finansministers uttalanden den senaste tiden verkar S befinna sig i ett besinningslöst tillstånd. Sedan ska vi komma ihåg att DÖ inte har testats i skarpt läge ännu, varför vi nog kan förvänta oss ytterligare väljartillskott från M när vårbudgeten ska baxas igenom.

Konsekvenserna av DÖ träffar nämligen det allra heligaste för M-väljarna, nämligen plånboken. Så länge M-väljarna får tyngre plånböcker kan de i viss utsträckning acceptera en hög invandring, en scoutkår till försvarsmakt och ett ineffektivt rättsväsende, men börjar plånbokens storlek att minska till följd av diverse skattehöjningar drar M-väljarna öronen åt sig. M-väljare accepterar inte att M stödjer, vare sig direkt eller indirekt, skattehöjningar. Anders Björck uttalade att DÖ inte kommer att hålla till hösten i Gomorron Sverige för en tid sedan. Han om någon vet nog anledningen till det.

Jag tycker egentligen att vårbudgeten är tillräckligt urvattnad för att det skall kunna hålla till hösten men där och då kommer troligen de vänsterstrån som bräcker DÖkamelens rygg.
Särskilt som man ser LOs ordförande som den tongivande agitatorn på kongressen.
LO vill åt vänster och snart lär inte en Löfven i opinionsfall kunna hålla emot.
Nästa budget borde bli alltför mycket vänster framförallt för de moderata plånboksorienterade väljarna.
När DÖ bryts så öppnas också dörren för SDs möjligheter till regeringstaburetter.
Det finns ju inga alternativ sett från allianssynpunkt då en minoritetsregering a la allians blir lika bräcklig som nuvarande rödgröna sörja.

Vi är vid en brytpunkt när som helst.
SD kan vara tre år från riktigt och direkt regeringsinflytande.
2015-05-31, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det räcker med så lite som att S + M tappar 1,7%-enheter vardera för att SD ska bli största parti enligt Sentio, om dessa väljare går till SD vill säga. Det här kan fortare än folk förstår och chocken skulle bli total för sossarna att vakna upp som tredje största parti.

Visserligen är det snart sommar och då är det inte orimligt att intresset för politik avtar. Sommaren kan alltså bli gong-gongen som räddar S temporärt.

Samtidigt kan sommaren bli en väckarklocka. Hur ser det ut på campingplatser och tursitorter? Är det tiggare över allt? Blir det oroligt på campingplatser om det bor mycket romska tiggare där? Sånt kan göra Svensson fly förbannad när han vill lufta sin surt förvärvade husvagn och njuta av sommaren.
2015-05-31, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Man hör ofta folk från alla läger som säger att medias smutskastning och användande av negativa invektiv om SD osv. inte skulle ha någon inverkan på opinionen - att SD växer ändå och att dom till och med växer mer just på grund av det. Jag tror det är helt fel än om det förvisso stämmer att SD växer oavsett.

Jag blir bara mer och mer övertygad om den negativa syn media har skapat om SD har bromsat partiets tillväxt kraftigt och att det redan nu skulle ha varit ett parti på närmare 30% om dom hade fått samma neutrala granskning i media som övriga partier fått de senaste 6-7 åren.

Detta är huvudorsaken till att SD är nästan hälften så stora bland kvinnor som hos män, dels är kvinnor mer trendkänsliga än män men det är framförallt för att epitetet "kvinnofientliga SD" har upprepats så många gånger att det nu sitter i ryggmärgen. Trots att det är ingalunda sant att SD skulle vara kvinnofientliga så är det den bilden som den stora opålästa massan har om SD.

Tänk om media istället hade lyft fram hur positivt det är med valfri föräldraförsäkring, hur gynnsamt det är för kvinnors pension med sambeskattning och hur välmående barn som fostras med SD.s familjepolitik - en familjepolitik som också är gynnsam för demografin.

Jag är övertygad om att SD skulle vara minst lika stora bland kvinnor om SD lanserades som "det trygga familjepartiet" i media istället för nazistiska kvinnohatare som vill kedja fast kvinnor vid spisen.

Ja, det finns ju som ni vet tusentals exempel på hur media med alla medel försökt skapa en vrångbild av SD för att skrämma bort väljare från partiet och jag tror definitivt att det har haft en extremt ogynnsam inverkan på opinionstillväxten.

Vad tror ni? Om man leker med tanken att SD skulle ha fått samma gullegull-behandling i media som Miljöpartiet fått senaste decenniet, hur stora tror ni SD skulle ha varit idag?

