Citat:
Jag har inget emot att ateister utesluter Gud som alternativ. Men att hävda att det är vetenskapligt bevisat att Gud är motbevisad eller att Bibeln är motbevisad är lögn om man i detta stöder sig på tolkningar av observation som baseras på ateistisk princip.
Citat:
Men jag förmodar att du vill att alla ska tro att ateismen är bevisad då eller? Trots att man inte kommit fram till det genom bevisning utan utgått från det i alla sina tolkningar. Sådan bevisning är inte mer värd än "Jag antar att det är så, därmed är det vetenskapligt objektivt bevisat".
Citat:
Att ta den vetenskapliga metodens principer och låta denna grund vara avgörande för alla slutsatser angående ursprung, är att låta en i grunden ateistisk princip diktera alla slutsatser. Det är klart att ateisten gärna vill dra nytta av den vetenskapliga metoden och hävda saker utifrån den. Men att låta den som princip diktera tolkning till verkliga fynd angående deras ursprung är utanför dess område. Det vore att utgå från det som ska bevisas.Till exempel: Med vetenskaplig metod kan man ju också konstatera att radiometriska dateringar inte är konsekventa, att det finns ursprungligt C-14 kvar i dinosauriefossil, att lager som representerar årmiljoner i den geologiska kolumnen inte uppvisar tecken på att tid förflutit.
Man har använt klart vetenskaplig metod för att konstatera dessa saker. Tolkningen ligger dock utanför den vetenskapliga metodens område. Det är här ateister drar för långtgående slutsatser utifrån principen för vetenskaplig metod. Jag hoppas jag har skrivit tydligt nog. för jag är trött på att ideligen behöva upprepa mig för någon som uppenbart inte VILL förstå.
Citat:
Nu är ju inte ateister immuna mot att tro på sagor och myter, se bara på deras egen ursprungsmyt. Hade du hävdat att anledningen till att vi inte hittar några isjättar beror på att Oden lovade att utplåna dem, måste du ju först bevisa att de en gång funnits.Att utgå ifrån fakta, japp. Häpnadsväckande. Hur ska vi annars skilja det från fantasier föreslår du? Om det är oskiljbart från vilken saga, fantasi eller myt som helst och ingen bevisföring presenteras för övernaturliga händelser så kan man lätt utgå ifrån att det inte hänt, ja. Om dina premisser var korrekta, möjligtvis men dina konspirationsteorier om principiell ateism är bara ditt eget påhitt och det färgar dina slutsatser. Det hade varit skoj om du insåg det. Om jag skrev att anledningarna att vi inte hittar några isjättar beror på att Oden lovade att utplåna alla isjättar och att du inte kan motbevisa Odens existens hade du inte heller ansett att jag var speciellt rationell.
Bevisa att alla de årmiljarder du anser har funnits verkligen har funnits i form av verkliga år, inte implicerade utifrån en viss tolkning, utan verkligen, vetenskapligen har funnits.
Citat:
Du kan ju ha vilken tolkning du vill utifrån mutationers existens och ha förståelse om information på ett sätt som gör att du kan pussla ihop din världsbild utifrån ett evolutionsscenario. Du påstår att hela evolutionsprocessen, inklusive selektion är bra eller godartad, överlag. En förändrad genom är fortfarande en genom och inte nödvändigtvis förstörd. Det är dessutom också ny information mot för en normal genom.
DNA är inte som texten i en bok. Delar kan ändras och inte förändra funktionen noterbart. De flesta mutationerna är neutrala.
Vad kan inte bevisas? Uppenbarligen har du inte förstått igen. Alla mutationer är inte bra men många är det. Hela evolutionsprocessen inklusive selektion är däremot bra eller godartad om man så vill, överlag.
DNA är inte som texten i en bok. Delar kan ändras och inte förändra funktionen noterbart. De flesta mutationerna är neutrala.
Vad kan inte bevisas? Uppenbarligen har du inte förstått igen. Alla mutationer är inte bra men många är det. Hela evolutionsprocessen inklusive selektion är däremot bra eller godartad om man så vill, överlag.
Ja, självklart måste du tro det. Men att hävda det som om evolutionsscenariot är bevisat genom detta påstående är ju inte så lite bedrägligt.
I verkligheten är det fortfarande så att mutationer som regel förstör eller begränsar tidigare existerande och meningsfull information. Man kan inte bevisa att de tillför NY information till genomet annat än om man definierar ALL förändring som NY information, ahh, men nu råkar ju du göra just det. Innebär det att all förändring ÄR ny information eftersom du säger det? Det beror på hur det fungerar - i verkligheten.