2015-05-28, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tycker däremot inte alls att det är förbryllande att ingen har trätt fram och berättat vad som hade hänt! Även om det skulle ha varit en raggning som slutade med "enbart" dråp. Personligen har jag aldrig någonsin trott på att Helenas död var något som var planerat på något sätt. Jag tror att det från början handlade om viljan att få ett "nyp" som kom att eskalera på ett mycket tragiskt sätt.

Varför skulle någon/några frivilligt berätta om detta? Vare sig då eller nu? Handen på hjärtat hur många av er skulle ha gjort på samma sätt om möjligheterna var ganska goda att komma undan ansvaret? Tänk då noga efter först vad en sådan berättelse skulle ha fått för konsekvenser för både GM och deras familjer?

Jag tror att dessa båda personer som låg bakom Helenas försvinnande och död var två personer som antingen var infödda eller hade bott i Mariestad eller trakterna däromkring under många år.

Finns möjligheten att klara sig undan så tar man denna. Ligger i den mänskliga naturen. Man är sig själv närmast eller hur?

Precis när Helena försvann hade du ett liknande fall där en man våldtog en ung kvinna och ströp henne med sin livrem. Han trädde fram efter några dagar.
Det är nog ytterst ovanligt att en människa med normala drag inte hade berättat vad som hänt om det var en olycka eller något som spårade ur.
Men stor del av ens teorier och tankar härstammar från den verklighet vi lever i. Och visst finns det människor som inte har de minsta samvetskval, även om de inte är så många.

De flesta våldtäkter handlar inte om nyp som spårar ut. Statistik över brott visar att nästan alla sker i hemmet och nästan alltid av sambo make.

Men undantag finns.

Du kanske skall förklara varför du tycker som du gör.
Citera
2015-05-28, 15:56
Medlem
Är personligen övertygad att det är något fler som vet än två.
Med tanke på förloppet från lör-mån vid den aktuella tiden av försvinnandet som jag postat tidigare..
De som vet behöver ej ha nära kontakt idag men har en stark förtrolighet dem emellan.
Livet förändras och någon kanske skulle kunna ge en hint utan att dra ned sej själv. Det finns olika grader av inblandning.
Citera
2015-05-28, 16:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika uppfattningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Precis när Helena försvann hade du ett liknande fall där en man våldtog en ung kvinna och ströp henne med sin livrem. Han trädde fram efter några dagar.
Det är nog ytterst ovanligt att en människa med normala drag inte hade berättat vad som hänt om det var en olycka eller något som spårade ur.
Men stor del av ens teorier och tankar härstammar från den verklighet vi lever i. Och visst finns det människor som inte har de minsta samvetskval, även om de inte är så många.

De flesta våldtäkter handlar inte om nyp som spårar ut. Statistik över brott visar att nästan alla sker i hemmet och nästan alltid av sambo make.

Men undantag finns.

Du kanske skall förklara varför du tycker som du gör.

Återigen så har jag mina uppfattningar precis som du har dina. Du kan inte veta att det inte var på detta sätt. Samma sak för mig. Jag kan inte heller veta att det var på detta sätt.

Jaså du tror det? Naturligtvis finns det de som erkänner något de har gjort likaväl det finns de som inte gör det. Det fallet du tar upp minns jag inte på rak arm just nu. Vi kan ta ett annat fall där man t . o. m. hade en starkt misstänkt person. Den här personen kom däremot att erkänna mordet på tu man hand tillsammans med BOs mor: (FB) Olöst mord: Reijo Daag, Viskafors, 1976.

Du kanske skulle ha tyckt om att få schavottera i media tillsammans med din familj gällande en sådant här allvarligt brott. De flesta vill helt säkert inte detta. De personer som var inblandade i fallet Helena ville helt klart inte detta. De gjorde säkerligen allt vad de kunde efter att hon försvann för att undgå rättvisan.

Jag säger inte nu att detta är rätt och riktigt men vilka tror ni att dessa personer satte i första rummet? Sig själva eller Helenas familj?
Citera
2015-05-30, 22:31
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Är personligen övertygad att det är något fler som vet än två.
Med tanke på förloppet från lör-mån vid den aktuella tiden av försvinnandet som jag postat tidigare..
De som vet behöver ej ha nära kontakt idag men har en stark förtrolighet dem emellan.
Livet förändras och någon kanske skulle kunna ge en hint utan att dra ned sej själv. Det finns olika grader av inblandning.