Samtidigt tror jag SD gynnats av att medierna varit som de varit........många börjar förstå nu, och ser SD som sanningssägare och det enda egentliga oppositionspartiet. Det verkar som media börjar förstå att man kan inte tiga ihjäl vissa saker längre eller konsekvent desinformera.

En sån här ledare hade varit omöjlig för något år sedan:http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/i-sverige-ar-vi-radda-for-sanningssagare/.
Men titta noga på vad som sägs i småformuleringr, kanske inte direkt gull-gull, menmedia har svängt och det kommer säkert fler ledarskribenter att göra.
Senast redigerad av ujhs 2015-05-31 kl. 18:10. Anledning: fel länk
2015-05-31, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Du har rätt. Det är nog i rekryteringen av partifunktionärer som stigmatiseringen gjort mest skada.

Detta kommer sannolikt att se helt annorlunda ut 2018, fr a på lokalplanet. Ett 20% parti är inte ett gäng virrpannor.
2015-05-31, 18:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Detta kommer sannolikt att se helt annorlunda ut 2018, fr a på lokalplanet. Ett 20% parti är inte ett gäng virrpannor.
Så är det. När ett parti växer & blir rumsrent så drar man givetvis till sig mer kompetenta opportunister.
2015-05-31, 20:08
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Tror knappast att några SD röstare (nyblivna eller gamla) är beredda att gå tillbaka till dom etablerade partierna efter det, och det är sjuklöverns eget fel. Det enda dom har gjort är att skapa en gigantisk reva inom landet och ännu mer öka och cementera en SD-väljargrupp som känner att dom aldrig vill gå tillbaka.

Sant. Det har varit så många hårda ord under så lång tid att det blir svårt att reparera.

Jag kan inte föreställa mig vad som skulle krävas för att jag återigen skulle rösta på ett parti inom sjuklövern.

Det blir intressant att se vad som händer med SD:s opinionssiffror på sikt? Hur stor andel är de gamla vanliga "lättrörliga" väljarna, och hur stor andel kommer aldrig (nåja) gå tillbaka? Jag kan tänka mig att blankröstandet istället stiger den dagen SD:s väljare inte kan tänka sig att rösta på dem igen.
2015-05-31, 20:19
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Sant. Det har varit så många hårda ord under så lång tid att det blir svårt att reparera.

Jag kan inte föreställa mig vad som skulle krävas för att jag återigen skulle rösta på ett parti inom sjuklövern.

Det blir intressant att se vad som händer med SD:s opinionssiffror på sikt? Hur stor andel är de gamla vanliga "lättrörliga" väljarna, och hur stor andel kommer aldrig (nåja) gå tillbaka? Jag kan tänka mig att blankröstandet istället stiger den dagen SD:s väljare inte kan tänka sig att rösta på dem igen.

Undersökningar har ju visat att SD har den mest lojala väljarkåren, förvänta dig inte att detta kommer att förändras speciellt snart.
2015-05-31, 22:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711

Förstår inte heller vad partierna inom sjuklövern ska säga till mig för att jag skulle rösta på dem igen. Oavsett vad de säger och hur bra det låter ligger det trots allt färskt i minnet att dessa partier alltid säger saker som låter bra men aldrig någonsin leverat på snart... vad kan det vara... 30 år? Rött eller blått spelar ingen större roll längre, båda de tidigare blockens politik leder till ett samhälle som blir allt sämre och sämre.

Jag tror att vi som är 30-40+ och som varit med runt en handfull val knappast låter oss lockas tillbaka av floskler och saker som helt uppenbart bara är väldigt mycket snack med liten verkstad eller lite verkliga lösningar.
2015-05-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Lätt att glömma vad Anna Dahlberg själv skrev inför valet 2010. Nu helt plötsligt låter det annorlunda.