Hur fan kan dom skyldiga leva och se sig själv i spegeln varje dag.Dom har säkert familj och hund och lever ett normalt Svenssonliv.Att ingen har golat kan ju bero på att gm är släkt typ kusiner bröder.
Gå igenom utredningen på nytt kolla familjebanden på alla dom som varit intressanta i utredningen det kanske kan ge något och håll nya förhör för vem vet dom gamla kända namnen i utredningen kanske har mjuknat och skulle bryta ihop under nya förhör han/ dom kan vara som en tickande bomb som bara väntar på att få ett slut på det men kan inte ge upp frivilligt.
Citera
2015-05-30, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Hur fan kan dom skyldiga leva och se sig själv i spegeln varje dag.Dom har säkert familj och hund och lever ett normalt Svenssonliv.Att ingen har golat kan ju bero på att gm är släkt typ kusiner bröder.
Gå igenom utredningen på nytt kolla familjebanden på alla dom som varit intressanta i utredningen det kanske kan ge något och håll nya förhör för vem vet dom gamla kända namnen i utredningen kanske har mjuknat och skulle bryta ihop under nya förhör han/ dom kan vara som en tickande bomb som bara väntar på att få ett slut på det men kan inte ge upp frivilligt.
Lite elakt kan man hoppas att livet ger igen på ena eller andra sättet.

Ser att ni pratat om jaktstugor, några som vet vilka som hade? Osökt dyker BW upp som en kandidat, han håller ju på med jakt. Vad jobbigt det måste vara för honom att ha blivit utpekad som en av de misstänkta så länge. Synd att han inte verkar vilja försvara sig.
Citera
2015-05-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tycker däremot inte alls att det är förbryllande att ingen har trätt fram och berättat vad som hade hänt! Även om det skulle ha varit en raggning som slutade med "enbart" dråp. Personligen har jag aldrig någonsin trott på att Helenas död var något som var planerat på något sätt. Jag tror att det från början handlade om viljan att få ett "nyp" som kom att eskalera på ett mycket tragiskt sätt.

Varför skulle någon/några frivilligt berätta om detta? Vare sig då eller nu? Handen på hjärtat hur många av er skulle ha gjort på samma sätt om möjligheterna var ganska goda att komma undan ansvaret? Tänk då noga efter först vad en sådan berättelse skulle ha fått för konsekvenser för både GM och deras familjer?

Jag tror att dessa båda personer som låg bakom Helenas försvinnande och död var två personer som antingen var infödda eller hade bott i Mariestad eller trakterna däromkring under många år.

Finns möjligheten att klara sig undan så tar man denna. Ligger i den mänskliga naturen. Man är sig själv närmast eller hur?
Du skriver båda, vet att det var två?
Citera
2015-05-31, 01:08
Medlem
Jag ser att BW kommer upp i tråden med jämna mellanrum och jag tycker mycket pekar till hans nackdel.

- han åkte sent från från festen i Radbyn, klart berusad efter att ha druckit många öl, dvs bilen som synts åka ner mot stan i en jäkla fart kan ha varit han.
- han var märkbart irriterad och besviken efter att ha blivit avvisad av Julia
- han kan ha haft med sig engelsmannen Shane som han kom med gemensamt till festen (tror jag)
- passar med andra ord in på både teorin om ensam gärningsman men även teorin om flera gm såvida han och Shane slog följe, kanske rent av Shane körde, att Shane dessutom var känd för att puckla på brudar är inte direkt någon fördel...
- han kände Helena
- han gillar jakt
- han var bland dom sista om inte den sista kända att ha pratat med Helena
- alla på festen i radbyn blev polisförhörda, jag fick väldigt mycket frågor om just BW, om hans sinnestillstånd den aktuella kvällen, hans kläder, bil, om det fanns foton från festen osv
- drar igång skallgångskedjor och syns i kvällspressen dagen/dagarna efter, vilken kan tolkas som dåligt samvete/skenhelighet
- flyttat från stan (så även Shane som helt verkar gått upp i rök)
- aldrig försvarat sig i denna tråden som han garanterat följer med tanke på hans engagemang med skallgångskedjor

Man skulle verkligen vilja höra vad dessa två herrar har att säga BW och Shane, särskilt BW med tanke på hans tidiga engagemang. I min värld verkar det märkligt att han bara "försvunnit"...
Jag kan rent av tycka synd om killen om han har misstankarna på sig helt i onödan, så varför inte uttala sig??
Citera
2015-05-31, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motown
Jag ser att BW kommer upp i tråden med jämna mellanrum och jag tycker mycket pekar till hans nackdel.

- han åkte sent från från festen i Radbyn, klart berusad efter att ha druckit många öl, dvs bilen som synts åka ner mot stan i en jäkla fart kan ha varit han.
- han var märkbart irriterad och besviken efter att ha blivit avvisad av Julia
- han kan ha haft med sig engelsmannen Shane som han kom med gemensamt till festen (tror jag)
- passar med andra ord in på både teorin om ensam gärningsman men även teorin om flera gm såvida han och Shane slog följe, kanske rent av Shane körde, att Shane dessutom var känd för att puckla på brudar är inte direkt någon fördel...
- han kände Helena
- han gillar jakt
- han var bland dom sista om inte den sista kända att ha pratat med Helena
- alla på festen i radbyn blev polisförhörda, jag fick väldigt mycket frågor om just BW, om hans sinnestillstånd den aktuella kvällen, hans kläder, bil, om det fanns foton från festen osv
- drar igång skallgångskedjor och syns i kvällspressen dagen/dagarna efter, vilken kan tolkas som dåligt samvete/skenhelighet
- flyttat från stan (så även Shane som helt verkar gått upp i rök)
- aldrig försvarat sig i denna tråden som han garanterat följer med tanke på hans engagemang med skallgångskedjor

Man skulle verkligen vilja höra vad dessa två herrar har att säga BW och Shane, särskilt BW med tanke på hans tidiga engagemang. I min värld verkar det märkligt att han bara "försvunnit"...
Jag kan rent av tycka synd om killen om han har misstankarna på sig helt i onödan, så varför inte uttala sig??
Visst är det en del som talar till hans nackdel. Till hans fördel talar dock att han är kompis med syster U på Facebook. Eller så vill hon bara ha koll på honom?

Med risk för att göra något dumt, här är en Shane med rätt namn på Facebook https://www.facebook.com/shane.p*mfrey?__nodl *=u.
Citera
2015-05-31, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande

Det kan vara så att den de skyldiga inte alls mår dåligt eller känner ånger.
Det finns tyvärr de människor som är på det viset också.
Citera
2015-05-31, 12:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två personer?

Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Du skriver båda, vet att det var två?

Nej tyvärr gör jag inte det. Bara något jag har trott hela tiden. Helena var säkert en tjej som kunde ta för sig.

Däremot om en av sjukhusets bilar kom till användning denna natt så lutar jag mera åt en ensam GM.
Citera
2015-05-31, 16:13
Medlem
Ankias avatar
'
Skulle gärna vilja veta lite mer om EA. Någon som kan berätta?

Vem var det som angav honom?
Var han kompis med P*r Ni*ls*n som nämnts i tråden tidigare?
Har uppgift om att han jobbade på Electrolux. Stämmer det?
Kände han Helena och/eller någon i hennes umgängeskrets?
Dyrkade han någon sport?
Andra fritidssysselsättningar?
Bil?
Flickvän?
Var bodde han?
Andra kompisar än eventuellt PN?

'
Citera
2015-05-31, 18:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Skulle gärna vilja veta lite mer om EA. Någon som kan berätta?

Vem var det som angav honom?
Var han kompis med P*r Ni*ls*n som nämnts i tråden tidigare?
Har uppgift om att han jobbade på Electrolux. Stämmer det?
Kände han Helena och/eller någon i hennes umgängeskrets?
Dyrkade han någon sport?
Andra fritidssysselsättningar?
Bil?
Flickvän?
Var bodde han?
Andra kompisar än eventuellt PN?

'

EA ska ha haft en kompis, Jo*n i förnamn, efternamnet detsamma som EA. J*hn bodde i Skara. Dessa två ska ha varit så nära kompisar, att de refererade till varandra som "brorsan".

Från olika håll har uppgiften kommit att denne Joh* har varit med att gräva ned Helenas tillhörigheter. Detta ska ha hänt i närheten av Skara. Någon som också fått denna uppgift?

J*hn hade en liten vit bil, som jag tidigare nämnt i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in