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/rosta-nej-till-hatet/

Det har hänt en del under dessa fem år. Men, medialt och i debatten skulle jag vilja påstå att det mesta skett under de enaste fem månaderna, d v s under detta år. Vi kan ju spekulera i om alla partier kan tiga i migrationsfrågan under Almedalsveckan? Vi har ju sett att tigandet bara gynnat SD, så på något sätt måte de förhålla sig till och hanter den opinion som de facto finns inom de övriga partiernas väljare. Fr a S kan inte längre blöda sympatisörer till SD utan att behöva agera.
2015-05-31, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tycker egentligen att vårbudgeten är tillräckligt urvattnad för att det skall kunna hålla till hösten men där och då kommer troligen de vänsterstrån som bräcker DÖkamelens rygg.
Särskilt som man ser LOs ordförande som den tongivande agitatorn på kongressen.
LO vill åt vänster och snart lär inte en Löfven i opinionsfall kunna hålla emot.
Nästa budget borde bli alltför mycket vänster framförallt för de moderata plånboksorienterade väljarna.
När DÖ bryts så öppnas också dörren för SDs möjligheter till regeringstaburetter.
Det finns ju inga alternativ sett från allianssynpunkt då en minoritetsregering a la allians blir lika bräcklig som nuvarande rödgröna sörja.

Vi är vid en brytpunkt när som helst.
SD kan vara tre år från riktigt och direkt regeringsinflytande.

Ett antal skattehöjningar och avdragsskärpningar är ju redan aviserade, så enligt min mening finns indignationen i M-leden redan där. Det handlar nu bara om att se om överenskommelsen verkligen realiseras. Mitt tips är att M-väljarna, som redan är förbannade över DÖ och dess konsekvenser, markerar mot M när de också får det klarlagt för sig att överenskommelsen verkligen gäller. När detta märks tydligt i opinionen lär också den moderata ledningen dra öronen åt sig. Sedan ska vi komma ihåg att DÖ ska prövas på M-stämman i höst.

Alliansen vill verkligen inte sitta i den båt som Löfvén sitter i nu. Det är troligen därför M har börjat värma upp befolkningen med lite SD-gull såsom TUT, skärpta försörjningskrav för anhöriginvandrare, förbud av organiserat tiggeri med mera. Dessutom har M slutat att beteckna SD som rasistiskt och främlingsfientligt. När en M-företrädare numera får frågan om ett eventuellt samarbete med SD, heter det att SD är ett enfrågeparti, att SD inte är ett borgerligt parti, att SD inte går att lita på till 100 % bla bla bla.

SD kan till och med vara ett år från direkt inflytande i migrationsfrågan genom att agera som stödparti till en moderatledd regering.

Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Ja, varken sossar eller moderater blir särskilt entusiastiska över uttalanden som dessa:http://www.dn.se/ekonomi/magdalena-andersson-varnar-for-okad-rasism/

Politikerna fattar helt enkelt inte att svenska folket har andra prioriteringar än massinvandring och mångkultur. Alliansen kanske håller på att vakna, men sossarna sover ännu..

Sjuklövern gör det mycket lätt för SD som bara växer och växer..

Det råder nog panik inom S. De befinner sig på samma nivå som Juholt i opinionen samtidigt som de lever i villfarelsen om att ha potential på 45 % av valmanskåren. Parallellt med sina drömmar regerar de i ett knepigt parlamentariskt läge och har plockat in MP i regeringen, som bromsar traditionell socialdemokratisk politik. Sossarnas kärnväljare ger fullständigt fan i mångkultur, HBTQ, radikal feminism och liknande trams. De vill ha ett fungerande samhälle med ordning och reda och en välfärd som fungerar. Detta lever inte regeringen Löfvén upp till, varför många LO-medlemmar söker sig till SD, som i många avseenden är det gamla och traditionella S-partiet.
2015-05-31, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det har hänt en del under dessa fem år. Men, medialt och i debatten skulle jag vilja påstå att det mesta skett under de enaste fem månaderna, d v s under detta år. Vi kan ju spekulera i om alla partier kan tiga i migrationsfrågan under Almedalsveckan? Vi har ju sett att tigandet bara gynnat SD, så på något sätt måte de förhålla sig till och hanter den opinion som de facto finns inom de övriga partiernas väljare. Fr a S kan inte längre blöda sympatisörer till SD utan att behöva agera.

Problemet för S är att de har allierat sig med MP och givit MP ett oproportionerligt stort inflytande. Jag tror därför att Löfvén och S inte kan svänga i migrationsfrågan. De får helt enkelt fokusera på att stoppa blödningen, vilket de försöker att göra genom demonisering av SD och invandringskritiker. Som vi alla vet har denna teknik inte varit framgångsrik hittills, och kommer aldrig att bli heller. S har dock troligen ett relativt högt golv, vilket jag tror att vi nu börjar närma oss, på runt 24 %. Men för ett parti som lever i tron om att ha potential på 45 % är siffrorna runt 24-25 % givetvis skandalösa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in